Já bych ještě hrubě přitlačil nad NERV, aˇy ten komunistickej povl a ti rusofilní chudáci z václaváku vidí, že pro ně někdo dělá něco uitečnýho
Roger Douglas v článku pro australský čtvrtletník "Policy" (přetištěno podle V. Klaus: Novozélandské vidění problému, Občanský deník č. 184, 1991) vyhlásil následující desatero zásad úspěšné ekonomické reformy (ponecháme na uvážení čtenářů, do jaké míry se těchto zásad držela česká cesta transformace):
Tristní situace novozélandské ekonomiky byla způsobena kombinací extrémního sociálního státu s extrémním socialistickým vměšováním do ekonomiky: Obrovské subvence farmářům, exportní podpory, vysoká cla a jiné protekcionistická opatření, povinné členství v odborech, vysoké daně (sazby až 66 %), přemrštěné sociální dávky. Místo daně z přidané hodnoty existovala velkoobchodní daň, která byla na různé výrobky různá, od 0 do 60 %. Celá odvětví byla postátněna, např. energetika, telekomunikace, železnice, ale i stavebnictví, výroba masa, tiskárny nebo bankovnictví.
Když se stal ministrem financí Roger Douglas, jeho cílem bylo ekonomiku výrazně zreformovat - a hlavní překážkou bylo, že skoro každý měl ve strnulé ekonomice nějaké speciální výhody, o které nechtěl přijít (právě proto byla ekonomika tak strnulá). Pokud by chtěl jít cestou postupných reforem, musel by některým skupinám privilegia sebrat, aniž by jim na jiné straně pomohl. Vláda proto zvolila šokovou strategii - téměř jednorázově odebrala výhody všem: Dotace farmářům, zrušila dovozní cla, rychle privatizovala státní podniky, povolila vstup zahraničním investorům (kteří měli dříve zakázaný vstup do země), atd. Skoro všichni si tak pohoršili, ale zároveň i přilepšili - lidem se zvýšila kvalita i výběr zboží a služeb, zatímco firmám klesla řada dříve vysokých nákladů na infrastrukturu, dopravu, telekomunikace a samozřejmě došlo ke snížení daňové zátěže. Díky privatizaci železnic a přístavů klesly dopravní náklady o polovinu, což výrazně podpořilo export.
Razantní byla samozřejmě daňová reforma. Systém různě vysokých daní z obratu byl nahrazen daní z přidané hodnoty ve výši 10 % a později 12,5 %. Daň z příjmu právnických osob byla snížena z 48 % na 33 % a osobní daně byly redukovány na dvě skupiny, 24 % a 33 %. Později, již za vlády "pravicové" Národní strany, která v reformách pomalejším tempem pokračovala, byly odbourány majetkové daně. Podle studií novozélandský daňový systém po reformách ve srovnání s jinými státy nejméně deformoval ceny a ekonomiku. Paradoxně vláda v roce 1990 padla, když ministr Douglas navrhl zavedení rovné daně. Popularita vlády následkem Douglasova odstoupení klesla o 15 procent a vláda prohrála následné volby. Volby se tedy dají prohrát nejen kvůli propagaci rovné daně, ale i díky jejímu odmítnutí.
Cílem měnové politiky byla samozřejmě cenová stabilita. Zákon uložil centrální bance sledovat pouze inflaci, a to v rozmezí 0-2 %. Dříve vysoká a především často se měnící výše inflace se tak stabilizovala na úrovni pod 2 %.
Zajímavá byla reforma státní správy: Ministerstvo uzavírá pětileté smlouvy s vedoucími ministerských oddělení, kteří mají jasně stanovené cíle a rozpočet úřadu. Pokud jsou úspěšní a ušetří, mohou si část "výdělku" ponechat. Pokud však nedostojí smlouvě a neplní cíle, jsou bez milosti propuštěni.
Jak bylo možné, že levicová vláda prováděla tak rozsáhlou liberalizační politiku? Roger Douglas odpovídá, že jediné, co vláda udělala, bylo odstranění privilegií.
Jaké byly výsledky reformy? Došlo k výraznému zlepšení kvality zboží i služeb, které sice statistiky HDP obvykle nezapočítávají, ale které výrazně zvyšují životní úroveň. Zatímco v době nástupu reformní vlády ekonomika stagnovala, během reforem se růst zvýšil na 2-3 % (ovšem s nezapočítanou zvyšující se kvalitou služeb) a v devadesátých letech dosahoval až 6 %. Zároveň klesla inflace a také nezaměstnanost, i když v oblasti nezaměstnanosti se výsledky dostavovaly poměrně pomalu a k současné minimální nezaměstnanosti se dospělo až nějakých 10 let po zahájení reforem. Podle Rogera Douglase také došlo k rozvoji dříve zaostalých regionů, neboť se reformou a privatizací státních drah a přístavů výrazně snížily dopravní náklady.