Jde o to, aby je nepovažovali za zosobnění Boha, poněvadž tím se z té
věci stává modla.
Zakázáno je to písemně formou přikázání, jiným způsobem to zakázat
nejde.
Jde o to, aby je nepovažovali za zosobnění Boha, poněvadž tím se z té
věci stává modla.
Zakázáno je to písemně formou přikázání, jiným způsobem to zakázat
nejde.
No ale když je to jednou namalované a nebo vysochané tak se to uctívá
už jenom proto že to visí, stojí někde na výstavném místě ale v Bibli
dokonce je:
Dt 27,15 „Buď proklet muž, který zhotoví tesanou nebo litou sochu,
ohavnost před Hospodinem, výrobek rukou řemeslníka, a uloží ji v
úkrytu.“
Obrazy ani sochy se neuctívají. A už vůbec se neuctívají coby zosobněního Boha.
Logiku stranou, u těch model ji taky neuznáváš, a stačí ti, že slovo zosobnění není v Bibli. Takže nepoužívej dvojí metr. Je snad hospodinka v Bibli? Není. Takže vymalováno!
A proč tak zaostalou knihu tedy bereš v jiných pasážích tak vážně slovo od slova?
Bibli vymysleli a psali mužský ... teda mohly taky vymýšlet a psát ženský, mužatky, který byly tak silné, že dokázaly zfackovat mužského. Podívej třeba ba Amazonky a nebo na antické společenství na ostrovš Lesbos. (ten ostrov by visitor určitě nejradši potopil, nebo aspoň přejmenoval ... Poloostrov pro homosexuály křesťané mají, jmenuje se Athos).
Lidi patriarchální společnosti si udělali halvně mužské bohy -
svalovce na metání blesků, na zemětřesení, na erupci sopek ... bohyně si
udělali pro krásu, pro mateřství i pro inteligenci. To rozdělení
pracovních náplní odpovídalo tehdejší dělbě práce lidí v době
kamenné.
Máme pochopitelně i krásné výjimky, ako třeba Afroditu, Athánu a
Dianu.
2. Tesalonickým 2, 11Proto je Bůh vydává do moci klamu, aby uvěřili lži.
Ano mohu mít sochu Buddhy doma,ale přesto jí neuctivam mám jí proto že Buddha je mou cestou stotiznenim všeho v co má cesta mi dává smysl.
Občas ano jelikož jsem astmatik jinak u ní nemedituji.Mam i obraz Buddhy,ale ten jsem dostal a dárek se nemá vyhodit ani prodat.
A co ty z kuchyňský linky? Jestli neometáš, seš prase. Jestli jo, je to tvoje modla!
Jo ale kuchyňskou linku nevyhodíš protože je to praktická věc ale bez sochy Buddhy se klidně že obejdeš, může se vyhodit.
Bez nezaprášený linky se taky obejdeš. Prach převaříš a upečeš a nic od něj nechytíš. Jestli ti to vadí esteticky, je to stejný, jako když někomu esteticky vadí byt bez sochy či obrazu.
A vůbec – je snad kuchyňská linka v Bibli?
No podle tvé logiky musíš do něčeho, co je v Bibli, to se holt nedá svítit…
Jako když už jednou ta tužka je, tak se používá k tvorbě model.
A ten citát – ten se jistě nacházel v nějakém kontextu, než jsi ho z něj vytrhla. Uvědom si, že to sdělení, tedy jeho základ zní „buď proklet muž“! Muž jde tedy do pekla v každém případě, a žena, která něco prokletého používá, ta jistě taky. Tedy být matkou znamená přiznání této ohavnosti! K tomu vede TVOJE „logika“, stačí se jí důsledně řídit…
Ja mám dom tužky protože často něco píšu a k tomu potřebuji notes, papír.
No to je to samý, jako mít doma obraz, protože je hezkej. Sice LZE
použít jako modla, ale proč bych to dělal. Stejně jako s tužkou LZE
vytvořit potenciální modlu, ale proč bys to dělala?
Buď musí být tužka i obraz v pořádku, nebo není v pořádku ani obraz,
ani tužka. Protože oboje umožňuje modlářství.
Já tu nevykládám svůj názor, jen používám tvou pseudologiku, abys
viděla, jak je naprosto mimo.
To není mimo, od té doby co nekreslím a nemaluji tak neutrácím za materiál, žiji skromněji.
Ale tužku – ten zlotřilý nástroj k tvorbě model – ten doma máš. Takže tě peklo nemine!
Jako není psáno, že nesmíš udělat obraz nebo sochu (s výjimkou toho, když ji děláš proto, aby ji (ne to, co představuje, ale JI jako takovou) někdo považoval za boha.
v Bibli je napsáno, že nemáš vyrábět modly. Ne že nemáš vytvářet obrazy nebo sochy.
Deut 4: 16abyste se nezvrhli a neudělali si tesanou sochu, žádné sochařské zpodobení:
23Dávejte si pozor, abyste nezapomněli na smlouvu Hospodina, svého Boha, kterou s vámi uzavřel, a neudělali si tesanou sochu, zpodobení čehokoli, co ti Hospodin, tvůj Bůh, zakázal,
Ale u mně je rozhodující ten první úkol neb jsem malovala a sochala, to že je neuctívám je jenom životní praxe, to se ale taky musí člověk tomu vyučit a Vám to tedy nejde.
Já se nemodlím vůbec, tak mi uctívání model nepředhazuj, to se ateistů netýká.
To fakt nevím. Asi pořád tajně doufám, že nějaký rozum přece jenom máš.
ne je to něco jiného. Tohle co předvádí, je obranný mechanismus, který jí má pomoci zamezit pocitu zoufalství.
Ja tu diskutuji, tedy že tu nic nepředvádím, nevím proč se mne snažíš znevažovat, zhodit., se předvádíš?
1.Korinstkým 12
2Pamatujete se, že když jste byli pohané, táhlo vás to neodolatelně k
němým modlám.
1. Jan 5.
21 Vyvarujte se model, drazí!
Zjevení 22
14 Blahoslavení, kteříž zachovávají přikázání jeho, aby měli právo
k dřevu života a aby branami vešli do města.
15 Vně pak budou psi a čarodějníci, a smilníci, a vražedlníci, a
modláři, i každý, kdož miluje a činí lež.
Tohle je všechno irelevantní, to jen zakazuje modly, ne obrazy a sochy, které modlami nejsou.
Jak to že ne ty nechodíš na výstavy obrazů a soch ?
Jestli jo tak tě to neodolatelně táhne k němým modlám.
Chodím, ale jen výjimečně, radši mám jiné věci. A ty máš pocit, že návštěvníci sochařských výstav se tam chodí modlit k sochám, které považují za bohy?
..vždy je smutné, keď sa človek nevie modliť (neviera), a nemodlí - najhoršie, keď v tom zotrvá do smrti......
Blbost! Smutné je, že existují bigoti, kteří své nepodložené představy o světě vnucují ostatním.
.prajem vám len jedno, aby ste spoznali aj iné veci, i tie, ktoré dnes zosmiešňujete...
Pokud je zesměšňujeme, asi jsm eje už poznali a sezdali zesměšňováníhodnými
Smutné proč?
Když to dotyčný nepotřebuje
Smutné je spíš to, že to někdo potřebuje, se modlit
smutné je to v tom, že modlitbami, spojenými z ľútosťou zmývame svoje hriechy, ktorých máme stovky, a v hriechu sa nedá predstúpiť pred Boha, pred ktorého predstúpi každý a ukáže jeho mentálny profil, svedomie, stav duše.....a ateizmus to nevylučuje, pre Boha je irelevantný...vyhováranie sa na ateizmus v našej kultúre neobstojí, lebo tu každý má možnosť poznať Boha v Kristovi...
skrze modlitbu Boh vo viere (modlitba je možná len vo viere) ospravedlňuje, lebo v modlitbe je aj pokánie...
Nejen v modlitbě je pokání. Pokání se nevyjadřuje výhradně jen skrze modlitbu.
Ne není. Lítost je emoční postoj, který není nijak vázán na modlitbu.
Ty stovky hříchů, které máš, jak jsi přiznal, nesmyješ ani vynikajícím pracím prostředkem O.O na praní při 90°C. Počítám, že nezabere ani Čikuli. Chtělo by to vyzkoušet HCl(aq), to by mohlo uvolnit zavápněné krevní řečiště, nebo krevní bystřiny.
Poznat Boha v Kristovi nelze. Lze jen uvěřit, že jsem ho poznal. A věřit, že vím, a přitom nevědět, to radši zůstanu u toho, že nevím. Víra je totiž opravdu pouze víra. To není nic „vyššího“ nebo lepšího, to je jen nepřipuštění si, že nevím. Nic pro kriticky myslícího člověka.
Smutné né, ať se modlí lidé ať si meditují lidé ať si věří lidé ať si nevěří lidé, podstatou jsou dobré činy a zkutky nás samých.
ještě smutnější je, když je člověk amorální povýšenecký křivácký prolhaný prase...
Hm, to je jako vyložit si větu, že řidič nesmí jet moc rychle, jako že řidič nesmí jet. A obhajovat to tím, že zbytek tě nezajímá, protože pro tebe je důležité jen to první.
Žádný první a druhý úkol není, celé je to jedno sdělení, jedno přikázání.
Kdyby sochy nebyli tak by se neuctívali, ale počin k tomu je že se zhotoví a zhotovitel to má zakázané zhotovovat je.
Neexistuje zákaz je zhotovovat. Zakázáno je zhotovovat modly, nikoli obrazy a sochy.
..ani netušíte, o čom sú preklady, používate len jeden/KB, ten zo 16. st. - dnes už hodne zmätočný...
Jasně v 16. století byla Země ještě středem Vesmíru a jakákoliv pochybnost se trestala upálením.
Časy sa mněnijů.
čo sa s ňou dohadujete? nevidíte, že nie je schopná pochopiť základné veci?
Proto chci, abys to všechno ukázala i s kontextem (tj. tím co předchází citovaný úryvek, a tím, jak pokračuje.). Proč to nechceš udělat? Víš, že bychom měli pravdu?
Už to sem dám dnes po třetí :
Deut 27
15„Buď proklet muž, který zhotoví tesanou nebo litou sochu, ohavnost před
Hospodinem, výrobek rukou řemeslníka, a uloží ji v úkrytu.“
To jsi neměl požadovat, to byla chyba. Bible vystačí na statisíce tisíce "příspěvků" a to bez opakování.
Dt 5:8
CSP Neuděláš si tesanou modlu jakékoliv podoby toho, co je nahoře na nebi
nebo dole na zemi či ve vodě pod zemí.
MPCZ Nesmíš si zhotovit sochu, žádné zobrazení toho, co je v nebesích shora, ani co je na zemi zespod, ani co je vo vodách zespod vůči zemi;
CRP Neuděláš sobě tesaného (obrazu) ani jakékoli podoby (toho), co jest na nebi nahoře ani co jest na zemi dole ani co jest ve vodě pod zemí.
BKR Neučiníš sobě rytiny, ani jakého podobenství těch věcí, kteréž jsou na nebi svrchu, ani těch, kteréž na zemi dole, ani těch, kteréž jsou u vodách pod zemí.
JB Neuděláš si žádnou sochu ničeho, co se podobá tomu, co je nahoře na nebi nebo dole na zemi nebo ve vodách pod zemí.
HEJCL Neučiníš si sochy ani obrazu kterékoliv věci, která je svrchu na nebi, dole na zemi, nebo ve vodách pod zemí.
PKM Nedělej si sochy, obrazy čehokoli, co je nahoře v nebi a co je na zemi dole a ve vodě pod zemí!
A s jakým kontextem ? ¨Tak si zalistuj v Bibli a přečti si co je okolo.
No protože celý kontext říká toto:
"Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit."
toto je celé přikázání. Ty uvádíš vždycky jenom první větu a tím jí vytrháváš z kontextu (ze souvislosti).
No ano nejdřív se musí zhotovit a když se nezhotoví tak se ji ani nikdo nebude klanět, to je věc následná, až ta druhá..
To ani když se zhotoví, tak se jí nikdo nebude nutně klanět. Ten verš hovoří o situaci, kdy se klaníme (a sloužíme) nějaké věci - tj. když tu věc považujeme za (zosobnění) Boha. Copak opravdu tak jednoduchou věc nedovedeš chápat?
Aha tak že mohu zhotovovat obrazy a sochy jen je nesmí nikdo uctívat :-)?
Protože je to nástroj k výrobě model přece, to snad dá rozum, ne? Jsou lidé, co se bez nich obejdou!
Tomu asi nezabráníš, ale jde právě o to, že tím, že to uvedneé začneš uctívat, z toho uděláš modlu. dokud to uctívat nezačneš, modla to není
PRO SEBE z toho uděláš modlu. ne obecně pro každého. celou dobu je řeč o TVÉM vztahu k Bohu
No to uctívání je přece to špatné! Poněvadž uctívat se může jenom Bůh!
Ale nemám zhotovovat podobenství těch věcí které jsou na nebi z vrchu,
na zemi dole, ve vodách a nebo v podzemí.
A nebo je snad napsáno že můžeme ?
Pokud je nezhotovujeme za účelem jejich uctívání, tak je zhotovovat můžeme. Závadné je na celé té věci jenom to uctívání. Jenom fakt uctívání z té věci dělá modlu. Poněvadž uctívání náleží jen Bohu.
Ty mi nemáš co rozkazovat a už vůbec ne takto hanlivě, nemáš ani špetku slušného vychování.
Ja šla jenom dělat raději něco užitečného ne že by jsem mlčením chtěla dát komukoliv z pravdu a nebaví mne to ani vést zbytečné debaty když vím že mám pravdu :-)
Kdybys měla pravdu, tak by se to při debatě ukázalo. Ty děláš chybu, že nebereš přikázání jako celek, ale vezmeš si z něho jenom polovinu.
Nikoliv, když chci to přikázání realizovat tak nemohu dělat
podobenství těch věcí které jsou na nebi z vrchu, na zemi dole, ve vodách
a nebo v podzemí.
To jestli by ta vytvořená podobenství někdo uctíval jo a nebo ne je věc
druhá, následná po neuposlechnutí toho prvního.
už s tým neotravujte! - nerozumiete podstate veci, a prekrúcatw aj Písmo...
Opakuji ty mi nemáš co rozkazovat a už vůbec ne takto hanlivě a to ty a nebo i ostatní nerozumiete podstate veci, a prekrúcatw aj Písmo.
Je to jedno přikázání, nikoli dvě. Jestli chceš to přikázání realizovat, tak se nesmíš žádnému tomu podobenství klanět a sloužit mu, tj. nesmíš ho považovat za Boha. To je to, co to přikázání říká.
A už vůbec sem to přikázání nedáváte celé, k tomu ještě patří několik vět o pokoleních kteří přikázání zachovávají..
Já beru celý. Ty bereš jenom první větu. Přikázání jsou obě ty věty, ne jenom jedna ta první.
Deu5
8 Neučiníš sobě rytiny , ani jakého podobenství těch věcí, kteréž
jsou na nebi svrchu, ani těch, kteréž na zemi dole, ani těch, kteréž jsou
u vodách pod zemí.
9 Nebudeš se jim klaněti, ani jich ctíti. Nebo já jsem Hospodin Bůh tvůj,
Bůh silný, horlivý, navštěvující nepravost otců na synech do třetího i
čtvrtého pokolení těch, kteříž nenávidí mne,
10 A činící milosrdenství nad tisíci těch, kteříž mne milují, a
ostříhají přikázaní mých.
Podstatné jsou ty příkazy, které nám říkají, jak se máme chovat, resp. co nemáme dělat.
Tak například, muslimové nezobrazují až na nějaké květiny v dekoru a řekla by jsem že se jim daří víc než křesťanům kteří zobrazují kde koho.
..je neuveriteľné pozorovať, ako táto žena dokáže v detinskosti previesť diskusiu (o jednej soche) previesť do ničoty, a ako jej na to tunajší diskutéri skočia...divím sa, že vôbec niekto na to (na hlúposti) reaguje...
VISITORE, tohle je diskuse, jestli ti to neuniklo ...... a tady není zakázáno nic k diskutování. jestli se to tobě nelíbí, nemusíš se účastnit.
A co se staráš?
Vždyť se jen tak natahujeme.
Máš s tím problém starče?
Takoví jako ty volbou Fica a jenu podobných ničíš budoucnost naším dětem
a vnukům.
Podívej se už konečně do zrcadla, abys viděl co jsi za vola.
Do všeho se sereš.
Na tvoje hlouposti taky reagujeme - a to ti nevadí.
Co příspěvek z tvé strany - to blbost, zavádění, lež, výmysl, blud,
nebo proruská propaganda.
Stejně jako tužkou nemusí nikdo dělat modly. Tam to chápe, protože tužku potřebuje. U soch to nevidí, protože ona se bez nich obejde. Že je potřebují jiní, třeba z estetických důvodů, to je jí putna.
Estetické je podobenství těch věcí které jsou stvořené Bohem nezhotovovat, protože je to vždy jenom ohavnost.
Estetika je cítění krásného. Že ho ty máš jinak, neznamená, že ho ostatní mají špatně. Zvlášť při poměru, v jakém se vyskytuje tvůj počet vůči počtu těch ostatních.
Modla
význam
objekt zahrnovaný náboženskou úctou
(přeneseně) entita, jíž je přikládána nepřiměřeně velká
důležitost
pokud si já, ateista, vytesám svoje zpodobnění boha, a i se tomu budu klanět, nní to modla, protože z toho budu mít jako ateista max srandu
princip modly je ten, že v ní, za ní vidíš skutečně nějakou moc a sílu, která je třeba i od boha, ale není přímo boží - tedy když například se modlíš ke kristovi nebo panence marii (jejich zobrazení) jako k takovým
názor ateisty .-)))
Si myslím, že modla ve formě plastiky, reliefu, obrazu, či symbolu
slouží na podporu předstaivosti modliče/modličky a jako telefon k oné
bytosti na nebesích, které tato modla znázorňuje. Pravoslavní líbají
rádi na prkně namalované obrázky svatých s představou že takhle líbají
v obrázkovém zastoupení dotyčnou entitu v nebi. Pochopitelně je za tím
pověrčivost, že dotyčná entita tak vidí líbajícího, těší se z toho
líbání a ráda se přimluví u boha za splnění žádostí
líbajícíhí(ho).
Pověrčiví prostě doufají, že jejich žádosti budou vyslašeny a
uspokojeny. Je to takový úplatek (pozorné) ve světě pověrčivosti. Proto
také mají lidé při otevírání kousku dálnice nějakého kompetentního
kněze, který svým postřikem svěcenou vodou dramaticky zabezpečuje dálnici
před zácpami.
a dál je co? Nevtrhávej z kontextu, pak to dopadne tak, jak ti to tu předvedl Arecuk. Nesmíš si vybírat jenom to, co se ti hodí, musíš brát v úvahu celek napsaného.
Za prvé je nezhotovíš a dala jsem sem dnes už verš:
Deut 27
15„Buď proklet muž, který zhotoví tesanou nebo litou sochu, ohavnost před
Hospodinem, výrobek rukou řemeslníka, a uloží ji v úkrytu.“
Ale týká se to evidentně jen muže, a to ještě jen tehdy, když ji ukryje. A musí být tesaná nebo litá. A až dodáš kontext, zjistíme, že se to netýká ani tohoto, jen toho modlení k nim jako k bohu.
…a proto se budu hádat o každé slovíčko v těch jejích pasážích, které se mi (zdánlivě) hodí do krámu, a trvat na pravdivosti doslovného znění jejích vytržených pasáží…
NE! Celá věta zní takto:
Deut 4 15-19: V den, kdy k vám Hospodin mluvil na Chorébu zprostředku ohně, jste neviděli žádnou podobu; velice se tedy střezte, abyste se nezvrhli a neudělali si tesanou sochu, žádné sochařské zpodobení: zobrazení mužství nebo ženství, zobrazení jakéhokoli zvířete, které je na zemi, zobrazení jakéhokoli okřídleného ptáka, který létá po nebi, zobrazení jakéhokoli plaza, který se plazí po zemi, zobrazení jakékoli ryby, která je ve vodách pod zemí; abys nepovznášel své zraky k nebesům, a když bys viděl slunce, měsíc a hvězdy, všechen nebeský zástup, nedal se svést a neklaněl se jim a nesloužil tomu, co dal Hospodin, tvůj Bůh, jako podíl všem národům pod celým nebem.
je to pořád jedno a to samé, nemluví se tu o prostém vytváření obrazů a soch, ale o vytváření obrazů a soch za účelem toho, aby ses jim klaněla a sloužila jim.
Když už se jednou namalují a vysochají tak se s nimi něco dělat musí.
jo, ale nutně se jim člověk nemusí klanět a sloužit jim - a právě to klanění a sloužení jim je to, co Bůh zakazuje, poněvadž tím se stávají modlou a takovéto jednání je modloslužbou.
Tím, že z nějaké věci utírám prach, tím se té věci klaním? Tím z ní dělám modlu?
No tak to máš potom kolem sebe samé modly. Předpokládám tedy, že si doma uklízíš, utíráš prach, myješ kuchyňskou linku, vanu, záchod, nádobí... To všechno jsou podle tvé logiky modly.
Je užité umění které používáme k denodení potřebě, říká se tomu disajn výrobků.
ale tím, že se o něj staráš, čistíš ho, tak z něj činíš modlu - tohle nám tu říkáš.
Utírání prachu je stejně tak věcí hygieny, ale podle tebe se tím přesto ta věc stává modlou.
To sem to až takto nenapsala ale psala jsem o službě modlám, tak že komu sloužíš když umeješ záchod ?
Ale ano, takhle jsi to napsala:
na moje
Tím, že z nějaké věci utírám prach, tím se té věci klaním? Tím z ní dělám modlu?
jsi napsala
Jo. máš péči o neživou věc, kterou stvořil člověk ke své marnosti.
https://diskuze.chatujme.cz/nabozenstvi/ateisticka-spolecnost-t303?lpid=48300#p48300
A zabedněnci nemají mít Bibli. A když ji mají, neměli by mít internet.
Jako mladý jsem záchodovou mísu měl i jako plyšáka,jak se krásně objímala při zvracení to hned zblízka viděl člověk co měl i druhý den k jídlu
Lepší by bylo dát Budhu do terrária, tam by se nezaprášila. Nebo aspoň do vitríny, to by mělo také postačit. Kdysi byly v módě také skleněné poklopy, dokud se neroztřískaly.
Víš kroky, tohle : Buď proklet muž, který
zhotoví tesanou nebo litou sochu napsal nějakej idiot, který
sám, absolutně nešikovný a levoruký, záviděl umělecký talent tvořit
krásné sochy, paláce a malby. Kdyby bolo po jeho, tak by platilo "ora et
labora" a nic jiného, žádný úsměv, žádná zábava, žádné tancování,
žádné divadlo, jen lopota a mydlení. Podívej se kolik krásy stvořili v
antickém Rěcku - v předkřesťanské době !!! Za křesťanů nastal úpadek
lidské společnosti ve všech směrech, v lékařství, v hygieně ve
výtvarném umění ... "ora et labora" přesně v tomhle pořadí ... a trhni
si nohou doživotní hříšníku!
A tím zákazem sexu pro klérus si dali vlastní gól.
No aspoň to malování a jiné výtvarné práce nezakázal ženám.
Takže už i ty zavádíš?
Není tam slovo "socha", ale je tam slovo "modla".
slovo "modla" je v Bibli 21, ona čerpá z ekumenického překladu a tam je slovo "socha".
Dt 27:15
MPCZ Budiž proklet člověk, jenž bude zhotovovat a potají postaví sochu aneb slitinu, ošklivost Hospodinu, dílo rukou řemeslníka! A odpovědí, všechen lid, a řeknou: Ámén!
CRP "Proklet muž, který udělá (tesanou) sochu nebo litou - toť ohavnost Hospodinu - dílo rukou řemeslníka a postaví ji potají." I odpoví všechen lid a řekne: "Amen!"
BKR Zlořečený člověk, kterýž by udělal rytinu aneb věc slitou, ohavnost Hospodinu, dílo rukou řemeslníka, by ji pak i do skrýše odložil. I odpoví všecken lid a řekne: Amen.
HEJCL „Zlořečen, kdo si udělá řezbu nebo slitinu, ohavnost Hospodinu, dílo rukou řemeslníkův, a postaví si ji skrytě." A všecek lid nechť odpoví: Amen.
PKM Buď proklet muž, jenž k potupě Boha udělá sochu nebo masku, dílo rukou umělce, a tajně ji vystaví! – a všechen lid odpoví a řeknou: Amen!