Rozcestník >> Věda a technika >> ELEKTŘINA

Informace

Název: ELEKTŘINA
Kategorie: Věda a technika
Založil: Ondi
Správci: Ondi
Založeno: 10.01.2020 18:05
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 33244x
Příspěvků:
154

Toto téma sledují (5):


Předmět diskuze: ELEKTŘINA - Pro všechny, které fascinuje tento druh energie, potýkají se s jejími zákoutími a chtějí sdělit své poznatky.
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #97

Zobrazit vše


| Předmět: RE: Skladování Li-Ion baterií
22.07.20 13:57:46 | #97
Reakce na příspěvek #95

Též zdravím a pokusím se popsat, jak skladovat Li-ion baterie (je to podobné jako u Li-Pol, jenom hodnoty napětí jsou jiné)
Podle mých zkušeností není ani tak důležité, zda je kapacita skladované baterie 30 až 70% jmenovité, ale skladovací teplota. Ta by měla být pro delší skladování podle možností 5°C až 15°C a to jak pro krátkodobé skladování, tak i na delší dobu. Pro skladování v nečinnosti cca 1 měsíc může být kapacita skladované baterie i vyšší něž 70%, ale rozhodně ne více jak 80%. Plné nabití určitě není vhodné pro skladování. Používám u nabíječek (Accuell 6, PowerLab Celpro a Duo 612) před uskladněním program STORAGE . Většina kvalitnějších nabíječek je už touto volbou vybavena. Pro více jak 1S (více článků v sérii) by měl být vždy připojen balanční konektor. Napětí Li - ** je v průběhu vybíjení mimo krajní meze (více jak 80% a méně než 20% jmenovité kapacity) téměř přímo úměrné kapacitě nabití.
Mimo téma:
Pro pohonné baterie jsou mezi kolegy (RC létací stroje) dva odlišné přístupy.
První "šetrný" který zatím používám - Více baterií nabitých na cca 60 kapacity a před použitím dobíjím.
Druhý "na hulváta" - Jedna až dvě pohonné baterie a nabíjení velkým proudem před použitím až 3C. Např. baterie 6S 4200 mAh je nabíjena u tohoto stylu proudem až 12A . Její životnost se mírně zkracuje (rychleji klesá kapacita) ale cenově to vychází lépe. Není třeba tolik baterií brát sebou, ale zato musí být dostupný výkonný kvalitní nabíječ a kde není síť, tak silný zdroj (používám Winston LiFePO4 4S 40Ah, nebo malou invertorovou elektrocentrálu)


 #95 

| Předmět: RE: RE: Skladování Li-Ion baterií
23.07.20 04:56:32 | #98 (1)

Nezahřívá se ten článek pří nabíjení 3C ?
Dal by se při nabíjení ponořit do chladící vodní lázně?


 #97 

| Předmět: RE: RE: RE: Skladování Li-Ion baterií
23.07.20 12:05:04 | #100 (2)

Např. baterie Li-Pol NANO Tech 4200mAh 6S 35C trvalá zátěž, 70C krátkodobě cca 10s se při nabíjení proudem 3C nezahřívá. Je ale dost teplá až horká po přistání když překračuje proud v náročných stoupavých figurách 120A.
Nabíjet by se měla až zcela vychladne. Rychlé ochlazení vodou by asi nebylo vhodné, jelikož vnější část článků by se ochladila rychle oproti těm vnitřním v packu. To neví, pouze úvaha, ale už dříve jsem na doporučení ve snaze zlikvidovat mechanicky poškozený 3S 2200 mAh (nahrnutý roh jednoho článku) nechal přes noc ve sklenici s vodou a druhý den měl původní kapacitu, takže voda mu neuškodila. Pro zkušební účely ho stále používám.


 #98 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Skladování Li-Ion…
23.07.20 12:42:34 | #101 (3)

Je jasné, že v modelu používat vodní chlazení akumulátoru asi nebude snadné, ale při nabíjení by to možná šlo. Kdysi jsem četl od jednoho modeláře, že nabíjí své akumulátory v lednici a že se mu to osvědčuje. Je to už delší dobu a jednalo se o NiCd.

Také bych nepovažoval rozumné nějaké "kalení" horkého článku ve studené vodě za rozumné.

Ještě mne napadlo, jestli má akumulátor v modelu větrání, ovívání povrchu akumulátoru proudem vzduchu.

Teda, to jsou parametry - trvalá zátěž 35C, krátkodobě 70C. To jinak, než krátkodobě ani nejde. 70C znamená v ideálním případě provoz po dobu 50 sekund, při 35C 100 sekund.

Ještě dotaz, ta tvá inventorová cenrála také DC výstup?


 #100 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Skladování Li-Ion…
23.07.20 13:44:38 | #103 (4)

Ofukování baterie, motoru i regulátoru vzduchem od vrtule i náporově je velmi důmyslně vyřešeno. Vzduch je u kuželu vháněn od vrtule pod kapotu a výstup aerodynamicky uspořádán tak, že dochází k podtlaku.
Jinak reálný čas letu je 6 až 8 minut (velký akrobatický model), jelikož v sestupných obratech je motor zcela vypnut, nebo v přímém letu odebírá velmi malý proud. Větroň o rozpětí 3,5 m 15 až 30 minut. Při termice i déle jak hodinu a na svahu i několik hodin, když je jeho sklon a vítr příznivý.
Co se týká DC výstupu elektrocentrály, tak původní Scheppach SG 2 000 (2 000 W) tento měla, ale pro napájení nabíječky nepoužitelný (už při malém zatížení klesalo napětí). Nyní tu mám pouze Stanley SIG 1200S která váží pouhých 12 kg a DC výstup nemá. Používám zdroj pro servery HP / 230 V AC vstup a DC výstup 2x 47A 12V (upraven na 14V).


 #101 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Skladování Li…
23.07.20 13:46:28 | #104 (5)

Díky za zajímavé info.


 #103