No instinkt je vrozený - takže já ho pokládám za součást "já".
Asi vnímáme "já" každý jinak - takže je zbytečné se dál o tom bavit.
No instinkt je vrozený - takže já ho pokládám za součást "já".
Asi vnímáme "já" každý jinak - takže je zbytečné se dál o tom bavit.
Já ti taky vysvětlil svůj pohled a vysvětlil ti, že to vnímáš po
svým, ale já to nesdílím, moje "já" to odmítá a to samé je i s tím
vysvětlením.
Tak vysvětlil jsem ti logicky, že já jakožto aktivní regulační prvek/činitel nemůže být ztotožněn s celým mozkem.
To je tvůj pohled a tvůj názor - neberu ti ho.
Neber mi prosím ten můj a dovol mi nesouhlasit s tvoji logikou.
To už se chováš stejně jako Visitor.
Logika je jenom jedna. A ta prokázala, že tvůj názor neodpovídá
realitě.
Jasné - a tvoje je nejlepší.
Aristoteles by měl z tebe radost.
Rád bych věděl co konkrétně neodpovídá realitě.
Člověče vždyť jsem to už uvedl:
Já (ego) je konatelem, subjektem volní činnosti člověka. Takhle je to všeobecně chápáno. Rozšířit ho na celý mozek nedává moc smysl, protože by pak znamenalo, že ty provádíš veškeré vegetativní funkce organismu včetně instinktivních a reflexních reakcí. To přece ale ty neděláš, to se děje samo (je to výsledkem činnosti jiného regulačního systému mozku než ke kterému patří ono já).
https://diskuze.chatujme.cz/nabozenstvi/ateisticka-spolecnost-t303?lpid=123203#p123203
Rozumíš snad té argumentaci, že já jakožto aktivní regulační prvek/činitel nemůže být celým mozkem, protože je částí jednoho mozkového systému, ne?
Nadjá, Já a Ono NEJSOU MOZKEM, ale produktem jeho činnosti.
Proto nelze předjímat, co by jak bylo, kdyby lidský mozek běžel na 100 %
:-))))))
Nebo o čem se bavíte? .-))))))))))))
No lidé mají různý temperament : sangvinik, cholerik, flegmatik,
melancholikTyhlůe emoce jsou nesporně předurčující součást člověka.
Vycházejí z mozku. Lze tedy předpokládat, že jsou součástí ega, pokud za
ego považujeme tu duševní stránku člověka, která ho charakterizuje a ty
duševní pochody (jeho mozku) které tu jeho duševní stránku vytváří.
Pokud je ego ztotožněno s "já", pak to platí i pro já. Které "reguluje"
chování člověka, tedy např. i emoce
K tomu je spousta poruch osobnosti. Třeba narcistní je patrná u nejednoho
diskutujícího. Ale to není nic vážného, jsou tu i úchylové , schizoafektivní
porucha, sociopatie, hádejte kdo.
Mozek a lidské rozumové schopnosti, sebeovládání. Podvědomí, svědomí, morálka ..... něco naučené, ale řízené mozkem,
Souhlas.
Že se připojuji.
Věda zná osm základních emocí, které se rozšiřují na sedm stovek
variant.
Někdo uznává šest základních emocí:
Smutek
Štěstí
Strach
Hněv
Překvapení
Vztek
Pak se dá přidat sedmá: hnus, odpuzení
Někdo zařadí na osmé místo: uznání, pokoru
Těm emocím lze popustit uzdu, ale také je krotit, či potlačit.
Tohle závisí jak od temperamentu a mentality bytosti, tak od schopnosti
sebekontroly. ... a dávce drogy.
Duševní stránce člověka, která ho charakterizuje, se spíš říká osobnost či charakter (povaha).
Sigmund Freud tvrdil, že osobnost se skládá ze tří částí, které
nazval Superego, Ego a ID
No, jo, záleží na definicích mozkových areálů a funkčnostech. Máme areál zrakový, sluchový, čichový, hmatový, řečový, čtecí, píšící, matematický, chodící, jezdící na kole, pochopitelně i paměťový, pudový ....
Lidský mozek je zkoumán ale zdaleka není ještě prozkoumán.
:-) to sotva, bunku taky musel niekto naprojektovať, stvoriť, inštalovať, dať jej fyziologický program do orgánov a celého tela, kontrolovať funkcie buniek (10 na 21. buniek) a orgánov z nej, - bunka je nesmierne komplikovaný (diferencovaný do orgánov) projekt s miliardami energetických reakcií inštalovaných do- a cielených (po diferenciácii do orgánov) do energetického metabolizmu a intelektu, a kontrolovaných v ich orgánový funkciách..iste, stalo sa to podľa ateistu "samo"...
Ta buňka prodělala vývoj od jednoduché formy po složitější, tak jako všechno biologické.
jo, jo, to je vierouka nevzdelancov, povrchných, ktorí nechápu, o čom je život.....
Kolikrát ti tady má člověk napsat abys neurážel - Blbe??
To není "vierouka" a ani nemůže být - je to názor - Blbe.
to je realita :-)))))))))))))
ty jsi jako buňka třeba vývoj nezaznamenal a je to znát .-)))
pre nevzdelaného zdravá logika, chlapče! pre vzdelaného veda!...a viem, o čom je molekulárna diferenciácia buniek, molekulárno-genetický a biochemický program/metabolizmus, čom je biologie, biochemie, imunologie, orgánová diferenciácia, kontrola funkčnosti, signalizácia 10 na 21. do orgánov diferencovaných buniek....len ľudská hlúposť, nevzdelanosť hovorí, že to vniklo "samo"... pre neveriaceho to stačí, resp. si povie - vzniklo to samo evolúciou...amen!
Nevzdělanče a chlapče si říkej někomu z rodiny Blbečku.
Nejde o to jak je vše složité, ale o to tvé tvrzení, že to nemohlo
vzniknout za 13 mld. let a na Zemi za 4 mld. let, ale že to musel stvořit
Bůh.
Dokázal udělat podle tebe toto, ale nedokázal udělat člověka, kterého by
nemusel utopit jako kotě, nemusel za něho obětovat Syna a nakonec ho stejně
zničí tak, jak opisuje Jánové Zjevení.
To můžeš nakecat vnučce - ne ateistovi.
Ano, tak to bylo, pro to je víc důkazů, než pro stvořityele. Pro boha nemáš jediný důkaz. všechno si jen vymejšlíš a věříš jak ten nejzoufalejší pitomec
Rozumný ateista by slovo "amen" nepoužil, ty už jsi zblblej totálně
pozri si vedľ. forum o Collinsovi...ons i tiež myslel spočiatku, že to nemôže byť veda...
Tead teď jsem chtěl něco podotknout, ale asi by to bylo dost
impertinentní
jo máš dobrý vkus, Phila Collinse jsem poslouchal, dobrá je tahle:
ne sakra nebylo, to jsem nějak špatně pověsil... Ale Visitor to pochopil,
že to bylo na něj, takže k pravému adresátovi to dorazilo.
Pokud by někdo musel stvořit, naprogramovat a instalovat buňku, pak by musel někdo taky stvořit, naprogramovat a instalovat boha. Ale protože to všechno stojí jen a pouze na víře, nemusel ve skutečnosti nikdo instalovat ani boha, ani buňku. Nic k tomu logicky neukazuje. Pokud tedy svou logiku člověk neomezí předpokladem, že to musel někdo stvořit. Pak jo, pak mu tam ukazuje všecko, včetně toho, co ukazuje přesně na opačnou stranu…
Podle Bible slovem : Budiž - Buď - Buďte.
Což je téměř "samo" :-)
o to není samo ani omylem.
To je stvořeno tím Budiž - Buď - Buďte
Buď Spencer
No a tak se možná tomu všemu co tu bylo a je chtělo "být" ale kde tu vůli ve své "bytí" vzali?
No, kdw?
Není lepší prostě přiznat, že to vzniklo na zákaldě "sympatií" některých částic vůči sobě navzájem?¨
A jak "vznikl" velký třesk neřešit? ne zatím?
Jasně, atomy nastražili uši a plnili boží přání. Už jen to, jak
dokázal těm davům atomů He nakecat, že mají utvořit Slunce a šířit
životní energii.
Ale bůh je všeuměl a kliďánko mohl udělat faunu a floru rostoucí při
teplotě 3K a v absolutní tmě.
visitor to ví přesně, buď byl u toho, a nebo to vydedukoval z pohádkového příběhu pohádkové blble. Tu napsal neznámý grafoman, buď vycucáním ze svého prstu a nebo sepsáním pohádek lovců mamutů. Můžeme si vybrat co se komu víc líbí.
ukazujete sa, opakujem (a som slušný), ako nevzdelaný človek, taký v ľudskej naivite...človek, ktorý nikdy nič podstatne nechápe, a nechce pochopiť - o čom to je, o čom je život...len povrchne - niečo je, tak je, viac ma nezaujíma...
Naivita je na straně toho, kdo tvrdí, že to vše stvořil někdo, koho
nikdo nikdy neviděl a neumí ho relevantně dokázat.
naopak, je to múdrosť...lebo múdrosť dokazuje a podkladá veci - dnes vedou....
věda ještě Boha nedokázala a toho katolického kašparboha už vůbec ne...
ďábel je jen jiná podoba Boha. Nejspíš i ten had v ráji byl bůh.
prahada neznám, prahadici jo
Ezechiel 28:12 "Lidský synu, začni žalozpěv nad týrským králem. Zapěj o něm: Toto praví Panovník Hospodin: Byl jsi věrným obrazem pravzoru, plný moudrosti a dokonale krásný.
Neplakej, pofoukej si bebínko, propadl jsi bohu-žal bludu a to ti omezuje
chápání.
Blble je kniha pohádek, pověr, pověstí a demonstruje nevzdělanost a
zaostalost lidí, kteří ji psali, editovali, opatřovali komentáři,
vysvětlivkami a interpretacemi.
Jsi hochu obětí náboženské ideologie, která byla kdysi dávno stvořena
možná s dobrým úmyslem, ale vzápětí zneužita církevní mafií k
získání moci nad prostoduchým obyvatelstvem.
Sigmund Freud žil a pracoval v dávné době narozen 1856, zemřel 1939 o neurologii měl znalosti své doby před stovkou let. Byl pionýrem psychologie. Pomohl hodně lidem se "postavit na nohy", za to čest jeho památce.
jj, u Junga to bylo podobně:
Osobnost - aspekty duše, jimiž se projevuje ve vnějším světě.
Úspěšný rozvoj osobnosti je podmíněn diferenciací od kolektivních hodnot, zejména hodnot vtělených v personě.
Přechod z jedné úrovně na jinou přináší s sebou nápadnou změnu osobnosti a při každé takové příležitosti se objeví jasně definovaný charakter, zřetelně odlišný od charakteru předchozího ... Společenský charakter je na jedné straně určován očekáváními a požadavky společnosti, na straně druhé společenskými cíli a aspiracemi individua. Domácký charakter bývá obvykle formován emočními požadavky a může se jevit jako výhodný pro svou jistou nedbalost, poplatnou určitému pohodlí. Stává-li se často, že člověk ve veřejném životě nabitý energií, duchaplný, neústupný až umíněný a neznající slitování se doma, v ochranné náruči rodiny projevuje jako dobrosrdečný, mírný, poddajný či dokonce slabý, je nasnadě otázka: Jaký je jeho skutečný charakter, jeho reálná osobnost? ... Podle mého názoru takový člověk nemá vůbec žádný skutečný charakter: není individuem, ale bytostí kolektivní, hříčkou okolností a výsledkem obecných očekávání. Kdyby byl individuem, jeho charakter by se takto neměnil. Neztotožňoval by se s okamžitými postoji, ale ani by nebránil tomu, aby se jeho individualita projevovala jasně jak v jednom, tak ve druhém stavu.
(„Definitions“, CW 6, odst. 798-799.)
Jung byl Freudovým žákem, ale později se rozešli v názorech, Freud byl Žid a ateista, Jung byl Němec a ezoterik...
a taky velký vědec, neboť nevěřil, ale věděl...
… To je obtížné odpovědět…
… teď… vím… já nevěřím… já vím
https://citarny.com/autori-knihy/spisovatele-a-knihy/jung-o-smrti-psyche-existuje-mimo-cas-i-prostor
kladl prostě důraz na empirii:
Později, když mně bylo osmnáct, jsem měl s otcem mnoho diskusí – vždy s tajnou nadějí, že mu něco sdělím o zázračně působící milosti a tím mu pomohu v jeho trýzních svědomí. Byl jsem přesvědčen, že všechno by se obrátilo k nejlepšímu, kdyby splnil vůli Boží. Naše diskuse však končily vždycky neuspokojivě. Dráždily ho a zarmucovaly. „Ach co,“ říkával, „ty chceš pořád myslet. Člověk nemá myslet, nýbrž věřit.“ – Já jsem si myslel: Ne, člověk musí zažít a vědět – řekl jsem však: „Dej mi tu víru,“ načež on se pokaždé s pokrčením ramen rezignovaně odvrátil.
(Vzpomínky, sny, myšlenky C.G.Junga)
Tehdy jsem najednou poznal, že Bůh – alespoň pro mě – je jednou z nejjistějších, nejbezprostřednějších zkušeností.
(Vzpomínky, sny, myšlenky C.G.Junga)
pěkný, rád bych s tím souhlasil, ale nevím, jaké měl zkušenosti s Bohem...
na druhou stranu jsou tu i jiní, u nichž se víra stala jistotou...
každopádně tedy ateistou nebyl, že?
Leccos popisuje ve zmíněné knize.
Nebo vyšla kniha
https://www.databazeknih.cz/knihy/c-g-jung-aneb-zkusenost-s-bozstvim-125416
nečetl jsem jí, takže nevím, co tam je.
Nevěřil v Boha, tudíž nebyl věřící, teista. Někde se vyslovil ve smyslu "co bych za to dal, abych byl obdařen darem víry" (dal bych sem přesný znění, ale nemůžu to najít). Jestli byl ateista už potom záleží na tom, jak slovo ateista nadefinujeme - jestliže to slovo znamená odmítnutí či absence víry v Boha, pak jím byl.
Jenom chce chápat, že tím Bohem nemínil nic metafyzického. To je to, co různí lidé nechápou, protože nečetli jeho texty.
označuje nejvnitřnější podstatu v člověku a ve všech bytostech a jednotlivinách, jež je totožná s podstatou skutečnosti v její celistvosti a s jejím božským či transcendentním zdrojem, zvaným brahma. Kdokoli získá vhled do hlubin sebe sama a dosáhne vědomého zážitku, v němž zakusí átman jako jádro své bytosti, pozná podle učení upanišad také s plným vědomím, že je v podstatě totožný s oním božským zdrojem vší skutečnosti a tím dosáhne konečného vysvobození
tedy je totožný s metafyzickým...
Je s ním ztotožňován, ale je to něco empiricky dosažitelného, co existuje v hloubi člověka. Jestli je to projev metafyzického Boha, anebo biologický výtvor přírody, to už je na preferencích každého.
Tady je to trochu osvětleno:
Analytická psychologie věnuje zvláštní pozornost práci na individuaci (viz), hledání smyslu a vypořádávání se s osobním obrazem Boha. Jinak než v teologii a v praktikovaném křesťanství nehovoříme v analytické psychologii přímo o Bohu, nýbrž o obrazu Boha. Tím se má ozřejmit, že vše, co se dá o Bohu říci, je lidským způsobem vyjádření a psychologickou výpovědí. Tím, že se zabýváme obrazem Boha, konfrontujeme se s představami, obrazy a projekcemi člověka, a ne přímo s Bohem. Na to Jung mnohokrát poukazuje: „Obraz, který máme nebo který si vytváříme o Bohu, není přece nikdy oddělený od člověka.“ (Jung, GW 18/II, § 1508)
Zatímco uznávané církevní symboly a obrazy Boha jsou většinou reflektovány a zprostředkovány přes více generací, individuální obraz Boha se většinou spontánně zrodí ve snech a jsou vytvořeny z duše. Tvoří důležité stavební kameny a základní materiál pro osobní obraz Boha daného člověka a navíc jsou také důležitými kameny do mozaiky kolektivního obrazu Boha církve a společnosti. Podle analytického chápání je obraz Boha zrcadlením bytostného Já (viz) a to je zase ve vztahu s podobností člověka obrazu Boha. „To, že božství na nás působí, můžeme zjistit pouze prostřednictvím psýché, přičemž však nejsme schopni rozlišit, zda tyto účinky pocházejí od Boha, nebo z nevědomí. To znamená, že nemůžeme rozhodnout, jestli božství a nevědomí jsou dvě rozličné veličiny ... Obraz Boha nekoinciduje, přesně řečeno, zcela s nevědomím, nýbrž s jedním jeho zvláštním obsahem, s archetypem bytostného Já. Ten je tím, od čeho už nejsme schopni empiricky obraz Boha oddělit. Můžeme sice arbitrárně postulovat odlišnost těchto obou veličin, ale to nám není nijak užitečné. Naopak tak pomůžeme jen tomu, že oddělíme člověka a Boha, čímž zabráníme tomu, aby se Bůh stal člověkem. Jistě má pravdu víra, když ukazuje lidským očím a mysli nezměřitelnost a nedosažitelnost Boha; ale učí také blízkost, ano, bezprostřednost Boha. A je to právě tato blízkost, která musí být empirická, pokud nemá být zcela bezvýznamná. Pouze to, co na mne působí, poznávám jako skutečné. Co však na mne nepůsobí, nemusí vlastně ani existovat. Náboženská potřeba požaduje celost, a proto uchopí z nevědomí nabízené obrazy celosti, které nezávisle na vědomí vystupují z hlubin duševní přirozenosti.“ (Jung, GW 11, § 757)
(Slovník analytické psychologie)
Nebo leccos může osvětlit Jungova stať Odpověď na Martina Bubera, zaslaná redakci jednoho časopisu (přeloženo z většiny překladačem):
Před časem měli čtenáři vašeho časopisu možnost přečíst si posmrtný článek hraběte Keyserlinga, v němž jsem byl charakterizován jako „neduchovní“. Nyní ve vašem posledním čísle nacházím článek Martina Bubera, který se podobně zabývá mým zařazením. Jeho výrokům vděčím přinejmenším za to, že mě vyzdvihují ze stavu neduchovnosti, v němž mě hrabě Keyserling považoval za vhodné představit německé veřejnosti, do sféry duchovnosti, byť by to byla duchovnost raně křesťanského gnosticismu, na kterou se teologové vždy dívali přezíravě. Je zvláštní, že tento Buberův názor se shoduje s jiným výrokem z autoritativního teologického zdroje, který mě obviňuje z agnosticismu - přesného opaku gnosticismu.
Když se názory na stejnou věc tak výrazně liší, je podle mého názoru důvodné podezření, že žádný z nich není správný a že došlo k nedorozumění. Proč se věnuje tolik pozornosti otázce, zda jsem gnostik, nebo agnostik? Proč se jednoduše neříká, že jsem psychiatr, jehož prvořadým zájmem je zaznamenávat a interpretovat svůj empirický materiál? Snažím se zkoumat fakta a činit je obecně srozumitelnějšími. Moji kritici nemají právo nad tím lámat hůl, aby mohli napadat jednotlivé výroky vytržené z kontextu.
...
Svého kritika bych rád upozornil, že jsem byl svého času považován nejen za gnostika a jeho opak, ale také za teistu a ateistu, mystika a materialistu. V tomto koncertu protichůdných názorů nechci příliš zdůrazňovat, za koho se považuji, ale budu citovat úsudek z předního článku v British Medical Journal (9. února 1952), tedy ze zdroje, který se zdá být nad míru podezřelý. „Nejdříve fakta a teprve potom teorie, to je klíčové heslo Jungovy práce. Je empirikem na prvním a posledním místě.“ Tento názor se setkává s mým souhlasem.
...
To se zdá být zvláště patrné v jeho zjevné neschopnosti pochopit, jak může „autonomní psychický obsah“, jako je obraz Boha, vtrhnout do já a že taková konfrontace je živou zkušeností. Úkolem empirické vědy jistě není zjistit, nakolik je takový psychický obsah závislý na existenci metafyzického božstva a nakolik je jím determinován. To je záležitostí teologie, zjevení a víry. Můj kritik si zřejmě neuvědomuje, že když sám mluví o Bohu, jsou jeho výroky závislé nejprve na jeho vědomých a pak na jeho nevědomých předpokladech. O jakém metafyzickém božstvu mluví, nevím. Pokud je ortodoxní žid, mluví o Bohu, kterému vtělení v roce 1 ještě nebylo zjeveno. Je-li křesťanem, pak jeho božstvo ví o vtělení, o němž Jahve dosud nejeví žádné známky. Nepochybuji o jeho přesvědčení, že stojí v živém vztahu k božskému Ty, ale nyní stejně jako dříve jsem toho názoru, že tento vztah je především k autonomnímu psychickému obsahu, který je definován jedním způsobem jím a jiným způsobem papežem. V důsledku toho si nedovolím ani v nejmenším soudit, zda a do jaké míry se zalíbilo metafyzickému božstvu zjevit se zbožnému Židovi tak, jak byl před vtělením, církevním otcům jako Trojice, protestantům jako jediný Spasitel bez spoluvykupitelky a současnému papeži jako Spasitel se spoluvykupitelkou. Neměli bychom pochybovat ani o tom, že vyznavači jiných náboženství, včetně islámu, buddhismu, hinduismu atd. mají k „Bohu“, respektive k nirváně a tao, stejný živý vztah jako Buber k pojmu Boha, který je vlastní jemu samému.Je pozoruhodné, že se ohrazuje proti mému tvrzení, že Bůh nemůže existovat mimo člověka, a považuje ho za transcendentní tvrzení. Já však výslovně říkám, že vše, co se tvrdí o „Bohu“, je tvrzení lidské, tedy psychologické. Vždyť obraz Boha, který máme nebo si o něm vytváříme, jistě není nikdy oddělen od člověka? Může mi Buber ukázat, kde si Bůh mimo člověka vytvořil obraz sebe sama? Jak lze něco takového doložit a kým? Zde si jen pro jednou a výjimečně dovolím transcendentní spekulaci, a dokonce „poezii“: Bůh zajisté, bez pomoci člověka, vytvořil nepochopitelně nádherný a současně hrozivě protikladný obraz sebe samého a ten vložil člověku do nevědomí jako archetyp, jako archetypální světlo. Ne proto, aby si teologové všech dob a zemí kvůli němu vjížděli do vlasů, ale proto, aby člověk, který není troufalý, mohl v tichosti své duše pohlížet na jemu příbuzný, z jeho vlastní duševní substance vystavěný obraz, který má v sobě vše, co si o svých bozích nebo o svém duševním základu vymyslí.
Buber se mýlí, když se domnívá, že vycházím z „principiálně gnostického pohledu“ a pak přecházím k „propracovaným“ metafyzickým tvrzením. Člověk by si neměl mylně vykládat poznatky empirie jako filosofické premisy, neboť nejsou získány dedukcí, ale z klinického a faktického materiálu. Doporučil bych mu, aby si přečetl některé autobiografie duševně nemocných, například knihu Johna Custance Wisdom, Madness and Folly (1951) nebo D. P. Schrebera Memoirs of My Nervous Illness (poprvé vyšlo 1903), které rozhodně nevycházejí z gnostických hypotéz, stejně jako já; nebo by mohl zkusit analýzu mytologického materiálu, například vynikající práci doktora Ericha Neumanna, svého souseda z Tel Avivu: Amor and Psyche (1952). Mé tvrzení, že produkty nevědomí jsou analogické a příbuzné určitým metafyzickým představám, se zakládá na mé profesionální zkušenosti. V této souvislosti bych rád upozornil, že znám poměrně dost vlivných teologů, katolíků i protestantů, kteří nemají potíže s pochopením mého empirického stanoviska.
...
Anebo tento text z Jungovo pokusu o vysvětlení fenoménu UFO:
A tak má obzvláštní význam skutečnost, že číslo charakterizuje také „osobní“ podstatu zprostředkující postavy, totiž Prostředníka. Nazíráno z psychologického hlediska a při zohlednění noeticko-teoretických omezení, která jsou uložena každé vědě, jsem tento zprostředkující, respektive „sjednocující symbol“, který psychologicky nutně vzniká z dostatečně velkého napětí protikladů, vyjádřil termínem „bytostné Já“ (das Selbst). Tímto termínem bych chtěl naznačit, že mně v první řadě jde o formulování empiricky postižitelného faktu, a nikoliv o pochybná překračování do oblasti metafyziky. Tam bych lezl do zelí všem možným náboženským přesvědčením. Jelikož žiji na Západě, musel bych místo „bytostné Já“ říci Kristus, na Blízkém východě zase například Chidr, na Dálném východě třeba átman či tao nebo buddha, na Dalekém západě zase „Zajíc“ nebo Mondamin a v kabale Tiferet. Náš svět se stal malým a začíná svítat náhled, že existuje jen jedno lidstvo s jednou duší a že pokora není bezvýznamnou ctností a měla by křesťana přinejmenším kvůli caritas (lásce) – největší ze všech ctností – přimět k tomu, aby byl dobrým příkladem a uznal, že existuje jen jedna pravda, která se ovšem vyslovuje mnoha jazyky, a že je to jen nedostatečnost našeho rozumu, nedokážeme-li to stále ještě pochopit. Nikdo není jako Bůh, aby sám znal pravdu. Všichni se díváme do onoho „temného zrcadla“, v němž se utváří temný mýtus, který ukazuje na neviditelnou pravdu. V tomto zrcadle duchovní zrak spatřuje obraz, jehož podobu označujeme jako bytostné Já. Jsme si přitom vědomi, že jde o antropomorfní obraz, jenž je tímto výrazem jen označen, nikoli však vysvětlen. Míníme tím sice psychickou celost, ale nevíme, které skutečnosti tvoří základ tohoto pojmu, poněvadž psychické obsahy v jejich nevědomém stavu nelze pozorovat, a navíc psýché nemůže poznat svou vlastní podstatu. Nevědomí je našemu vědomí známo jen potud, pokud se stalo vědomým. Máme nejvýše slabé tušení o změnách, které prodělává nevědomý obsah v procesu uvědomování, avšak nemáme o tom žádné jisté vědění. Pojem psychické celosti nutně zahrnuje určitou transcendenci kvůli existenci nevědomé komponenty. Transcendence v tomto případě neznamená totéž jako metafyzická představa, respektive hypostáze, nýbrž – řečeno s Kantem – si nárokuje jen hodnotu „hraničního pojmu“.
To, co by se mohlo nalézat na druhé straně tohoto noeticko-teoretického prahu, se dá zachytit a pochopit jen jako tušení; že však něco na druhé straně existuje, na to ukazují archetypy a mezi nimi nejzřetelněji číslo, které je na této straně počtem, na druhé straně ale jako autonomní psychické jsoucno (ens) činí výpovědi, které se projevují v uspořádáních, jež předcházejí soud. Tato uspořádání jsou nejen kauzálně vysvětlitelné psychické fenomény jako snové symboly a podobné jevy, nýbrž i pozoruhodné relativizace času a prostoru, které se snažíme marně vysvětlit jako kauzálně podmíněné jevy. Jsou to ony parapsychologické jevy, které jsem shrnul v pojmu synchronicity a jež statisticky zkoumal Rhine. Pozitivní výsledek jeho experimentů povyšuje parapsychologické jevy na úroveň skutečností, které nelze bez povšimnutí obejít. Tím jsme se poněkud přiblížili k pochopení záhadného psychofyzického paralelismu, jelikož nyní víme, že existuje faktor, který přemosťuje zdánlivou nesouměřitelnost těla a psýché tím, že poskytuje hmotě určitou „psychickou“ schopnost a psýché určitou „hmotnost“, díky nimž může jedno na druhé působit. To, že živé tělo působí na psýché, se zdá být otřepanou pravdou; přesněji vzato ale víme jen to, že tělesné zmrzačení či nemoc se projevují i v psýché. Tento předpoklad platí přirozeně jen tehdy, přikládáme-li psýché existenci samu o sobě, což odporuje běžnému materialistickému názoru. Ten ovšem nemůže vysvětlit, jak by měla z chemických přeměn vzniknout psýché. Obě pojetí – jak materialistické, tak spiritualistické – jsou metafyzické předsudky. Zkušenosti lépe odpovídá předpoklad, že živá hmota má psychický aspekt a psýché má fyzický aspekt. Vezmeme-li však v úvahu parapsychologické skutečnosti, jak se sluší a patří, pak je nutno rozšířit hypotézu psychického aspektu za oblast biochemických procesů na hmotu vůbec. V tomto případě by bytí spočívalo na nějakém dosud nepoznaném základě, který má zároveň materiální i psychické vlastnosti. S ohledem na moderní fyzikální způsob myšlení by tento předpoklad asi narážel na menší odpor než dříve. Tím by také zanikla pochybná hypotéza psychofyzického paralelismu a byla by dána příležitost ke konstrukci nového modelu světa, který se blíží ideji jednoho světa (unus mundus). Tím by se „akauzální“ vzájemné vztahy psychických procesů a na nich nezávislých fyzických procesů – tj. synchronistické fenomény včetně psychokineze – dostaly do oblasti toho, co je pochopitelné, neboť každá hmotná událost by zahrnovala eo ipso událost psychickou a naopak.
Pozn.: Rhineovy pokusy se ukázaly jako podvod, takže tvrzení se o ně opírající padá. Nicméně spojovat Junga s metafyzikou znamená neporozumět jeho slovům.
ad krudox:
Jungova metafyzika byla idealisticka, vedomi jakozto zaklad
(mentalni realita).. proto i onen duraz na subjektivne pocitovane zkusenosti a
tedy i sveho druhu "pribuznost" s nabozenskymi predstavami predevsim vychodnich
filosofii - jelikoz chtel byt vniman jakozto empiricky vedec, sve metafyzicke
myslenky po dlouhou dobu dostatecne nekonkretizoval - poskytovani "dukazu" svym
teoriim (nevedomi, synchronicita apod.) bez teoreticke opory proto nejen ja
povazuji za dost problematicke, ale paradoxne to nedostaval sezrat pouze od
materialistu, ale i z druhe strany, od teologu, pro ktere byla
"redukce Boha" na mentalni obrazy v lidske psychice samozrejme
neakceptovatelna.. jelikoz odmital hypostatizaci metafyzickych tvrzeni a
metafyzickou entitu podle nej navic vlastne ani nelze poznat (Kantuv zjevny
vliv), dalo by se o nem hovorit kuprikladu jakozto o atheistovi v metafyzicke
perspektive a gnostikovi v perspektive psychologicke..
p.s. moc se vsak nedivim tem, kteri jej vnimaji jako mystika, i kdyz on sam by to stoprocentne odmitnul, viz. jeho:
"U velmi infantilních lidí je běžné, že mají mystické, náboženské cítění, užívají si tuto atmosféru, ve které mohou obdivovat své krásné pocity, ale prostě se oddávají své autoerotice."
Mno ateista ... jeho otec byl farářem a tak byl C. G. Jung (1875 až 1961)
zajisté bombardován pámbíčkem a Ježíškem od svého kojenectví. Zajisté
byl též pokřtěn.
Jeho děda, též C. G. Jung (ale 1794–1864) pocházel z Německa.
Jo to byl, to přiznává ve své autobiografii (kterou teda nenapsal on sám), ale nikdy v sobě nenalezl ten přístup, že by něčemu jen tak věřil. Viz např.
V pozdějších letech až do konfirmace jsem se velice snažil, abych se přinutil k požadovanému kladnému poměru ke Kristu, ale tak či onak se mi nikdy nedařilo překonat skrytou nedůvěru.
Janův Kristus mně byl cizí, ale ještě cizejší byl synoptický Spasitel.
Jevilo se mu to velice pochybné a na jeho pochybnosti nedovedl nikdo z jeho okolí adekvátně odpovědět.
„Nevyjádřené emoce nikdy nezemřou. Jsou
pohřbeny zaživa a vyjdou na povrch později ošklivějšími
způsoby.“
Sigmund Freud
Některé [tendence a obsahy] byly z vědomého života vyloučeny kvůli řadě skutečných i zdánlivých důvodů. Některé jsou potlačeny a jiné vytěsněny. Potlačeny jsou zpravidla ty tendence, které v psychické struktuře člověka představují úhrn antisociálních prvků – nazývám je „statistický zločinec“, který je v každém člověku. Tyto tendence jsou vědomě a záměrně eliminovány. Ale tendence, které byly jenom vytěsněny, mají obvykle pochybný charakter. Nejsou bezpodmínečně antisociální, ale nejsou zrovna konvenčně a společensky vhodné ... Při vytěsnění se člověk chová tak, že ponechává věcem napůl vědomě a nerozhodně volný průběh ... Freud objevil, že vytěsnění je jedním z hlavních mechanismů při vzniku neurózy. Potlačení odpovídá vědomému morálnímu rozhodnutí, zatímco vytěsnění představuje poněkud amorální sklon zbavovat se nepříjemných rozhodnutí. Potlačení může způsobit zármutek, konflikt a utrpení, ale nikdy nevyvolává neurózu. Neuróza je vždy náhražkou za oprávněné utrpení.
(C.G.Jung, Výbor z díla IV, „Psychologie a náboženství“, str. 100-101)
V postpubertálním období je vědomí konfrontováno s mnoha afektivními tendencemi, impulzy a fantaziemi, jejichž asimilace není z nejrůznějších důvodů žádoucí nebo možná. Takový materiál je vytěsněn, aby byl potenciální narušitel umlčen. Obecně platí, že čím negativnější je vědomý postoj, čím větší je jeho odpor, čím více znehodnocuje a obává se disociovaných obsahů, tím agresivnější a odpudivější je podoba, kterou tyto obsahy na sebe berou.
(C.G.Jung, „Filozofický strom“, CW 13, odst. 464)
To nejsou argumenty na to, co jsme probírali.
Probíráme jestli jsou emoce součástí "já" - ne jestli "já" řídí
slinivku břišní.
Vím přesně : Tvrdíš, že emoce nejsou součástí "já" - druhá strana si dovolila oponovat.
Já ani nevim, co by to mělo znamenat, že jsou emoce součástí já. Natož abych tvrdil opak. To, co tvrdím, je, že emoce nejsou aktivitou či výtvorem já, tedy že nevychází z já.
Škoda toho Baníku,no nic my jsme ti co nahoře řídí kormidlo a koukáme
dolů pod nás co se děje.
Teď né gólman i útočník marod,jinak gólman plzeňský byl dlouho marod a útočník dával sporadicky góly.
To jsem dlouze vysvětloval poslední dva dny, viz např.
https://diskuze.chatujme.cz/nabozenstvi/ateisticka-spolecnost-t303?lpid=123067#p123067
https://diskuze.chatujme.cz/nabozenstvi/ateisticka-spolecnost-t303?lpid=123126#p123126
https://diskuze.chatujme.cz/nabozenstvi/ateisticka-spolecnost-t303?lpid=123183#p123183
https://diskuze.chatujme.cz/nabozenstvi/ateisticka-spolecnost-t303?lpid=123186#p123186
A pak je tu tvrzení Práva, které se opírá o poznatky psychologie, že
afekt není volní psychickou aktivitou subjektu, viz
https://diskuze.chatujme.cz/nabozenstvi/ateisticka-spolecnost-t303?lpid=123018#p123018