Mě přijde úsměvné, jak si slibujete od výměny Putina změny k lepšímu. Co když nastoupí někdo s myšlením Prigožina či Němcova, nebo Medvěděva?
Mě přijde úsměvné, jak si slibujete od výměny Putina změny k lepšímu. Co když nastoupí někdo s myšlením Prigožina či Němcova, nebo Medvěděva?
I to je možné.Poslední dobou mám pocit,že každá změna vede k
horšímu.
Souhlas, z Ruska nikdy nepřijde nic dobrého, ať tam vládne kdokoliv.
Nakonec můžeme být Putinovi vděčni, díky jemu jsme se konečně po víc
jak třiceti letech odstřihli od těch trubek, na kterých jsme byli
energeticky závislí. Konečně se naši vládcové a prezidenti nelétají
dvakrát do roka poníženě klanět do Kremlu.
Místo toho se jezdí dvacetkrát roku poníženě klanět do Bruselu - tomu se říká pokrok!:-)))
... a výsledek už dopadá na celou Evropu
https://faei.cz/nemecka-ekonomika-pada-a-s-ni-i-ta-ceska/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=111320020&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Jinak absolutně nejlevnější tranzit plynu a ropy s prakticky nulovým
negativním dopadem na ŽP jso právě ty potrubní přivaděče. Opakem
tranzitu jsou kontejnerové lodě a kamiony.
Samozřejmě. Čistě z technického pohledu je trubka ideální. Bohužel
ale, CCCP, potažmo dnes Rusko, vnímalo země připoutané k Moskvě potrubím
jako svůj okruh působnosti, což je špatně.
Pokud jde o diskusi na téma energetiky, Evropa, či spíš celý svět zaspal a
naše země stokrát víc. Co se naší zemičky týče, pak je ostudou všech
polistopadových vlád, jak málo udělaly na poli energetiky a energetické
bezpečnosti. 30 let u nás nebyla postavena jedna jediná elektrárna, myslím
opravdová, který funguje i v noci za bezvětří, ne ty hovadiny, na které se
vyhazují miliardy dotací.
Co se Evropy a celého světa týče, pak se podle mě dnes nemuselo moc řešit
nějaké potrubí, plyn, či nafta, spotřeba plynu a ropy mohla dávno klesnout
minimálně na polovinu, možná daleko víc. Spousta věcí dávno mohla být
na elektřinu, vyráběnou bez ropy, uhlí, či plynu. Jenže to by ropný a
uhelný svět nedopustil, šejkové by přišli o své biliony dolarů. Pravda,
s dopravou je potíž, auta na baterky jsou zatím nesmysl, ale i to se časem
poddá. Jen kde vzít tu elektriku, když se elektrárny nestaví, ty jaderné
soudružka z NDR vypnula a jaderná fúze je stále v plenkách. Přesto i při
současné technologické úrovni mohly nákladní lodě, které pálí víc
ropy, než uvezou, jezdit na elektriku, do zaoceánského křižníku se reaktor
vejde, je to vyzkoušené.
Ale to jsou jen tlachy.
Určitě je dobré zbavit se závislosti na trobkách z Moskvy, to je jádro
pudla, které jsem měl na mysli. Energetiku čeká revoluce, jen se to ještě
neví. Bude se to vědět podle mě docela brzo, hned jak si lidi nakoupí pár
milionů autíček na baterky a ono se zjistí, že je není čím nabít.
Elektřina se stane zlatem a vzácností, ale s tím asi mocipáni
počítají.
A přitom tu ropu z Putinova Ruska odebíráme stále a dokonce více. Máme
od EU výjimku do konce r.24
https://ekonomickydenik.cz/zavislost-na-ruske-rope-nekonci-opak-je-pravdou-cesko-ji-nakupuje-od-putina-stale-vic-a-vic/
Jenže Česko jí od něj nekupuje ale podnikatelské subjekty, které dle obchodu mají právo volit si kde budou nakupovat na celosvětovém trhu
Ti fanatici jako třeba hafan s nižším IQ co se bere jako nejchytřejší
určitě né, nemají určitý nadhled a rozum na místě v mozku,ale v zadku
S českými podnikatelskými subjekty jde přeci významově o totéž.
Do ČR surovina stále proudí ropovodem Družba.Abychom se mohli
odstřihnout od ruské ropy, je potřeba posílit kapacitu ropovodu TAL z
Jaderského moře, na které se aktuálně pracuje a která má být hotová
právě na konci roku 2024.
Rozdílná je situace akorát s dovozem ruského zemního plynu, toho Česko
letos skutečně neodebralo z Ruska ani kubík, jeho dodávky se podařilo plně
nahradit z jiných zdrojů.
https://www.lidovky.cz/byznys/ropovod-druzba-ruska-ropa-cesko.A230424_145407_ln_ekonomika_hma
A za jako cenu už nepíšeš! Dyk jsme jednička v cenách jak za el tak za
plyn a možná i benzín a naftu!
Takže tobě už nestačí,že zmíním naše pokrytectví,ale hodláš mě ještě pérovat kvůli nezmíněné ceně?
Proto jsem dala odkaz,kde již v nadpisu stálo:
"Ruská ropa teče do Česka proudem. Rafinerie nakupují levně, na cenách
pohonných hmot to ale není vidět."
Právě v těchto dnech tu probíhá sklizeň obilí. Při současných možnostech elektropohonu by kombajn, který musí pracovat v tahu i 16h s ohledem na počasí v mírně svažitém terénu s aktuálně dosahovanými parametry elektrických pohonů dokázal tak maximálně vyjet z garáže k obilnému lánu a tam by skončil na vybité baterie.
Zde používané stroje Claas mají výkon motoru 580 kW (pracovní výkon cca 70% maximálního), to je asi 406 kW. K tomu by potřeboval pro jeden pracovní den při dobrých podmínkách přibližně 5 MWh elektrické energie. Lithiové baterie nesnáší velké teploty, takže by v těch sklizňových horkých dnech musely mít aktivní chlazení, což obnáší další spotřebu (jako např. klimatizace v autě). Kombajn s elektropohonem je nesmysl stejně tak jako zemědělské traktory pro hlubokou orbu a další stroje.
No, řešením chlazení baterií by mohlo být chlazení vodou, uzavřeným oběhem, pumpou, ventilátorem a chladičem (tepelný výměník voda-vzduch). Pochopitelně optimalizovaný na tepelný spád T-baterie : T-okolní vzduch tak na 20K.
No, když elktropohon neznemená totéž, co pohon na nějaké baterky. To je
zatím hovadina i u osobního auta, u kombajnu, traktoru, nebo bagru naprostá.
Tu elektriku lze získat i jinak, než ji vozit v konzervě o váze poloviny
vozidla a se směšnou výdrží.
Pochopitelně jederný reaktor do kombajnu by asi nebylo to pravé ořechové,
ale existuje i vodíková cesta. Tím nemyslím spalovací motor na vodík, ale
palivové články vyrábějící elektřinu. Je to také zatím drahá a
nedovivinutá technologie, ale podle mě nadějnější, než chrlení milionů
tun neúčinných baterií.
Nebo jakákoliv jiná cesta výroby energie přímo u spotřebiče, tedy
například v kombajnu.
Bohužel, DeLorean s proudovým kapacitátorem na odpadky se zatím nekoná.
Účinnost (fyzikální) je u lithiových baterií vynikající (při celém
cyklu nabíjení/vybíjení).
O to nejde, problém je s energetickou hustotou, tedy poměrem energie k
hmotnosti. Například automobilový benzín má energetickou hustotu 12,5
kWh/kg, zatímco lithiové baterie pouze 0,24 až 0,3 kWh/kg, tedy přibližně
50x menší než benzín.
Čínský CATL slibuje posun až na magickou hranici 0,5 kWh/kg, ale ani to
nedokáže konkurovat spalovacím motorům na kapalná, nebo plynná paliva.
K tomu se dá ale dodat, že z 1kg benzínu nedostanu víc mechanické
energie než 3,7kWh, kdežto z 1kg li-ion baterie mohu dostat 0,2kWh mechanické
energie. V porovnání to vyjde příznivěj,** jen 18x méně**, než z
benzínu. Jako další plus je el. motor lehčí, levnější, spolehlivější
a regulovatelnější.
Ovšem naftový pohon je bezkonkurečně hospodárnější a možná i
bezpečnější.
Jistě, účinnost elektromotorů je přibližně 3x vyšší než účinnost spalovacích. Tepelné ztráty spalovacích motorů lze ale efektivně využívat k vytápění prostoru pro cestující. Zde v nadmořské výšce 650 m je topné období někdy i 7 měsíců v roce.
Jasan, jen jsem psal, že by to šlo ty baterky uchladit na rozumnou teplotu
vodou.
Borst uvedl výkon spalovacího motoru v kombajnu na průměrnech 400kW. To
znamená že zhruba dalších 400kW tepelného ztrátového výkonu musí
odvést z motoru vodním chlazením, ovšem při teplotním rozdílu dejme70K.
Ty baterie podávající výkon 400kW mají tepelný ztrátový výkon odhadem
40kW.
Shrnutí -
spalovací motor musí mít chladící systém na 400kW při dT=70K
Baterie musí mít chladící systém ztrátového tepelného výkonu 40kW při
dT=20K
logicky by byl chladič (výměník voda-vzduch) zhruba 3x menší, než ten od
spalovacího motoru.
Ovšem, souhlasím s Borstem, že Li-ion baterie, která by takový kombajn zásobovala elektrickou energií po 12-hodinovou směnu by byla "prasecky" těžká a sakramentsky drahá. Tedy nerealizovatelné a nehospodárné. Pochopitelně by se dalo uvažovat o pracovní době dejme 0,5 hodin pro řádek tam a zpět na kilometrovém lánu s automatickou výměnou vybité baterie za nabitou. Za 12 hodin bych tedy potřeboval 24 takových výměnných bloků a zařízení na jejich výměnu.
Tak to celé dost zavání osobními emocemi. S tržními vztahy je to poněkud na štíru. A kape z toho úspěšná propaganda, která z Ruska pořád dělá CCCP. jenže RF je kapitalsitická země, kde platí tržní zákony a pracuje se s nimi úplně se stejnými zájmy, jaké má druhá strana světa. Takže plyn z Ruska ano, ale ne jen z Ruska! To je trh! Jiné varianty jsou už jen účelový nátlak a ohlupování lidí.
Tržní principy fungují jen do chvíle,než si dodavatel uvědomí svůj
jedinečný význam.
Tržní vztahy fungují vždy! Pouze se nám to vždy nemusí líbit.
Součástí toho je i výhodné postavení toho, kdo je jedinečný. Pávě to
ve srovnání s plánováním urychluje vývoj lidstva.
Navíc, já v zájmu konkurence doporučuji vždy alespoň dva zdroje...
Nikdy bychom neměli dopustit,aby nás tou závislostí mohl kdokoliv vydírat.Ostatně sám to těmi(min.) dvěma zdroji potvrzujete.
Ale USA nás nekompromisně nutí jeden zdroj opustit, zrušit. Zůstává ten nákladnější, což nás tiše a plynule likviduje.
Pamatuj nikdo nás nenutí jen jde o nás a náš postoj k dané situaci a historie, která nám pomáhá rozpomenout si kdo jsme byly,kdo teď jsme a kdo chceme být.
Naprosto přesně.Ostatně i Rusko může nabrat jiný směr a vzájemné obch. vztahy se pak obnoví.
Nenutí? A co je bránění výstavby plynovodu NS2 a potom jeho destrukce? Asi žijeme každý na jiné planetě...
Nenutí nás k odebírání z jednoho zdroje.Plyn odebíráme z Norska(65%), Belgie ,Nizozemska.
To je pravda. Nejsou to těžařské firmy, na kterých mají podíl
Američané? A zajisté máme možnost vybrat si mezi plynem drahým a ještě
dražším!
Mimochodem, Rozšířením BRICS je údajně stav takový, že z těchto států
je dodáváno na světový trh 70% ropy a 53% zemního plynu.
A svobodná země si vybírá dodavatele sama, ne podle důrazné rady...
I to je možné. Pokud ale změnu nezkusíme, nedozvíme se to. 🙂 Stejně se dalo přistupovat ke komunismu, nebo k Husákovi, Brežněvovi, Heydrichovi, nebo komukoli jinému. Co když to vezme ještě větší hajzl?
Kdo MY změnu nezkusíme?...tak utíkej měnit běh dějin, hlavně blbě
nekecej