o gnozi nevedel nič, takým nezmyslom, ako je gnoze, sa isto nezaoberal....
o gnozi nevedel nič, takým nezmyslom, ako je gnoze, sa isto nezaoberal....
některé pasáže či myšlenky z JE jsou některými badateli považované za ovlivněné gnosticismem (ne čistě gnostické, ale jakoby reagující na gnostické myšlenky)...
2. Gnosticismus jako jedna z forem raných křesťanství. Z této
perspektivy je gnosticismus pokládán za jednu z autonomních větví raných
křesťanství, jejíž existenci
dosvědčuje například (údajná) polemika Pavla z Tarsu s gnostiky v Korintu
nebo
myšlenky obsažené v kanonickém Janově evangeliu. Dalšími podpůrnými
texty
jsou především traktáty s vazbami na ježíšovskou tradici, jako jsou
například Tomášovo evangelium (sbírka Ježíšových výroků) nebo Mariino
evangelium.
https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/128603/Books_2010_2019_006-2013-1_5.pdf?sequence=1
nezmysly! - sú to všetko aktivity mudrlantov, odporcov Krista, evanjelií, ktorí ani netušia, o čom je evanjelium Janovo (a vôbec), s cieľom presadiť falošnú gnosis do kresťanskej vierouky...pochopiteľne, je to účelové, aby si títo mudrlanti, falošní proroci, ospravedlnili svoju nevieru (alebo falošnú vieru) a podsunuli falošnú kresťanskú vieru aj skrze gnosis...
a zase chrlíte ty svoje mantry - nepriateli krista a nepriateli kristovho
kríža a oni nemajú spasitela mudrlanti
tomu říkám boj za matičku církev
pozrite sa, na chloup gnosis prišli už dávno cirkevní otcovia a rôzni teológovia v dejinách cirkvi - je to filozofická doktrína, ktorá sa rafinovane v trela do počiatočného i pozdejšieho kresťanstva - v rámci kresťanstva je to falošná (odsúdená a odmietnutá patristikou) doktrína pre odpútanie veriacich od skutočného dejinného poslania Krista Otcom na svet, aby vykúpil človeka...gnosis nemá nič spoločné so spasiteľským poslaním Slova-Boh/Logos na svet, aby vykúpil človeka, tak nerozumiem, prečo to už roky pravidelne forsírujete na týchto forach, nie je mi jasné, čo tým sledujete - ak máte o tom nejaký obraz, napíšte, čo tým vlastne sledujete -. je to tema spíš do rámca filosofie, filosoficko-kresťanských špekulácií, nie do pravého NZ-nného kresťanstva...
církevní otcovia nepřišli na nic, za původce všech herezí pokládali
šimona mága, jenže i ten měl svého učitele - čili (proto)gnostické
směry existovaly už za časů Ježíše a dřív, nejde o nic jiného než
vliv helénismu a starověkých mysterií na židovské učence v
diaspoře...
tedy nic démonského, zcela přirozené pronikání kultur...
iste, existovali, ale boli v kresťanstve zavrhnuté ako bludy, spíš filozofické excesy, ktoré sa vloudili do kresťanstva...
naopak, na nich křesťanství vyrostlo, na této živné půdě! ale to se v kostelech nekáže...
Bůh podle Filóna stvořil svět z preexistentní hmoty, jelikož by však
Bůh byl stykem s hmotou poskvrněn, použil při stvořitelském aktu
zprostředkujících sil, které z něj emanují. Veškeré tyto síly či ideje
v sobě zahrnuje Logos. Při vytváření konceptu Logu byl Filón zřetelně
ovlivněn vlivem řeckých a židovských spekulací o hypostasích (například
Knihou Moudrosti), při popisu Logu ovšem nebyl důsledný: někdy o Logu
hovoří jako o Božím rozumu, jindy zase jako o podstatě oddělené
(hypostasované) od Boha. Logos je popisováno jako „Boží místodržitel na
zemi“, „prvorozený syn“, zástupce lidstva před Bohem, velekněz, což
se shodovalo s křesťanskými představami o Kristu, a koncept Logu tudíž
měl značný význam pro christologii.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fil%C3%B3n_Alexandrijsk%C3%BD
Logos v gnozi je o niečom inom ako Logos v Jn 1, 1, 14...v prvom prípade ide o filozofii /alegorický výklad Tóry, a tak aj pojmu Logos), v druhom prípade ide o Krista, ktorý bol pred zplozením v nebi ako Logos-Boh, aby vykúpil človeka na zemi...ako to už mám napísať? opakujem, Filón bol žid (a zavrhol ho i rabínsky judaizmus), a tak iste nehovoril o Bohu-Logos-Kristovi-Spasiteľovi, že...- i keď terminologie Logos zohrala určitú úlohu v počiatkoch kresťanstva, ale bol to vieroučný "šum" - pozdejšie zavrhnutý ako blud...
u Jana má Logos iný význam (Logos=Slovo=Boh) ako je filozofické logos v gnosis...
jasně modrá má jinou barvu než modrou, a logos u židů není logos u řeků, až na to, že u židů to slovo není vůbec, je to řecký výraz, jímž označil autor JE Ježíše, ale to slovo si nevymyslel! a použil ho přesně v tom významu, jaký mu dal Filon, protože tak dokazoval božství Ježíše...
Filón se pokusil sjednotit řeckou filosofii s židovskou vírou a etikou,
přičemž používal metody alegorického výkladu Bible.** Významný je
především jeho koncept Logu, jež později sehrál důležitou roli v
křesťanské christologii.** Rabínský judaismus naopak Filónovy myšlenky
nepřijal, neboť je považoval za přílišný odklon od tradice.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fil%C3%B3n_Alexandrijsk%C3%BD
Filón bol židovský filozof, helenista, ovplyvnený Platónovým dualizmom, píšúci grécky, pochopiteľne biblický "Logos", ktoré sa stalo telom (Jn1, 1, 14) nemohol pochopiť, jeho koncept Logos a Boha bol rozdielny od biblického.....jeho výklad Bible bol alegorický, nebol prijatý ani rabínskym judaizmom ani kresťanskou teológiou ani filozofiou...jeho pokusy spojiť judaizmus s gréckou filozofiou boli neúspešné, tak neviem, čo ma spoločné s kresťanstvom, a prečo ho tu pravidelne dávate...
ale prd, furt hledáte rozdíly tam, kde nejsou, abyste nemusel uznat jiný
než církevní výklad dějin, autor Jana znal Filona a použil jeho myšlenku
na Ježíše, prosté...
Filonův Logos je "Bůh z Boha"
Logos v JE je "Bůh (Kristus) z Boha"
ostatně, je zajímavé, že Eusebios a Papias autorství Janova evangelia připisují Janovi Presbyterovi, nikoliv učedníkovi Janovi...
Nejstarší zachované rukopisy mají nadpis „Podle Jana“ a Eusebius
(přelom 2. a 3. stol.) v "Církevních dějinách" je s odvolávním na
svědectví Papiovo připisuje „presbyteru Janovi“.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Evangelium_podle_Jana
Tohle spojení tam Není.
Bůh u stvořitele je jiný, než u Logos. Gramatika tyto 2 bytosti,
jednoznačně odlišuje!
pojem Logos/Verbum v Jn 1, 1, 14 znamená večné Slovo-Boh, Slovo (Kristus -
večné Slovo), skrze ktoré Boh-Otec-Stvoriteľ stvoril svet a Vesmír (Kol
1)...je to principiálne o niečom úplne inom, ako je pojem Logos vo filozofii
žida Filóna...
Bůh podle Filóna stvořil svět z preexistentní hmoty, jelikož by však Bůh
byl stykem s hmotou poskvrněn, použil při stvořitelském aktu
zprostředkujících sil, které z něj emanují. Veškeré tyto síly či ideje
v sobě zahrnuje Logos. Při vytváření konceptu Logu byl Filón zřetelně
ovlivněn vlivem řeckých a židovských spekulací o hypostasích při popisu
Logu ovšem nebyl důsledný: někdy o Logu hovoří jako o Božím rozumu,
jindy zase jako o podstatě oddělené (hypostasované) od Boha...iste, v jeho
koncepcia sú náznaky konceptu Logos čiastočne zhodný s kristologiiou,
(zhoda náhod) ale de facto v kresťanstve je tenio koncept Logos Filóna
zavrhnutý ako blud...
a kdyby to bolo o niečom inom, tak si autor Janova evangelia nepůjčuje řecké nebo Filonovy pojmy, že? jenže je to principiálně zrovna o tom...
Jan si nic nepůjčuje, Jan je verný biblickej rétorike: - Boh-Otec stvoril svet a Vesmír skrze svoje Slovo/Slovom/Logos - on sám je teda v božskej podstate Slovo/Logos, ktoré sa stalo telom (Jn 1, 1; 14)...a že Filón použil vo svojich helenisticko-filozofických predstavách "Logos", to je zhoda okolností....iste, poznal Tóru a vedel, o stvorení sveta a Vesmíru Jahvem...lenže, to Janovo "Logos" (Slovo, ktoré sa stalo telom, Jn 1, 1; 14), nemá nič spoločné s Filónovým "Logos" ...