Obsah příspěvku byl smazán. Důvod: mimo téma
Obsah příspěvku byl smazán. Důvod: mimo téma
Děvčata, omlouvám se že to tady trochu zaspamuji. Ráda bych dala odkaz
na jeden článek, jenže je (asi) přístupný pouze pro předplatitele a já
to neumím "odemknout". Nezbývá nic jiného než jej sem překopírovat celý.
Takže - promiňte....
https://www.denik.cz/z_domova/marek-orko-vacha-veda-neodpovida-na-to-jaky-to-ma-vsechno-smysl-20150404.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=web-dsa&utm_content=search&gclid=EAIaIQobChMIwOrvgP7G8gIVwrvVCh2cRQ7yEAAYAyAAEgKb4_D_BwE
Marek Orko Vácha: Věda neodpovídá na to, jaký to má všechno smysl
Přicházejí Velikonoce, nejvýznamnější křesťanské svátky, které
vrcholí zmrtvýchvstáním Ježíše Krista. Ale nejen to si lidé
připomínají, neboť mezi zvoláním Ukřižuj! a Hosana! je jenom pět dní,
jak říká místopředseda lidovců Jan Bartošek. Kdy jindy se zamýšlet nad
údělem člověka, jeho posláním na světě a smyslem života než nyní? A s
kým jiným, než
s katolickým knězem, vědcem a učitelem, který
vychovává mladé lidi, budoucí lékaře.
K rozhovoru jsem proto přizvala
přednostu Ústavu etiky 3. lékařské fakulty UK Marka Váchu.
Když jsme si domlouvali termín setkání, říkal jste, že právě míříte
se studenty do Osvětimi. Jak mladí lidé reagují na prostředí
koncentračního tábora 70 let poté?
Velmi vnímavě. Na cestu se přihlašují elektronicky a těch 55 míst bylo obsazeno za jednu minutu a 37 vteřin. Jezdíme tam proto, že jsou informace, které umíme studentům předat na fakultě, a pak jsou jiné, jež jim sdělit schopni nejsme. Člověk musí být na místě, vstřebat tu situaci. Snažíme se zdůrazňovat na přednáškách, které se týkají medicínských pokusů, že my bychom byli moc rádi, aby hrůzy lékařských experimentů na lidech dělali psychopaté, sadisté, patologické existence. Bohužel víme, že je dělali stejní lidé, jako jsme my.
Studenti – a medici zvláště – si nutně musejí klást otázku, jak se
z běžného občana, milujícího otce a syna stane zrůda, která popírá
příslušnost k lidskému rodu?
Genocidy existovaly vždycky, ale nikdy ne v takovém rozsahu jako tato,
činěná bez emocí, strojově, mechanicky. Na člověka padne obrovská
hrůza, že chybělo několik desítek let a mohl jsem být mezi obětmi.
Existuje ale ještě větší hrůza, totiž že stačilo stejně málo a mohl
jsem být mezi jejími vykonavateli. Po válce vznikla otázka, jak je možné,
že toho byl vůbec nějaký národ schopen, ale časem se překlopila v daleko
naléhavější dotaz – existuje na světě národ, který by toho schopen
nebyl? Dnes si netroufáme vyloučit nepředstavitelné.
Takže vinou nějaké ideologie, manipulace do toho můžeme spadnout
všichni?
Jistě by bylo děsivé, kdyby Osvětim provedla nějaká horda z jihu,
východu, západu nebo severu, ale je horší, že ji má na svědomí jeden
z nejkulturnějších národů historie. Nikdo není vůči takovým
pokušením imunní.
Nesouvisí s davovou manipulací i víra? Není člověk, který slepě
důvěřuje dogmatu, ideji, Bohu, víc nakloněn následování nějakého
vůdce? Stačí říct, že je to tak psáno v Písmu, Koránu nebo spisku
vyvoleného a člověk zkrátka jde, aniž by přemýšlel
o důsledcích.
To jsou ale dvě absolutně odlišné věci. Na jedné úrovni jsou
náboženské sekty nebo extremistické politické formace, na druhé velké
náboženské systémy jako židovství nebo křesťanství. Ukazuje se, že
svoboda, kterou jsme v evoluci našeho druhu nabyli, je na jedné straně
jiskřivá možnost. Nejsme už instinktivní zvířata řízená pudy, ale
máme tisíc možností volby, co dělat, kudy jít. Zároveň je to na straně
druhé strašlivá, hluboká propast, protože se mohu rozhodnout také
špatně. Já se v noci probouzím úzkostí, zvíře ne. Spolu se svobodou se
narodila odpovědnost. Dějiny lidského rodu jsou velmi překvapivě dějinami
předávání odpovědnosti, která bolí, na někoho jiného. Antická
instituce věštění. Slovanské sudičky. Sofoklova tragédie o Oidipovi,
jemuž je v Delfách předpovězeno, že zabije otce
a ožení se s matkou.
On se celý život snaží, aby se to nestalo, ale neuteče tomu. Když Hitler
řekl, že přebírá veškerou odpovědnost, obrovské množství lidí to
slyšelo rádo. Extremistické strany či sekty říkají totéž, svět je
černobílý, tohle dělej, toto nedělej, toto je dovoleno, ono naopak
zakázáno. Svět je vyřešený.
Nemohu s vámi souhlasit, že jde jen o sekty. Vůdci Islámského státu
přece jasně říkají, že je tu Prorok, jehož je třeba následovat a v jeho
jménu dobývat, zabíjet, šířit jeho myšlenky slovem i mečem. Z pohledu
jejich víry je to ovšem v pořádku, jen tak je možné se dostat do ráje.
Koneckonců proto evidujeme tolik sebevražedných atentátníků.
Tady jsem trochu na tenkém ledu, protože islámu, přiznám se,
nerozumím.
Bohužel jeho projevy konzumujeme všichni.
Jistě. Snad se můžeme utěšovat, že proti radikálům z Islámského státu
se vymezuje většina muslimského světa. Židovsko-křesťanská tradice je
jiná. Nikdy po 2. světové válce se žádný Žid nešel odpálit do
německé kavárny, přestože důvodů by k tomu byla celá řada.
Křesťanství mám rád proto, že vždycky, když se objevila podobná
tendence, povstal nějaký jurodivý poustevník a řekl, že jak nejbohatší
král, tak největší chudák bude jednou stát nahý před Bohem a zodpovídat
se za svůj život. Ergo, ne moji rodiče, ne moji učitelé, ne můj prezident,
ne moje doba, ale jen já sám jsem odpovědný za to, co dělám. Židovství
ani křesťanství nezná tradici asijských guru. V Asii to má svůj smysl,
guru se něco naučil a aby to předal dál, chytí si studenta a přitáhne ho
k sobě. Risk je v tom, že guru nemusí být dobrý. V křesťanství nikdy
neexistovala instituce duchovního vůdcovství, když už, tak duchovního
doprovázení. Vždy si totiž každý musí být vědom, že za svůj život
odpovídá sám.
Použil jste výraz jurodivý poustevník. Třeba to zní troufale, ale není
papež František právě někým takovým, člověkem, který vrací smysl
křesťanství k jeho pravé podstatě?
Měl jsem to štěstí, že jsem byl několikrát v Buenos Aires, kde jsem
pochopil, co se tam děje. Papež František je člověk, který přichází
z fronty, z terénu. Celý život mluvil s naprosto obyčejnými lidmi, nikdy
to nebyl vatikánský úředník, zná velmi dobře život z odvrácené strany.
Tu normálnost přenesl
i do Vatikánu. On neříká ani nedělá nic
zvláštního, ale právě v tom je to kouzlo. Bydlí skromně, jezdí
autobusem, chová se tak, jak bychom to od křesťana čekali, ale tím, že je
shodou okolností papežem, je to velmi ozdravné. Jsem jeho naprosto
nekritickým přívržencem.
František splňuje roli průvodce životem, což se možná představitelům
české katolické církve ne vždy daří. Sám jste v tisku uváděl příklad
rakouské církve, která je daleko víc mezi lidmi, třeba na jarmarcích.
Zkrátka je součástí jejich všedního bytí.
U nás spíš sází na
vnější znaky
a také na peníze a majetek z restitucí. Jako by víc
kladla důraz na materiálno než na duchovno.
To si jako insider úplně nemyslím. Je pravda, že když je řeč o čemkoli,
co se týká církve, tak jsou v televizi záběry ze mší ve svatovítské
katedrále. Možná by bylo dobré ukazovat i církevní práci v hospicech.
Spíš si myslím, že pokud kněží něco organizují, dělají to v rámci
své farnosti, není tady tradice, díky níž jsou věřící i ateisté
zvyklí chodit na církevní akce, třeba jarmarky. Tam nejde o víru, ale
obecně prospěšné záležitosti, které posouvají věci do plusu. Tohle nás
ještě trošku čeká.
Poslední věci člověka nejsou atraktivní téma, přestože odejít
důstojně a s potřebnou péčí je jedna z nejdůležitějších věcí jak
pro umírající, tak pro jejich blízké. Má podle vás člověk právo
rozhodnout o závěru svého bytí včetně jeho ukončení
s pomocí
lékaře?
Bez ohledu na jakýkoli náboženský rozměr si myslím, že uzákonit
eutanazii by bylo špatné. V evropských státech ji mají uzákoněnou jen v
zemích Beneluxu, jinde jsou velmi zdrženliví. Něco jiného jsou jeden či
dva případy, které se objeví v médiích,
a něco zcela jiného je
vtělit to do zákona, který se roztáhne nad celý národ jako deštník.
Představa, že by nikdy nedošlo k jeho zneužití, je naprosto mylná a
zkušenosti z Holandska dokazují, že k němu dochází. Lékaři tam
zabíjejí pacienty bez jejich explicitního souhlasu. Když se rozhodnou, že
je to pro pacienta lepší, tak ho prostě usmrtí.
A není to někdy pro něj skutečně lepší, pokud se z myslící bytosti
stane jen tělo napojené na přístroje?
Vždycky se na to musíme pacienta zeptat.
Jistě, člověk se na takové příležitosti může připravit a vyjádřit
své přání předem.
To samozřejmě existuje
i v České republice, a to od
1. dubna 2012 v
zákonech připravených Leošem Hegerem. Ty jsou eticky čisté a velmi
vítané. Říká se jim dříve projevená přání. Každý z nás může
sepsat svou vůli pro případ, že už nebude schopen komunikovat. Všichni,
kdo jsou proti eutanazii současně zdůrazňují, že to absolutně neznamená
podporu léčby za jakoukoli cenu a jakkoli dlouho. Je velký rozdíl mezi tím,
že mě zabije nemoc
a tím, že mě zabije lékař. Požadavek na ukončení
léčby je naprosto v pořádku. Lékař ale podle těchto zákonů nesmí
provést eutanazii.
Umíte se jako biolog vyrovnat
s biblickou pravdou, že Ježíš
Nazaretský byl ukřižován a po třech dnech vstal z mrtvých? Dá se v 21.
století věřit něčemu, co se vědecky nedá dokázat?
Samotná existence tohoto vesmíru je cosi tak extravagantně výstředního –
to, že z hlíny této planety se vytančí pampelišky, motýli a v dějinách
Země vznikla asi mi-
liarda druhů – že se člověk nemůže divit
ničemu. Představa, že za tím vším je nějaká inteligence, leží na
stole. Židovství a křesťanství k tomu dodává, že té mysli na vesmíru
záleží. Dokonce do té míry, že se slovo stalo tělem
a přebývalo mezi
námi. To, že uvnitř mé lebky jsou stejné atomy Mendělejevovy tabulky jako
všude ve vesmíru
a jsou uspořádané tak, že dokážou myslet, milovat,
rozhodovat se, je něco tak prapodivného, že čím víc o tom člověk
přemýšlí, tím víc zůstává rozum stát. Možná jsme první generace,
která toho ví o evoluční biologii a fyziologii mozku tolik, že musí
odstoupit od mikroskopu a začít se velmi divit.
Uvedl jste, že věda dokázala člověka a Zemi rozložit na prvočísla a
teď nastal čas pro víru, aby tomu dala nějaký širší rámec…
Neboť se nutně musíme ptát, jaký to má všechno smysl. Jsem přesvědčen,
že před 4,5 miliardami let tady byla žhavá koule prachu
a plynu. Teď jsme
tady my. Víra se ptá, proč?
Jaký to celé má tedy smysl?
Především soudím, že to smysl má, že dějiny světa nejsou pusté. Chci
to slovo říct s velkou obavou a chvěním, protože bylo zaplňováno spoustou
divných obsahů, ale opravdu si myslím, že je to celé založeno na lásce.
Dnes se mluví o tom, že v pozadí vesmíru je nějaká temná hmota či
energie, já mluvím obrazně o temné lásce. Smyslem existence člověka je
skrze lásku přiblížit se k Bohu. Můj život má zadání být obrazem
Božím, jak stojí v Písmu, buďte svatí, neboť já Hospodin, váš Bůh,
jsem svatý. Věřím, že Bůh je láska, tudíž i na mém životě by mělo
být patrno, že se snažím projevovat lásku všem lidem.
Nejste smutný, že současný svět se řítí spíš opačným směrem?
Jeden židovský filozof
a rabín říkal, že víra je protest proti tomu,
že svět není takový, jaký by měl být. Náboženství určitě není opium
lidstva, anestetikum na bolesti světa, ba právě naopak. Víra člověka
rozcitliví ke všem utrpením, strádáním
a bolestem a provokuje ho, aby
svět udělal přijatelnějším místem.
Americký fyzik Lawrence Krauss říká, že k žádnému ze svých objevů a
bádání nepotřeboval Boha, aby vysvětlil podstatu zkoumaných jevů. „Bylo
potřeba Boha, aby vesmír vznikl z ničeho?" ptá se. Patří k ateistům,
kteří tvrdí, že většině vědců na Bohu nezáleží ani do té míry, aby
ho popírali.
Tady dochází k velkému omylu a záměně toho, co si člověk představuje
pod pojmem Bůh. Pokud studuji biochemii lidského těla a velký třesk, vznik
vesmíru, tak skutečně nepotřebuji nějakou ideu, někoho, kdo by hmotu
nadpřirozeně posouval k životu.
Na to stačí fyzika?
Fyzika, molekulární genetika, biochemie. Od 17. století víme, že vědu
zajímá svět měřitelna, proto používá hodinky, pravítko, laboratorní
váhy a snaží se vysvětlit,
z čeho se svět skládá. Když publikuji
vědecký článek, nemůžu psát o andělech
a duši, protože to nepatří
do mé metodologie. Věda postupuje v horizontální rovině
a má obrovské
úspěchy. Není ale absolutně schopna odpovědět na to, jaký to má všechno
smysl. Víra se neptá jak, ale proč. Pokud tito hoši používají ideu Boha
jako černokněžníka, který občas musí něco nadpřirozeně udělat, tak v
takového Boha také nevěřím. Kdyby měli trochu filozofické vzdělání,
znali by Ludvíka Wittgensteina, který říká zhruba toto: I kdybych znal
všechny chemické vzorce, pořád se v noci budu budit úzkostí, neboť mi to
nedá odpověď na otázku, proč jsem tady, jaké je zadání mého
života.
Lawrence Krauss je tak načuřený ateista hlavně proto, že vnímá
institucionální církevní pomádu, chození do kostela či modlitebny, které
diktuje veřejné mínění a bez něhož by v USA člověk nemohl ani
kandidovat na prezidenta. „Mým skutečným cílem je demaskovat své
oponenty, kteří možná mluví a vypadají seriózně, ale jsou to čachráři
a šarlatáni," uvedl v rozhovoru pro LN.
To jsou takové představy, které ani nemá smysl popírat. Ať si o tom
myslí, kdo chce, co chce, kloním se
k Jungovi, který říká, že člověk
je nevyléčitelně náboženský. Amerika je prostě zbožná, v neděli tam
chodí do kostela víc lidí než v Íránu do mešity, kde je to povinné.
e zbožná, nebo si na to jen hraje?
To najdete všude, ale já se chci zeptat, jestli je ateismus alternativou,
jestli opravdu všichni směřujeme k lepším zítřkům a jen to
náboženství nám to kazí? Židé, jejichž teologie je příběhová, na to
mají jednu krásnou historku. Před branami města hraje židovská kapela a to
tak krásně, že každý, kdo se u ní zastaví, začne tančit, neboť ta
hudba je velice jímavá. Náhodou jde okolo hluchý člověk a protože
neslyší muziku, přijde mu to jako bláznivé třeštění pomatenců. V
Evropě máme papeže, spoustu křížů, kostelů, symboliky a jedinec se v tom
nevyzná. Člověku, který neslyší hudbu, mohou tance mší svatých, volby
papeže
i sebeobětování při starostech o bezdomovce, alkoholiky nebo
domovy důchodců připadat jako bláznivé třeštění pomatenců. Aby to
pochopil, musí slyšet hudbu, která tomu dává smysl.
Marek Orko Vácha* Narodil se 14. září 1966 v Brně.
Z té dětské křesťanské písničky už vím jenom několik slov, ale
často si je připomínám.
"Proč se bojíš, když se můžeš modlit? Důvěřuj Pánu Ježíši , na
jeho zaslíbení se můžeš spolehnout. Proč se máš bát, trápit se a
dělat si starosti , když se můžeš modlit?"
Důvěra v Ježíše je jediný způsob, jak prožívat skutečnou radost ze
života. Když máme strach, zaměřujeme se na negativa , na to co
nedokážeme, na problémy , které by se mohly vyskytnout , na špatné věci,
které by se mohly stát ....Ale víra se zaměřuje na to, co může udělat
Bůh , na jeho moc a moudrost, protože jen On ví,co je pro nás nejlepší.
Neboj se, vždyť já jsem s tebou , nerozhlížej se úzkostlivě , já jsem
tvůj Bůh. Dodám ti odvahu , pomocí ti budu, budu tě podpírat pravicí své
spravedlnosti." Izaiáš 41 , 10.
Většina lidí , kteří čelí krizi volá k Bohu. Dokonce žádají rodinu , přátele, nebo i cizí lidi , aby se za ně modlili. Ale kolik lidí na sebe vezme tento závazek a nikdy ho nesplní. Slova "budu se za tebe modlit" se dají vyslovit jak .o jakákoli jiná slova útěchy. Je to skoro jako říct "dobrý den přeji". Ale když někomu řekneme, že se za něho budeme modlit , zavázali jsme se před Bohem, že budeme toho člověka skutečně nést na modlitbě , a prosit aby se v jeho životě stala Boží vůle. Pokud nemáme v úmyslu modlit se, neměli bychom na sebe takový závazek vzít. Příště, až nás někdo požádá o modlitbu , měli bychom to vzít vážně a pomyslet si : Když ne já, tak kdo?
Když se rozhodneme stát se křesťany , rozhodli jsme se být "kristovci" a
ve svém jednání a chování bereme v úvahu vlastnosti Krista. Není zde
prostor pro sobectví a tvrdé srdce. Boží milost dává sílu být jako On.
Někdy zapomínáme, koho zastupujeme. Třeba když jsme konfrontováni s
naštvaným manželským partnerem , vzdorujícím dítětem, náročným
spolupracovníkem, někým kdo nás zastaví v provozu , nebo někým kdo
obsadí parkovací místo , na které jsme déle čekali. Máme ale
reprezentovat Ježíše ! A to nejen tehdy , když se nám to
hodí. I když se dostaneme do složité situace , máme reagovat tak, aby v
nás ostatní viděli Ježíše. Jinými slovy- prosme o změnu v našich
srdcích , abychom jednali jako Ježíš.
no, pekne povedané, tak by to ideálne malo byť, ale nie je to jednoduché ani pre hlboko veriaceho kresťana (inak názov "kristovci "odmietam, je to také vymyslené, sektárske)...chce to veľmi silnú kresťanskú vieru, ktorú treba prijať a aj živiť, ona neskrsne v človeku len tak - evanjelium nám ponúka viaceré prostriedky, ako žiť a sa správať v opravdovej kresťanskej viere, a nestratiť nervy, vyhnúť sa zášti, sklamania, nenávisti, provokáciám, ignorancii (i v rodine) - je to hlavne modlitba, pôst a eucharistia + vyzbrojiť sa, ako píše ap. Pavel, trpezlivosťou...
Kristovci je doslovný překlad anglického Christians, což znamená křesťané.
V angličtině je to stejné. To jenom slovanské jazyky jsou popletené slovem "křest"
v angličtine je christians, a to znamená kresťania, a nič iné,...to kristovci je špecifická prispôsobená jprotestantská česko-slovenská mutácia, nikdy som to nepočul...
Kristus je anglicky Christ. Z toho je odvozené Christian. Křest je baptism. A latina bude nejspíš podobná angličtině, co se týče těchto výrazů.
ahoj, zrovna jsem v takové situaci téměř na hraně. Syn mi zde nechal dvě malé děti 18 měsíců a 3 roky, starší holčička je mimořádně rozmazlená, ale ještě mluví jen německy, v noci se budí a přes den pořád něco povídá :-)) a kromě toho další tři vnučata, která k nám pravidelně chodí a moje stará máma, která opravdu potřebuje denodenní péči. Děti nám doma všecko ničí, vrtají do květínáčů, roznášejí hlínu a neumí poslechnout Ne. Není to stížnost, vůbec ne... jsem ráda že nás syn poctil důvěrou a děti nám zde na 3 týdny nechal. Jen cítím jak jsem slabá, dříve jsem to tak nevnímala... tuto vlasntí křehkost. uvědomuji si, jak moc musím spoléhat a důvěřovat že vše bude (a je) dobré. Sousdi k nám nahlížejí a říkají, jak nám závidí... tolik drobotiny. Ale je to také hodně odpovědnosti. a říkám si, že až budu opět v klidu spát, tak nebudu mít opravdu vůbec žádné starosti :-)))
Myslím na vás obě. měla jsem tu na prázdninách 7 vnoučat a 1 pěstouňátko. A v mém věku toho bylo na mně až moc. Když se večer všechno zklidnilo , často jsem musela prosit Pána o novou sílu , moudrost a trpělivost. Ale Boží milost je úžasná. I když jsem neskutečně unavená , bylo mi těch pár týdnů k požehnání. :-))
To je krásné, až budou vnoučátka starší, tak to možná taky zvládnu líp. Alespoň se s nimi bude dát domluvit. Navařím, vyperu, vykoupu, uložím, zazpívám... ale zábavu si budou muset najít :-)
No to si jen myslíš. Až to všechno uděláš co jsi napsala , pak uslyšíš : Babičko, teď už si konečně budeš s námi hrát?
Problém je, že chodím o francouzských holích. Tedy venkovní hry jsou pro mne tabu. Doma třeba deskové hry podle věku dětí. Taky s holkama šijeme na panenky , s klukama stavíme lego a tak podobně. Taky vyrábíme různé "blbůstky" , aby děti měly čím udělat někomu radost až odjedou domů. Fantazii se meze nekladou. :-)
Oblečky na panenky, to mi nikdy nešlo. HOlčička má tři roky, tak spolu spíše vaříme, to umím :-) S chlapečky si hraje víc manžel. Mám první malou holčičku v rodině a mám z ní hlavu jako meloun :-) s chlapečkami to umím líp.
Drahý Otče , dnes ti odevzdávám svou mysl. Kéž ve všech věcech
hledám mysl Kristovu, osvobozenou od úzkostí a strachu, naplněnou tvým
požehnáním a pohodou. Dnes ti odevzdávám svého ducha. Obnov ve mně
zkušenost nového narození , dej ať tvůj Duch ve mně bohatě přebývá.
Dej ať můj duch je v tobě živý, osvobozený od depresivních myšlenek a
kritického myšlení. Dnes ti odevzdávám i své tělo. Kéž je to chrám
zasvěcený tobě, místo, kde můžeš žít a vládnout. Dej ať jím, piji ,
odpočívám ať cokoli dělám, dělám ke tvé slávě. Pane, právě teď ti
odevzdávám celý svůj život. Svou mysl. ducha i tělo. Přijmi mně prosím
jako živou oběť abych tě každý den mohla oslavovat a chválit. Bože,
modlím se, abych měla vždy cíle podle toho, k čemu jsi mně povolal.
Děkuji , že když k tobě volám. odpovídáš mi a ukazuješ mi velké a
mocné věci, které neznám.
AMEN.
Obvykle si předsevzetí nedávám. Nejsem schopná si je zapamatovat, natož
je splnit. Ale tohle by se mi s Boží pomocí mohlo podařit. Protože jsem si
z něho udělala popěvek:
V lásce, v lásce, v lásce
mějte všechen lid.
Neb nevíte kdo se
může obrátit.
stejná situace by nastala, kdybychom měli podobný popěvek:
V lásce mějme jenom tento lid,
jen ten, co se může obrátit.
Pane Ježíši Kriste , děkuji ti, že nejsem na svůj život sama. Že mám
tebe a své blízké, které jsi mi dal,
Děkuji ti, že jsi se mnou spojil svůj život a že mohu za tebou přijít se
vším, co mně tíží. Děkuji ti, že mně nepřijímáš na základě mé
bezchybnosti ani žádného záslužnického výkonu. Vím, že mně miluješ
takovou jaká jsem a že víš, co nosím ve svém srdci a s čím každodenně
zápasím. Te tolik skutečností, které mně chtějí od tebe vzdálit a
sebrat mi vnitřní pokoj a svobodu , kterou jsi mi daroval. Dnes bych ti
chtěla zvlášť vydat všechny své starosti, obavy, strachy a úzkosti. Daruj
mi prosím vnitřní svobodu od obavy, že nemám věci lidsky pod kontrolou. Od
ochromující strach o své blízké , od strachu z nemoci a ze smrti. Ty jsi
Pánem mého života, života mých blízkých i celého světa.Daruj mi
vnitřní svoboodu, abych si zachovala důvěru v tebe , a ze strachu
nezapomněla žít. Tolikrát jsi svým učedníkům říkal " nebojte se" a
.ujišťoval jsi je , že Otec ví co potřebujeme. Pomoz mi , abych více
důvěřovala tobě a tvému slovu. Dej mi prosím odvahu k důvěře, že se ti
nic nevymklo z rukou.Pokud mám projít nějakou životní zkouškou , dej mi tu
milost, abych ji přijala a nespoléhala se na sebe. Odevzdávám se ti Pane na
další den svého života. Veď mně prosím svým Duchem, abych mohla
přinést pokoj všem, se kterými se dnes setkám. Amen.
Moc pěkné, zejména věta "Dej mi prosím odvahu k důvěře, že se ti nic nevymklo z rukou." O to často prosím, o odvahu k důvěře.
Někdy se Bohu divím, že chce mít vztah se mnou, o které ví nejen pozitiva, ale i ta pečlivě ukrývana negativa. On, Duch svatý, chce mít se mnou společenství. On mě miluje víc, než dokážu já milovat jeho. A ne stěžuje si na to. Naopak mi dává svou lásku najevo a trpělivě čeká na moji reakci. Trpělivě čeká a jemně vede. Tak moc se liší od nás, hříšnych lidí. A přesto chce být s námi.
pekný záblesk mystiky k Duchu Svätému - ako to rozoberám už mesiace na fore ŘKC:-)
Je úžasné jak s námi Bůh jedná, i když nás dokonale zná a všechno
ví. Proto bychom měli jednat s druhými
lidmi s láskou a odpouštět. Přijímáme milost a požehnání ne pro naše
potěšení ale proto , abychom byli požehnáním pro jiné.
MIlost je, že nám Bůh dává ve svém Synu co si nezasloužíme a Jeho
milosrdenství je v tom,
že s námi nejedná tak jak bychom si zasloužili.
Já denně s údivem a pokorou přijímám požehnání, které mi Pán posílá skrze jiné lidi. A neubývá to v čase, spíš naopak! Je toho víc a víc.
Přečetla jsem si dnes velmi zajímavý a přitom pravdivý citát :
Je možné se naučit všem tajemstvím Bible a přesto nebýt jimi v srdci
zasažen. Veliká znalost nestačí."
John Bunyan
presne! poznal som človeka, ktorý vedel NZ takmer naspamäť, ale bol zarytý antikresťan, ateista..takých sú tisíce, čo poznajú Bibli perfektne, spoznajú z nej každý verš, vedia pohotovo citovať, ale sú k Božiemu slovu chladní, priam nepriateľskí - je to moc Ducha Svätého, či slovo Boha prijmeme alebo nie!:-)