a budete prdolit a prdolit...
viem, ťažko sa to číta, zvlášť, keď ide o "hrdinu" českého národa, ale pravda má (musí zdôrazniť) i tú druhú stránku...škoda, že ten portál je zrušený, ale prof. Sedlák to povedal na rovinu, veľmi hlboko zanalyzoval Husovu dobu, jeho povahu, správanie, postoje k Cirkvi, - i herézy...je smutné, že vysokokopotavený človek Cirkvi (dokonca profesor KU) sa takto zachoval, a tak de facto rozdelil českú spoločnosť na priateľov, ľahostajných k- a nepriateľov Cirkvi...český národ je tak najnepriateľský národ v Európe ku katolíckej cirkvi - a je smutné konštatovanie, že je to skrze Jana Husa, že sa (a nie je to len môj názor - realita hovorí jasne) nezachoval tak, ako sa mal zachovať k Cirkvi katolícky kňaz, naviac profesor KU - poukazovať na chyby, vyzývať k náprave, ale neatakovať jej vierouku a mravouku...dokonca Česi majú vedľa seba dva proti sebe dva štátne sviatky dvoch proti sebe person - Jana Husa a sv. Cyrila a Metoda...jeden heretik KC, druhí katolícki patróni Európy, bratia pravej viery...- a to fakt rozdeľuje...nikto vám však Husa neberie - len poukazujem, ako sa veci majú...
Měl by jste si to jít kázat na Slovensko, tady v Čechách nejsou lidi na vaši zaujatost vůči Janu Husovi zvědaví, je to vždy jenom OT, je to proti vládnímu rozhodnutí i proti české státnosti.
víte prdlačku, komanč napsal, že měl Hus pravdu ohledně mravní zkaženosti tehdejší církve, a vaše reakce jsou sálodlouhé rozebírání Husovy osoby a plivání na něj...
Jak pochopili i ostatní, já nijak nehodnotím tzv. Husovu "herezi" ani
oprávněnost jeho pojetí víry. Hodnotím jeho upřímnou snahu o nápravu
tehdejší církve, která neztrácela mezi věřícími svou autoritu kvůli
Husovým kázáním (Hus ostatně nebyl zdaleka jediným kritikem stavu
tehdejší církve), ale sama svým často ani neskrývaným nemorálním
chováním, kupčením s úřady a funkcemi ve své hierarchii, hromaděním a
bezuzdným zneužíváním majetku, dokonce i ozbrojenými konflikty mezi
jednotlivými papeži a tzv. vzdoropapeži.
Jinak - Husa bych nijak nestavěl proti Cyrilovi a Metoději. On i soluňští
bratři si ze strany katolíků, hlavně německých, užili pronásledování i
věznění dost a dost. Nakonec byli i všichni jejich žáci z českých zemí
násilně vyhnáni a jejich vliv se uplatnil daleko více v základech
pravoslavné víry ve vých. Evropě.
Za katolické patrony bych je opravdu nepovažoval. Skutečný katolicismus k
nám přinesli společně s latinskou liturgií až bavorští a sasští
kněží a prvním biskupem v Čechách byl Němec Dětmar.
Já myslím, že tak mocné hnutí, jako bylo husitské, nevzniklo kvůli
nějakým otázkám věrouky či hereze. Šlo přece také o majetek, který
církev nahromadila a o který jí také šlo v prvé řadě. Vždyť jen
pozemků měla mnohem víc, než král! Bohatství zpravidla korumpuje a vede k
nesvárům a konfliktům.
Hus k tomu řekl: " Psi se o kost perou. Vezmi jim ji a přestanou!"
Myšlenka, že by církvi mohl být odňat majetek, musela církevní
představitele naprosto vyděsit. S takovými názory se muselo rázně zatočit
a Hus se stal první obětí. Ostatní následovali. Husovi stoupenci byli
pronásledováni, pobíjeni na cestách ke kališnickým kazatelům, házeni po
stovkách do kutnohorských šachet. Začali se tedy ozbrojovat a od roku 1419
se stali hrozivou vojenskou silou. Ale to už z historie známe.
Husova doba skončila zavražděním Husa v Kostnici a nastala doba
Husitská. Příčina a následek - to bys neměl pouštět ze zřetele
visitore.. Sám jsi to opakovaně zdůrzaňoval, že každý čin, či každá
událost má svou příčinu.
Zpustlost a nemorálnost církve vedla k protestům. 1409 měla církev dokonce
tři papeže.
Seznam "vzdoropapežů" : https://cirkevnihistorie.estranky.cz/clanky/vatikan/vzdoropapezove.html
Zkrátka to v církvi vřelo a mocní z Říma se snažili hasit požáry a
to i vražděním lidí. Jan Hus byl naivní a dostavil se do Kostnice, aby
obhájil své téze. Spoléhal se na záruky svobody od samotného Římského
císaře, ale Hus byl už dávno před koncilem v Kostnici odsouzen svými
katolickými soudruhy k upálení.
1518 byl kůrií zahájen proces proti Lutherovi, výsledek byl Lutherovi
doručen a Luther byl vyzván, aby se do 60 dnů dostavil do Říma na svou
obhajobu.. Nebyl tak naivní, poučen osudem Jana Husa se do Říma
nedostavil.