Ono nejde jen o to, jak to vypadá. Třeba hlavní nádraží v Brně je
čerstvě zrekonstruované a vypadá na první pohled velmi pěkně. Co se
vzhledu týče, tak tam historickou budovu akorát brutálně a necitlivě
doslova zprasili přístavbou jakéhosi skleněného hnusu, je v něm kavárna
Costa, ale vůbec se to k té nádherné secesní stavbě nehodí. Jinak je ale
tam vše docela pěkné a čisté.
Jenže co je hezké, ještě nemusí být lidské. Z nádražní haly zmizely
veškeré lavičky, není si kam sednout. Hlavně zmizela nádražní
restaurace, takže si tam už člověk nemůže dát žádné normální jídlo,
třeba polívku, nebo guláš, jak to bývalo cca 150 let před tím. Je tam
sice několik prodejen, kde mají bagety, hambáče, sladkosti a podobný
blivajs, taky tu kavárnu s předraženým odporným kafem, ale to nikdy
nenahradí tradiční nádražní hospodu. Točený pivo taky není, to je
naprostá ubohost. Pivo limo do kelímku a taky přeba párky bývalo k mání i
ve stáncích přímo na perónech, to je všechno pryč. Na perónoech je teď
několik "sedadel", kde se dá sednout, ale jsou to železné jakési studené
drátěné nesmysly, posadil bych na to toho vola, který to tam objednal.
V centru haly je velký panel s odjezdy vlaků. Býval tam ten starý
"listovací" a ten byl velmi dobře čitelný už od vchodu, teď byl nahrazen
novým a moderním, jenže ten má menší písmena, hodně lidem se to špatně
čte a někdo na to už nevidí vůbec, další hnus, co nemyslí na lidi. Před
halou, kam se chodí kouřit, je stanovoviště půjčovny kol, takže je to tam
všechno zarovnané bicykly, takže je tam brajgl, která tam nikdy nebyl.
Prostě zlaté staré a špinavé nádraží, to nové není pro lidi.
U nás na dědině je zastávka, tam bývala za časů parních a motorových
lokomotiv výdejna jízdenek, prostorná čekárna a kadibudka. Po
"modernizaci", kdy vlaky už nejezdí po trati, ale po tzv. koridoru, už
nemáme nic. Jen nástupiště a na něm přístřešek, kam se vejdou tři a ti
stejně zmoknou, protože je ze všech stran otevřený a fučí tam. Takže
moderní, krásné, elektrické a rychlé vláčky nám zastavují na
ošuntělé nelidské zastávce. Ale ono se není čemu divit, vlakem dnes
jezdí zlomek cestujích, než před třeba třiceti lety. Pamatuju, jak nás z
vlaku šlo třeba i dvacet, dnes vystupuju někdy sám. Takže si nejsem jistý,
jestli vůbec má smysl do železnice investovat, když na ni lidi vyloženě
kašlou. Za mě by to byla velká škoda, protože pohodlnější cestování
než vlakem neznám.