Rozcestník >> Politika >> Diskuze k aktuálním zprávám

Informace

Název: Diskuze k aktuálním zprávám
Kategorie: Politika
Založil: Potua
Správci: Potua , Honza-Vichr
Založeno: 31.03.2020 21:23
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 5886343x
Příspěvků:
151665

Předmět diskuze: Diskuze k aktuálním zprávám - Vlastní názor na aktuální téma, možno i s vložením odkazu na související článek.Samozřejmě bez osobních útoků,vulgarit a komolení jmen i nicků.
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #115033

Zobrazit vše


| Předmět: RE:
26.08.23 12:37:58 | #115033
Reakce na příspěvek #115011

Mě přijde úsměvné, jak si slibujete od výměny Putina změny k lepšímu. Co když nastoupí někdo s myšlením Prigožina či Němcova, nebo Medvěděva?


 #115011 

| Předmět: RE: RE:
26.08.23 12:51:37 | #115034 (1)

I to je možné.Poslední dobou mám pocit,že každá změna vede k horšímu. *33018*


 #115033 

| Předmět: RE: RE:
26.08.23 13:21:00 | #115039 (1)

Souhlas, z Ruska nikdy nepřijde nic dobrého, ať tam vládne kdokoliv.
Nakonec můžeme být Putinovi vděčni, díky jemu jsme se konečně po víc jak třiceti letech odstřihli od těch trubek, na kterých jsme byli energeticky závislí. Konečně se naši vládcové a prezidenti nelétají dvakrát do roka poníženě klanět do Kremlu.


1  
 #115033 

| Předmět: RE: RE: RE:
26.08.23 14:19:35 | #115042 (2)

Místo toho se jezdí dvacetkrát roku poníženě klanět do Bruselu - tomu se říká pokrok!:-)))


1 2  
 #115039 

| Předmět: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 14:35:48 | #115043 (3)

oprava: - dvacetkrát do roka -


 #115042 

| Předmět: RE: RE: RE:
26.08.23 14:52:08 | #115044 (2)

... a výsledek už dopadá na celou Evropu
https://faei.cz/nemecka-ekonomika-pada-a-s-ni-i-ta-ceska/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=111320020&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Jinak absolutně nejlevnější tranzit plynu a ropy s prakticky nulovým negativním dopadem na ŽP jso právě ty potrubní přivaděče. Opakem tranzitu jsou kontejnerové lodě a kamiony.


 #115039 

| Předmět: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 15:35:31 | #115048 (3)

Samozřejmě. Čistě z technického pohledu je trubka ideální. Bohužel ale, CCCP, potažmo dnes Rusko, vnímalo země připoutané k Moskvě potrubím jako svůj okruh působnosti, což je špatně.
Pokud jde o diskusi na téma energetiky, Evropa, či spíš celý svět zaspal a naše země stokrát víc. Co se naší zemičky týče, pak je ostudou všech polistopadových vlád, jak málo udělaly na poli energetiky a energetické bezpečnosti. 30 let u nás nebyla postavena jedna jediná elektrárna, myslím opravdová, který funguje i v noci za bezvětří, ne ty hovadiny, na které se vyhazují miliardy dotací.
Co se Evropy a celého světa týče, pak se podle mě dnes nemuselo moc řešit nějaké potrubí, plyn, či nafta, spotřeba plynu a ropy mohla dávno klesnout minimálně na polovinu, možná daleko víc. Spousta věcí dávno mohla být na elektřinu, vyráběnou bez ropy, uhlí, či plynu. Jenže to by ropný a uhelný svět nedopustil, šejkové by přišli o své biliony dolarů. Pravda, s dopravou je potíž, auta na baterky jsou zatím nesmysl, ale i to se časem poddá. Jen kde vzít tu elektriku, když se elektrárny nestaví, ty jaderné soudružka z NDR vypnula a jaderná fúze je stále v plenkách. Přesto i při současné technologické úrovni mohly nákladní lodě, které pálí víc ropy, než uvezou, jezdit na elektriku, do zaoceánského křižníku se reaktor vejde, je to vyzkoušené.
Ale to jsou jen tlachy.
Určitě je dobré zbavit se závislosti na trobkách z Moskvy, to je jádro pudla, které jsem měl na mysli. Energetiku čeká revoluce, jen se to ještě neví. Bude se to vědět podle mě docela brzo, hned jak si lidi nakoupí pár milionů autíček na baterky a ono se zjistí, že je není čím nabít. Elektřina se stane zlatem a vzácností, ale s tím asi mocipáni počítají.


 #115044 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 16:18:06 | #115056 (4)

A přitom tu ropu z Putinova Ruska odebíráme stále a dokonce více. Máme od EU výjimku do konce r.24
https://ekonomickydenik.cz/zavislost-na-ruske-rope-nekonci-opak-je-pravdou-cesko-ji-nakupuje-od-putina-stale-vic-a-vic/


 #115048 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 16:27:08 | #115060 (5)

Jenže Česko jí od něj nekupuje ale podnikatelské subjekty, které dle obchodu mají právo volit si kde budou nakupovat na celosvětovém trhu


 #115056 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 16:29:36 | #115063 (6)

To by člověk neřek. *24670*


 #115060 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 16:35:52 | #115065 (7)

Ti fanatici jako třeba hafan s nižším IQ co se bere jako nejchytřejší určitě né, nemají určitý nadhled a rozum na místě v mozku,ale v zadku *29716*


1  
 #115063 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 18:05:39 | #115096 (8)
| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 16:32:50 | #115064 (5)

Letos už jsme od něj podle všeho nevzali ani litr.


 #115056 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 17:55:03 | #115086 (6)

Do ČR surovina stále proudí ropovodem Družba.Abychom se mohli odstřihnout od ruské ropy, je potřeba posílit kapacitu ropovodu TAL z Jaderského moře, na které se aktuálně pracuje a která má být hotová právě na konci roku 2024.
Rozdílná je situace akorát s dovozem ruského zemního plynu, toho Česko letos skutečně neodebralo z Ruska ani kubík, jeho dodávky se podařilo plně nahradit z jiných zdrojů.

https://www.lidovky.cz/byznys/ropovod-druzba-ruska-ropa-cesko.A230424_145407_ln_ekonomika_hma


 #115064 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 20:04:03 | #115126 (7)

jo tak to byl plyn, ne ropa.


1  
 #115086 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 13:35:40 | #115218 (7)

A za jako cenu už nepíšeš! Dyk jsme jednička v cenách jak za el tak za plyn a možná i benzín a naftu! *2* *3447*


 #115086 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 16:47:17 | #115273 (8)

Takže tobě už nestačí,že zmíním naše pokrytectví,ale hodláš mě ještě pérovat kvůli nezmíněné ceně?


 #115218 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 17:41:24 | #115278 (9)

Řeknu pravdu nic než pravdu a celou pravdu! *6552*


 #115273 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
27.08.23 20:09:15 | #115299 (10)

Proto jsem dala odkaz,kde již v nadpisu stálo:
"Ruská ropa teče do Česka proudem. Rafinerie nakupují levně, na cenách pohonných hmot to ale není vidět."


 #115278 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 17:31:16 | #115076 (4)

Právě v těchto dnech tu probíhá sklizeň obilí. Při současných možnostech elektropohonu by kombajn, který musí pracovat v tahu i 16h s ohledem na počasí v mírně svažitém terénu s aktuálně dosahovanými parametry elektrických pohonů dokázal tak maximálně vyjet z garáže k obilnému lánu a tam by skončil na vybité baterie.


1 1  
 #115048 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 18:05:31 | #115095 (5)

Zde používané stroje Claas mají výkon motoru 580 kW (pracovní výkon cca 70% maximálního), to je asi 406 kW. K tomu by potřeboval pro jeden pracovní den při dobrých podmínkách přibližně 5 MWh elektrické energie. Lithiové baterie nesnáší velké teploty, takže by v těch sklizňových horkých dnech musely mít aktivní chlazení, což obnáší další spotřebu (jako např. klimatizace v autě). Kombajn s elektropohonem je nesmysl stejně tak jako zemědělské traktory pro hlubokou orbu a další stroje.


2  
 #115076 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 18:54:33 | #115120 (6)

No, řešením chlazení baterií by mohlo být chlazení vodou, uzavřeným oběhem, pumpou, ventilátorem a chladičem (tepelný výměník voda-vzduch). Pochopitelně optimalizovaný na tepelný spád T-baterie : T-okolní vzduch tak na 20K.


 #115095 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 20:25:58 | #115134 (7)
To by šlo, chlazení by se dalo vyřešit, ale Lithium-Ion baterie by musela pro pouhé 2h provozu vážit téměř 5 tun! To obnáší přibližně 1/4 stávající hmotnosti se vznětovým motorem. Tím by došlo k dalšímu navýšení požadovaného výkonu motoru a baterie by musela mít větší energetickou hustotu, nebo ještě větší hmotnost. Prach při sklizni je vysoce hořlavý až výbušný. To by byl obrovský malér nevídaného rozsahu, kdyby se baterie velkou teplotou a zatížením vznítila.

 #115120 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
26.08.23 23:45:23 | #115155 (7)
Pro krátkodobé použití naopak překonává elektrický pohon spalovací motory. Lithiová baterie vážící pouhých 132g 1,5Ah dokáže při napětí 12V dodávat trvalý proud 60C (90A) a krátkodobě (několik sekund) až 160A. Do několika minut v závislosti na zatížení (4 až 6) je vybitá.
Hluk není od modelu, ale od kombajnu, který se právě musel vrátit (je to krátce před bouřkou). Kdyby měl létat déle než zmíněných několik minut, tak už by musel být osazen spalovacím motorem.

 #115120 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 03:48:16 | #115162 (8)
*20634*

 #115155 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 06:55:01 | #115166 (8)

No, když elktropohon neznemená totéž, co pohon na nějaké baterky. To je zatím hovadina i u osobního auta, u kombajnu, traktoru, nebo bagru naprostá. Tu elektriku lze získat i jinak, než ji vozit v konzervě o váze poloviny vozidla a se směšnou výdrží.
Pochopitelně jederný reaktor do kombajnu by asi nebylo to pravé ořechové, ale existuje i vodíková cesta. Tím nemyslím spalovací motor na vodík, ale palivové články vyrábějící elektřinu. Je to také zatím drahá a nedovivinutá technologie, ale podle mě nadějnější, než chrlení milionů tun neúčinných baterií.
Nebo jakákoliv jiná cesta výroby energie přímo u spotřebiče, tedy například v kombajnu.
Bohužel, DeLorean s proudovým kapacitátorem na odpadky se zatím nekoná.


1  
 #115155 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 11:17:24 | #115202 (9)

Účinnost (fyzikální) je u lithiových baterií vynikající (při celém cyklu nabíjení/vybíjení).
O to nejde, problém je s energetickou hustotou, tedy poměrem energie k hmotnosti. Například automobilový benzín má energetickou hustotu 12,5 kWh/kg, zatímco lithiové baterie pouze 0,24 až 0,3 kWh/kg, tedy přibližně 50x menší než benzín.
Čínský CATL slibuje posun až na magickou hranici 0,5 kWh/kg, ale ani to nedokáže konkurovat spalovacím motorům na kapalná, nebo plynná paliva.


 #115166 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
28.08.23 19:00:10 | #115388 (10)

K tomu se dá ale dodat, že z 1kg benzínu nedostanu víc mechanické energie než 3,7kWh, kdežto z 1kg li-ion baterie mohu dostat 0,2kWh mechanické energie. V porovnání to vyjde příznivěj,** jen 18x méně**, než z benzínu. Jako další plus je el. motor lehčí, levnější, spolehlivější a regulovatelnější.
Ovšem naftový pohon je bezkonkurečně hospodárnější a možná i bezpečnější. *20634*


 #115202 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
28.08.23 20:24:03 | #115406 (11)

Jistě, účinnost elektromotorů je přibližně 3x vyšší než účinnost spalovacích. Tepelné ztráty spalovacích motorů lze ale efektivně využívat k vytápění prostoru pro cestující. Zde v nadmořské výšce 650 m je topné období někdy i 7 měsíců v roce.


 #115388 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 16:58:11 | #115274 (7)

To by v horku nedal..ten výměník by musel být obrovský


 #115120 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 19:43:23 | #115296 (8)

Jasan, jen jsem psal, že by to šlo ty baterky uchladit na rozumnou teplotu vodou.
Borst uvedl výkon spalovacího motoru v kombajnu na průměrnech 400kW. To znamená že zhruba dalších 400kW tepelného ztrátového výkonu musí odvést z motoru vodním chlazením, ovšem při teplotním rozdílu dejme70K. Ty baterie podávající výkon 400kW mají tepelný ztrátový výkon odhadem 40kW.

Shrnutí -
spalovací motor musí mít chladící systém na 400kW při dT=70K
Baterie musí mít chladící systém ztrátového tepelného výkonu 40kW při dT=20K
logicky by byl chladič (výměník voda-vzduch) zhruba 3x menší, než ten od spalovacího motoru.

Ovšem, souhlasím s Borstem, že Li-ion baterie, která by takový kombajn zásobovala elektrickou energií po 12-hodinovou směnu by byla "prasecky" těžká a sakramentsky drahá. Tedy nerealizovatelné a nehospodárné. Pochopitelně by se dalo uvažovat o pracovní době dejme 0,5 hodin pro řádek tam a zpět na kilometrovém lánu s automatickou výměnou vybité baterie za nabitou. Za 12 hodin bych tedy potřeboval 24 takových výměnných bloků a zařízení na jejich výměnu.


 #115274 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 10:36:33 | #115198 (4)

Tak to celé dost zavání osobními emocemi. S tržními vztahy je to poněkud na štíru. A kape z toho úspěšná propaganda, která z Ruska pořád dělá CCCP. jenže RF je kapitalsitická země, kde platí tržní zákony a pracuje se s nimi úplně se stejnými zájmy, jaké má druhá strana světa. Takže plyn z Ruska ano, ale ne jen z Ruska! To je trh! Jiné varianty jsou už jen účelový nátlak a ohlupování lidí.


 #115048 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 15:40:58 | #115249 (5)

Tržní principy fungují jen do chvíle,než si dodavatel uvědomí svůj jedinečný význam. *33018*


 #115198 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 16:01:57 | #115261 (6)

Tržní vztahy fungují vždy! Pouze se nám to vždy nemusí líbit. Součástí toho je i výhodné postavení toho, kdo je jedinečný. Pávě to ve srovnání s plánováním urychluje vývoj lidstva.
Navíc, já v zájmu konkurence doporučuji vždy alespoň dva zdroje...


 #115249 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
27.08.23 16:43:56 | #115271 (7)

Nikdy bychom neměli dopustit,aby nás tou závislostí mohl kdokoliv vydírat.Ostatně sám to těmi(min.) dvěma zdroji potvrzujete.


 #115261 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
28.08.23 02:01:41 | #115327 (8)

Ale USA nás nekompromisně nutí jeden zdroj opustit, zrušit. Zůstává ten nákladnější, což nás tiše a plynule likviduje.


 #115271 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
28.08.23 11:24:37 | #115340 (9)

Pamatuj nikdo nás nenutí jen jde o nás a náš postoj k dané situaci a historie, která nám pomáhá rozpomenout si kdo jsme byly,kdo teď jsme a kdo chceme být.


1  
 #115327 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
28.08.23 13:01:22 | #115358 (10)

Naprosto přesně.Ostatně i Rusko může nabrat jiný směr a vzájemné obch. vztahy se pak obnoví.


 #115340 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
28.08.23 17:45:06 | #115376 (10)

Nenutí? A co je bránění výstavby plynovodu NS2 a potom jeho destrukce? Asi žijeme každý na jiné planetě...


 #115340 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
29.08.23 08:25:21 | #115449 (11)

Nenutí nás k odebírání z jednoho zdroje.Plyn odebíráme z Norska(65%), Belgie ,Nizozemska.


 #115376 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
29.08.23 17:39:04 | #115471 (12)

To je pravda. Nejsou to těžařské firmy, na kterých mají podíl Američané? A zajisté máme možnost vybrat si mezi plynem drahým a ještě dražším!
Mimochodem, Rozšířením BRICS je údajně stav takový, že z těchto států je dodáváno na světový trh 70% ropy a 53% zemního plynu.
A svobodná země si vybírá dodavatele sama, ne podle důrazné rady...


 #115449 

| Předmět: RE: RE:
26.08.23 15:01:04 | #115046 (1)

I to je možné. Pokud ale změnu nezkusíme, nedozvíme se to. 🙂 Stejně se dalo přistupovat ke komunismu, nebo k Husákovi, Brežněvovi, Heydrichovi, nebo komukoli jinému. Co když to vezme ještě větší hajzl?



| Předmět: RE: RE: RE:
26.08.23 17:34:10 | #115078 (2)

Kdo MY změnu nezkusíme?...tak utíkej měnit běh dějin, hlavně blbě nekecej *2016*


 #115046 

| Předmět: RE: RE: RE:
26.08.23 17:56:34 | #115088 (2)

My nejsme hybateli děje, tudíž nám stejně nic jiného nezbývá. *33018*


 #115046