ad Ondi:
.."a také existují : ... blázni, kteří jsou přesvědčeni, že
komunikuji s neexistující bytostí"..
k intenzivnejsimu zaobirani se tim, zda-li je komunikace ci dnes diskutovane
slyseni hlasu nepritomnych mluvcich nadprirozene povahy projevem dusevni
poruchy, u vetsiny theistu nedochazi predevsim diky absenci z toho plynouciho
psychickeho utrpeni, tedy situace, kdy se konkretni jedinec neciti narusen diky
zkusenostem, ktere proziva.. za predpokladu, ze je zkusenost slucitelna s
nejakou nabozenskou tradici a lze ji tedy chapat v ramci konceptu a praktik
zavedenych nabozenskych tradic, mohou verici naopak nabyt presvedceni, ze
kuprikladu vedou dialog, ziskavaji vedeni, jsou kanalem, jehoz prostrednictvim
nalezaji otevrenost jakemusi transcendentnimu radu apod. - nekteri maji treba
pocit, ze se jejich zivot stal smysluplnejsim nebo ze dosahli jeho
komplexnejsiho porozumeni.. studie o psychologicke funkci bludu s nabozenskym
obsahem dokazuji, ze spiritualita poskytuje jeden z dulezitych zdroju pro
zvladani diagnozy u pacientu s psychotickym onemocnenim - zatimco u jinak
dusevne zdravych krestanu se tedy jedna o normativni duchovni zkusenost, u
jinych muze byt to same dukazem dusevni poruchy
tedy interpretace halucinaci jakozto psychiatricke komorbidity versus "imanentni" zazitek v libovolnem transcendentnim referencnim ramci "sveta duchu"