Já tu větu pronesl ne ve věci existence Boha, ale ve věci svých
vyjádření o fungování lidské psychiky. Aplikování výroku na
záležitost, jíž se netýkal, je považováno za argumentační klam. Osobní
zkušeností pro existenci Boha nijak neargumentuju; třebaže jsem prožil
zážitek, který bych popsal jako setkání s Bohem, tak ho nepoužívam jako
argument pro existenci Boha. Ani by mi něco takového nenapadlo. Jen díky tomu
rozumím určitým biblickým obratům a v určité míře teistickým
náboženstvím obecně.
Nepsal jsem o kolektivním nevědomí, ale obecně o nevědomí či
podvědomí, tedy o mimovědomé oblasti psýché. Taková oblast prokazatelně
existuje a zahrnuje veškeré psych. procesy, myšlenky, představy, motivace
aj., které si člověk neuvědomuje. Které probíhají podprahově,
podvědomě. Psýché nerovná se vědomí; vědomá oblast představuje jenom
část psýché.
"nikdo totiz nikdy vedecky nedokazal, ze kuprikladu obrazy mytologie a
jinych kulturnich symbolu se dedi a jsou pritomne jiz pri narozeni"
Nic takového taky teorie kolektivního nevědomí netvrdí. A už za Jungova
života nějaký (nevim už který) antropolog prohlásil, že disponuje
nashromážděným výzkumným materiálem, z něhož umí dokázat, že se
obrazy nedědí. Jung si často stěžoval, že jeho teorii archetypů není
dostatečně rozuměno a proto že pak u různých badatelů vznikají
zbytečné omyly. Podle Junga se nedědí představy, nýbrž formy či
možnosti představ. Viz třeba:
Čelím neustále neporozumění, že archetypy jsou obsahově určeny, tj.
že jsou druhem nevědomých „představ“. Je proto nutné ještě jednou
zdůraznit, že archetypy nejsou určeny obsahově, ale pouze formálně, a to
jen velmi podmíněným způsobem. Obsahově určený je praobraz prokazatelně
jen tehdy, když je vědomý, a proto naplněný materiálem vědomé
zkušenosti. Jeho formu lze naopak, jak jsem vysvětlil na jiném místě,
srovnat s osovým systémem krystalu, který do jisté míry preformuje tvorbu
krystalu v matečném louhu, aniž by sám měl hmotnou existenci. Ta se
projevuje teprve ve způsobu usazování iontů a posléze molekuly. Archetyp je
o sobě prázdný, formální prvek, který není ničím jiným než
„facultas praeformandi“, a priori danou možností formy představy.
Nedědí se představy, nýbrž formy, které v tomto ohledu přesně
odpovídají rovněž formálně určeným instinktům. Právě tak málo jako
existenci archetypů lze dokázat i existenci instinktů, dokud se tyto
neprojeví in concreto. Co se týče určitosti formy, je srovnání s
tvořením krystalů zřejmé do té míry, nakolik osový systém určuje pouze
stereometrickou strukturu, nikoli však konkrétní tvar individuálního
krystalu. Ten může být velký nebo malý, nebo se může měnit na základě
různého formování svých ploch nebo na základě vzájemného prorůstání
krystalů. Konstantní je jen osový systém ve svých v zásadě
invariabilních geometrických vztazích. Totéž platí o archetypu: může
být v zásadě pojmenován a má invariabilní významové jádro, které
stále jen principiálně, nikdy však konkrétně, určuje způsob jeho
projevení. Jak se například v dané chvíli empiricky projeví
archetyp matky, nelze nikdy odvodit z něho samého; to spočívá na jiných
faktorech.
Existence archetypů není vyloučená, jak jsem psal, existuje pár teorií,
které jsou teorii archetypů velmi blízké. Pokusím se je najít, bohužel
už si nevybavím, kde jsem to četl. A co se týče zbytku... je trefné, že
zmiňuješ pojem iluze, doufám, že jsi dostatečně racionální, aby sis byl
vědom, že iluze mohou být stejně tak všechny ty tvoje vývody a pojetí.