ad soucet:
neni to diskutabilni, jedna se o jednu z pomerne dobre dolozenych funkci
nabozenske viry..
ad soucet:
neni to diskutabilni, jedna se o jednu z pomerne dobre dolozenych funkci
nabozenske viry..
Tuto funkci má celá řada, snad naprostá většina "obyčejných" věcí, co člověk běžně dělá. V tomto smyslu je to diskutabilní.
ad soucet:
co je na tom diskutabilniho? skutecnost, ze nabozenska vira ma tuto funkci jako
spousta jinych veci? proc?
No protože zajištění pocitu bezpečí je základní motivací prakticky všeho, co člověk dělá. Takže to uvádět zvlášť jako důvod je poněkud zavádějící.
ad soucet:
proc by to melo byt zavadejici, jestlize je to neco, co lze demonstrovat?
jako diskutabilní jsem to mínil ve smyslu "zavádějící", možná jsem tedy nepoužil přesně slovo.
ad soucet:
co je na tom “zavadejiciho”? jedna se o oduvodnene tvrzeni..
Vždyť jsem to přece už napsal, je to zavádějící, protože se jedná o základní motivaci, která stojí za skoro veškerou lidskou činností.
ad soucet:
fakt placas nesmysly.. co je treba "zavádějícího" na tom, ze verici se
kuprikladu v situacich, kdy maji obavy o svuj ci zivot svych bliznich, modli?
ackoliv neviditelnej kamos prokazatelne zmirnuje obavy vericich, pomaha zvladat
obtizne situace, poskytuje pocit bezpeci a je zdrojem utechy a klidu, rad s
tebou budu diskutovat, jaka tedy jina z tebou uvedenych "skoro veškerých
lidských činnosti" ma tuto funkci..
Ale ano, věřící má v takových situacích se o co opřít a lépe je tak třeba zvládá. Ovšem věřící se modlí z mnoha různých důvodů, stejně jako se věřící do takovýchto situací nedostává zdaleka každý den. Takže nelze říct, že by bylo zajištění pocitu bezpečí příčinou, která by lidi přiváděla k víře; spíše je to tak, že víra i takovouto funkci (zajištění pocitu bezpečí) může plnit.
Jinak pocit bezpečí je základní biologická potřeba. V jejím rámci preventivně sháníš potravu, oblečení... a obecně veškeré zajištění pro život, pro přežití, včetně získávání finančních prostředků na to. Chceš mít jistotu, že nebudeš strádat, že přežiješ, a toto vědomí, tato jistota ti dodává pocit bezpečí.
ad soucet:
uvedl jsem, ze se jedna o jednu z hlavnich funkci a jelikoz se zde pomerne casto
ohanis psychologii, prekvapuje mne, ze poznatky psychologu nabozenstvi povazujes
za diskutabilni ci zavadejici.. ke zbytku se ale radsi vyjadrovat nebudu,
protoze je samozrejme rozdil mezi "sháněním potravy" jakozto
cinnosti, kdy svou "budoucnost" muzes v idealnim pripade primo ovlivnit a tim,
co pod kontrolou nemas ty, ale tvuj neviditelnej kamos - kuprikladu, ze se v
"budoucnu" setkas s mrtvymi detmi..
Nepopírám přece, že to plní i tuto funkci (tak jako jí plní většina lidských činností), ale uvádět jí jako důvod, proč se člověk uchyluje k víře, je zavádějící.
ad soucet:
.."Nepopírám přece, že to plní i tuto funkci (tak jako jí plní většina
lidských činností)"..
jaka jina lidska cinnost podle tveho nazoru plni tuto funkci, kuprikladu kdyz ti
bude dite umirat na leukemii?
.."uvádět jí jako důvod, proč se člověk uchyluje k víře, je
zavádějící"..
neuvadim ji jako hlavni duvod uchylovani se k vire, ale jednu z hlavnich funkci
nabozenske viry - ostatne pri tak nedefinovane abstrakci, jakou je Buh vetsiny
prezentovanych konceptu, jich jsou pochopitelne tri prdele..
Mluvím o činnostech zajišťujících pocit bezpečí, takže tvoje otázka je nesmyslná.
Důvod uchylování se k víře bylo ale téma naší diskuze. Proto se mi to zdálo pochybné, uvádět v této souvislosti tuto funkci.
Jinak když už jsi zmínil Boha coby abstrakci, tak před pár hodinami jsem uvedl poněkud rozsáhlejší zen-budhistický text, v němž je demonstrováno, jak se psychologické skutečnosti dají vyjádřit teologickou řečí.
ad soucet:
nema s tebou smysl diskutovat.. funkce totiz samozrejme i motivuje a zbytek jsou
picoviny
Můžeš mi popsat ten mechanismus, jakým tato funkce motivuje člověka k tomu, aby uvěřil v Boha?
Pak se nediv, že nechápeš Junga, když jsi zahryzlej do jedné významové roviny.
necroczar: náboženská viera nie je hocičo, nepatrí medzi "spoustu jiných věcí" - náboženská (máme na mysli kresťanská) viera je dar od Boha, je v nej (a uplatňuje sa v nej) vše, čo je potrebné k spáse, k záchrane...všímajme si, čo všetko sa hovorí o náboženskej viere, ako sa hlavne kresťanská viera dehonestuje, zosmiešňuje, - ale mnohí (hlavne ateisti) nechápu, že je to viera života, viera pre ďalšiu existenciu - prečo by som sa mal vzdať všetkého, všetko zakopať a nechať zmiznúť pod zem (do pekla), čo som v živote dosiahol? - rodina, vzťahy, lásku, vzdelanie, výsledky práce, čo som robil, talenty, a i.?...a to všetko bude zachované len skrze kresťanskú vieru...
Patří mezi hocičo, třeba mezi komunismus a nacismus.
Nemůže to být dar od boha
:-) no, máte to nejaké pomýlené....viera je najväčší dar Boha, daný (a prijateľný) len tomu a pre toho, kto má úmysel a snahu uveriť v Boha...už tento úmysel a snaha je darom Boha...všímajme si to tu...
ad visitor77:
klidne si tomu, ze az pujdes pod kytky, tak tva duse diky prijeti Krista
“prezije” smrt tveho tela, ver..
** všetko zakopať a nechať zmiznúť pod zem (do
pekla), čo som v živote dosiahol? - rodina, vzťahy, lásku, vzdelanie,
výsledky práce, čo som robil, talenty, a i.?...a to všetko bude zachované
len skrze kresťanskú vieru...**
Co to zase plácáš za nesmysly.
Po mě se nic nezachová - protože jsem ateista?
Ty vůbec přemýšlíš, když něco píšeš,
nebo máš na očích brýle - výrobce fanatik???
A pak pičuješ, že tě ateista nechápe- neboj chápe.
Samotná víra, ani křesťanská, ovšem nic takového jako další existenci nezaručuje. Ani zachování toho, co jsme v životě dosáhli, naše vztahy, lásky, úspěchy...Co přináší je jen naděje, přesvědčení, že to tak skutečně je. No, nakonec i to můžeme hodnotit pozitivně. Mnohým to zřejmě stačí.