ad soucet:
proc by to melo byt zavadejici, jestlize je to neco, co lze demonstrovat?
ad soucet:
proc by to melo byt zavadejici, jestlize je to neco, co lze demonstrovat?
jako diskutabilní jsem to mínil ve smyslu "zavádějící", možná jsem tedy nepoužil přesně slovo.
ad soucet:
co je na tom “zavadejiciho”? jedna se o oduvodnene tvrzeni..
Vždyť jsem to přece už napsal, je to zavádějící, protože se jedná o základní motivaci, která stojí za skoro veškerou lidskou činností.
ad soucet:
fakt placas nesmysly.. co je treba "zavádějícího" na tom, ze verici se
kuprikladu v situacich, kdy maji obavy o svuj ci zivot svych bliznich, modli?
ackoliv neviditelnej kamos prokazatelne zmirnuje obavy vericich, pomaha zvladat
obtizne situace, poskytuje pocit bezpeci a je zdrojem utechy a klidu, rad s
tebou budu diskutovat, jaka tedy jina z tebou uvedenych "skoro veškerých
lidských činnosti" ma tuto funkci..
Ale ano, věřící má v takových situacích se o co opřít a lépe je tak třeba zvládá. Ovšem věřící se modlí z mnoha různých důvodů, stejně jako se věřící do takovýchto situací nedostává zdaleka každý den. Takže nelze říct, že by bylo zajištění pocitu bezpečí příčinou, která by lidi přiváděla k víře; spíše je to tak, že víra i takovouto funkci (zajištění pocitu bezpečí) může plnit.
Jinak pocit bezpečí je základní biologická potřeba. V jejím rámci preventivně sháníš potravu, oblečení... a obecně veškeré zajištění pro život, pro přežití, včetně získávání finančních prostředků na to. Chceš mít jistotu, že nebudeš strádat, že přežiješ, a toto vědomí, tato jistota ti dodává pocit bezpečí.
ad soucet:
uvedl jsem, ze se jedna o jednu z hlavnich funkci a jelikoz se zde pomerne casto
ohanis psychologii, prekvapuje mne, ze poznatky psychologu nabozenstvi povazujes
za diskutabilni ci zavadejici.. ke zbytku se ale radsi vyjadrovat nebudu,
protoze je samozrejme rozdil mezi "sháněním potravy" jakozto
cinnosti, kdy svou "budoucnost" muzes v idealnim pripade primo ovlivnit a tim,
co pod kontrolou nemas ty, ale tvuj neviditelnej kamos - kuprikladu, ze se v
"budoucnu" setkas s mrtvymi detmi..
Nepopírám přece, že to plní i tuto funkci (tak jako jí plní většina lidských činností), ale uvádět jí jako důvod, proč se člověk uchyluje k víře, je zavádějící.
ad soucet:
.."Nepopírám přece, že to plní i tuto funkci (tak jako jí plní většina
lidských činností)"..
jaka jina lidska cinnost podle tveho nazoru plni tuto funkci, kuprikladu kdyz ti
bude dite umirat na leukemii?
.."uvádět jí jako důvod, proč se člověk uchyluje k víře, je
zavádějící"..
neuvadim ji jako hlavni duvod uchylovani se k vire, ale jednu z hlavnich funkci
nabozenske viry - ostatne pri tak nedefinovane abstrakci, jakou je Buh vetsiny
prezentovanych konceptu, jich jsou pochopitelne tri prdele..
Mluvím o činnostech zajišťujících pocit bezpečí, takže tvoje otázka je nesmyslná.
Důvod uchylování se k víře bylo ale téma naší diskuze. Proto se mi to zdálo pochybné, uvádět v této souvislosti tuto funkci.
Jinak když už jsi zmínil Boha coby abstrakci, tak před pár hodinami jsem uvedl poněkud rozsáhlejší zen-budhistický text, v němž je demonstrováno, jak se psychologické skutečnosti dají vyjádřit teologickou řečí.
ad soucet:
nema s tebou smysl diskutovat.. funkce totiz samozrejme i motivuje a zbytek jsou
picoviny
Můžeš mi popsat ten mechanismus, jakým tato funkce motivuje člověka k tomu, aby uvěřil v Boha?
Pak se nediv, že nechápeš Junga, když jsi zahryzlej do jedné významové roviny.
ad soucet:
.."Můžeš mi popsat ten mechanismus, jakým tato funkce motivuje člověka
k tomu, aby uvěřil v Boha?"..
funkce nabozenske viry v lidske motivaci "zvladnout" vedomi nasi smrti a hruzy
je v ramci spolecenske a evolucni psychologie dokladana predevsim psychologickym
konfliktem - jeji nevyhnutelnost / biologicka realita a nas pud sebezachovy
"zivi" kulturni presvedceni nabizejici trvalejsi vyznam a hodnotu oproti nasi
"bezvyznamnosti".. je to nabozenska vira, ktera podnecuje viru v "nadprirozenou"
nesmrtelnost a s tim vetsinove spojene myty o nadprirozenu / duchove, bohove
apod..
p.s. fakt nechapu, proc vlastne vytahujes psychologii, kdyz se v ni vyjma
picovin "vod" Junga vubec neorientujes..
Já se přece ptal na funkci zajištění pocitu bezpečí, jakou jsi víře přiřknul.
Náboženské ideologie poskytují FALEŠNÝ , tedy vylhaný pocit bezpečí (a ochrany iluzorním všemocným supermanem a jeho "synem" Ježíškem).
ad soucet:
.."Já se přece ptal na funkci zajištění pocitu bezpečí, jakou jsi
víře přiřknul"..
jestli nechapes ani to, ze mnou zminena "funkce nabozenske viry v lidske
motivaci zvladnout vedomi nasi smrti a hruzy" "koreluje" s tim, co jsem
uvedl v jednom z mych predchozich prispevku, a sice ze "zmirnuje obavy
vericich, pomaha zvladat obtizne situace, poskytuje pocit bezpeci a je zdrojem
utechy a klidu", tak opravdu nemam chut pokracovat v diskuzi, protoze
jenom slovickaris..
Ty jsi zpočátku psal o zajištění pocitu bezpečí jako o jedné z hlavních funkcí náboženské víry (což úplně nekoreluje s tím, cos teď napsal), a vůči tomu jsem se ohradil.
ad soucet:
.."Ty jsi zpočátku psal o zajištění pocitu bezpečí jako o jedné z
hlavních funkcí náboženské víry (což úplně nekoreluje s tím, cos teď
napsal), a vůči tomu jsem se ohradil"..
koreluje, protoze je jednou z hlavnich funkci nabozenske viry..
Taky si myslím, že je to jedna z hlavních funkcí náboženské víry. Vždyť i tady na fóru nám někteří předhazují, že jakmile se octneme v nebezpečí smrti, nebo na smrtelné posteli se pokorně vrátíme k víře v Boha, jak se to prý ateistům často stává. To za předpokladu, že představa věčného života nám poskytne útěchu, naději a pocit bezpečí.
Vyhrožovat může i nebem, nebo Perníkovou chaloupkou. Jeho naivita je tak akorát k smíchu.
Je to jejich mantra, podle visitora: "věří v boha i ateisté". Asi se
tuhle lež naučil ve svém studiu náboženství.
Podle jeho náboženstvím zkroucené logiky, se na smrtelné posteli každý "v
jádru zbožný" ateista přestane vzpírat katolickému bohu.
Zkrátka je mi pobožných líto, že si náboženstvím ničí svůj život.
Asi ale nemohou jinak, podobně jako se závislák svého jedu nikdy
nevzdá.
ano,řekl bych že je to leda tak,oblíbená lež od věřících ono.... obracení se k Bohu v posledních okamžicích ,požadovat poslední pomazání apod.
popravdě ,nevím o nikom kdo by z mých blízkých , z okolí které znám by na to byt jen pomyslel v těžkých chcílích
Víra v láskyplného tatíčka, který tě nenechá zemřít, je přeci ta
funkce víry :-))))))))))))))))
Člověk může doufat :-))))))))))))
Má naději :-))))
Nenahraditelné .-)))
Na vše ostatní máte MasterCard:-)))
to tedy nevím o tom, že by něco takového nějaká víra hlásala.
Ale to zní, jako by měl člověk umírat každý den.
???
Tak já nevím, já jsem nevěřící, ale čtu to tady od všech věřících
.-))))))))))))))))
Umírá se jen jednou, ale nikdy nevíš kdy, takže stačí jedna naděje.
A tu víra poskytuje :-))))))))))))))))))
A ta naděje, to je to bezpečí poskytované bohem.
Naděje je největším pocitem bezpečí. Větší asi ani není
Notabene pokuid to třeba VISITOR má jako jistotu
Právě o ten pocit, či potřebu bezpečí jde. Naděje jen deleguje ochranu před nebezpečím do neurčita. Někdo má svého boha, anděla, ducha, symbol náboženské společnosti, třeba křížek, nebo talisman, škapulíř s obrázkem nějakého svatého. Někdo si zvyšuje bezpečí v ochraně Ježíškem tím, že se pomodlí, nebo pokřižuje (fotbálistí kleče na hřišti před zápasem ...) Někteří monou praktikovat začíkací formulky - fantazii se meze nekladou.
Tohle je velmi individuální, protože je závislé na vlastnostech dotyčného, na jeho sebedůvěře, sebevědomí, fyzické síly, vzdělání, světonázoru.... atd.
ad krudox:
.."naděje že je nějakým bezpečím? tak to teda dost slabým"..
pro tebe jako nekrestanka pravdepodobne zarazejici, ale v ramci krestanske
teologie ma nadeje transformacni silu a co se role v "nachazeni" smyslu ci
dokonce ucelu v protivenstvich tyce, tak hraje tu nejvyznamnejsi.. nadeje v
budoucnost "uspokojenou" Bohem vyjadruje duveru v to, co Buh rekl, ze se stane -
slibil jim to.. v teto perspektive je nadeje nedilnou soucasti viry, ve svem
zamereni je virou v budouci cas.. kuprikladu visitorova laska, Pavel, se k tomu
vyjadril takto:
On neušetřil vlastního Syna, ale za nás za všecky ho vydal. Jak by nám
spolu s ním nedaroval všechno?
celkem sebevedome ocekavani.. pozehnana budoucnost skrze v nas prebyvajiciho
Ducha a nadeje ve vire v Bozske spaseni v Kristu - navic je jednou ze tri
hlavnich krestanskych ctnosti..
Tuto naději máme jako kotvu duše, bezpečnou, pevnou a sahající až
dovnitř za oponu
Nevím, jestli by se k tomu, cos napsal, nějaký věřící přihlásil. Asi jsi možná nepochopil, co věřící psali.
Každý věřící se k posmrtnému životu v ráji přihlásí .-)))
Že ty něco nevíš, to není nic nového .-)))))))
Z toho si nic nedělej, z toh ouž tě dneska vyléčí .-)))))))))))))))
Hlavně se nezačínej hádat .-))))))))))))
Trochu mi to připomnělo často popisované situace, kdy nějakému
člověku hrozilo nebezpečí smrti a v tomto vypjatém okamžiku začal prosit
o pomoc Boha, i když dosud byla jeho víra vlažná, nebo téměř žádná.
Někdy také sliboval, co všechno udělá, když přežije. Pokud byl pak
šťastnou shodou okolností zachráněn, přičítal to boží pomoci a začal
opravdu věřit tomu, co dosud bral jako formální tradici. Někdy takoví
lidé věnovali nějaké dary církvi, nechali postavit na konkrétním místě
podle svých možností boží muka, nebo kapličku, šlechtic třeba celý
kostel.
Můj děda byl za první sv. války v Rusku, v čs. legiích. Popsal mi situace,
kdy v extrémních situacích podobným způsobem lidé jakoby znovu nacházeli
náboženskou víru. Na druhé straně ji ale také někteří ztráceli. V
důsledku ohromení z toho, co Bůh, pokud existuje, dopustí. K jakým
nepopsatelným hrůzám jen nečinně přihlíží. Co všechno se, i jeho
jménem, děje.