Rozcestník >> Náboženství >> Ateistická společnost

Informace

Název: Ateistická společnost
Kategorie: Náboženství
Založil: sirStanley
Správci: sirStanley , Ondi
Založeno: 10.01.2020 11:58
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 3960904x
Příspěvků:
100200

Předmět diskuze: Ateistická společnost - “Ateismus je pochopení, že neexistuje žádný věrohodný vědecký ani faktický důkaz existence boha, bohů nebo jiných nadpřirozených jevů a bytostí.” Ateismus je racionální a pragmatický a humanistický postoj k světu. Racionální v tom, že usiluje o poznání pravdy ( tím odmítá teorie o existenci neprokázaných nadpřirozených bytostí a jevů). Pragmatický, protože za prioritní považuje to, co je užitečné a prospěšné (náboženství to není, už proto, že lidi rozděluje - viz vztahy mezi židovskou vírou, islámem a křesťany). Humanistický proto, že na první místo staví člověka, skutečnou bytost, nedokonalého, ale vyvíjejícího se tvora, jakým jsme my všichni (ne tedy nějakého vymyšleného stvořitele mimo čas a prostor, kterého ani nelze dokázat).
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #64501

Zobrazit vše


| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 05:12:01 | #64501
Reakce na příspěvek #64497

Chtělo by se dotázat, jak se ten bůh pozná.
Podle fotky? Podle malby (v sixtínské kapli) ? Vystupoval snad v TV, je vysochanej, existují jeho sádrové odlitky ?

Abych poznal jakoukoliv bytost, rostlinu, či předmět musím mít konkrétní předlohu.
Jako děti se učíme poznat a pojmenovat barvu a také zvířátka (tohle je chlapečku kočička a dělá mňau), předměty a jiné lidi..
Jak se tedy dítěti popíše podoba a činnost (pracovní náplň) boha ? V pohádkách vystupuje bůh jako tulák a žebrák, aby zkoušel morálku lidí. Tak si asi lidi představují boha - jako otrhance, který žebrá o kousek chleba, nebo hrnek s rozvařenou zeleninou s kapičkou sádla. Za to odmění donátora pytlem zlata.

Jako dítě jsem se dozvěděl, že bůh je bytost, že je to fousatej starej dědek, že sedí v bílé košili na obláčku a neuroticky kouká na hemžení se na Zemi. Když se mu něco nezdá, tek začne bručet, lidé to vnímají jako hřmění. Když se ale už opravdu naštve, tak sešle na lidi sucho, záplavy, vichřici, krupobití, kobylky, housenky, choroby, zemětřesení, tsunami, sesuvy půdy, soptící sopky ...a zapaluje stodoly, úrodu a příbytky lidí bleskem. Lidé zneškodnili z božího bláznění akorát ty blesky vynaleznutím a montáží bleskosvodů. Koně prej neplaší, to plašení jim vdechnul už při jejich sestrojení.

Pochopitelně to dochtor teologie ví přesněj, třeba to čím je poháněn, třeba jestli nemá v břichu TOKAMAK.


 #64497 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 08:00:42 | #64505 (1)

1Korintským 13 : 11 Dokud jsem byl dítě, mluvil jsem jako dítě, smýšlel jsem jako dítě, usuzoval jsem jako dítě; když jsem se stal mužem, překonal jsem to, co je dětinské. *31247*


 #64501 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 09:54:53 | #64506 (2)

09:55
Tapetování ti jde dobře, vlastní názor asi nedáš dohromady. Proč píšeš Korintským klamně jako muž. Ty se přece nemusíš za své ženství stydět. Nebo snad ano? Tvrdíš, že to dětinské, coby chlap překonal. Jako žena setrváváš v dětinské představě, že ti někdo ulomil Slunce a dal ti to ochutnat.

Tys to psala Korintským, ale oni nebudou umět česky a sotva si tu tebou koupenou "moudrost" přečtou na Diskutnících a pochopí o co ti vlastně jde.


 #64505 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 16:06:22 | #64527 (3)

Jak říká Agatha Christie ústy svého "detektiva" alečny Marplové: "Lidská přirozenost, ona je stále stejná".V paláci nebo chatrči, letos stejně jako před tisíciletími.


1  
 #64506 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 16:21:28 | #64528 (4)

že by i ten putin byl "jenom" člověk? *49*


 #64527 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 17:18:00 | #64533 (4)

To je svatá pravda. *29716*


 #64527 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 20:05:05 | #64536 (4)

Lidská přirozenost, ona je stále stejná".V paláci nebo chatrči, letos stejně jako před tisíciletími v podstate áno, ale ide o to, ako si kto definuje ľudská prirodzenosť, - problém je v tom, že ľudská prirodzenosť sa v neviere a v nemravnosti dá "zmeniť", prispôsobiť situácii, náboženstvu, dobe a duchovnému nastaveniu jednotlivca a spoločnosti, jej filozofii života - je bežné vyjadrenie ateistu, že ľudská prirodzenosť sa vyvíja, prispôsobuje sa dobe, okolnostiam situácii, spoločenskému zriadeniu, morálnemu stavu spoločnosti, a dokonca i vedeckým výsledkom...ateista vždy bude tvrdiť, že jeho prirodzenosť je tá správna (bez Boha), moderná, sleduje dobu, a tak je tá správna...prak­tizujúci kresťan má iný názor - svoju prirodzenosť odvodzuje od Boha, a v tejto prirodzenosti aj myslí, verí a správa sa...Boh zasahuje do prirodzenosti, a u toho, kto v neho uverí, je iná...hoci základ ľudskej prirodzenosti (základné črty človeka, jeho človečenstvo) ostávajú...


 #64527 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 21:30:56 | #64538 (5)

základ ľudskej prirodzenosti (základné črty človeka, jeho človečenstvo) ostávajú...

A jsou velmi příbuzné našim biologicky blízkým příbuzným - primátům. Od Šimpanzů, přes Bonobo až po Makaky.


 #64536 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 12:08:00 | #64512 (1)

Podle typu či charakteru působení se pozná.


 #64501 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 12:34:36 | #64514 (2)

ad soucet:
.."Podle typu či charakteru působení se pozná"..
predpokladam, ze veris v trojjedineho Boha, takze prosim konkretizuj onen "charakter působení", podle ktereho tveho Boha "poznáš"


 #64512 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 14:23:56 | #64519 (3)

jsou tři, ale jsou to aspekty Nejvyššího Pána, Brahma, Višnu, Šiva...


 #64514 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 14:39:30 | #64522 (4)

ad krudox:
.."jsou tři, ale jsou to aspekty Nejvyššího Pána, Brahma, Višnu, Šiva"..
i to jsem myslel jinak.. jestli soucet veri v trojjedineho Boha, tedy dle klasickeho theistickeho konceptu v projevujiciho se Boha, zajima mne, podle jakeho "typu či charakteru působení ho pozná"


 #64519 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 15:39:56 | #64524 (5)

já vím, že to myslíš jinak, ber to jako můj styl trochuhumoru, pokud to není vážné, což nevím...


1  
 #64522 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 15:58:27 | #64526 (6)

ad krudox:
rozumim *27179*


 #64524 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 23:11:57 | #64546 (7)

trojjediný Bůh není žádný koncept, ale poznání z Bible.
Bůh se projevuje všelijak a u každého jinak.
Ateisté Boha neznají, protože nepočítají s tím, že by mohl existovat.
Kdo Boha poznat nechce, ten ho ani nepozná.


 #64526 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 23:33:45 | #64554 (8)

ad jonatan1:
.."trojjediný Bůh není žádný koncept"..
ty ses fakt idiot, psal jsem prece o "vire v trojjedineho Boha" a "klasickem theistickem konceptu projevujiciho se Boha" - nepokousej se mi tedy laskave cokoliv vysvetlovat a radsi vysmahni *27179*


 #64546 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
06.04.24 00:51:59 | #64560 (4)

Sarasvathi


 #64519 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 17:05:27 | #64531 (3)

Mluvím obecně o Bohu, ne o nějakém konkrétním. To základní působení, z něhož vzešla idea Boha a které je základem všech náboženství, je numinózní prožitek, který je dost komplexní. Dvakrát jsem ho tu v minulosti popsal, ale nejjednodušeji ho vyjádřil Rudolf Otto, který pojem numinózum vytvořil pro označení toho, "co je nevyslovitelné, tajemné, 'zcela jiné' a je to bezprostředně zakoušená vlastnost náležející jen tomu, co je božské". A vhledem k tomu, že součástí toho prožitku je i stav psychické celosti, tak jsou pak za božské označovány ty impulsy a tendence v člověku vyvstávající, které člověka zcelují, neboli nastolují přirozený stav psýché.


 #64514 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 22:22:34 | #64545 (4)

ad soucet:
tak s tim mam samozrejme dost problem.. sice nemam Ottu "najetyho", ale jestli si spravne vybavuji jeho filosofii, tak jsem se nedokazal prenest pres jeho a priori poznani - v tomto ohledu mi sedi vic Kant.. epistemologie vystavena na tom, ze muze mit schopnost odkazovat na realne entity, je pravem kritizovana - uprimne receno, je to jen jedna z X variaci na teorii "zjeveni"


 #64531 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 23:28:56 | #64553 (5)

Já Ottu neznám vůbec, znám od něho jen tuto jednu větu a mam jí od Carla Junga, který jí zmiňuje. Prožitek, který bych nazval "setkání s Bohem", jsem zažil a Otto ho přesně vyjádřil. On ten prožitek je opravdu zvláštní a pamatuju si, že kdybych ho chtěl tehdy popsat nebo nějak vyjádřit, tak bych to nesvedl, ale když jsem si pak po letech v tom Jungovi přečetl ta Ottovo slova, tak jsem vyjekl "to je ono!" *30434* Zajímavé je na tom prožitku to, že se sám popisuje, poněvadž jeho obsahem je, že vnímáš přítomnost něčeho, co nese rysy, které automaticky bez uvažování přiřadíš Bohu. Automaticky to vnímáš jako božství (nikoli intelektuálně, ale prožitkově). Vzpomínám si, že když se to tehdy dostavilo, tak jsem si v úžasu pro sebe řekl "tak jestli je něco Bůh, tak právě tohle".


 #64545 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 23:41:59 | #64555 (6)

ad soucet:
Junga komentovat radsi nebudu, ale co se Otty tyce, tak za predpokladu, ze ho opravdu neznas, musim konstatovat, ze i kdyz "zprostredkovane", tak ho do urcite miry "chapes" - take akcentuje neracionalno..


 #64553 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
06.04.24 11:02:38 | #64567 (7)

Já jenom popsal svou zkušenost, nic víc. Jestliže Otto nebo i Jung prodělali stejnou zkušenost, tak je pak i očekávatelné, že je budu v nějaké míře chápat (i když zkušenost je jedna věc a její vysvětlení či interpretace je věc druhá).
Co to je akcentovat neracionálno?


 #64555 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 12:06:15 | #64660 (8)

ad soucet:
.."Co to je akcentovat neracionálno?"..
ma to dost postaveny treba na pocitech, takze operuje treba s Pocitem pravdy, stavu bezprostredniho poznani vychazejiciho z "obskurnich a hlubokych" zkusenosti - problem je v tom, ze mu priznava platnost


 #64567 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 12:57:50 | #64676 (9)

Přiznává mu platnost v čem? Je to míněno tak, že ho uznává jakožto platný způsob poznávání?


 #64660 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 13:10:04 | #64678 (10)

ad soucet:
jak jsem v puvodni reakci uvedl, ma na techto vecech postavenou epistemologii.. kdyz to hooodne zjednodusim, tak kritika by mohla znit kuprikladu takto: "mentalni obrazy nekonstituuji poznani"


 #64676 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 13:18:50 | #64679 (11)

No nevim, na mě je tohle moc stručné.


 #64678 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 15:56:59 | #64691 (12)

ad soucet:
.."No nevim, na mě je tohle moc stručné"..
nechci v zadnym pripade nejak "zkriplit" jeho texty a zaroven nerad veci zjednodusuju, takze to zkusim takhle..
tlaci to v tom smeru, ze porozumeni musi byt otevrene ultimatni podstate reality, v jeji esenci a zakotvenosti v nezavislem Byti.. zkusenost prirozeneho sveta jakozto nastroj zjeveni skutecneho sveta reality, kdy je pro nej nabozenstvi predevsim o zazitku tajemstvi - proto jsem psal o te neracionalite, protoze nabozenske poznani ma byt spise citeno na zaklade vyvolaneho emocionalniho obsahu nez a nauceno ci vyucovano


 #64679 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 17:42:06 | #64697 (13)

S tvrzením o náboženství souhlasím. A ano, takové poznání neracionálního rázu opravdu je.


 #64691 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
08.04.24 13:47:52 | #64831 (6)

«Vzpomínám si, že když se to tehdy dostavilo, tak jsem si v úžasu pro sebe řekl "tak jestli je něco Bůh, tak právě tohle".»

No, ale pořád je tam ta podmínka jestli je něco Bůh. Protože jestli nic není Bůh, tak ani tohle.


 #64553 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
08.04.24 15:27:15 | #64857 (7)

To bylo vyřčeno jako řečnická podmínka; jako uvození typu "měl-li bych se vyjádřit, tak..." či "smím-li k tomu něco říct, tak...". Zkrátka charakter toho prožitku je takový, že si řekneš "tohle je Bůh".


 #64831 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
08.04.24 15:35:46 | #64858 (8)

Pokud věříš, že nějaký je…


 #64857 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
08.04.24 15:44:28 | #64864 (9)

I když nevěříš. Vnímáš to bezprostředně jako božství. Podobně jako lásku vnímáš bezprostředně jako lásku, a to bez ohledu na to, jestli na lásku věříš nebo ne.


 #64858