Z těch tvých materiálů:
Jaké cíle má ateistická výchova? Morálně politickou jednotu
pracujících, vítězství socialistické velkovýroby, rozvoj výrobních sil,
výstavba socialismu, boj za mír. Kritika náboženství je kritikou
imperialismu a Vatikánu, který se snaží politicky ovlivňovat myšlení
našich občanů a využívá k tomu jejich náboženské cítění.
Citace:
Tím je však také řečeno, že i smysl vědeckoateistické výchovy je nutno
hledat
nejen v jejím vztahu k upevňování morálněpolitické jednoty pracujících,
nýbrž,
což je ovšem jenom důsledek, i v jejím podílu na plnění ostatních
úkolů: vítězství socialistické velkovýroby v zemědělství, úplné
odstranění zbytků antagonistických tříd, další vývoj výrobních sil na
základě automatizace, mechanizace a chemizace, další zdokonalování
socialistické demokracie, to vše dává smysl vědeckoateistické výchově,
bez toho všeho by vědeckoateistická výchova a .propaganda
neměla žádný smysl.
To, že vědeckoateistická výchova není samoúčelným šířením
ateistických idejí
nebo dokonce samoúčelnou kritikou náboženských představ, vyplývá jak z
její
podřízenosti základním úkolům výstavby socialismu, tak z její
podřízenosti závažnému úkolu, před nímž dnes stojí veškeré
pokrokové lidstvo. Boj za trvalý mír
je přitom úkol, který bezprostředně souvisí s naším socialistickým
budováním.
Proto je také třeba chápat boj za mír jako součást třídního boje —
boje proti
podněcovatelům války, kteří, jak známo, využívají pro své cíle i
náboženské
ideologie. Z tohoto hlediska je i kritika náboženství kritikou imperialismu,
snažícího se s pomocí Vatikánu i reakčních činitelů ostatních církví
ovlivňovat naše
věřící občany a svádět je z cesty mírového budování socialismu,
třebas i pod
záminkou, že jde pouze o ovlivňování ve věcech náboženské víry,
nikoliv o ovlivňování politické. Z reakční povahy náboženství nelze
ovšem vyvodit závěr, že
všichni věřící jsou reakčníci nebo dokonce obhájci války a kapitalismu.
Není rovněž
pochyb o tom, že velká většina věřících dosud není plně přesvědčena
např. o politické a hospodářské úloze Vatikánu v táboře imperialistů.
Tím větší je však naše
povinnost, abychom tuto úlohu objasňovali a abychom zároveň objasňovali
věřícím to, že i zdánlivě pouhá náboženská činnost se musí
posuzovat podle jejích
společenských důsledků.
Kde tam nebo jinde máš nastolení ateismu? To bylo samo o sobě považováno za neúčelné. Šlo o překonání tzv. náboženských předsudků, ale hlavně o boj s církví a Vatikánem kvůli prosazení socialismu.