To byla citace z článku. Ostatně je známo, že KC po staletí rozhodovala o tom, které texty jsou pravé či nepravé - např. o apokryfech, evangeliích atd.
To byla citace z článku. Ostatně je známo, že KC po staletí rozhodovala o tom, které texty jsou pravé či nepravé - např. o apokryfech, evangeliích atd.
Tak to si každá církev sama určila, které texty považuje za Bohem inspirované a které ne.
V první církvi kolovalo mezi sbory hodně spisů, které si na shromážděních četli. Žádný sbor neměl všechny, někde jich bylo víc a někde míň, některé byly už tenkrát přijímané a jiné ne, to bylo individuální. Byly mezi nimi i některé už tenkrát mimózní texty, někdy už ovlivněné prvními sektami, gnostici… Teprve kolem r. 400 církev na koncilu vytřídila, které spisy budou tvořit kánon Bible Nového zákona. Na tom nic divného není, že si roztřídila své vlastní spisy. Od té doby jsou takto přijímány ve všech církvích. Leda tak odborníci vedou diskusi nad některými místy NZ textů, zda byly hned ve významnějších rukopisech nebo je obsahují ty méně významné, třeba mladší. Odborné zkoumání bude pokračovat pořád. Taky je nutno říct, že originály se nedochovaly, biblisté pracují s 5500 dosud nalezených opisů.
U Starého zákona jednota nebyla už za židovství a v církvi pak pokračovaly dvě verze, širší a užší kánon. To se rozhodlo teprve kolem r. 1600, kdy se katolická sjednotila pro ten širší a protestanté pro užší. Opět nikdo nic neupravoval nebo necenzuroval, zvolili jedno nebo druhé a tak to platí dodnes. Seriózní křesťan rozlišuje mezi knihami kanonickými a deuterokanonickými, tzv. druhořadými, ale nenadává jim do apokryfů. Apokryfy jsou spisy vyřazené celou církví jednomyslně hned na začátku, když se stanovoval kánon Bible.
O falšování Bible vykřikují sekty, které si ji vylepšují podle svých představ nebo ateisti, kteří toho o ní moc neví.
no, vzhledem k tomu, že nejstarší texty často neobsahují vše, co ty
mladší, tak by se dalo říct, že ty mladší jsou upravené, vylepšené
atd.
např. v Markově evangeliu není nic o zázračném narození z Panny a Matouš
a Lukáš prý z Marka čerpali...
To je takzvaná teorie pramenů. Je to hypotéza, já ji beru jako nejpravděpodobnější. Lk a Mt čerpali z Mk, ale ještě k tomu i z nějakého spisu Ježíšových řečí, co se nedochoval, plus k tomu jejich vlastní látka. V nejmladším Jn je už patrná první kristologie, Sk a listy už reflektují tehdejší církev…
Teprve kolem r. 400 církev na koncilu vytřídila, které spisy budou tvořit kánon Bible Nového zákona.
která církev? Církví tehdy i dnes existovala a existuje celá řada, přičemž skladba jejich kánonů se lehce liší.
A k pojmu apokryf:
Terminologie se liší podle církví: v katolickém pojetí jsou apokryfy
spisy, které se nakonec nestaly součástí starozákonního ani
novozákonního kánonu (v SZ nejsou zařazeny mezi protokanonickými ani
deuterokanonickými knihami). Evangelické církve označují jako apokryfy
naproti tomu knihy, které katolíci označují jako deuterokanonické (tedy
knihy, které je podle Luthera dobré čísti, ale nemají závaznost
biblických knih), zatímco knihy stojící mimo katolickou bibli (= v
katolickém pojetí apokryfy) označují jako pseudepigrafy nebo pseudoepigrafy.
Existují četná apokryfní (pseudepigrafní) evangelia, listy, skutky
apoštolské či apokalypsy.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Biblický_kánon#Apokryfy_a_pseudepigrafy
Rovněž viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Apokryf
Jak celá řada, k prvnímu zásadnímu rozdělení došlo až 1054. Samozřejmě mnohé skupiny se oddělovaly, vznikaly, zanikaly hned od začátku.
mnohé skupiny se oddělovaly, vznikaly, zanikaly hned od začátku a byly likvidovány božími bojovníky KC. Třeba Templáři, kteří vzbudili závist KC.
Tehdejší církev sestávala z různých sborů - viz Apokalypsa 1,4: Jan sedmi církvím v Asii (v řečtině je použito slovo eklesiasis, znamenající shromáždění, sbor) - a ne všechny přijali nikajské vyznání a tudíž se odštěpili od té Římem oficiálně uznané církve. Jde hlavně o orientální pravoslavné církve. Ke schizmatu došlo tedy už tehdy v tom 4.-5. století, viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Starobylé_východní_církve
Na kterém koncilu kolem r. 400 že si církev "vytřídila, které spisy budou tvořit kánon Bible Nového zákona"? Já se dočetl, že k tomuhle došlo až na Tridentském koncilu v 16. století.
Tridentském koncilu v 16. století - týkalo se Starého zákona
Křesťanská Písma jsou Nový zákon
“V roce 363 se koncil v Laodiceji rozhodl, že v církvi mají být čteny pouze starozákonní spisy (včetně Apokryf) a 27 knih Nového zákona. Koncily v Hippu (393 n. l.) a v Kartágu (397 n. l.) potom potvrdily stejných 27 knih Nového zákona jako autoritativní písma.”
Nejfalešnější představa o Bibli je ta, která ji označuje za nezpochybnitelné a pravdivé slovo Boží.
Ne, né, bůh jen hypnoticky inspiroval literáta, který psal doslovně co mu bůh svým "slovem" nařídil. Od božího "Slova" se pojmenovali Slováci Slováky.
To je přece jasné, jak zaznělo i v onom Opičím procesu od experta na bibli (volně) "v bibli je každé slovo, ba každé písmenko ryzí boží pravdou". A máme to - bible musela být diktována pisateli bible, upraviteli bible, vylepšovateli bible a censurovi bible.
Tam není že je Bible Boží pravdou ale Božím slovem.
Člověk inspirován Bohem sepsal Bibli a dodnes na ní lidé inspirováni Bohem
pracují interpretují.
Texty Bible mají v různých dobách jiný význam, než měli před
tím.
Bible není uzavřený spis daného významu.
To jsi jenom proti přesvědčení postavil opačné přesvědčení (představu).