Němci podcenili logistiku. Problémem pro německou armádu byly
nezpevněné a úzké silnice, řídká železniční síť nad to sabotovaná
partyzány. Takže to zahnání rusáků za Ural bylo pouhé zbožné přání.
Němečtí důstojníci varovali hitlera před válkou s SSSR, ale ten hňup si
to nenechal vysvětli, zřejmě opojen tak snadným vítězstvím nad Francií.
Hitler byl obdivovatelem Musoliniho v plánech obnovení Římské říše, že
nechtěl připustit pochybnosti o bojeschopnosti italské armády. Ta v akci
Barbarossa také totálně selhala.
A ta bitva o Moskvu byla spíš fraškou. Akce Barbarossa byla zahájena s
několikaměsíčním zpožděním zaviněným neschopností italské armády
porazit statečné Řeky. Takže německé vojsko táhlo na Moskvu až v létě
... postup pomalý, žádná "blesková válka" jak si hitler přál ... a
nastaly deště (jako u Bromfielda), chatrné silnice se po přejetí jednoho
tanku změnili v bahno. Němci nemohli dál, uvázli v bahně. Těšili se, že
až příjdou mrazy, tak pojedou dál na Moskvu. Mrazy přišly, Němci neměli
zimní oděvy, mrzli, motory techniky nešly nastartovat, a i zbraně v mrazech
zamrzaly. Moskva byla mezitím evakuovaná, takže hitler rozhodl se na dobytí
Moskvy vykašlat a poslal svá vojska na Stalingrad. Problémy s logistikou to
pochopitelně nezmenšilo.
Jak jsem už zmínil, tak Goering velkohubě slíbil hitlerovi zásobování
armády leteckou cestou.
O druhé světové válce bylo napsáno mnoho věcných děl (, i románů,
také vzpomínám na jeden od Gončareva Velká hra). Ta nejtlustší kronika
té války, od Piekalkiewcze (Polsko-Němec), kterou mám je tlustá jako deset
křesťanských biblí (má přes 1100 stránek A4. Byla oceněná vojenskými
experty pro svou věcnost a objektivitu. Žádné oslavné ódy na tu-kterou
stranu.
Jen aby nebylo mýlky, nepovažuji se za experta na 2. SV. Těch válečných
knih mám jen tak dva .- tři regály. Jde o věcné popisy průběhů
námořních bitev, hladinových i ponorkových, leteckých bitev a i různých
vynálezů zbraní a techniky té doby. Technika mne prostě fascinuje.
Například kniha Peenemünde West (autor Botho Stüwe) včetně raket Wernera
B. , nebo proudových motorů letadel, walterových pohonů ...má přes 8 set
stran napínavého čtení.