Vzhledem k tomu, že Bůh nestvořil dobro (poněvadž sám je dobrem, resp. dobro je jeho nativní vlastností a Bůh je věčný), tak nestvořil ani zlo.
Vzhledem k tomu, že Bůh nestvořil dobro (poněvadž sám je dobrem, resp. dobro je jeho nativní vlastností a Bůh je věčný), tak nestvořil ani zlo.
A kdo teda stvořil dobro a zlo, potažmo tedy Boha? Samo to vzniknout nemohlo.
Nikdo. Bůh je věčný, tudíž nikdo ho nestvořil, nýbrž vždycky tu byl. To samé se pak vztahuje i na jeho nativní vlastnosti: moudrost, věčnost, lásku, dobro...
No a teď prosím zakomponovat to zlo, o které celou dobu jde :-))))
To teda stvořil kdo nebo je přirozenou, tedy nativní, součástí Boha také
jako dobro? .-))))))))))))
Takže Bůh je nativně nejen "moudrý, věčný, láskyplný, dobrý", ale i "hloupý, smrtelný, nenávistný, zlý"? Nebo kdo stvořil hloupost, smrt, nenávist, zlo? .-)))
No zlo jakožto opak dobra, jeho absence, je protipólem dobra. Existuje tehdy, když není dobro přítomno.
Ta možnost existuje spolu s dobrem. Spolu s existencí nějaké věci automaticky vzniká možnost její nepřítomnosti.
Ne, pokud to tvořil Bůh. Ten může zabránit nepřítomnosti čehokoli. Třeba nepřítomnosti hmoty ve vesmíru
Tak dobro nikdo netvořil, když je věčné spolu s Bohem. Zabránit tomu asi může, ale zabránění něčemu není tvoření.
To, že stvořil dobro a zlo, to se prý píše v bibli, ale to je mi celekm jedno, jestli je stvořil, dobro i zlo, Bůh nebo ten, kdo stvořil Boha, důležité je prostě jen to, že spolu s Bohem přišlo jak dobro, tak zlo.
koneckonců jestli je dobro a tedy i zlo nedílnou součástí boha, o to silněji to potrvzuje to mé, že Satan je jen jiná podoba Boha
Vždyť jste to tu citovali, i Kroky. něco jako Já tvořím .... , dobro i zlo. Pak jsi to ty zkoušel překládat jinak, i když jinými slovy, význam zůstal. Hledat to nebudu, ale není o daleko zpět. vlastně kvůli tomu vznikla debata o tom, že bůh stvořil i zlo .-))))
kroky [Uživatel je online]
Předmět: RE: Křesťanská snaha obhájit boží… |
19.03.23 20:36:02 | #30736
Reakce na příspěvek #30735
Izajáš 45
7Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já
Hospodin konám všechny tyto věci.“
No, tak jsme to našel, ale naposledy, jinak to skončí jako u VISITORA .-)))))
A znova jen připomenu, že pokud má existovat dobro, MUSÍ existovat i zlo,
protože kdyby to tak nebylo, nebudeme schopni detekovat rozdíl a tedy vůbec
poznat, co je dobro a co je zlo.
To z hlediska chápání těch pojmů.
A z hlediska stvoření Bohem : i kdyby Bůh stvořil "jen dobro", s jehož
stvořením automaticky vzniká i zlo (možnost se nechovat dobře, tedy zle), i
kdyby to Bůh nezamýšlel, rostě i to zlo stvořil. Bez jeho tvoření dobra
by zlo nevzniklo :-)))))
znovu si odpovídáš na ty křesťanské otázky - proč Bůh dopouští zlo - páč bez toho bychom nemohli plně prožívat dobro a učit se konat dobro...
bez něho bychom toho neměli víc, nebyli bychom lidé v dnešním smyslu
No znova říkám jen to, že dobro bez zla a naopak by člověk ani nedokázal rozlišit. muselo to být stvořeno, vzniknout, současně.
První hřích
1Nejchytřejší ze všech polních zvířat, která Hospodin Bůh učinil, byl
had. Ten řekl ženě: „Opravdu vám Bůh zakázal jíst ze všech stromů v
zahradě?“
2„Ovoce stromů v zahradě jíst smíme,“ odpověděla žena hadovi. 3„Ale
o ovoci stromu uprostřed zahrady Bůh řekl: ‚Nejezte z něj, ani se ho
nedotýkejte, jinak zemřete.‘“
4Na to had ženě řekl: „Určitě nezemřete! 5Bůh ale ví, že jakmile
pojíte z toho stromu, otevřou se vám oči a budete jako Bůh: budete znát
dobro i zlo.“
22Hospodin Bůh si tehdy řekl: „Hle, člověk se stal jakoby jedním z nás, neboť zná dobro i zlo. Nyní se tedy postarám, aby nevztáhl ruku, nevzal také ze stromu života a nežil navěky.
Mimochodem, jedním z nás. z koho "z nás"?
Zde z toho jasně plyne, že Bůh znal dobro i zlo ještě před člověkem, a člověk, když poznal zlo, stal se "jedním z nás".
Bůh mluvívá pomnožně o sobě do zmatení jazyků pod Babylonskou věží..
Dobře, myslel jsme si to, to každopádně tedy pořád znamená, že ve
chvíli, kdy člověk poznal i zlo, stal se "jako On", který dobro a zlo znal
dávno před stvořením člověka.
a obé bylo přímo součástí jeho "existence". Takže i Bůh umí dělat
dobro i zlo. Tedy Satana je jen jiná podoba Boha :-)))
Znát. Tedy lze říct že si ho lidé dokážou vytvářet. Třeba omylem. Špatným uvazovanim
No a? Abych mohl něco (po)znat, musí to existovat, a ještě předtím,
než to začnu poznávat.
Kdo umožnil, aby člověk dělal omyly, špatně uvažoval?
Mezi náma, vždyť to bylo přímo předmětem té jeho zkoušky s ovocem ze stromu poznání, to, jestli člověk udělá špatnou věc. Bylo to na člověka přímo připraveno. Možnost vybrat si špatně a vykonat "zlo". a já tvrdím, že Bh věděl, jaks e člověk rozhodne a tedy byl pokrytec, že to na něj vůbec připravil.
Hospodin viděl, jak se na zemi množí lidské zlo a že všechny myšlenky, jež spřádají v srdcích, jsou den co den jen zlé. 6Hospodin litoval, že vůbec učinil člověka, a trápil se v srdci. 7Tehdy si řekl: „Člověka, jehož jsem stvořil, smetu z povrchu země a s ním i dobytek, drobnou havěť a nebeské ptactvo! Je mi líto, že jsem je učinil.“
Myslím že to jsou mýty. To o potopě. Pokud bereš Boha jako pokrytce, pak si Bibli tak i vyložis
???
Já si Bibli nevykládám, ani jsme ji nečetl, začal jsme a skončil asi na
druhé stránce.
No ale jak jinak mi vysvětlíš, že jsem VŠEVĚDOUCÍ A VŠEMOHOUCÍ, a
připravím na člověka nějaký test. Jako vševědoucí přeci musím
vědět, že ho člověk neudělá, to hadí plémě, ženská :-)))))))
Tak proč ten test dělám?
Proč naopak, jako VŠEMOHOUCÍ, prostě nezabráním tomu, aby člověk mohl
dělat zlo? Nevytvořím cesty zla, které by člověk mohl využít, nenechám
mu v uvedeném svobodnou vůli. tu max v tom, jestli udělám větší nebo
menší dobro (ano, vím, když nebude existovat zlo, nebude existovat ani dobro
- obé je to subjektivní kategorie vnímání a dokážeme je rozpoznat jen
proto, že dobro i zlo existuje a má svoje morální definice.
Já jsme ateista. Ale nevím, čem nechápeš na tom, že Bůh na člověka v ráji připrvil test s ovocem stromu poznání, přičemž jakovševědoucí MUSEL vědět, jak to dopadne, a jako všemohoucí tomu mohl zabránit.
Vědět, že někdo nějaký test neudělá a přesto ho před něj postavit
a říct mu, že když ho neudělá, ude zesmrtelněn a vyobcován, tobě to
nepřijde jako pokrytectví?
to je mohl vykopnout rovnou, nez testu
Hadí plémě jsou zákoníci a farizejové nikoliv ženská :-)
http://biblenet.cz/app/b?book=Matt&no=23
Pokud znemožníš konat zlo, tak přinutíš konat jen a pouze dobro. A to ještě nevědomě. Tj. budeš mít takové roboty.
No však ano?????
Prostě spolu s dobrem musí ihned v ten samý okamžik vzniknout i zlo.
čili i když půjdu hodně naproti, bůh vytvořil dobro, ale spolu s ním
automaticky vzniklo i zlo. čili zlo vytvořil bůh vytvořením dobra. má v
tom prsty .-)))))
V ruznych duchovne zamerenych knihach se pise, ze se Bohu zachtelo spolecnosti, asi se nudil a proto si vymyslel plan..stvoril Adama a jelikoz to porad jeste nebylo ono, pridal jeste nedokonalou Evu ..a sledoval. co se bude dit
To znám jinak: Bůh stvořil Adama ale potom dostal lepší nápad a stvořil Evu :-)
A pokračováním je pak Noe, taky tu o něm byla řeč.
Mne by docela zajímalo, v čem byla z heldiska lidské povahy postpotoní
realita jiná naž da před-potopní :-)))) já mám pocit, že se mu to zase
nepovedlo :-))))))
Tak co s tím? .-))))
Neni zas úplně dobrý nebrat doslova každé slovo. To má potom pravdu Krak, že to už potom můžeme v Bibli číst úplně všechno, co si zamaneme.
Člověk se může ztratit v hadkach o slova. Spíše me zajima kontext, co dané místo chce sdělit. Co je smyslem
To je v pořádku, jenom chci říct, že by se neměly měnit významy slov, pokud to není odůvodněné. První lidský pár je v Genesis vykreslen jako bezstarostní, problémů, odpovědnosti a mravních kategorií neznalí jedinci, nemajících povědomí o faktu nahoty a jsoucích v souladu s Boží vůlí a tudíž se nacházejících ve stavu lidské dokonalosti. Je to vykreslení animálního, předvědomého stavu. Pak u nich dojde k aktu, díky kterému sice získají něco z Božích "statků", ale zároveň ztratí svou nevinnost, svou čistotu, vnitřní harmonii a soudržnost. Klidně se to dá označit za evoluci, kterou člověk musí dovést do konce tím, že tyto nabyté "statky" bude užívat správně, tj. tak, aby se opět dostal do souladu s Boží vůlí.
To již je interpretace. Tedy místo doslovně akceptace prvního paru máme zde spíše symboliku nevinnosti.
No ona to neni symbolika, on to je přímý popis toho stavu. Jeho charakteristika.
No už to "pojedení" je propadnutí hříchu: jednali v rozporu s Božím příkazem (na hadův popud) v touze být jako Bůh. Čehož sice zčásti dosáhli, ale had jim neřekl úplně všechno: zatajil jim následky, jaké to bude mít.
a není ten "hřích" součástí Božího plánu, když už to bereš tak křesťansky?
A že nepojedli raději ze stromu života, obešli by poznání dobrého a zlého :-).
V nějakých rabínských komentářích k Genesis prý Strom poznání dobrého a zlého obrůstal Strom věčného života, takže se k němu nedalo dostat.
Mě připadá že jo. Že Bůh člověka stvořil jenom z poloviny s tím, že "dotáhnout" do konce se už musí člověk sám.
Tak pak nemá člověk důvod v něj věřit jako v nepřekonatelnou
autoritu.
dělá práci polovičatě, jako lidi :-))))
Gen 2 :
16 A Hospodin Bůh člověku přikázal: „Z každého stromu zahrady smíš
jíst.
17 Ze stromu poznání dobrého a zlého však nejez. V den, kdy bys z něho
pojedl, propadneš smrti.“
A tohle bereš doslovně nebo spíše jako vyjádření určitého vývoje lidstva
Brát to doslovně znamená dost silně odporovat vědeckým poznatkům. Koneckonců vždyť asi snad všechny biblické příběhy jsou obraznými vyjádřeními (určitých skutečností).
Tak co jsem si všiml, tak oni spíš všechno berou doslovně. bible je pro ně čistá kronika izraelského národa.
doslovně z jejich vlastního překladu Bible...
a vytrháváním veršíků z kontextu...
No ale boží pravda by se neměla bát odporovat vědeckým poznatkům, protože jinak by to znamenalo, že to není pravda. Že Bible není pravda. Že Bůh není pravda.
Nebo jsou za obrazné vydávány, aby se mohlo ještě nějakou dobu tvrdit, že jsou pravdivé, přes všechny poznatky nahromaděné od doby jejich vzniku. Protože „je to obrazné“ mohou někteří lidé strávit lépe, než „je to blbost“.
Říct, že jsou obrazné, přece znamená říct, že doslovně vzato je to blbost. Tak v čem je problém?
No, jestli bůh obrazně sděluje pravdu, nebo jestli se jen autoři zcela neobrazně mýlili, je docela rozdíl, ne?
A jaká je pointa? Já neříkám, že se někdo mýlil. Proč by mělo způsobovat problém, když mám důvod si myslet, že se jedná o obrazné vyjádření jistých skutečností (pro člověka navýsost zásadních)?
No problémem je, kdo teda poskytl to obrazné vyjádření a co teda to obrazné vyjádření opravdu zobrazuje.
Ten rozdíl se dá popsat i jako rozdíl mezi skutečným sdělením nějakého moudra a pohádkou, ve které se sdělení nějakého moudra snažíme zuby nehty najít, jen abychom nemuseli připustit, že je to jen vyprávěnka poplatná své době, v níž žádné sdělení „shůry“ není a nikdy nebylo.
Proto místo o nepravdivosti mluvíme o obrazném vyjádření. A vykladači si v tom pak můžou najít naprosto cokoliv, co jim vyhovuje, a prosazovat to jako svatosvatou pravdu, obrazně poskytnutou bohem. To je vidět v detailech, které tu o bohu, údajně jednou spatřeném před pár tisícovkami let, trousí třeba Visitor, který dokonce ví, jaká se mu líbí hudba…
Moje otázka stále platí. Ve scénkách třeba Šimka a Grossmana či Dvořákovo Televarieté narážky na komunistický režim postřehne jenom ten, kdo zná reálie oné socialistické éry. Ti, co je neznají, tam žádné narážky neuvidí a ani nebudou mít důvod si myslet, že tam nějaké jsou.
Bible je plna jinotaju..nekdo jim rozumi a nekdo ne, snad zalezi i na stupni vyvoje, jak daleko se kdo dostal na sve osobni ceste za poznanim..
Chce to jistou míru důvtipu a chce to si v životě všímat, což zahrnuje i znalost sebe sama (příp. psychologii, zejména hlubinnou). Ale pohrdnout by se nemělo žádnými poznatky z religionistiky.
Ja mám celý život dojem že i karma existuje ale je možné že jsem k tomu byla v rodině tak vedena že jo že existuje karmický zákon.
Logika rika, ze ano, proc jsou nekteri lide uz na startu diskvalifikovani ?
Tak pak nemusím brát ale doslovně vůbec nic z Bible.
Tedy ani to, že Bůh vůbec něco tvořil, natož člověka.
Pak ale vy nemůžete tvrdit, že v ní je cokoli, co jakkoli potrvzuje Boha. Uvedným vlastěn docházíme k tomu, že to oravdu může být jen pohádka, a vzhledem k tomu, že tomu nasvědčují i další indicie, tak pak nechápu, proč tomu kdo věří. To je v tu chvíli fakt na úrovni vodníků nebo slušného politika.
říkajíto jiní, že je o božích činech. já nemohu sledovat nuance ve
víře x lidí. prostě Bible je vydávána za dílo Boha, které poskytl
prostřednictvím inspirace vyvoleným lidem, kteří ji DOSLOVA PODLE DIKTÁTU
BOHA sepsali. a jakotakovou ji NEJDE interpretovat lidmi, lze ji jen brát "jak
leží", doslova, můžeme něčmu nerozumět, ale nemůžeme si to vysvětlovat
po svém.
ty mi teď v podstatě říkáš, že bibli nemáme brát vážně.
Ona a Visitor77 a Jonatan a Kiwi jsou katolíci, to je nemusíš brát
vážně :-).
Tedy pardon jestli to někoho uráží ale mohu mít takový názor asi že?
Já beru vážně každého diskutujícího, pokud se nechová jako KIWI nebo
VISITOR nebo LORAK, tedy jako debilové.
Mne to zajímá, ne že bych věřil, to asi nehrozí, ale prostě když někde
vidím nějaký rozpor, chci vědět buď co dělám špatně já, nebo proč ho
nevidí věřící
a třeba zrovna problém s tím zlem mi fakt nejde do hlavy, proč se věřící snaží Boha yvinit z vytvoření zla, mně to nijak špatně nepřijde. prostě to k sobě patří.
jistěže to mohl udělat jinak, ale dyk jsme poslal i pasáž, kde sám hodnotí svoji práci jako katastrofální a psláchl to vodou ....
Nemáme ji brát doslovně. Nemám k tomu vic říct. Existují společenství které si zakládají na doslovně interpretaci, či zkoumají každé slovo ale tam nepatrim
Znevažovat a nebo zlehčovat Slovo Boží - Bibli to je tedy fakt síla, a je to asi tak dílo koho ?
Aha ale katolický výklad zřejmě přijímáš doslovně ale tady moc katolíků nechodí..
Nevytvořil zlo. Dopouští abychom se trápili.protoze tak myslíme a jednáme. Tedy možná. Identifikujeme se s pomijivym tělem a pomijivymi věcmi. Pak trpíme.
Vytvořil. Tím, že uvedené dopustil.
Nechápu, proč to popíráte, když na druhé straně tvrdíte, že vytvořil
všechno kolem nás včetně nás :-))))
Teda chápu, snažíte se ho vyvinit jako VISITOR Rusáka :-)))))))))))))))))
Bohužel se nedá vyvinit. Ale otázkou je, jestli je ntné to, že Bh stvořil
i zlo, chápat jako jeho vinu. Jako všemohoucího ho nikdo z nás lidí
nemůže soudit a jen proto, že je něco lidmi chápáno jako zlo, úplně
neznamená, že to je opravdu zlo .-))))))
Každopádně chápat a vnímat něco jako zlo, a případně to zlo dělat,
mít možnost zlo dělat, to všechno nám umožnil Bůh. A tím stvořil i
"cestu zla", po které se někteří z nás, kteří podlehnou, mohou vydat
:-)))))) Kdyby ta cesta neexistovala, dyby ji Bůh nevytvořil, nikdo by se po
ní vydat nemohl. pak by ale neexistovalo zlo, ale ani dobro
Máš pravdu v tom, že kdybychom neexistovali tak nepřímé protože neměl by kdo trpět.
nežer to tak tragicky, dopustil, stvořil, nemám s tím problém...
nesmí se to brát emocionálně...
No já to tak neberu :-)))Naopak.
Z mého pohledu je PŮVODCEM zla také jednoznačně Bůh, stejně jako dobra. A
je mi jedno, jestli to dobro a zlo stvořil, vytvořil nebo je obsahuje od
vzniku jeho věčnosti :-))))) prostě je původcem i zla.
To máš takovou víru alias náboženství ale v Bibli je :
Izajáš 45
7 Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já
Hospodin konám všechny tyto věci.“
Ale tam přece nejde o stvoření dobra a zla, vždyť to z toho bylo patrné. Tam se říká "já vytvářím vám příznivé i nepříznivé události a okolnosti". To je něco zcela jiného než mravní kategorie dobra a zla.
Kde se to píše?
Jak Kroky tak já ti kopíroval z Bible :-))))
https://www.bible21.cz/online#genesis/2
Tam se píše o zlu .-))))))
Ale ne .-)))
Tys jen napsal nějakáý překlad z Bible21, zajímavé že i já cituji z
internetové Bible21, ale očividně to není to samé, protože v tom ém textu
je PŘÍMO SLOVO ZLO.
Tudíž tvoje vysvětlení, co tím bůh myslel nebo nemyslel, nebo jak to
přeložil nějaký překladatel, pro mne není relevantní.
V bibli e prostě nachází slovo zlo jako záležitost, kterou bůh znal už před stvořením adama a evy, za zlo označil neuposlechnutí evy a vaška nehrabat na strom poznání a za toto zlo je vyrazil a daroval jim smrtelnost.
i v dalším se píše, jak se v lidech začaly odehrávat zlé myšlenky, tak poslal potopu.
žádné jen vytváření příznivých a nepříznivých situací, možností. zlo. existovalo už před člověkem. muselo být dílem boha.
vy jste takoví dva biblisti, že?
mýty přece nelze brát doslovně a vyvozovat z toho ultralogické principy...
Já sjem ateista.
A bylo mi řečeno, nebo jsme se dočetl, že Bible, ten starý zákon (ten
nový, to je spíš kronika), minimálně v té první části, jsou autentická
slova Boha, která přes inspiraci poslal těm, co sepisovali v transu
Bibli.
Pokud mi tu teď tvrdíš,, že to jsou jen mýty, nebo že Bůh diktoval
těm písařům kraviny - tak jsme rozpolcen,a už vůbec nechápu, na čem
staví víra.
Ty jsi věřící nebo ne? Pokud ano, v co?
???
Tam jde naprosto jednoznačně o kategorie dobro a zlo v tom mravním
významu
To je jako by Bůh vyráběl uran do atomových elektráren a člověk ten uran použil na výrobu atomových bomb. Takže je jasné že Bůh tvořil zlo.
Dobro bůh vůbec nemusel pojímat jako duální záležitost, že musí mít
nějaký protiklad. Mohl stvořit jen dobro a člověka "naprogramovat" jen na
dělání dobra. Tuto moc Bůh má, kdyby existoval.
Jenže by nastal neskutečný problém ....
Bůh MUSEL vytvořit i zlo, a teď ne z principu že nikdo jiný nemohl a že
když stvořil všechno, musel i zlo.
Z mnohem, řekl bych, závažnějšího DŮVODU musel Bůh stvořit i zlo.
V podstatě kdyby to neudělal, nikdy by nevznikla víra, rozhodně ne
křesťanství ap.
No, nikdo se na ten důvod, proč Bůh musel stvořit i zlo, nezeptal, tak
buď mne nečtete nebo jste měli jinej důvod, tak to dovysvětlím :
kdyby neexistovalo zlo, neexistovalo by ani dobro. bez zla bychom nebyli schopni
identifikovat dobro - celý život bychom prožili šťastně, takže bychom ani
nevěděli, že život prožíváme šťastně, nevěděli bvchom, co to
štěstí/doibro, je, život by se slil do monotonního prořitku.
Teprve zakoušené zlo, ať už přímo, nebo pozorovatelného v okolí, nám
umožňuje porovnávat posuny, rozdíly změny - mezi dobrem a zlem, a tedy
identifikovat jedno a druhé.
Mimochodem, ono to souvisí třeba i s tou hudbou, a myšlenkou, proč musí být hmotné - veškeré lidské smysly včetně jejich vyhodnocování (mozkem) jsou založeny na detekci změn, posunů, zrychlení, ..... kdyby člověk žil v čistě stacionárním světě, vůbec nic by nevnímal. max nějaký základní pocit, trvale stejný
takže i hudba musí být nesena (ten zvuk) prostřednictvím vlnových délek a frekvencí hmotných částeček světa ... která nám "udeří" na bubínek a my vnímáme ty změny
zlo vzniklo v důsledku oddělení od Boha, bylo tím umožněno a má nějakou roli, takže to neznamená, že by bylo automaticky součástí Boha...
I kdyby bylo Bohem jen umožněno, tedy umožněno oddělení čehokoli od Boha, je to dílo Boha.
není to dílo Boha protože Bůh dal světu svobodu si dělat co chce tedy i zlo
Počátek našeho Vesmíru nastal před zhruba 13,8 miliardami let, Slunce se zažehlo tak před 4,6 miliardami let a Země dokončila hrubou akreci tak před 4,54 miliadrdami let.
Druh Homo nastoupil své šlechtění před pouhými nekolika stotisíci leyt výrobou pazourkových škrabadel a nožů. Pozděj se naučil ovládat oheň, zhotovit si ošacení a uchovávat si zásobu potravin. Někdy před 50 tisíciletími se rozlezl definitivně po Zemi a zabydlel šest světadílů. Začal si stavět příbytky a spřádat historky ve kterých měli svou funkci i duchové a jiné pohádkové bytosti. Ty se postupně vykrystalizovali do bohů a s příchodem abecedy a písemných záznamů dostaly jakous-takous podobu, vlastnosti a funkci.
Monobohové - superbohové vznikli kompilací rozličných bohů a to před nedávnem. Aton byl stvořen lidmi řekněme 1350 let před naším letopočtem, je mu tedy teprv 3373 let. Mojžíšův monobůh je okopírován od Atona a křesťanský bůh okopírován a vylepšen od mojžíšova boha. Prostá násobilka tedy uvádí, že bohové jsou na Zemi bezvýznamně kratičkou dobu její existence. O nějaké věčnosti nemůže být ani v náznaku řeč. Křesťanský bůh je doteďka stár tak 25 až 30 lidských životů. Pochopitelně se dále vyvíjí a vylepšuje, dneska už neháže blesky z oblohy, nezapaluje úrodu na poli a lidské příbytky a také nedělá duhu na obloze. Bůh také přestal posílat na lidi nemoci a pilným až dotěrným modlením lidi uzdravovat.
Jó,by to bylo tak jednoduchý... Člověk nezačne spřádat historky a vymýšlet si jednající postavy jen tak. Tehdejší člověk žil úplně jinak než my, žil v naprosto jiném prostředí, jiných podmínkách, a jiné úrovni vědomí. Měl jiné starosti a řešil úplně jiné problémy než my. Chybou je dívat se na tehdejšího člověka prizmatem dnešního člověka.
Takový rozdíl v mentalitě a intelektuálních schopnostech neolitických
lidí a dnešních lidí zas není. Velký rozdíl je akorát v objemu
fyzikálních (tecnických) znalostí. Bavíme se o časovém intervalu zhruba
10 ... 15 tisíciletí, coř je bratru tak pět set lidských generací.
Jakmile si lidé rozvinuli mluvnici, tak si povídali o svých zážitcích, o
svých snech, o svých přáních, o svých plánech na zítřek a o svých
názorech k dění v přírodě ... a také přeháněli a dovymýšleli si.
Ale jo, rozdíl je dost velký. Podívej se na dnešní "přírodní národy"
(národy nezasažené civilizací - na těch pár, co ještě zbyly), to je
úplně jiné myšlení, jiná mentalita. Nebo se stačí podívat, jak se
vyvíjelo vědomí a jeho funkce, třeba intelektuální schopnosti, během nám
známé historie někdy od doby Sumerů. Ještě za jejich doby třeba nebylo
plně vyvinuté abstraktní myšlení, poněvadž čísla nebyla ještě
chápána jako obecné reprezentace počtu, nýbrž dokázali je brát pouze
konkretisticky jako počet něčeho konkrétního. Nedokázali říct "pět",
vždycky museli říct pět čeho.
Je opravdu naivní chybou představovat si tehdejší lidi jako dnešní lidi,
kteří jenom nemají žádné znalosti. Byli to dost jiní lidé, nemající
zdaleka takové mentální schopnosti a tak rozvinuté (diferencované)
vědomí, než jaké máme dnes my. A tak jako tehdejší lidé byli blíže
přírodě než my, tak byli i blíže své lidské podstatě, o níž pak
referovali ve svých "historkách".
Přece nechceš tvrdit, že lidé byli před tisíci lety blbější, než jsou dnes? To by jaksi ovšem mohlo vysvětlovat, proč si vymysleli pohádkové příšery včetně bohů, čertů, kentaurů a různé náboženské ideologie.
PMSN byly ty výmysly nadpřirozených bytostí následkem potřeby si nějak odůvodnit přírodní procesy způsobené absencí znalostí přírody. Typické je, že bouře, metání blesků, ničící vichr ... byly dělány bohy. Bohům se přičítalo kdeco, i údajně seslané choroby na lidi a na zvěř, rovněž kobylky, zatmění Slunce ...atd.
Dnešní civilizací nezasažené národy žijí po staru a věří ve své duchy, ale to je způsobeno absolutně nedostatečnou úrovní vzdělání. Když odejdou takoví lidé do civilizace, tak jsou jejich potomci po několika málo generacích k nerozeznání od ostatních lidí. Pochopitelně můžeš poukázat na obyvatele "vyloučených" lokalit, nebo rómských osad na Slovensku. Tam je znatelná spíš frustrace z vlastní neschopnosti se integrovat do majoritní společnosti. Není to nedostatkem inteligence, ale negativním vlivem jejich životního prostředí, za které si ovšem mohou sami. Spirála nevzdělání, neschopnosti a deprese z neúspěchu.
Ještě bych poukázal na čínský zázrak. Po zavedení regulace porodnosti (ca 1960) bylo poskytnuto dětem lepší vzdělání a koukejme na jakou úrověň to lepší vzdělání Čínu kataputovalo. Za pouhé dvě až tři generace!
Oni si Boha nevymysleli ale Bůh k nim promlouval :
Deuteronomium 4
12I promluvil k vám Hospodin zprostředku ohně. Slyšeli jste zvuk slov,
avšak žádnou podobu jste neviděli; slyšeli jste jen hlas.
Jak to ten spisovatel ověřil? Nebo to také slyšel z nějaké
reprobedny?
O tohle tu Kroky kráčí - o důkazy pravdivosti napsaných textů.
A jen tak na okraj - nemalý podíl obyvatelstva trpí halucinacemi, jak akustickými, tak i vizuálními. Podívej, někdo, jinak zdravý, si přivodí halucinace za pomoci LSD, jiný vidí bílé myšky v alkoholickém deliriu a někteří to mají naprogramováno v mozku. Lidé jsou prostě tací i onací.
Ke mně taky promluvil a nebylo to z reprobedny tak že ja s tím problém
nemám :-).
A viděla jsem kulaté světlo, tedy že také nijakou podobu a jen hlas.
Jistě. Nemalá část těch, co mají ty halucinace, věří, že to halucinace nejsou.
Jiste, jenze jak vysvetlis napriklad to, ze clovek , ktery byl klinicky mrtvy, je pozdeji schopen slovo od slova opakovat, co si rikaly v dobe jeho reanimace sestry ve vedlejsi mistnosti, nebo rozhovor osetrujiciho lekare s blizkou osobou pacienta, kteri se prave v te dobe nachazeli na chodbe?
Docela bych u toho chtěl být, u toho "slovo od slova".
Protoře v těch emocích si "pozústalí", kteří ještě nevěděí, že
ještě nejsou pozůstalí, podle mne moho zapamatovat tak leda ..... no tamto.
A v té emořní euforii následn, když se dotyčný "mrtví" proboer sjou asi
schopni si vsugerovat cokoli, všichni
Jsou lide a k tem patrim i ja, kteri prave v krizove situaci jsou schopni maximalniho soustredeni a tim padem podavaji v te situaci maximalni vysledky. Takovy pripad jsem zazila zblizka..nasledkem urazu zraneny umrel, presne receno byl klinicky mrtvy, po prevozu do nemocnice byla lekari konstatovana klinicka smrt, byl reanimovan a probudil se, jednalo se o cloveka, ktery byl jednak velmi racionalne uvazujici a znacne inteligentni, stalo se to v Londyne a tedy vsechny rozhovory, ktere si zapamatoval , se dely v anglictine. Doslo k castecne amnezii, teprve po nekolika mesicich se zminil o svych zazitcich, byl z nich prekvapeny, vedel napr. , jak se jmenuje personal, ktery predim nikdy nevidel a vdel, co behem te doby, kdy byl klinicky mrtvy, prave delali a rikali. Sam pracoval ve vyzkumu, byl zvykly vyhodnocovat vysledky vyzkumu , kdybych ho dobre neznala, asi bych nejpsis taky neverila..
Myslím si, že racionalita a inteligence v tomto nehraje moc roli.
Jména mohl znát z vizitek, i když "byl mrtvý", vnímal.
Vzpomněl si po několika měsících - a kdo a jak potvrzoval, že popisoval
správně co v tu cvhíli kdo dělal a říkal ten personál, ten si to
pamatovat nemohl, natáčela to kamera? A nebo to byli jen obecné věci, které
se u takových "operací" dějí a lidé o otm mají povědomí a je velice
pravděpodobné, že s eto dje při každé takové?
Problém těchto svědectví je, že nejsou vědecky klasifikovatelné, nelze provést důkaz sporem a nelze pokus zopakovat s objektivně stejným výsledkem.
Ale houby, byl prvni den v Londyne a byl prepaden, mel dvojitou zlomeninu lebky a rozdrcene koleno a dalsi zraneni. Sanitka ho odvezla v bezvedomi do nemocnice , kde klinicky umrel. Nevidel nikoho z personalu, ani sanitaky. Kdyz o tom vypravel, nevedel, co s tim..nikdy o nicem podobnem neslysel..prezil, ale s ruznymi nervovymi poruchami a velkymi bolestmi hlavy. Na druhou stranu se mu neskutecne zlepsila pamet, mnohem lepe zvladal cizi jazyky a mel radu novych ideii, stal se dost jasnozrivym.
Ta změna jeho některých psychických aktivit ovšem souvisí s vnějším zásahem do jeho mozku, s úrazem hlavy způsobeným fyzickým násilím. Nějaké duchovní působení bych tam nehledal. Spíš náznak toho, jak málo ještě víme o fenoménu vědomí a jeho možnostech. To se týká nejen zážitků při klinické smrti, ale i jiných tzv. paranormálních jevů.
To je druhá věc, sice není tak úplně pravda, že využíváme jen 10 %
mozku, ale přesto v hraničních situacích se člověk moc často nenachází
v takovém stavu, aby byl schopen to aktuálně popisovat, co se s ním a
hlavně v něm děje.
a všechno následné, to je jako s vyprávěním snu, pokud si člověk aspon
něco pamatuje
Ano, v mozku člověka, nebo jiného zvířete, neleží ladem "pole
neobdělané".
Někdo si pamatuje celou bibli, nebo celý jízdní řád ČSD, jiný si
pamatuje básničky a texty knih, zase jiný se spolehlivě orientuje v
přírodě ... Zkrátka každý má nějaký talent a každý má také
odlišnou kapacitu mozku.
Takže tvrdit, že Pepek Vyskoč (ze Švejka) využívá jen 1% svého mozku a
zbylých 99% nepoužívá je omyl, on používá svůj mozek na 100%. Pepek má
však jen jednu setinu kapacity Švejkova mozku.
To, že neviděl a neslyšel nikoho z personálu ani sanitky je samozřejmě
nepotvrditelné
Stejně jako to, že klidně ta jména mohl zjistit až po probrání se z
klinické smrti a "přehodit" si je do okamžiků KS
VýpověĎ těch po klinické smrti je třeba brát s hodně velkou rezervou.
Když pominu, že to celé s těmi jmény ap. může být legenda, nikdo to
přesně nedokumetuje, co kdo opravdu v danou chvíli řekl, udělal a nebo je
to obecné povědomí, co se v takové chvíli děje
Cele je to nepotvrditelne, jelikoz je to osobni zazitek navic cloveka, ktery ani nevedel, co je nejake NDE. Byl stejne kriticky a skepticky jako ty. Behem klinicke smrti, nefunguji smyslove organy, jak je tedy mozne, ze poznal sestry i lekare, kteri vubec nebyly pritomni reanimaci? Takhle mi ten zazitek licil a nevedel sam, co si o tom ma myslet.
Říkal kdo, že nefungují smyslové orgány?
Ty mohou fungovat, dokud funguje mozek - a ten u klinické smrti funguje
stále
proto je určující smrtí smrt mozku a ne srdce.
šlo by to řešit nějakýma kamerama, které vše zaznamenají, ale dotyčný klinik se k záznamům prokazatelně nedostane, pak porovnat jeho popis událostí s tím, co zachytily kamery
To už bylo děláno, myslím tím porovnání NDE operovaného v narkóze s
reálnými záběry kamery.
Proto také fandové NDE tvrdí, že duše vystoupivší temporérně z těla je
nehmotná a tedy neviditelná a vlastní speciální optické zařízení a
ovládání gravitace, orientace v prostoru, pohon a bezdrátové spojení s
mozkem, vše neviditelné pro lidi a pro kamery. Zkrátka to NDE se bez
zázračných vlastností operovaného neobejde.
Zbývá však otázka, když je dotyčný obdařen takovou zázračností,
proč je vůbec operován, proč je vůbec chorý, co vlastně v té nemocnici
dělá?
Si myslím, že zánět slepého střeva, nebo artrózu kyčelního kloubu
nemůže dostat nikdo, kdo věří v milujícího boha, neustále si s ním
pokecává a který své ovečky opatruje. Že by v těch zánětech lidských
těl měl pazoury nějaký čert?
všechno viděli, všechno slyšeli co bylo v dosahu jejích smyslů.
Nedokázali přečíst nápis na skříni i když levitovali... protože se jim
jen zdálo že letí (porucha tělíska které dává signály o směru
gravitace).
Tedy věřím všem informacím, že věděli co se kolem nich dělo... ale
nevěřím že vyletěli na strop a viděli věci které z postele vidět
nemohli.
ad Loretta:
.."jak vysvetlis napriklad to, ze clovek , ktery byl klinicky mrtvy, je
pozdeji schopen slovo od slova opakovat, co si rikaly v dobe jeho reanimace
sestry ve vedlejsi mistnosti, nebo rozhovor osetrujiciho lekare s blizkou osobou
pacienta"..
obdobna "svedectvi" pochopitelne mnoho lidi vedou k presvedceni, ze je vedomi
nezavisle na mozku, ale skutecnost, ze se tyto zkusenosti v ruznych kulturach
lisi a zadny rys pro ne neni spolecny, zrovna nesvedci ve prospech techto
tvrzeni.. pri zkoumani nefyzicke domeny by totiz naopak mely vyniknout jeji
univerzalni charakteristiky a stav/prozitek blizke smrti by se kuprikladu u
hinduistu a krestanu proto nemel zasadne lisit - problem s vyvozovanim zaveru
vsak vnimam predevsim v tom, ze nikdo z tech, kteri hovori o jejich "opusteni
tela", nebyl v dany okamzik ve stavu uplne ztraty mozkove aktivity - kdyby
kortikalni a subkortikalni struktury nezbytne pro tvorbu pameti byly v te dobe
neaktivni, nebylo by prece mozne si na obdobny zazitek pozdeji vzpomenout - v
konfrontaci s timto faktem se proto ti, kteri se snazi prokazat nefyzicky zaklad
mysli, uchyluji kuprikladu ke konstatovani, ze nase vzpominky jsou ulozeny mimo
mozek.. presto vsak prave na tento fenomen nahlizim jakozto na jedinou duchovni
zkusenost, kterou mame sanci prozkoumat skutecne dukladne a vedecky, jako na
moznost nahlednout do fungovani vedomi a posunout poznani v oblasti jedne z
nejvetsich zahad lidske existence, "jsme vic nez jen maso?"
Vetsina knih, zabyvajicich se touto tematikou, hovori o prave opacnem zaveru, kolem 70 % lidi, kteri meli podobny zazitek, se shoduje v zakladnich rysech bez ohledu na kulturu, na rasu a nabozenskou prislusnost. Jinak souhlas.
ad Loretta:
.."Vetsina knih, zabyvajicich se touto tematikou, hovori o prave opacnem
zaveru, kolem 70 % lidi, kteri meli podobny zazitek, se shoduje v zakladnich
rysech bez ohledu na kulturu, na rasu a nabozenskou prislusnost"..
myslim to trochu jinak.. urcite nerozporuji obdobnou zkusenost s opustenim tela,
pocitem ohlednuti se za zivotem ci setkanim se s jiz zesnulymi pribuznymi, ale
kuprikladu u theistu je casto pritomne identifikovani nejen jasneho svetla s
postavami z vlastnich nabozenskych tradic recipientu - zazitky jsou tedy
spolecne vsem kulturam, ale nejsem si vedom toho, ze by nekdo hovoril v tom
duchu, ze mel nabozensky zazitek mystickeho typu s postavou z jine tradice -
nechci to vulgarizovat, ale neco v tom smyslu, jako kdyby krestan po teto
zkusenosti rekl, ze ono jasne svetlo, ktere spatril, byl Lucifer (lat. lux-fero,
"svetlo prinasejici"), takze od teto chvile je satanistou
Ono stačí i to, že nic z popisovaných prožitků se nevymyká obecným zkušenostem a poznatkům v dané komunitě, tedy neobjevuje se obecně nic neznámého, ale naopak velice podobné prožitky, což ale ukazuje spíš právě na to, že "stejná konstituce duševna", tedy náš mozek jako identické "zařízení" naprosté většiny lidí (kdo ví, jestli podobné prožitky má a popisuje při klinické smrti duševně nemocný člověk?) vnímá změny v organismu doprovázející klinickou smrt, řekněme "nedotažené umírání", stejně. Zřejmě stejné prožitky a vidiny mají i lidé opravdu umírající a zemřelí, jen nám k tomu už nedokážou podat svědectví.
Vetsina z nich svetlo neztotoznuje s Bohem, rikaji jen , ze pocitili lasku, ze ji byli prostoupeni a cim bliz se dostavali do svetla, tim intenzivnejsi pocit to byl. Vsichni shodne tvrdili, ze zazitek neumi popsat, o nabozenske zazitky primerne nejde, videli nejake svetlem prozarene bytosti a pak svoje blizke, ktere treba ani neznali a presto vedeli, o koho se jedna a pak pratele...
ad Loretta:
.."Vetsina z nich svetlo neztotoznuje s Bohem, rikaji jen , ze pocitili
lasku, ze ji byli prostoupeni a cim bliz se dostavali do svetla, tim
intenzivnejsi pocit to byl"..
s tim nesouhlasim.. existuje nekolik vedeckych praci, ktere prave onu
identifikaci srovnavaji - pamatuji si kuprikladu japonskeho hudebnika/herce,
atheistu, ktery ono svetlo prirovnal k zari reflektoru na podiu.. obecne se da
rici, ze jelikoz v netheistickych kulturach nejsou natolik pritomny kulturni
artefakty ovlivnene krestanskou tradici, casto chybi ona
personifikace/zosobneni jasneho svetla, pocit byti milovan ci komunikace se
svetlem.. v nasi spolecnosti zakorenene motivy "Buh je laska" ci "Buh je svetlo"
podstatne ovlivnuji samotnou interpretaci euforickych pocitu jako „lasku“
vyzarovanou od Boha ci jako bozský zdroj a vyse zminenou percepci tohoto
fenomenu v Japonsku muze naopak ovlivnovat i tendence k nevyjadrovani citu ci
lasky slovne
Na rovinu. Já zažil stresový šok. Ale v té chvíli jsme nevěděl, že to je on. Má to veice podobné projevy jako infarkt - jediný rozdíl je, že to bolí opravdu vlevo a ne pod hrudní kostí uprostřed, jako infarkt. jinak ochrnutí, brnění v lévé části těla, jen jsme se sesul, naštěstí jsme seděl na sedačce. byly asi 3 hod ráno. i jen tohle mi stačilo se smířit se vším, co bylo a že už to nebude. a to jsme dokonce byl ochuzen o nejbližší, kteří byli na dovolené, na kterou jsme já kvůli té práci , při které jsme se sesypal, nemohl
jen vědomí, že je možná konec, mne podivně uklidnilo (bylo to v době, kdy ještě nebyly mobily a bál jsem se pohnout- zvednout z toho lehu)
Snad každý po klinické smrti uvádí nezažité zklidnění a smíření. Je to možná projev toho, že lidé se většinou nebojí smrti, ale jen umírání, dlouhého a bolestivého. Z pozice psychiky jsme na tom všichni prakticky stejně. Je tedy logické, že máme i stejné vjemy a pocity, když si myslíme, že se blíží konec.
To zažili mnozí, nejsem výjimkou.
Už jsem také četl poznámky a líčení k tématu, od lidí, kteří se
dostali na rovinu smíření a oddechu (doslovně) a byli po navráceni
popadnutím dechu do "surové" reality mírně řečeno zklamáni. Možná, že
se to dá přirovnat probuzení z krásného snu ve spánku.
Byla jsem take v realne blizkosti smrti, dokonce mi davali asi 2% nadeje na preziti..zadne smireni jsem nepocitovala, jen jsem si prala zbavit se ukrutne bolesti..a utect z ni..na chvilku se mi to i podarilo a byla jsem najednou v otevrenem okne , pak jsem se asi vratila, upadla do bezvedomi..stalo se to pri virovem onemocneni zpusobenem neznamym virem tropickeho puvodu, ackoliv jsem v tropech toho roku vubec nebyla..
Halucinace to nebyla neb jsem měla potom několik dní i týdnů stav abs. blaženosti který se jen pozvolna vytrácel nějakým tím hříchem a taky od té doby jsem četla intenzivně Bibli a věnuji se teologii do dnes.
Tak to vypadá na velice solidní matroš se zbytkáčem ještě po týdnech .-))))))))))))
Lidé odjakživa lnuli k bohům.
Nejdřív pojmenovali "tvůrce" přírodních jevů, Pak jejich "rodiče", pak
potřebovali polobohy a jiné nestvůry ze říše zvířat.
Po jisté době někteří "vykukové" zjistili, že moc bohů se dá využít a
zneužít - založili chrámy božstev a vybavili oběti pro "choutky" bohů.
Trvalo to tisíce let.
Pak zjistil Mojžíš, že k ovládnutí Izraelitu by bylo dobré vymyslet
vyššího boha, který promlouvá jenom s ním - chtěl být jejich vůdcem.
No a tak si vymyslel boha Jahveho.
A bylo to - ještě k tomu napsat nějaký dej v poznání té doby a bylo
to.
To je jenom takové polidštění Boha nazvat jej Jahveho a nebo Jehovo, to
asi tak jako Pepo a nebo Franto..
Bůh v Bibli není nazván bytostí ani osobou ale lidi k tomuto rádi
tíhnou..
Jo, plameny dokáží rozpoutat rozličné vize.
A pokud vím, u toh okeře byl Mojžíš jen sám, ne? Ostatní musel poslat
pryč. No i kdyby jich tam bylo 5, dá se sehrát divadýlko.
Jejich vědomí bylo na nižším stupni vývoje, což zahrnuje i jeho funkce. Z historie je to patrné a ani by to nemělo překvapit. Máš ale pravdu, že to vysvětluje vznik nadpřirozených bytostí a náboženských představ, poněvadž nižší úroveň (diferenciace) vědomí znamená menší schopnost rozlišení mezi psychickým a fyzickým, vnitřním a vnějším, a menší schopnost provádět volní akty a tudíž vyšší míru vystavení vnitřním psychickým silám (afektům, pudům, komplexům...). V důsledku toho ti lidé své psychické dění z valné části vnímali ve vnějším světě (to se v nějaké míře děje stále i u dnešního člověka) a byli nuceni se bránit přemáhajícím psychickým silám. Tak prostě popisujíc a vystihujíc své prožívání hovořili o duchách, duších a později bozích, a svou zkušenost s různými psychickými mocnostmi vtělili do náboženství. Náboženské pojmy jsou psychologické pojmy.
Názor, že vznik mýtů byl pokusem o odůvodnění a vysvětlení přírodního dění, je dneska už zastaralý, poněvadž z pozdějších výzkumů vyplynulo, že se oni lidé ve svých mýtech o nic takového nesnažili, vůbec k nim takto nepřistupovali, nýbrž mýty je měli začleňovat do světa, tj. pomáhali těm lidem chápat sebe sama, své místo ve světě. Umožňovali jim orientovat se ve světě, jak vnějším tak vnitřním.
Dnešní civilizací nezasažené národy žijí tak, jak odpovídá jejich úrovni vědomí (a my taky). Kdyby jediným rozdílem mezi nimi a námi byla pouhá úroveň vzdělání, tak by byli k nerozeznání od nás ihned po dosažení vzdělání a netrvalo by to generace.
Jako že si blesk nepředstavovali jako boží trest za nějaké jejich viny, ale jako tedy co, co jim pochopí chápat sám sebe, své místo ve světě?
Proč si myslíš, že by jim blesk měl pomáhat v chápání svého místa
ve světě?
Je to v podstatě stejné jako pověsti. Pověst o praotci Čechovi nám dává
pocit identity, říká nám kdo jsme, jak jsme se v tomto kusu země ocitli a
sbližuje nás s ním.
Protože o tomto typu mýtů byla řeč.
To, že člověku pomáhá Bůj jako takový se nějak identifikovat s věcmi,
které nechápe, kterým nerozumí, to je zajisté pravda, ale právě proto
lidé pčisuzovalo Bohům i uvedené "schopnosti", však celou dobu je te
rozdíl v chápání Boha právě v tom, že ateista tvrdí, že k pochopení
vzniku člověka Boha nepotřebuje, zatímco věřící ano.
ono to trochu souvisí i s těmi "meziřádky" - je pravda, že člověk, který reálsocialismus nezažil nebo nemá dostatek informací od rodičů, ty narážky nejspíš nepostřehne. nebo jim nebude rozumět. ale bude si kvůli tomu "nepostřehnutí, nerozumění" vytvářet vlastní vysvětlení reálsocialismu?
Ale tam nebylo řečeno, že takto pomáhá jeden prvek.
Tak jsem to přímo nemyslel, že by se člověk měl nějak identifikovat s
věcma, ono ideálně by tomu mělo být naopak: veškeré identifikace a
projekce by měli být zrušeny, abychom mohli vnímat svět takový, jaký je
(v našem obvyklém stavu vědomí se tak ale neděje). Ono jde spíš o
"zasazení" člověka mezi ty věci, do přírodního dění. Vytvořit tu
vzájemný kontext.
Jde o princip.
Proč jsme potřebovali Boha/y před 42000 lety, se dá pochopit. I proč je
mají dodnes některé kmeny v Africe, Jižní Americe. Jejich prostřednictvím
si člověk vysvětloval to, čemu nerozuměl, nerozumí.
A je otázka, jestli v tom musí pokračovat i dnes.
Tak Bohové, jak jsem se pokusil vysvětlit, nesloužili k pokusu o vysvětlení jevů. Vzhledem k tomu, že strukturu psychiky máme stále stejnou, tak jsou Bohové relevantní i dneska. Síly, které reprezentují, působí stále.
No nevim .))))
Už jen podstata víry - stvořil nás Bůh - to je přeci "vysvětlení jevu
Bohem" jak vrata od hangáru :-)))
Já se přiznám, že právě moc nechápu, co přesně tím myslíš, proto
jsme se ptal. Ten příměr s praotcem Čechem, to je vcelku pochopitelné,
slouží to identifikaci se s nějakými předky, ale problém je, že to
hypoteticky NENÍ MÝTUS, jako lidé, jako Češi, nějaké (lidské) předky
samozřejmě máme, mnohým je to jedno, leckdo neví, že na "praotce Ćecha"
by ve skutečnosti neměli být moc hrdí, ale spíš naopak, atd. atp., ale
pořád jsou to záležitosti reality, jako ti komunisté před 1989. Pokud, je
to mýtus úplně jiného kalibru než Bůh nebo vodníci ap.
Já psal o důvodu vzniku ideje Bohů a nadpřirozených bytostí vůbec, že lidé je nezačli koncipovat proto, aby vysvětlili dění v přírodě. I když k tomu nakonec klidně mohli být použity, tak jejich původ spočívá v popisu prožitků a vnitřních zkušeností v době, kdy lidské vědomí ještě nebylo tak jasné či lépe široké, aby umožňovalo přesnější rozlišení mezi psychickým a smyslovým vjemem (a tudíž se psychická a fyzická realita míchali dohromady) a kdy přirozeně neexistovali psychologické pojmy (kromě snad pojmu myšlenka). Mýty jsou typickým mixem těchto dvou realit, kdy je psychické dění vnímáno a zakoušeno ve vnějším světě, tj. jako události či kvality vnějšího světa a nikoli jako psychické události (v určité míře se toto stále děje i nám dneska). Jednotlivé příběhy pak plnili funkci začlenění člověka do jeho prostředí, do společnosti... Pomáhali člověku v orientaci ve světě a chápat své místo v něm. To jsem se pokusil ilustrovat připodobněním k pověstem, které plní podobnou funkci.
Co se týče Bohů, vzpomněl jsem si na jeden Jungův citát:
S tím, co lidstvo nazývá od pradávna „Bohem“, se setkáváte každý den. Dáváte mu jen jiné, takzvaně „rozumné“ jméno, nazýváte ho např. „afektem“. Je odedávna tím psychicky silnějším, jež je schopno zcela vykolejit váš vědomý úmysl, fatálně jej zkřížit a případně rozmetat na kousky. Jen málokdo nemá strach „sám před sebou“. Bůh se v tom případě jmenuje „já sám“ atd. Okolní svět a Bůh jsou dvě primitivní zkušenosti, obě jsou stejně velké a obě mají tisíce jmen, která na skutečnosti nic nemění. Kořeny těchto zkušeností jsou neznámé. Duše odráží obě. Ona je pravděpodobně bodem, ve které se jedna druhé dotýká. Proč se vlastně ptáte na Boha? Bůh ve vás všechno převrací a podněcuje vás k těm nejzvláštnějším spekulacím.
Tvůj citát:
Je odedávna tím psychicky silnějším, jež je
schopno zcela vykolejit váš vědomý úmysl, fatálně jej zkřížit a
případně rozmetat na kousky
Strašné, třesu se strachy ... můj "vědomý úmysl" má být úplně rozmetán na kousky, jak a čím ho jen zase slepit...
Víš, součte, já cítím půdu pod nohama (díky gravitaci) a mé vědomé úmysly jsou pohromadě a pohromadě byly. Vidím viditelné, slyším slyšitelné, hmatám hmatatelné, čichám čichatelné ... žádná stopa po vidění neviditelného. Třeba je to dar přírody, že ke mně nemluví neviditelné bytosti, že mi v domě neřádí duchové, a neřádili ani když jsem byl dva roky v kasárnách jako vojín. Ano, někdo mne tam i okradl, ale to nebyl zajisté duch, ale spíš nějaký poberta, skřiňky jsme neměli na zámek. O podstatě blesků, duhy a jiných přírodních fenoménů jsem byl poučován od předškolních let a nikdo do mne nehustil náboženství. Díky bohu.
S bohem zkušenosti mít nemohli. Mohli mít jen strach z neznámého.
Strach, že jsou na zemi jen omyelm to určitě nebyl.
Ano. Afekt. tedy nerozum.
Jo. a do toho strachu patří i strach z blesku, z boha, bez ohledu na to, že
člověk potřeboval prostě vysvětlit, co a proč s eto kolem něj děje a
ještě neměl možnosti
Měli zkušenost s něčím silným, přemáhajícím, co nazvali bůh. Copak
to z toho není jasné? Umisťovali sice takový faktor mimo psýché, což byl
z dnešního hlediska omyl, ale pointa je v tom, že ti bohové (a nejen ti, ale
i duchové) nebyli dílem fantazie, nýbrž byli prostým popisem jisté
zkušenosti. Stál (a stojí) za nimi reálný faktor.
Afekt je silná emoce.
On taky Bůh ve tvaru dýmového sloupu je vodil po poušti, tedy že udával
jim směr kudy mají jít a kam:
Exodus 13, 21Hospodin šel před nimi ve dne v sloupu oblakovém, a tak je
cestou vedl, v noci ve sloupu ohnivém, a tak jim svítil, že mohli jít ve dne
i v noci.
No jo ale například takový Ondi ten doma za pecí nezabloudí :-)
I když ale zase kdo mu jeho oblíbené zázemí vnukl?
Možná se rozpomene že kdo, možná nějaká prozřetelnost ?
Pokud vnímali Boha jako dýmový sloup, který je vede po poušti a udává jim směr,pak chápu, že jim to trvalo 40 let ...
Ono číslo 40 je symbol plnosti to Alibaba taky měl 40 loupežníků ale kdo vi kolik jich bylo.
Náboženství
V Bibli představuje číslo čtyřicet „přípravu“
https://cs.wikipedia.org/wiki/40_(%C4%8D%C3%ADslo)
Síly, které reprezentují, působí stále.
Máš nějaké praktické příklady těchhle božích sil?
No vidíš, a pak ti tu ale VISITOR a jemu podobní tvrdí, že bůh není
jen statistická pravda, ale absolutní pravda :-))))
Ateisté nevěří v Boha, definovaného náboženstvím - tedy jako něco,
cokoli, čemu je nutné být vděčný za vlastní existenci, protože nás
záměrně stvořil. Což by vděčnost jistě vyžadovalo. A možná i
poslušnost.
Tohle je problém mezi ateistama a teistama :-)))))
je pravda, že já si za tu dobu posledních pár měsíců všiml, že jak jsem před rokem a 2 měsíci nacválal na diskusi k VISITOROVI a většina zastávajících se Boha mi přišla jako klasicky věčíví, postupně, halvně díky debatám o ukrajině, poznávám, že vy jste vcelku mnohovrstvá skupina "věřících v boha", kdy někteří v toho křesťanského boha sami nevěříte, a nazýváte tak jen "něco nad" .-))))
třeba ratka, to je spíš filosofka
pavla je věřící pro sebe (asi nejideálnější:-))))))
visitor - naprostý náboženský fanatik
lorak - rozhodně fanatik, dodnes ale nevím, v co vlastně věří, jestli je
to jehovista, jak je mu někdy podsouváno?
soucet - podivnej filosof - na jedný sraně nepíše o klasickém bohu z bible,
na druhé straně to, v co věří, popisuje pořád jako "něco nad
člověkem", ale jen lidské vědomí to není - je to věčné. a to člověk
nebyl a není
mnichal, ten tam došel nově a je budhista
KIWI, no to je prostě jen debil .-))))
Lorreta - taky je spíš v rovině psychiky, než samotné krystalické víry
krudox, nechávám si ho nakonec, jsme přesvědčen že věří, a najednou
nevím, v co. včera nebo kdy jsme se ho ptal, v co věří, ani nevím, jestli
mi odpověděl, pak jsme musel pryč a už jsme to možná nečetl
kdo tam ještě docházel z věřících ? k VISITOROVI. Sele. No ten věří v baštu a SPD .-)))))))))))))) TO BOZI NEJSOU :-))))
Jenom že slovo ateizmus vzniklo ze slova teizmus :-)
Tak že co bylo dřív ?
Slovo ateismus ze slova teismus nevzniklo. Vzniklo ze slova ateista, které
samo vzniklo z latinského atheus, pocházejícího z řeckého atheos. Skládá
se z předpony a- (bez) a kořene theos (bůh). Tedy člověk bez boha,
nevěřící. Slova teista a teismus vznikla až druhotně jako opozice k
ateistovi a ateismu. Slovo ateismus sloužilo ke zdůraznění nevíry v boha
(tehdy neobvyklé), zatímco víra byla v té době spíš samozřejmostí,
takže žádné takové označení nepotřebovala.
Takže dřív byl ateismus!
ad kroky:
.."slovo ateizmus vzniklo ze slova teizmus :-) Tak že co bylo dřív
?"..
prvni byla nevira - na pocatku historie lidi nikdo neveril v zadneho boha
Což nemůžeš dokázat, je to tvůj předpoklad a možná že i Tvoje víra
:-)
Co vím tak nějací domorodci vařej nějakej lektvar a potom komunikují s
Bohy.
Ostatně židovské náboženství jak by smet, to samé v bleděmodrém, kadidlo a kadidelnice, tedy je předpoklad že už opice snědli něco po čem komunikovali s Bohy.
Četla jsem že některé rostliny byli tak oblíbené a lidi na nich tak závislí že je snědli úplně všechny a už neexistují..
Zajímalo by mne, proč třímají v levé ruce držátko od ukradené nákupní
tašky a také jestli ty náramkové hodinky té levé bohyně nepotřebují
natáhnout.
Kabelky bohů
Najdeme je na mnoha místech. Göbekli Tepe je oficiálně datováno do doby kolem 10000 let př.n.l. Na jednom ze sloupů můžeme vidět předmět, který svým tvarem připomíná nákupní tašku nebo kabelku.
Je to jen náhoda, že stejný předmět najdeme na reliéfu z Asýrie, který je oficiálně datován do období 800 př.n.l.? Podobně zvláštně působí pohled na kamennou skulpturu, jejíž vznik se nepodařilo přesně časově určit. Přisuzuje se Mayům v období 2000 let př.n.l. až 500 let n.l. Na kameni je zajímavé, že osoba má na hlavě (něco jako) přilbu.
Je zajímavé, že tento předmět nacházíme u všech kultur, které tu nejspíše byly v době před potopou světa. Co to ve skutečnosti bylo? K čemu to mohlo sloužit?
Ano, to je problém, že nevíme a nemůžeme vědět, co měl autor plastiky (reliéfu) na mysli, když to tesal z kamene. Může to být i věneček z pampelišek, jako i symbol moci a bohatství. To, že má každá bohyně za pasem hned dvě dýky ukazuje na jejich zámožnost. Ještě ve Středověku měla šavle cenu jedné vesnice kompletně s kozami i s lidmi.
Helma na hlavě je zpravidla součást válečnické zbroje. Než se lidé naučili výrobu a zpracování kovů používali dřevo, ale také kůži na výrobu ochrany šešulky. Karel May popisuje účes Winnetoua jako jeho vlasy upravené za pomoci tuku a jílu do pevné helmy na hlavě. Pier Brice něco takového rozhodně odmítl.
Ostatně, co se týče záhadných předmětů ... až zanikne křesťanství, tak budou naši prapra...prapotomci mudrovat nad světlým kroužkem nad hlavou některých zobrazených starověkých osob a budou to pokládat za nějaké předpotopní zařízení na bezdrátovou komunikaci, nebo také třeba za symbol mentální poruchy dotyčného zobrazeného.
Ten strom asi zkameneněl údivem z těch dvou zrcadlových bohyní s
poškozenými letkami.
Kdyby to uviděl Linné, tak ho pokřtí na petrodendron, nebo dendropetron.
Co člověk nadělá způsobuje u jiných často speciální údiv.
To je frňákovník.
jinak to nemusí být vůbec strom, ale něco na způsob totemu
to je víc než pravděpodobné. dokud člověk neprovozoval zemědělství, ale jen to sbíral, trhal a žral, určitě mohl něco specidického na omezeném biotopu doslova vyžrat
ad kroky:
.."Což nemůžeš dokázat, je to tvůj předpoklad a možná že i Tvoje
víra :-)"..
nikoliv, je to nazor reflektujici poznatky vedeckych praci v ramci psychologie..
predevsim pak tech, ktere zkoumaji jeji funkcni puvod - kuprikladu vyvoj tohoto
rysu lidske mysli ve smyslu kognitivni adaptace na environmentalni vyzvy.. v
zadnem pripade se tedy nejedna o mou viru
"kognitivni adaptace na environmentalni vyzvy": to si musím vylovit ve slovníku co to je :-).
ad kroky:
.."kognitivni adaptace na environmentalni vyzvy: to si musím vylovit ve
slovníku co to je :-)"..
skutecne nejde o nic sloziteho - uvedu nejakej klasickej priklad s kategorizaci
kauzalnich vysvetleni / konecnych a bezprostrednich:
konecne vysvetleni osvetluje, proc se urcite chovani vyvinulo, tedy ona adaptace/vedlejsi evolucni produkt: ptak migruje kvuli mensi nabidce potravy v zime, cimz zvysuje sanci na preziti a rozmnozeni
bezprostredni vysvetleni osvetluje faktory ovlivnujici, jak a kdy je chovani "provadeno": ptak migruje diky jeho zkusenosti s menicimi se dennimi hodinami slunecniho svitu
Lidi měli v pravěku jiné starosti, než mrhat časem a energií nějakým
náboženstvím. Museli ulovit mamuta, nařezat pazourkem jeho kůži, vydělat
ji žvýkáním, sešít si z kůže texasky a plachty na teepee. To až pozděj
nějaká bezzubá stařenka ve snaze se odměnit za darovanou potravu hlídala
děti dospělým, když šli tihle na lov. No a když děti hodně zlobily, tak
je stařenka strašila bohy a jinými vymyšlenými potvorami.
Takhle a nejinak vzniklo náboženství - strašením nevědomých a
bezbranných dětí vymyšlenými potvorami.
To je pravda, ale právě to je v podstatě důkaz, že pokud nebudu brát
ateismus jen jako obecný stav, tak abych mohl v něco ne-věřit, musí to
něco nejprve existovat. tedy tedy je tam daná kauzalita - nejprve v něco
uvěřit - a až potom mohu v to něco ne-věřit :-)))) podle mne .-)))
v podstatě si myslím, že popírat mohu jen něco už daného předtím :-)))
jinak popírání nemá smysl, když není co popírat :-))
Včera bylo na fejzu:
"Křesťanství je jako fotbal.. Máte různé týmy a různé vlajky a
jednotlivé týmy se mezi sebou nesnáší z rivality. Ale ve výsledku, co
všechny lidi, kteří fandí těm různým týmům spojuje, je láska k
fotbalu. Zarytý fanoušek Sparty miluje fotbal stejně jako fanoušek Slavie
nebo Bohemky. A fotbal má svoje pravidla stejně jako křesťanství. Jeden
křesťanský klub (denominace) stojí proti druhé, ale ve skutečnosti je
všechny spojuje láska ke stejnému sportu... a ten sport je HŘÍCH. Hřích
je hnací motor jejich sportu, protože bez něj je pro ně němožné podávat
jakýkoliv výkon. Odstraňte hřích z křesťanství a je to stejné jako
odstranit brány z fotbalu. Jaký smysl má dál kopat do balonu, když už se
není kam trefit?"
já jsme konvertita. Tedy původně ateista, který se stal věřícím. A protože jsem se stala věřící, což je čistě nitěrní osobní záležitost, sdílím tento stav s jinými věřícími a dávám najevo svoji příslušnost k denominaci. To si věřící vybere určitý vnější projev který společeně sdílí, ale vnitřní víra je jedinečna. Je to něco jak řeka, která tryská ze srdce ... jak se dává tak dostává :-)) To co vypadá jako filosofie je jen toporná snaha se vyjádřit. :-)