Asi proto, že je dost lidí, kterým vadí.
A mají ti lidé představu, jak by to všechno chtěli bez centrály v Praze
řídit? Jako že zrušit ministerstva v Praze, prezidentský úřad přesídlit
třeba do Liberce, Sobotky, případně Znojma, města a městyse nechť si
všechno řídí sami a bez ponětí o tom, jak to budou dělat jinde, čemuž
se říká, že "levá ruka neví, co dělá pravá"?
Copak je na světě stát, kde nemají nějaký ten "centrismus"??? Neměl by
rovnou každý občan státu sám rozhodovat o všem? Předešlo by se rovnou
dalším a dalším stížnostem chytrolínů, že jim vadí i krajský
centralismus, i městský, obecní. Zavedeme rovnou anarchii a to stylem: Urvi
každý co můžeš, jen jeden nejsilnější přežije z celé ČR. Tak si to
ti chytrolíni představujou?
Bez centralismu nemůže fungovat nic! Ekonomika státu už vůbec ne. Ani
soudnictví, policie, no zkrátka NIC. Byl by to konec světa, zrušit
centralismus ve všech státech. Zatím to neudělal ani 1 stát a nikdy ani
udělat nemůže.
Všichni s něčím nespokojení, ale řešení nemá nikdo. Jak ti rusofilové
- UA, Evropa a USA dělají všechno špatně, ale řešení rozpracovaný do
detailu /něco jako scénář k filmu/ nemá NIKDO. Nedávno jsem oslovil
diskutující, ani jeden nenavrhl konkrétně nic. S tím pragocentrismem to
samý: Je to špatný, my to nechceme, nevíme ale co s tím
Něco centralizované být musí, aby to bylo funkční a ekonomické a něco naopak centralizované být nemůže, rozhodování patří obci nebo městu. Proč může mít deset rakouských zemí svoje hlavní města, rozpočty a parlamenty a Vídeň se do toho neplete, řeší jenom celostátní agendu?
ale vždyť ekvivalent toho jsou krajská města a zastupitelstva. někde to
má tradici v podobě "zemských" rozdělení, ale princip je stejný. i v
rakousku jdou nějaké daně z celého rakouska.
a třeba dálnice jsou nebo nejsou celostátní ageenda?
Princip není stejný. Vídeň si nechává zhruba 20 % daní a zbytek převádí do rozpočtu zemí. U nás je to zhruba naopak. Jistěže dálnice jsou centrální celostátní agenda, ale jak potom u nás může někdo říct, že dálnice do Vídně nevede proto, že Jihomoravský kraj nemá územní plan, resp. má ho, ale je 20 let u soudu.
já nějak nenecházím nic potvrzující vaše antipražské postoje
z výběru daní se přerozděluje jen část a ta v poměru k hrubému výnosu
daného kraje a pak s nějakými koeficienty, kd epraha v§bec nemá
nejvyšší, i když ji to "dopžene" středočeský kraj
a kdo může za to, že většina firem je přihlášená k daňové povinnosti
v praze?
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-243
fakt bych asi primárně hledal problémy doma.
Už jenom vazba peněz na katastrální území je legislativní fosilie. Brno má správní hranice tak malé, že vykazuje jen 390 tisíc obyvatel, přestože jenom studentů na šesti státních univerzitách a skoro stovce středních škol je kolem 200 tisíc.
Dálnice například vůbec neprochází katarstem Brna, proto je v Praze vnímána jako obchvat, ale město Modřice, na jehož území jsou velká přilehlá obchodní centra je už Brno-venkov, přestože tam vede tramnvaj.
Je to podobné, jako by Hloubětín a Černý Most už nebyly v Praze. Ten stav trvá od doby, kdy se 1969 na ÚV KSČ rozhodlo, že druhým největším městem ČSFR bude Bratislava a Brno dostalo uzávěru. To dnes už nikdo nezmění. Takže peníze musí dorovnávat kraj (i na tu tramvaj), jenže ten fasuje peníze v Praze podle jiného klíče.
Tak pak si musíte správní hranice zdůvodnitelně rozšířit :-)))))
Já netuším, kolik studentů je v praze, ale praha má cca milion obyvatel s
trvalým bydlištěm, ne? :-)))
Jinak já ani nevím, jestli nějaká dálnice prochází Prahou? končí
tam, ale pak jsou to měststké okruhy a nebo třeba taky obchvat z S5 na D1
kolem Prahy
to už ale řešíme takové "zásadní drobnosti", které podle mne nijak
nesouvisí s řevnivostí brna s prahou
netuší, proč by to dnes nešlo změnit. jen pro to někdo musí něco
udělat. u vás v brně, ne v praze.
já respektuju, že současné nastavení přerozdělování daní nemusí brnu
vyhovovat, ale z mého pohleud to není záměr "prahy", ale prostě jen
nastavení pravidel i za posledních 30 let, kdy máte brňáky i ve vládách
(fiala je z brna, ne?), tak proč s tím něco neudělali? že by s něčím
nikdo už nic neudělal je nesmysl, pokud je to otázka jen dohody a nastavení
pravidel
nicméně vidíš sám, že tu teď píšeš i celkem objektivní
záležitosti, které způsobují brněnské trauma, ale nejsou dílem prahy
.-.... (katastr, územní plán ap.)
i kdyby vám "praha" přidala 10x tolik, co dostáváte, stejně dokud
nevyřešíte územní plán, nepostavíte ani km dálnice nikam.
To nejde, to se musí udělat zákonem, my si katastr sami upravit nesmíme. A ten neprojde, zvětšení katastru je zvýšení peněz. A dálnici stejně stavět nikdy nebudeme jak správně píšeš, proč máme na ni tedy dělat územní plán, když je to celostátní liniová stavba? Výmluva pražských úředníků.
Zvýšení peněz to nebude. Je přeci jedno, jestli by to šlo Brnu nebo
jihomoravskému kraji.
No proč, protože bez UP ani nemůžete :-)))))
Takže zatímco ty ses zablokoval na tom, že vám brání praha, zatím jste
pro to neudělali nic ani vy brňáci nebo brňané, nevím, jak je
správně.
jestli vy tu prahu nemáte jen jako výmluvu pro něco svého .-)))))
A tady máš ten přepočítací koeficient přesně. A ber v úvahu, že Praha je zároveň podle zákona také samostatný kraj, takže dostává ještě další prachy krajské, nejen středočeské.
Hlavní město Praha 4,0641
Plzeň 2,2961
Ostrava 2,2961
Brno 2,2961
Ostatní obce 1,0000
Ta čísla máš z tabulky 3 a tam je to podle počtu obyvatel. To snad je
srozumitelné kriterium.
V té tabulce 1 je to ale jinak. A jak jsme psal já, zvýhodnění tam má
středočeský kraj, to ale právě není Praha, ta je samostatný "kraj",
takže peníze pro SČ kraj do prahy přímo putovat nemohou, a jihomoravský
kraj tam má víc než praha. nemůžeme to zase přesouvat do roviny čechy vs
morava, tu vádu brno vs praha
v tabulce 1 má !kraj" praha koeficient kolem 3, podobně jako Karlovarský a
Liberecký, všechny ostatní kraje mají víc
čili co se peněz týče, já vidím jediný důvod toho, že praha má víc než brno v tom, že prostě je hlavní město a většina firem, antiož zahraničních, se k daním registruje a matku má v praze, z čehož ale nelze vinit prahu. všude na světě má hlavní město urřčité přirozené výhody, ze kterých pak vyplývají i další
RUD se zrovna nově upravuje - pro Brňana snad nemůže jít o vhodnější
období. 🙂
https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6957516
Zohledněn je počet obyvatel , velikost kraje, délka silniční sítě ,
počet škol, sociálních zařízení ..Například Jihomoravskému kraji by
nový systém navýšil rozpočet o 1,2 až 1,6 miliardy korun. Paradoxně na
něj ale doplatí dva kraje nejchudší - Moravskoslezský a Ústecký.
https://a2larm.cz/2024/03/at-je-chudy-kraj-jeste-chudsim-navrh-na-nove-rozpoctove-urceni-dani-skodi-usteckemu-kraji/
Podobně centralisovaná jako Česká republika je Francie. Třebas hlavním
městem Holandska není Amsterodam, ale Haag. Švýcarsko ani hlavní město
nemá. Západní Německo mělo hlavní město v Bonnu, docela malém, spíš
lázeňském městě.
Centralismus je zdrojem nezodpovědnosti a ekonomického zaostávání. Třebas
ve srovnání Německo/Francie.
Možná by bylo zajímavé porovnat, kolika pražákům vadí brno a kolika
brňákům praha.
já mám někdy pocit, že by brno rádo převzalo roli prahy a získalo
brnocentralismus.
nebo prostě fakt nerozumím, proč žádné jiné z těch velkých měst,
ostrava, plzen, hradec, .... nemá s prahou ten samý problém, jako brno.
No to je tak, jak rozhodne panovník. V Rakousko-Uhersku byla centrem Vídeň a řešila všechno, co centrální být mělo, tehdy třeba armádu, poštu nebo železnice. Přitom Brno i Praha byla dvě Královská zemská hlavní města s plnou autonomií i jazykovou, jedno české a jedno moravské, obě samostatná. Ještě za první republiky byla samostatnost jiných měst a zemí i přes centralizaci docela velká, centralizce byla určená především k vytvoření pevného státu, který tvořilo sedm národností a Češi byli v menšině.
Ovšem dnes je to jinak. První republika trvala dvacet let stejně jako oprava dálnice D1. Nebo by bylo dnes možné vybudovat v Brně přehradu i s novou vesnicí a elektrárnou za 4 roky (1936-1940)? Nebo přehradu na Dyji ve Vranově, začala ji stavět 1929 Moravská zemská správa a napuštěná byla 1933, dnes by ani nestihli žádost o stavební povolení dovézt do Prahy. A ta správa na to peníze měla, kde je ksakru vzala a proč se dnes například přehrada v Heřminovech "staví" už 70 let, plánovali ji už i komunisti v roce 1953? A plánuje se dokonce už sto let a přesto se ještě ani nekoplo?
No, dneska jsme o nějakou tu stovku let dál a právě ty nacionalistické
prvky se snažíme odbourávat.
Oprava D1 se zdržela díky komunistům, to přeci víme, potřebovali peníze
na sociální blbosti.
Nevím, co by bylo nebo nebylo možné dnes vybudovat za 4 roky, ale to
rozhodně není způsobeno prahou, ale prostě obecným posunutým přístupem v
daných věcech, např. tom, že nejsme monarchie, ale demokracie :-)))) to by
člověk neřekl, jak může demokracie zamíchat těmihle věcmi a přístupy
:-))))
na ty další otázky s musíš odpovědět s brněnským zastupitelstvem, městským, krajským, úpzemním plánem atd atp. a pokud zjistíš, že za to může praha, klidně nám ty důkazy předlož.
Obě přehrady byly postaveny za první republiky, ne za monarchie. Obě investovala Jhomoravská zemská správa, nikoliv nějaká pražská instituce. Ta zemská správa měla peníze z daní, které dnešní kraje nemají, odvádějí je do Prahy a tam následně fasují peníze podle Zákona o rozpočtovém určení daní. K tomu na co je dají musejí mít souhlas resortních ministerstev v Praze, třeba ministerstva dopravy nebo místního rozvoje atd. .
Samotná Praha má svůj speciální zákon a také 4,3 násobek příspěvku, Plzeň, Ostrava a Brno myslím 2,1 násobek sazby pro ostatní obce. Na rozdíl od správy zemí v Rakousku naše kraje jiné peníze nemají než ty co nafasují podle počtu hlav v Praze.
Brněnské ani krajská zastupitelstva o ničem nerozhodují, rozhodují vždy resortní ministerstva a zastupitelstva to jenom "prohlasují", prostě divadlo, zvané samospráva. Důkazem jsou veřejně přístupné zápisy z kterékoliv krajského zastupitestva, stačí nahlédnout, o čem rozhodují.
To je úplně jedno, prostě svět je jinde.
A pokud, je nutné najít jednoznačnou vinu Prahy na problémech Brna.
Zdaleka to nejsou problémy Brna, ale mnoha dalších měst a tím zásadním problémem je centralizace státní správy až do detailů, které jinde patří obcím. Ostatně je o tom několik zpráv NKÚ, když tak rád hledáš důkazy. Například Praha si nakoupí nové vagony metra za dvojnásobek celého rozpočtu Karlovarského kraje, to budou ve Varech jistě rádi.
Proč nemají Budějovice a Plzeň dodnes svoje letiště například, proč není železniční tunel do Jeseníku a dál do Polska a nákladní vlaky tam dodnes musí přes Polsko? Proč Olomouc nemá dodnes propojenou dálnici D 35 s D1, když jde jen o několik jednotek kilometrů? A tak dále.
Například Brno si může klidně dělat refrenda a prezentace nového nádraží jak je libo, ale stejně ho nakonec postaví ministerstvo dopravy v Praze až bude chtít a tam kde bude chtít a jiné ministerstvo financí mu na to dá peníze. Dráha je státní, státní byla i za císaře páína a státní by měla zůstat.
Proto odpal, že si za něco může Brno samotné je podpásovka, proč totéž miinisterstvo staví v Praze hned dvě opuletní železniční stanice a nereguje ani na nabídku, že se projektu v Brně ve vlastním zájmu zúčastní i Rakousko a Německo? No protože si za to Brňáci můžou sami, mají nádraží staré 165 let, tak co s nimi, že.
Ve Varech Prahu neřeší, to vím naprosto jistě. Navíc ve Varech není metro, takže je pražské vagony nijak netrápí.
Proč by plzeň měla mít svoje letiště? (máme ho v líních, nedávno
jsme ho "ubránili" proto baterkárně gigafactroy volkswagenu). do prahy je to
50 minut, pokud letíme dál, pokud bych chtěl lítat po čr, většinou tam
dojedu dřív, než mne odbaví.
proč tady v plzni nemáme raketodrom? třeba. nebo moře?
kladeš otázky, ale sám nevíš, proč to tak je. když jsme se trošku začetli do zákona, pár věcí jsi sám napsal, že jsou problémy na straně brna. vyřeště si umístění nádraží někde, kde vedou a nebo je tam možné dovést koleje, a pak už budete jen řešit rozpočet a příspěvek státu, tedy i plzně, na vaše nádraží.
Nikdo nikdy nepostaví nádraží tam, kd enejsou koleje nebo je nelze
dotáhnout, protože se tam ta stavba podle up nesmí stavět. na to nestačí
ani zájem marťanů, že vám to tam postaví zadarmo, pokud to nemáte
vyřešení !územně". ani praha to za vás nevyřeší.
možná je podpásovka tvrzení, že si za něco může brmno samo, i když je
to zjevně pravda. ale stejně tak není zcela košer háyet všechno na
druhé.
třeba města a obce v tom tebou zmíněném karlovarském kraji mají od státu
nejmenší přerozdělování - ale nevím o žádném "všelidovím" tažení
karlovaráků proti praze, jak to ona může za jejich nedostatečnost. Ta
města a obce tam mají a pracují se svými rozpočty a ani si nestžují, že
by je raha okrádala. je pravda, že tam nateče ohromné množství peněz od
němců a vietnamců, takže pro jejich potřeby to bohatě stačí, letiště
ve varech si kdysi vybojovali rusáci, ne praha, atd atp.
tak holt apelujte na zahraniční firmy, podbízejte se jim, ať s eusídlí v brně a odvádí daně u vás. ta celostátní pravidla jsou ale daná na principu nějakých obecně uznaných kriterií a pravidel i vašimi poslanci, zastupiteli ap.
tady žádné hořekování nad 165 let starým nádražím (kolik je pražskýmu hlavasu?) asi nepomůže.
rtozšiřte svůj katastr, plzeň-město ho před pár lety taky rozšířilo a docela významně o obce na jihozápadu až skoro o 20 km, ale i v ostatních směrech. sice nevím, jestli to pro plzeň mělo nějaký ekonomický význam, ale asi ano. na druhou stranu já to zaregistroval asi až po 3 letech a náhodou. a nezařizovala to plzni praha.
Koleje tu máme dávno, jsou dnes opuštěné a státní. Dokonce tu byly koleje mnohem dřív než v Praze, už roku 1836. A správní území čili katastr rozšířit nemůžeme, to můžou jen zákonodárci. V Brně je zahraničních firem spousta a přibývá jich, jak město přiděluje území, jenže to území dochází a bude hůř. A státní doprava je úplně mimo, neprůjezdný železniční a dálniční uzel, kdopak ho staví? Město Brno, nebo stát?
Než by firmy byly v okrese (který de iure neexsistuje) Brno-venkov, udělají si sídlo v Praze, kde na ně daňově nikdo nedosáhne, podobně jako všech 19 brněnských supermarketů a dalších obchodních center. Proč není dosud uzákoněno (v Praze), že sídlo organizace je tam, kde má provoz a generuje zisk?
Odzadu :
No to já nevím, proč to není uzákoněno a jestli ta obchodní centra
nemají sídlo v Praze? .-))) Ve vládách a PSP jste měli a máte brňáků
nebo obecně moraváků furt dost.
Každá lokalita má svoje limity, územní, ekonomické, časové.
Pokud nepřijdete s požadavkem na nějaké rozumné rozšíření katastru, nikdo s etím v praze samozřejmě zabývat nebude, tos snad neočekával, že vás budou rozšiřovat pražáci nebo pražští brňáci.
no tak to je smutné, že tam koleje máte dřív než Libuše skákala se šemíkem z vyšehradu a při tom se flákla o šutr a viděla město veliké, kam vedou koleje z brna :-))))) tak to jste asi zaspali podobně jako peršani ap., ti byli v kultuře a vědě taky kdysi mnohem dál než západ, ale nějak zaspali kvůli náboženství :-)))
já jsme rád, že tohle fakt nemusím řešit ...
Severní dráha Ferdinandova, můžeš gůglit. A částečně se po té jednokolejce jezdí dodnes.
Ale ne. Smozřejmě že o dopravních stavbách typu dálnice rozhoduje i
ministerstvo dopravy, životního prostředí (EIA) ap., ale to vždy a pro
každý kraj. a na tom ministyertstvu může klidně sedět brňák - buď něco
pustit může nebo ne, ale dělat z toho komplot prahy vůči brnu, ale jiným
velkým městům ne, top má jakou logiku?
tak si vyřeště ten územní plán (i ten je k posouzení ministerstvům, to
je pravda, ale je to i logické), každopádně vždy musí být uvedeny důvody
rozhodnutí a v podstatě nelze v podobné věci za stejných podmínek
rozhodnout jinak v brně a jinak v plzni. jiná musí být ta situace.
zkuste méně hledat vinu všude kolem .... dyk je to zbytečný
Územní plán je vyřešený, Hitlerova dálnice je v katastru od války.
Přesto se nestaví.
Rozhodují o tom paraziti sedící na úřadech a institucích v Praze a odkud
do těch kanclů přitáhli neřeš.
Nejde o žádný komplot, je to prostě klasický projev pragocentrismu,
žádný jiný důvod neexistuje.
Začalo to za Masaryka, poračovalo za komunistů a žádná změna trendu není
na obzoru.
O žádnou zášť obyvatel Prahy vůči obyvatelům Brna se nejedná a nikdy
nejednalo.
Asi to nedokážeš rozlišit, to by ses musel narodit, nebo minimálně 50 let
žít tady, na periferie země, tedy z pohledu pražáka obecného.
Pokud jsme se dočetl, hotlerova dálnice A88 byla extrateritoriální, tedy
samotná dálnice by vedla po území moravy, ale patřila německu, které by
zajišťovalo i celní režim pro použití té dálnice.
čili se obávám, že ve prospěch německa jako tehdy v katastrálních
listech dávno není
kdybych měl čas, vyhledal bych ti majitele pozemků, po kterých měla A88 vést
proč bych neřešil, že to jsou možná zase brňáci, kteří v praze serou na brno?
já si myslím, že důvodů existuje mnoho a jeden jediný, kdo ví jestli, je pragocentrismus
tak se snažte o nějakou změnu?????
no jistěže se nejedná o zášť mezi obyvateli.
já žiju dost let v periferii plzni, na moravě jsme byl už to ani nespočítám, za chvíli tam zase na pár dní jedu, ale v podstatě nikdy nikde jsme se nesetkal s takovou nevraživostí, jakou projevujete s honzou tady :-)))) dokonce i v debatách na netu jste spíš výjimkou :-)))) je pravda, že jsme nekomunikoval až s kdo ví kolika "rodilými brňáky", ale jinak moraváci ze všech koutů periferní moravy :-)))))
kdysi dávno Marky Koruny české, tedy hraničním pásmem koruny s hlavním městem Prahou :.-))))
Většina pozemků pro tu dálnici je majetku státu. V tom problém
není.
Německu by asi nepatřila, ale možná by bylo lepší, kdyby jo, alespoň by
vydržela déle, než rok po kolaudaci :-)
Překážky jsou tedy jen ty klasické, jako všude u nás, tedy jihočeské
matky, děti země, přátelé zeleného údolí a podobní potížisté.
Největší odpor je očekáván od obyvatel sídliště v Bystrci, tedy
přivandrovalců, kteří když tam nafasovali od komoušů byt, tak si na nic
nestěžovali, byť ta dálnice byla dávno v mapách. Měli tedy zůstat tam,
odkud přitáhli, když jim vadí dálnice naplánovaná v době, kdy ještě
nebyli na světě. Ale už i ti přestali podepisvoat stohy petic, všichni tady
víme, že ta dálnice se nikdy stravět nebude. Kecy politikůl všech stran
jsou stejné, před volbama slíbí, po volbách odsunou.
I přes ně se však v Čechách staví, u nás ne.
Tehdy měla patřit německu. ty sis ten link nečetl? já všech 27 slideů.
no a vidíš,, o bystrci se píše i na tom mém linku - tak to asi nebude problém prahy. stejně jako vaše brněnské matky a taťkové, děti moravy a přátelé moravského krasu.
Jak z mého linku plyne, dálnice to nebude (upřímně, jel jsme ze svitav do moravskýho krasu asi předloni a i když to člověk nesledovasl, netuším, kudy by ta dálnice musela vést. nicméně se bude jednat zřejmě o 4proudovou kapacitní (asi rychlostní?) silnici. na papíře je, problémy jsou jen technického rázu - asi v trase staví pražáci ztanici metra trasy O do ostravy .-----
U vás se staví také, jen ne I/73, z tehcnických důvodů. i ty penízer by se na tu lajnu našly :-))))
kurňa fakt už přestaňte fňukat a pokud tak moc chcete, pohněte prdelí před vlastním prahem .-))))))
A pokud snad ještě někomu, zůstává umírněný - a tak to má být! Svoji nevoli si nemohou vybíjet na našincích , kteří jsou v tom stejně nevinně. Změnu musejí prosadit u svých volených polit.zástupců. To ale znamená, že takhle důsledných nesmí být jako do mariáše.
Primárně z mého pohledu by si měli zjistit, jak se věci OPRAVDU
mají.
A ne abych jim to zjišťoval já.
Navcí mám podezření, že (vzhledem k vinnetouovi a bystrci) oni o těch
technických problémech dobře vědí, a musí si být vědmi i toho, že to
vážně není projev pragocentrismu, ty problémy.
já chápu, že brno má asi vyšší ambice, a možná i oprávněné, než na
jaké dosahuje, ale proč ta zášť je jen mezi brnem a prahou a ne jinými
městy? teda možná je, mezi ostravou a brnem, já nevím. já vím už jen o
hradci králové a pardubicích, kdysi coby krajského města.