Tak ono není vše růžové, jak to vypadá. Pochopitelně skládka za
každou dědinou už není a potvrzuji, že to bylo otřesné hospodářství.
Uhynulá zvířata bylo to poslední, jo to vlastně bioodpad, se kteým si
příroda ví rady. Vyhazovalo se tam ale všechno, včetně nebezpečných
odpadů, pneumatiky, včetně traktorových, elektrické spotřebiče, sklo,
železo, plasty, zbytky hnojiv z kolchozu, no prostě děs.
Se stavebním odpadem je to poněkud pofidérní, on totiž je, musí být,
protože pořád se něco dělá, takže určitě není pravda, že je ho
minimálně. Není, je ho spousta, akorát se nevozí do zmole za vesnici, ale
za těžký peníz se odváží na velké skládky, tedy jen leží jinde, nic
víc se nezměnilo. Na velkých bouracích akcích se stavební suť drtí a
použije někam, nevím kam, ale zase se to někam nasype, jinak to prostě
nejde, stavební suť nejde spálit, ale ona taky nepředstavuje nebezpečí,
tedy pokud se nebourá zrovna chemička.
Odpadové hospodářství je mnohotvárné téma a dějí se tam zajímavé
věci. Například město Žďár nad Sázavou začalo nedávno odvážet své
odpadky do spalovny. Ovšem do Brna, žádná jiná blíž není, tak
naplánovali odvoz asi tří tisíc tun brajglu ke spálení v Brně. Je to asi
80 km. Nedokážu posoudit, zda je ekologičtější vozit 3000 tun odpadků na
vzdálenost 80 km, nebo je zahrabat někde za Žďárem. Asi je to lepší, ale
přece jen člověk někdy kroutí hlavou. Na celé Moravě jsou prý jen dvě
spalovny odpadu, jedna v Brně a druhá v Ostravě. Trošku smutná bilance
těch odpadkových úspěchů.
Nebo téma třídění. Nic proti, chápu jeho význam, ale zárověň vidím,
jak se mrhá penězi daňových poplatníků. Na všech železničních
nádražích a zastávkách se nachází hranatý odpadkáč na tříděný
odpad, tedy s více označenými otvory pro tříděné odpadky. Zároveň je na
všech těchto pixlích bombastiký výčet úspěchů a výpis, kili milionů
€ se na tyto a podobné hovadiny utratilo dotací. A jak tento úžasný
projekt funguje? Jednoduše, bednu celou vysypou do jednoho auta a zavezou na
skládku, nebo do spalovny, žádné třídění se nekoná.
Zavedení katalyzátorů nelze srovnávat se zavedením elektromobilů.
Katalyzátor, když začal být na každém novém autě povinný, byl
jednoznačným přínosem, jeho efekt byl neodiskutovatelný a zřejmý. To se o
současném elektromobilu určitě říci nedá. Dokud nebude elektromobil
schopen minimálně nahradit a nejlépe předčit auto s klasickým pohonem,
neměla by ta spalovací auta býti zakazována. Nařízený katalyzátor nijak
neomezil výkon, dojezd, dobu tankování, atd, jen zvýšil cenu aut, což ale
je malý poplatek za ozdravení životního prostředí. Elektromobil dnes nic z
toho nenabízí, hlavně nijak nepřispívá ke zlepšení klimatu, alespoň to
nikdo neprokázal, navíc občas způsobuje potíže, třeba hasičům.
Není jednoduché posoudit, co je a co není správné a co by se mělo
zakázat, či naopak nařídit. Oteplovačské hnutí je ale víc
náboženství, než věda. No podle mě je to pořád jen byznys a s přírodou
to nic společného nemá.