ad soucet:
to z toho ale prece necini nic diskutabilniho..
ad soucet:
to z toho ale prece necini nic diskutabilniho..
jako diskutabilní jsem to mínil ve smyslu "zavádějící", možná jsem tedy nepoužil přesně slovo.
ad soucet:
co je na tom “zavadejiciho”? jedna se o oduvodnene tvrzeni..
Vždyť jsem to přece už napsal, je to zavádějící, protože se jedná o základní motivaci, která stojí za skoro veškerou lidskou činností.
ad soucet:
fakt placas nesmysly.. co je treba "zavádějícího" na tom, ze verici se
kuprikladu v situacich, kdy maji obavy o svuj ci zivot svych bliznich, modli?
ackoliv neviditelnej kamos prokazatelne zmirnuje obavy vericich, pomaha zvladat
obtizne situace, poskytuje pocit bezpeci a je zdrojem utechy a klidu, rad s
tebou budu diskutovat, jaka tedy jina z tebou uvedenych "skoro veškerých
lidských činnosti" ma tuto funkci..
Ale ano, věřící má v takových situacích se o co opřít a lépe je tak třeba zvládá. Ovšem věřící se modlí z mnoha různých důvodů, stejně jako se věřící do takovýchto situací nedostává zdaleka každý den. Takže nelze říct, že by bylo zajištění pocitu bezpečí příčinou, která by lidi přiváděla k víře; spíše je to tak, že víra i takovouto funkci (zajištění pocitu bezpečí) může plnit.
Jinak pocit bezpečí je základní biologická potřeba. V jejím rámci preventivně sháníš potravu, oblečení... a obecně veškeré zajištění pro život, pro přežití, včetně získávání finančních prostředků na to. Chceš mít jistotu, že nebudeš strádat, že přežiješ, a toto vědomí, tato jistota ti dodává pocit bezpečí.
ad soucet:
uvedl jsem, ze se jedna o jednu z hlavnich funkci a jelikoz se zde pomerne casto
ohanis psychologii, prekvapuje mne, ze poznatky psychologu nabozenstvi povazujes
za diskutabilni ci zavadejici.. ke zbytku se ale radsi vyjadrovat nebudu,
protoze je samozrejme rozdil mezi "sháněním potravy" jakozto
cinnosti, kdy svou "budoucnost" muzes v idealnim pripade primo ovlivnit a tim,
co pod kontrolou nemas ty, ale tvuj neviditelnej kamos - kuprikladu, ze se v
"budoucnu" setkas s mrtvymi detmi..
Nepopírám přece, že to plní i tuto funkci (tak jako jí plní většina lidských činností), ale uvádět jí jako důvod, proč se člověk uchyluje k víře, je zavádějící.
ad soucet:
.."Nepopírám přece, že to plní i tuto funkci (tak jako jí plní většina
lidských činností)"..
jaka jina lidska cinnost podle tveho nazoru plni tuto funkci, kuprikladu kdyz ti
bude dite umirat na leukemii?
.."uvádět jí jako důvod, proč se člověk uchyluje k víře, je
zavádějící"..
neuvadim ji jako hlavni duvod uchylovani se k vire, ale jednu z hlavnich funkci
nabozenske viry - ostatne pri tak nedefinovane abstrakci, jakou je Buh vetsiny
prezentovanych konceptu, jich jsou pochopitelne tri prdele..
Mluvím o činnostech zajišťujících pocit bezpečí, takže tvoje otázka je nesmyslná.
Důvod uchylování se k víře bylo ale téma naší diskuze. Proto se mi to zdálo pochybné, uvádět v této souvislosti tuto funkci.
Jinak když už jsi zmínil Boha coby abstrakci, tak před pár hodinami jsem uvedl poněkud rozsáhlejší zen-budhistický text, v němž je demonstrováno, jak se psychologické skutečnosti dají vyjádřit teologickou řečí.
ad soucet:
nema s tebou smysl diskutovat.. funkce totiz samozrejme i motivuje a zbytek jsou
picoviny
Můžeš mi popsat ten mechanismus, jakým tato funkce motivuje člověka k tomu, aby uvěřil v Boha?
Pak se nediv, že nechápeš Junga, když jsi zahryzlej do jedné významové roviny.