Rozcestník >> Náboženství >> Ateistická společnost

Informace

Název: Ateistická společnost
Kategorie: Náboženství
Založil: sirStanley
Správci: sirStanley , Ondi
Založeno: 10.01.2020 11:58
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 3686803x
Příspěvků:
97751

Předmět diskuze: Ateistická společnost - “Ateismus je pochopení, že neexistuje žádný věrohodný vědecký ani faktický důkaz existence boha, bohů nebo jiných nadpřirozených jevů a bytostí.” Ateismus je racionální a pragmatický a humanistický postoj k světu. Racionální v tom, že usiluje o poznání pravdy ( tím odmítá teorie o existenci neprokázaných nadpřirozených bytostí a jevů). Pragmatický, protože za prioritní považuje to, co je užitečné a prospěšné (náboženství to není, už proto, že lidi rozděluje - viz vztahy mezi židovskou vírou, islámem a křesťany). Humanistický proto, že na první místo staví člověka, skutečnou bytost, nedokonalého, ale vyvíjejícího se tvora, jakým jsme my všichni (ne tedy nějakého vymyšleného stvořitele mimo čas a prostor, kterého ani nelze dokázat).
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #93088

Zobrazit vše


| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 11:07:01 | #93088
Reakce na příspěvek #93087

nie je to symbolika, ani narratív, - je to skutočnosť...


1  
 #93087 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 11:15:47 | #93089 (1)

je to vymyšlená báje, jako vědec byste to měl vědět, že nás Bůh neuplácal z hlíny...


 #93088 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 12:33:38 | #93099 (2)

báje se nevymýšlí, báje se formulují *29716*


 #93089 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 12:34:47 | #93101 (3)

to je prašť jak uhoď...


 #93099 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 12:50:56 | #93105 (4)

Ne tak úplně. Formulování není fabulování.


 #93101 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 12:59:15 | #93107 (3)

Jak to? Vždyť báje jsou v podstatě jen názor. A názor je vedle nějakých znalostí a zkušeností utvářen i subjektivní představou, vírou toho, kdo báji tvoří?
Pakliže jsou to báje o stvoření světa, jsou vymyšlené od začátku až do konce.

samozřejmě něco "formulovat" znamená většinou slovně to vyjadřovat (ale báje mohou být i psané), a to lze i báje, ale nikoli že báje ze jen formulovat, ne?


 #93099 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 13:08:45 | #93110 (4)

Mýty či báje jsou do slov a obrazů oděné zkušenosti, ať už vnitřní nebo vnější, zakusené vědomé nebo nevědomě. Hovoří o člověku a o ničem jiném (i když se to nemusí na první pohled zdát).


 #93107 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 13:16:38 | #93111 (5)
| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 13:51:43 | #93114 (6)

Encyklopedie Diderot z r. 1997, heslo Mýtus:
Symbolický příběh zachycující původní lidskou zkušenost v přírodě a v historii; jeho obsahem bývá často nastolení řádu v dříve chaotickém, popř. beztvarém prazákladu světa. Jedná se o vyprávění mimočasové, jež se cyklicky zpřítomňuje v rituálu a často tvoří víceméně ucelený soubor (mytologii). Tradičně rozšířené mínění, považující mýtus za předlogický (předvědecký) způsob interpretace světa, je patrně mylné; pravda mýtu se opírá o důvěru, které je cizí jakékoli prověřování. Hlavním smyslem mýtu je identifikovat, harmonizovat člověka a společnost s daným přírodním i společenským řádem a nikoliv odpovídat na otázky po povaze světa (interpretovat svět). Civilizační rozvoj vedl k tomu, že mýtus postupně přestal rezonovat se změněnými sociálními podmínkami, což vyvolalo potřebu interpretace, popř. revize mytologických výpovědí a posléze i jeho přímé kritiky. V řecké filozofii tento proces vyvrcholil v myšlenkovou polaritu mýtu a logu, jež vedla ke vzniku filozofie a vědy. Filozofie a teologie se tradičně pokoušejí o radikální demytologizaci, zejména v současnosti však často respektuje hodnotu mýtu jako specifické výpovědi o skutečnosti a chce být spíše jeho interpretací. – Mytologická tvořivost a vnímavost pro mýtus nebyla ani v moderní době zcela oslabena, neboť i pro současného člověka je prvořadě důležitá potřeba harmonizace života s osobní i společenskou realitou; v tomto smyslu jsou osobní a společenské mýty předmětem zájmu psychologie a sociologie.


 #93111 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 14:13:50 | #93116 (7)

Řeč je o bájích :-)))
Ale i bez slovíčkaření je to i v tvé citaci, že si to člověk v podstatě vymýšlel, aby se harmonizoval se světem. Interpretace ap. Mytologická tvořivost ap.


 #93114 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 14:36:41 | #93118 (8)

báj = mýtus; mytologie = bájesloví

O vymýšlení tam není ani slovo. Naopak je mýtus popsán jako zachycení zkušenosti (tj. její formulace) a v tomto směru jako specifická výpověď o skutečnosti.


 #93116 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 14:51:30 | #93123 (9)

jedná se o tradiční, obvykle anonymní epický literární útvar, symbolického nebo náboženského významu, v němž se odráží primitivní, lidový názor člověka na vznik světa, lidského pokolení apod.
*6476* *6476*
No a názor?
Pravdivý, nepravdivý, dezinformační a atd.
Kolikrát se názor i změní po poznání jiných skutečnosti, nebo po vyslechnutí si názoru/poznání/fak­tů druhé strany. *34087* *34087* *34087* *34087* *34087*


1  
 #93118 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 15:22:02 | #93126 (10)

Dneska už se názory na mýty posunuly dál.


 #93123 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 16:31:47 | #93146 (9)

:-)))
No o vymýšlení tam je vlastně všechno, jen bez pouřití toho slova :-))))))))))))))))))

to je jako s "bytostí" v bibli .-))))

Třeba "bájní tvorové" ap. nebo zkušenoast, kterou si neumí vysvětlit, a tak si vymyslí "příběh", jak k té zkušenosti dosšlo a co znamená.

atyd atp.

já se o tom ale už nebudu dohadovat :-))))


 #93118 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 22:56:54 | #93196 (10)

zachycení zkušenosti = její zachycení do slov, její zformulování. To není vymýšlení si, to je jednoduše popis zakoušeného.


 #93146 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 18:12:28 | #93160 (9)

no, jonáš v břichu velryby asi skutečnost nebude, spíš jen nějaké to poučení, že před Bohem neutečeš...


 #93118 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 23:05:57 | #93197 (10)

i kdyby to bylo jenom takovéto poučení, tak je to přece výpověď o skutečnosti.


 #93160 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 13:03:13 | #93108 (2)

Jaký vědec??
Každý normální vědec ví, že zvířata mají určitou inteligenci.
On to neví, takže pro mě vědcem není ani zdaleka.
Je to náboženský fanatik, co se na vědce jen hraje - je to zmetek jako Fico.
*17619* *17619* *17619* *17619* *17619* *17619* *17619*


 #93089 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
24.09.24 23:48:31 | #93201 (1)

Vizitore, pokud jsi vystudovaný učitel náboženství, tak víš, že první kapitoly Gnesis nejsou historická zpráva.


 #93088 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.09.24 16:39:20 | #93258 (2)

Ano, to je zřejmé na první pohled, že to není reportáž. Ta by byla psána úplně jinak. A dneska už máme dostatek znalostí o vesmíru, abychom věděli, jak by měla zhruba vypadat. První kapitoly Genesis jsou teologický text.


 #93201