5.2.2. Příchod Kršnův a Kristův
První okamžiky a roky života obou vtělených Bohů tak, jak jsou
zaznamenány
v posvátných textech, provázela řada zvláštností. Zejména v
příbězích o raném dětství
lze nalézt více podobných událostí. Účelem jejich následného výčtu
není hledání vlivů,
ale nastínění shodné oblasti v tradicích, které jsou na osobách Kršny a
Krista založeny a
zde srovnávány. Následuje tedy řada shodujících se paralelních situací.
Budou uvedeny
tučným písmem události Kršnova života popisované Bhagavatapúránou a
kurzívou
označené citace z kanonických evangelií.
Narození Kršny bylo rodičům ohlášeno z nebes.
„Anděl jí řekl: ´Neboj se, Maria, vždyť jsi nalezla milost u Boha. Hle,
počneš a
porodíš syna a dáš mu jméno Ježíš.´“ (L 1,30-31)
Kršnův příchod na zem měl pro místního vládce znamenat
svržení.
„…mudrci od východu se objevili v Jeruzalémě a ptali se: ´Kde je ten
právě
narozený král Židů? Viděli jsme na východě jeho hvězdu a přišli jsme
se mu poklonit.´
Když to uslyšel Herodes, znepokojil se…“ (Mt 2,1-3), neboť se obával
svého svržení
právě narozeným králem.
Vládce chtěl předejít svržení a hodlal zabít jeho matku, nebo pak
alespoň jeho.
Herodes vyzval mudrce: „Jděte a pátrejte důkladně po tom dítěti; a
jakmile je
naleznete, oznamte mi, abych se mu i já šel poklonit.“ (Mt 2,8) Chtěl ho
však, jak víme,
zabít.
Kršnův bratr se narodil tak, že Bůh vložil embryo do těla
matky.
„Maria byla zasnoubena Josefovi, ale dříve, než se sešli, shledalo se, že
počala z
Ducha svatého.“ (Mt 1,18)
Kršnovo narození doprovázely příznivé úkazy.
„…A hle,hvězda, kterou viděli na východě, šla před nimi, až se
zastavila nad místem,
kde bylo to dítě.“ (Mt 2,9)
Kršna je transportován do sousední země, a tím plánu vládce
uniká.
„…anděl Hospodinův se ukázal Josefovi ve snu a řekl: "Vstaň, vezmi
dítě i jeho
matku, uprchni do Egypta a buď tam, dokud ti neřeknu; neboť Herodes bude
hledat
dítě, aby je zahubil. On tedy vstal, vzal v noci dítě i jeho matku, odešel
do Egypta" (Mt
2,13-14)
Kršna vyrůstá v kraji obývaném pastýři.
„A v té krajině byli pastýři…“ (L 2,8) Všeobecně však jde o
pastýřské prostředí, viz
jesle.
Obelstěný vládce nechá povraždit všechny novorozence.
„Když Herodes poznal, že ho mudrci oklamali, rozlítil se a dal povraždit
všechny
chlapce v Betlémě a v celém okolí ve stáří do dvou let, podle času,
který vyzvěděl od mudrců.“ (Mt 2,16)
Zda jde o náhodu, vliv jednoho textu na druhý, nebo o rituální úděl
příchodu
vtěleného Boha na svět, je předmětem odborné diskuse. Pro nás je
podstatné, že
z těchto podobností plynou možnosti sblížení textů obou kultur a také
lze mít tuto
spojitost na zřeteli při porovnávání obou textů, které nadměrné
množství spojitostí
nemají.