Přesně tak.
Proto je důležité rozpoznat skutečné Boží slovo od gnostických a jiných
pamfletů.
Přesně tak.
Proto je důležité rozpoznat skutečné Boží slovo od gnostických a jiných
pamfletů.
V křesťanství lze vysledovat gnostické vlivy v některých představách o spasiteli v Pavlově listu Filipským a zejména v Janově evangeliu. Dále se gnosticismus nepřímo podílel na rozvoji křesťanské ortodoxie a filozofie, protože ty se formovaly právě v polemikách s gnózí. Někteří raně křesťanští autoři, především Órigenés, byli gnostickými myšlenkami přímo ovlivnění.[60]
Origenes byl spíše ovlivněn řeckou filozofií než gnosticizmem.
V době gnosticizmu už bylo křesťanstvo velmi vzdáleno od původního
křesťanství, takže vliv gnosticizmu mu opravdu nemohl ublížit.
Můžeš konkretizovat ty stopy gnosticizmu v dopisu Filipanům a v Janově
evangeliu?
gnosticismus má mnohem starší kořeny, než křesťanství a právě z řecké filosofie se šířil a vyvíjel i mezi Židy...
Ano, Filón Alexandrijský byl ovlivněn platonismem.
V malé míře ovlivnil judaismus 1. století.
Mimo jiné hlásal oddělenost duše od těla.
O jeho vlivu na původní křesťanství není nic známo.
Logos je popisováno jako „Boží místodržitel na zemi“, „prvorozený syn“, zástupce lidstva před Bohem, velekněz, což se shodovalo s křesťanskými představami o Kristu, a koncept Logu tudíž měl značný význam pro christologii.
Jistě, Filón byl Ježíšův současník a znal SZ proroctví.
Nepsal nic jinégho než Jan, který v době sepsání evangelia žil ve
vyhnanství na ostrově Patmos a Filón ho nezajímal. Měl své osobní
zážitky s Ježíšem a vedení Božím duchem.
samozřejmě, což dokazuje užitý jazyk, těžko se negramotný Jan učil na stáří řečtinu...
Proč myslíš, že byl Jan negramotný?
V jeho době byla řečtina koiné v podstatě druhým oficiálním jazykem
národů Předního Východu.
Proč myslíš, že právě v ní byl kolem roku 300 př. n. l. pořízen
překlad SZ, tzv. Septuaginta, ze které citovali i apoštolové?
řecky to bylo psáno, protože to bylo psáno Řeky, ne Židy...
např. autor Markova evangelia ani nezná topografii Palestiny - nikdy tam
nebyl...
Řecky to bylo psáno, protože to bylo psáno Židy pro Židy.
Mnoho Židů si v té době osvojilo řečtinu koiné, protože se v té době
tímto jazykem komunikovalo v obchodním světě i v běžném sociálním
kontaktu. Palestina byla v té době multikulturálním prostředím, které
právě tato forma řečtiny sjednocovala.
Mnoho hebrejských učenců a teologů trápilo, že řada Židů nezná
hebrejštinu, proto se rozhodli sepsat Starý zákon v řečtině.
Bylo jich původně 72, podle tradice byl počet zaokrouhlen na 70. Odtud
Septuaginta.
Pokud vím - tak Septuaginta prošla několika revizemi.
Tak která "platí".
Satanovo křesťanstvo a jehovisté praví křesťané, co vznikli za 1900
let.
v Janově evangeliu např. učení o Logu...
srovnání gnostického Tomášova s Janovým evangeliem:
Log 1 ,,A on řekl: kdo najde výklad
těchto výroků, neokusí smrti.´´ 127
J 8, 51 ,,Amen, amen, pravím vám, kdo
by zachoval mé slovo, nespatří smrt (na
věčnost)´´ 128
Log 28 ,,Ježíš řekl: Stál jsem uprostřed
světa a zjevil jsem se jim v těle a našel
jsem je všechny opilé, nenašel jsem mezi
nimi jediného žíznivého a má duše
pocítila bolest nad lidskými syny, že jsou
slepí ve svém srdci a nevidí, že přišli na
svět prázdní a hledají zase, jak by
prázdní vyšli ze světa. Ale teď jsou opilí.
Až setřesou své víno, budou činit pokání
´´ 131
J 7, 37 - 38 ,,V poslední, velký den
svátku Ježíš vstal a zvolal: Žízní – li kdo,
ať přijde ke mně a pije. Kdo věří ve mne,
jak praví Písmo, řeky živé vody poplynou
z jeho nitra !´´
Log 31 ,,Ježíš řekl: Žádný prorok není
přijímán ve své vesnici, žádný lékař
neléčí ty, kteří ho znají.´´ 142
J 4, 44 ,,Neboť Ježíš sám vydal
svědectví, že prorok ve své vlasti nemá
vážnost.´´
J 11 ,,Přišel do svého vlastního, a jeho
vlastní ho nepoznali.´´ 143
Log 40 ,,Ježíš řekl: Jeden vinný keř byl
zasazen mimo Otce a protože nebyl
upevněn, bude se svými kořeny vyvrácen
a zahyne. ´´ 146
J 15, 1 – 2 ,,Já jsem ta pravá vinná réva
a můj Otec je hospodář. Každou ratolest
ve mně, která nenese ovoce, čistí, aby
nesla hojnější ovoce.´´ 147
Log 71 ,,Ježíš řekl: Zbořím tento dům
a nikdo jej nebude moci znovu
postavit. ´´ 155
J 2, 19 – 21 ,,Ježíš jim odpověděl: zbořte
tuto svatyni, a ve třech dnech ji
postavím. Židé tedy řekli: Tato svatyně
byla budována 46 let a ty ji postavíš ve
třech dnech? On však mluvil o svatyni
svého těla.´´ 156
Log 77 ,,Ježíš řekl: Já jsem to světlo,
které je nade všemi. Já jsem
veškerenstvo. Veškerenstvo ze mne vyšlo
a veškerenstvo přišlo ke mně. Rozštípněte
dřevo, já jsem tam, zvedněte kámen
a najdete mne tam.´´ 163
J 1, 5 ,,A to světlo ve tmě svítí a tma je
nepohltila.´´
J 1, 8 ,,On sám nebyl to světlo, ale
přišel, aby o tom světle vydal svědectví.´´
J 8, 12 ,,Ježíš řekl: Já jsem světlo světa.
Kdo mne následuje, nebude chodit ve
tmě, ale bude mít světlo života.´´ 164
Log 108 ,,Ježíš řekl:Kdo se napil z mých
úst, bude jako já. Já sám se stanu jím
a skryté se mu zjeví.´´ 177
Jan 4, 14 ,,Kdo by se však napil z vody,
kterou mu dám já, nebude nikdy žíznit,
ale voda, kterou mu dám, se v něm stane
pramenem vody tryskající k věčnému
životu.´´ 178
jen pár příkladů...
Tomášovo evangelium je součástí rukopisů z Nag Hammádí, které podle
odborníků pocházejí ze 4. století n. l.
Pokud jde o Janovo evangelium, budu citovat:
Raný křesťanský sbor pokládal Janovo evangelium za kanonické.
Evangelium se objevuje téměř ve všech starověkých seznamech a je přijato
jako kanonické bez jakýchkoli pochybností. Stopy toho, že pisatel použil
Janovo evangelium, jsou jasně patrné v epištolách Ignatia z Antiochie (asi
110 n. l.) a také ve spisech Justina Mučedníka napsaných o generaci
později. Janovo evangelium obsahují všechny nejdůležitější kodexy
Křesťanských řeckých písem — kodex Sinajský, Vatikánský,
Alexandrijský, Ephraemi, Bezae, Washington I a Koridethi — a rovněž
všechny rané překlady. Papyrus 457 (P52) Johna Rylandse z první poloviny
druhého století obsahuje zlomek Janova evangelia s částí 18. kapitoly. Na
papyru Chester Beatty č. 1 (P45) byly také nalezeny části 10.
a 11. kapitoly a velká část celého evangelia je v Bodmerově papyru
č. 2 (P66), který pochází z počátku třetího století.
Kdo koho tedy ovlivnil?
Cerinthus prostřednictvím zjevení, která předstírají, že je napsal
velký apoštol (Jan), mluví falešně, uvádí zázraky, o kterých mluví,
jako by mu je ukázali andělé, a říká, že po vzkříšení mělo být
království Kristovo na zemi a že lidé v tělesné podobě budou opět žít
v Jeruzalémě a budou podléhat žádostem a rozkoším.
Stejně mluví křesťanská sekta Alogi z Efezu někdy kolem roku 200 n.l.
Název Alogi je patrný. Anti logos. Tato skupina odmítala Janovo evangelium a
Janovo zjevení, protože:
„Nepřijímají knihy Janovy...protože říkají, že nejsou (texty) Jana,
ale Cerintha“
To samé tvrdí Hippolit Římský
Objevil se muž jménem Caius, který řekl, že evangelium není od Jana,
ani Apokalypsa, ale od Cerintha, toho kacíře.
Je zvláštní, jak tisíce kilometrů do sebe, v jiném čase, panuje u
některých přesvědčení, že Janova apokalypsa byla ve skutečnosti napsána
kacířem Cerinthem. Cerinthus zastával pozici proti pohansko-křesťanskou.
Odmítal Markovo evangelium a souhlasil s Matoušovým. Nepopíral, že bůh
Hebrejů existuje, ale považoval jej za nižšího než toho, který stvořil
svět. Jako většina východních (židovských) křesťanů té doby
rozlišoval mezi Ježíšem a Kristem. Považoval Ježíše za člověka, který
se stal Kristem po křtu. Kristus z něj byl sňat zase ukřižováním. Učil,
že Kristus je nebeská bytost, která se jednou vrátí.
Ano, to všechno dokazuje pouze to, že se objevilo mnoho plagiátorů
apoštolských textů.
Co z toho vyvozuješ?
to dokazuje hlavně to, že už tehdy o autorství Jana učenci
pochybovali...
ostatně všechna evangelia mají neznámé autory...
Kteří učenci?
Citovali ho cirkevní otcové.
Autoři evangelií jsou neznámí?
A ve kterém kině to hrajou?
to tvrdí nezávislá biblistika, ty kino...
Kteří učenci?
proč si nepřečteš ten článek?
Asi tak - je to možné.
**Evangelium podle
Matouše/Marka/Lukáše/Jana
jde jen o gnostický vliv...
přečetl sis texty které jsem postnul? nebo musím znova?