Já to taky s určitostí netvrdím,ovšem je to jedna z mnoha možností...Pozoruji ovšem u většiny mladých daleko větší závislost na konzumu, než jaká byla za našeho mládí...Myslím že by ty psychické problémy měla v budoucnosti tak jako tak.
Já to taky s určitostí netvrdím,ovšem je to jedna z mnoha možností...Pozoruji ovšem u většiny mladých daleko větší závislost na konzumu, než jaká byla za našeho mládí...Myslím že by ty psychické problémy měla v budoucnosti tak jako tak.
Jaké si je vychováme,takoví budou.Míním tím celou společnost- především jejich rodiče,ale taky školu a konec konců i politiky,jdoucí tak viditelně příkladem a udávající pravidla.
Presne , v Cesku plati "vse pro dite", rodice/prarodice se div nepretrhnou, aby jejich ratolesti mely vsechno, co ostatni i kdyz na to treba nemaji.Kdyz pak prijdou horsi casy, dospele deti na to nejsou pripravene, nezvykly si odpirat, radeji se zadluzi a bludny kruh se pomalu uzavira. Jak jiny pristup ke svym detem maji treba Svycari, mnozi Cesi ho odsuzovali, nazyvali ho studenym odchovem, ale vysledek je ten, ze deti od svych rodicu neocekavaji financni podporu, penize se dedi az "mrtvou rukou". Plati to i o darech, zadne velke dary , nybrz male, nejvice ocenovane jsou vytvorene vlastni rukou..rodice nepovazuji za nezbytne nutne, aby jejich deti studovaly, pokud chteji , pak si privydelavaji, nebo si berou pujcku dokonce i od rodicu. Samozrejme jsou i takovi, co jim rodice plati, ale nic navic. Zajimave je, ze takto vychovane deti maji vetsi respekt k rodicum, nez deti rozmazlene, zvykle na pozornost.
Lidé u nás jsou nesamostatní od malička. Nejprve závisí na rodině a
pak na státu. Někdo se přece o nás musí starat !
Lidem vyhovoval socialismus a když už ne ten socialismus tak raději ten
feudalismus. Kdy se o poddané staral pán. S liberalismem, kdy se o sebe stará
každý sám, jsou jen problémy.
Pane Vitásku,nevím,zda takhle soudíte z vlastní zkušenosti,ale např.sever Čech byl plný vyhnanců režimu,vytržených ze svých kořenů,majících daleko od původních rodin.Vím,že podobně vypadal i sever Moravy,pohraničí obecně.Nemluvě o mnoha emigrantech!
Na severu Cech a na severní Moravě je tato (otrocká) závislost na státu největší. Předkové dnešních obyvatel tam kdysi lehce přišli, s přispěním státu, k majetku a považují za přirozené, že se o ně stát bude starat. Ze vše dostanou od státu. Anspruchgesellschaft.
Můj už zesnulý tchán, ortodoxní komunista takhle dostal hospodářství po moravských Němcích ještě s teplou plotnou a peřinami, se dvěma krávami, které už potřebovaly nakrmit a s vybavenou stolařskou dílnou. Něco měl za to zaplatit, ale pak mu to odpustili.
To je u nás normálem. Podobně při kuponové privatisaci dostal DIK zadarmo třebas podíl v Nové Huti. Podle toho to pak s těmi podniky dopadalo, jako s těmi sedláky (dříve čeledíny) v Sudetech.
A to teď píše proč? Co mají všichni ti lidé stíhaní minulým režimem společného s tvým tchánem?
No společného moc nemají, ale Vitásek má pravdu, mého nebohého tchána nestíhali nikdy, byl to spolehlivý a oddaný komunista, tak proč by měli. Vitásek má ale na mysli pravidlo, podle kterého se v různých obdobích majetek přesunoval a v tom pravdu má a neskončilo to.
Ale proč to píšeš v reakci na můj popis mnoha polit.vyděděnců do pohraničí,kteří stát jako oporu rozhodně neměli? Mohu tě ujistit,že těch tam byla oproti typům tvého tchána většina.
Obávám se že ne, v té vesnici takových statků bylo asi třicet. A ti které vyhnali do Rakouska se dvěma kilogramy osobních věcí, to nebyli vyděděnci? Žili tam po celé generace, tito konkrétně pod Ditrichštejny (pro neinformované, to byl rakouský rod).
O jaké vesnici a roce mluvíte?
Já píšu o Chomutovsku,Mostecku a Ústecku let sedmdesátých.
Já o roce 1946, kdy se právě ty statky německy hovořících Jihočechů a Moravanů "uvolnily" a nastal klondajk. Ostatně ten se opakoval ještě několikrát, třeba s majetky lidí, kteří odešli sami 1948, 1968.
V tom případě hovoříš o něčem jiném.Stíhaní právě tímto režimem za tyhle zvrácenosti skutečně nemohou.
Jiste , ukradli majetek nejdriv zidum, pak Nemcum, pak zivnostnikum, statkarum , majitelum fabrik a nakonec uprchlikum.. slechte a cirkvim..polozili zaklad moralniho upadku.
Otázkou je,proč se tak mohlo stát? Proč jim tehdy lidé uvěřili? Co tomu všemu předcházelo?
Já v 70.letech hodně cestoval služebně do Ústí a do Teplic. Byla to
vybydlená oblast, pole kolem železniční trati z Ústí do Teplic ani nebyla
zemědělsky obdělávána. Ta vyděděnost toho kraje byla vodou na mlýn
komunistům. Dnes tam mají i hejtmana.
Na příkladu Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje je vidět,
jak by to u nás mohlo vypadat, kdyby po druhé válce nebyli vyhnáni Němci.
Ty kraje jsou koulí na noze celému státu. Kdysi to byly nejbohatší kraje
Cech, Moravy a Slezska.
Protože šlo o kraj obětovaný na oltář celonárodního průmyslu a stejně obětované bylo i zdraví tamních zaměstnanců v povrchových dolech,uhelných elektrárnách,odkalištích a všech doprovodných provozech.
Sudety byly dobytým územím, které nám ani nepatřilo. Proto bylo vybydleno jako to sídliště v Chánově. Uhlí bylo ( a je ) taky pod Beskydy spousta. Lidé ve Frenštátě a v jeho okolí by nepřipustili aby okolní krajina se proměnila tak jako ta severočeská.
Jak nepatřilo? Ostatně severní Čechy byly průmyslové již před odsunem Němců a zůstaly klíčové i pro tehdejší polit.autority.Být to jinak,lidé pod Beskydami by do toho mluvit nemohli.Tehdejší plánovači totiž tamní oblast určili k rekreačnímu využití.Šumava, Český les a jihočeské pohraničí měly naopak zůstat vysídlené.Pro komunisty byla hranice se západním Německem pravděpodobným budoucím bojištěm, místem, kde by v případě globálního konfliktu došlo k prvním vážným střetům.
Já hodně jezdil do Jeseníků, v 60. a 70.letech. Bez ohledu na odsun, byly
Jeseníky německými horami. Tak to na mne působilo jako na turistu, který
tam Němce nezažil. Z krajiny, z architektury vesnic to nějak plynulo. Někdy
v 70.roce jsem viděl Vláčilův film Adelheid, natočený právě v této
krajině. Začátek filmu jak ten vlak jede do pohraničí. Do toho Wagnerova
hudba. Jako by jel do ciziny. A na tu hlavní postavu taky tak působí.
Zamiluje se tam do Němky, vztah však končí katastroficky, ta Adelheid se
nakonec oběsí. Ten policejní komisař, který vše vyšetřuje tam ke konci
filmu pronesl: Už abych byl odsud pryč. Ještě než se setmí budu v
Olomouci.
Takových příběhů se staly statisíce. Jejich dopady jsou dnes i po 75
letech vidět všude. V Mostě, Sokolově, Ústí nad Labem....
Vy popisujete poválečné nespravedlnosti i tragédie,aniž byste bral v
úvahu,že my jsme válku nezpůsobili.Stále zaměňujete příčinu a
následek.Ostatně ani ten komunismus bychom prožít nemuseli,nebýt Hitlerovy
dobyvačné politiky.Zcela jste vytěsnil pomnichovské vyhnání z oblasti
tzv.Sudet,které Němcům zkrátka nepatřily.
https://www.info.cz/magazin/sudetsti-nemci-nesetrili-ani-ceske-deti-strileli-do-nich-lamali-ruce-a-znesvecovali-ostatky-36562.html
Komu co patří, tak o tom měli rozhodovat občané, kteří tam žili. Jako na tom Krymu, anebo v Kosovu.
Hranice posvěcené mezinár.právem se respektovat musejí,i když se to
zrovna někomu nehodí do krámu.
Vzájemné vztahy s Němci ale krásně oglosoval K.J.Schwarzenberg :
„A vůbec si musíme říci, že bez českých Němců není vývoj českých
zemí od středověku
představitelný.My jsme se vyvíjeli tisíc let společně s německým živlem
a je naše neštěstí,
že v devatenáctém století se naše cesty rozdvojily a šli jsme od sebe a
proti sobě.“
německo potažmo habsburkové... no nevím no, zda je to ku naší škodě... spíš byla škoda rozprodat všechno po revoluci... tam vidím chybu.,.. byli jsme soběstačný stát s předními světovými odborníky a to prakticky ve všem na co jsme sáhli šak když jedeš do světa a řekneš czech republik tak nikdo neví ale když řekneš czechoslovakia - pilsner, zbrojovka, aero vodochody, adt. ví každej..
O eko-Grétě se ví i v pralesních vesnicích.
Před Havlem se stali světoznámími i Lech Walesa, nebo papí Wojtyla s
krycím jménem Johannes Paul 2.
Novináři milují senzace a čtenářům z nich šimrá po zádech.
Moc prosím,buďte korektní,neřiďte se pouze svými dojmy a nesměšujte
dobu před r.89 a po něm.
Před r.89 to byl právě náš průmyslový stát,který byl na lidech z
těchto oblastí závislý! Z oblastí typických těžkou prací a jedovatým
ovzduším.Sever Čech navíc nebyl ani tak privilegovaný v oblasti
platů,zásobování a obč.vybavenosti,jako hornické Ostravsko.
Původně jsme ovšem mluvili o vztahu rodičů ke svým dětem -tzv.vše pro
dítě.A já vám dávám reálné příklady,že to tak zdaleka nebylo,ani být
nemohlo.
Děti by se měly vychovat k samostatnosti a ne k závislosti na rodičích. Samostatnost je předpokladem pocitu svobody. Svoboda je důležitým pocitem jednotlivce. Pokud se dospělý necítí být svobodný, třebas dospívající v pubertě, bouří se. Závislost nevede k uspokojení. Spousta diskutujících na sociálních sítích vyžaduje aby se o ně stát staral. Jsou však se státem a se svým statusem nespokojeni, tak jako puberťáci se staví proti autoritě svých rodičů.
To si jistě uvědomuje každý rozumný člověk a každý rodič jistě dá přednost soukromí,než životu s dávno odrostlou ratolestí.Otázkou je,zda se ty ratolesti mají kam odstěhovat.
Volných bytů je dost. A děti by se měly připravovat na to, až se
osamostatní a začnou si vydělávat. Měly by studovat takové obory po
kterých je poptávka.
Hlavně by jim měl někdo říct, že zdrojem blahobytu v kapitalismu je
práce. Nečekat nějaký lukrativní džob kdy budou málo pracovat a hodně
vydělávat.
Volných bytů pro nízkopříjmové rozhodně dost není.Obce a města většinu svého bytového fondu rozprodaly a soukromníci nejsou žádná charita.
Nízkopříjmoví by se měli snažit o to, aby si příjem zvýšili. Nečekat jako žebrák na almužnu.
Není nad panské rady.Realita života je mnohem barevnější a evidentně ji vnímat nechcete.
Jistě barevná je, ale stát by měl podporovat především ty, kteří
jsou přínosem pro společnost. Takovou panskou radu měl kdysi J.F. Kennedy:
Neptej se co má udělat země pro tebe, ale na to co ty uděláš pro ni.
Američané se mohli stát supervelmocí pokud dali na takové panské rady.
J.F.K a dalších Podobně Rusové. Kdyby to dělali naopak, byli by z nich
chudáci. Jako někde na Haiti.
Kennedy to prebral od E.Cayceho, pravdepodobne nejvetsiho sensibila minuleho stoleti..vymenil Boha za stat.
Konfesní princip byl základem a jednotícím prvkem středověkého státu, národní princip byl jednotícím prvkem novověkého státu. Po Napoleonovi.
Pane Vitásku,našinci jsou v převážné většině naopak pracovití a
umírnění.Jinak bychom za minulého režimu dopadli stokrát hůř.(Viz.odkaz)
Proto hovořím o nemístné panské radě.
http://cepin.cz/cze/prednaska.php?ID=140
Jinak ten Pick byl taky pohádkář, jako ten Klaus. Ten MMF měl mnohem
realističtější pohled na socialistickou ekonomiku než postkomunisté z
Východu. Kteří dnes roní slzy nad tím, jak nám kdysi záviděli ze Západu
naše zemědělství, zdravotnictví a vyspělý průmysl, kdy jsme si všechno
vyráběli sami. Byli jsme soběstační a měli jsme se přímo skvěle. Stát
stavěl školky, byty a nebyli bezdomovci. I ti Cikáni museli pracovat.
A za vše může MMF se svými neoliberálními reformami. A zlodějským kurzem
koruny k dolaru, který způsobil, že náš průmysl za babku skoupili
(západní) Němci. Takové vysvětlení je u nás politicky korektní. Nikoho
nepoškodí. A že se u nás dostali k moci ti Pinochetové a Haiderové ( Klaus
se Zemanem) tak za to taky může ten MMF. My Češi za to vůbec nemůžeme,
jsme sice pracovitý a skromný národ a vždy jsme byli chudáci a každý
(bohatý) si o nás otřel boty !
Klaus se Zemanem byli ( a jsou) národní socialisté. Takoví jako je ten
Foldyna.
Suma množin klausovců a zemanovců u nás představuje většinu
elektorátu.
Zase to hrajete do autu,ironizujete a zpochybňujete fundovanost našeho předního makroekonoma Picka.
Ty reformy měly být předmětem širší diskuse a ne několika vyvolených. Klause, Zemana anebo toho Picka. A nejen ekonomů. A ti měli být především schopni vysvětlit věci občanům.
Za socialismu vedl ekonomiku Štrougal. Taky on asi měl problém své názory ve Straně prosadit. Podobně jako dnes ( a včera) ve společnosti Kalousek.
Picek presentoval své politické a ani ne ekonomické názory. Třebas jaký kurz koruny vůči dolaru měl být nastaven ? Chtěl volnou směnitelnost koruny ? Chtěl privatizovat průmysl ?
Mě šlo čistě jenom o to,v jakém stavu byla naše ekonomika v r.89
O tom,jak to poté mělo,či nemělo být,nemá valný smysl diskutovat.V tom
mě tehdy konvenoval názor J.Švejnara.
Ten Pick navrhoval třetí cestu. Raději do třetího světa, než do toho prvního.
Jinak podle nostalgiků byla ekonomika před rokem 89 v dobrém stavu. Pád socialismu nebyl způsobem neúspěchem socialistické ekonomiky, ale zradou. Takže nostalgici jsou chudáci k politování. Celý svůj život poctivě pracovali a nakonec byli zrazeni.
Maji co dohanet, na zapade kazdy vi, ze studium Dejin umeni, je vetsinou neuzivi..proto se vyuci nejprve remeslo, kdyby nahodou pak nesehnali praci..jelikoz vedi, ze rodice je zivit nebudou..
Tak zrovna tenhle druh rodičovské obětavosti nevidím jako hlavní
příčinu chybně nastaveného žebříčku hodnot.V případě,že nejvíc
naučí příklad,okoukali by akorát to.Což moc neštymuje s tím,co se
mladým vyčítá-paření,fetování,závislost na konzumu...
Podstatné ale je,aby ta rodičovská obětavost nebyla jen záplatou na
nevšímavost a nedostatek času,který svým dětem věnují.
K obecné mravnosti rozhodně nepřispělo,jakým příkladem jdou politici.
Ostatně "studený odchov" zde moc aplikovat nejde,protože chybí především
dostupné bydlení,ale i cenově dostupné služby.
V ceske spolecnosti dost nebyvale..zejmena prarodice nepovazuji za svou povinnost starat se o vnoucata, na navstevu ano, ale jinak panuje presvedceni, ze si ma kazdy vychovat sve deti sam, prarodice jsou volni a ani na ne nespori.
Něco bych k tomu poznamenal. Nemám to úplně jako Švýcar, ale nastavili jsme to tak, že dětem zaplatíme vzdělání, (podotýkám, že nemusí jít jen o vš studia, ale cokoli jiného), aby měli lepší možnost uplatnit se na trhu práce a tím si na ten zbytek, který budou chtít, vydělat. Ono není úplně jednoduché si při studiu přivydělávat, v prvních dvou ročnících to bylo prakticky nemožné. Pak už si minimálně na svoje věci vydělávaly obě děti samy, syn v posledních dvou ročnících měl už při škole pracovní poměr a do té firmy pak šel i pracovat. Jelikož to ale neviděl tak, že by tam mohl profesně růst, šel asi po roce za větší výzvou, za prací, která ho baví a naplňuje. Včera mi psal, že zajistil na chatu, kam jezdí asi deset let s kamarády jednou za rok na společnou akci, brigádníky, že si mám jen říct, co je třeba udělat a jaké nářadí k tomu zajistit a že se na tom bude finančně podílet. Protože ví, že bychom doma potřebovali předělat nějaké věci, které jsme nemohli předělat, když studovali, protože na to prostě nebylo. Musím říct, že mě to docela vzalo.
Pekne Zrejme jste veskerou odpovednost za sve deti neprebrali a to bylo dobre. Svycari, pokud jsem si mohla vsimnout, jdou jeste dal a plati to i pro bohate, pozaduji od svych deti, aby sly nejprve delat remeslo a pokud chteji jit dal, musi si dodelat maturitu a pak si najit obor, ktery jim vyhovuje a bud studovat, nebo dodelat nejakou odbornou skolu...je docela bezne, ze treba zubar byl prapuvodne vyuceny mechanik, nebo lekar pokryvac.
Zcela urcite... i u nas se kdysi rikalo "remeslo ma zlate dno", Svycari taky kdysi chodili na praci po cele Evrope , vetsinou kdyz mel potomek remeslo, odesel do sveta za praci ..uloha rodicu koncila.Remeslnici nejsou zadna podradna trida.
Tak to přísloví sice nebude sedět, ale říká se, že příležitost dělá zloděje. Kdybychom měli stejné možnosti, měli bychom i stejné sklony k tomu konzumu.
A stát je tu od toho,aby ty příležitosti korigoval-určoval zákonná pravidla,dbal na jejich vymahatelnost a přední zástupci státu šli aut.příkladem.