Opírám se o náboženské posvátné texty, o jejich popis a ztvárnění
postavy ďábla. Všude představuje nízkost, smyslnost, tělesnost,
pozemskost...
Lidové zobrazení (samozřejmě nejen lidové) ukazuje na to, jak byla tato
postava chápána.
Opírám se o náboženské posvátné texty, o jejich popis a ztvárnění
postavy ďábla. Všude představuje nízkost, smyslnost, tělesnost,
pozemskost...
Lidové zobrazení (samozřejmě nejen lidové) ukazuje na to, jak byla tato
postava chápána.
ad soucet:
.."Opírám se o náboženské posvátné texty, o jejich popis a
ztvárnění postavy ďábla. Všude představuje nízkost,
smyslnost, tělesnost, pozemskost"..
lidske stvoreni ma v Pismu sice nadvladu nad nizsim stvorenim,
ale neznamena to, ze by zvirata byla nizka.. ani si nejsem
jisty, zda-li by tak v obetnim systemu mohla nahradit lidi - v pasazich, kde
zvirata lidi symbolicky predstavuji, to je navic i v ryze pozitivnim smyslu /
vernost ci pracovitost - koneckoncu i Jezisek byl kuprikladu obetnim
berankem nebo lvem z Judy, duch svaty
holubice a Buh napriklad orel - Buh se ze
zvirat tesi a maji pro nej svou vlastni hodnotu
Ne nemluvím o zvířatech, ale o vnitřní situaci člověka. Animalita u zvířat problémem není, protože u nich je to jediná přirozenost. Řídí je příroda a nejsou proto odpovědná za svoje jednání, narozdíl od člověka. Takže když mluvím o animalitě, tak se nevyjadřuji ke zvířatům.
ad soucet:
v tom pripade bych asi volil jiny vyraz, protoze kdyz si nekdo precte tve
"náboženství učí člověka překonávat jeho animalitu, učí ho být
člověkem", zvireckost se jakozto mozny vyznam nabizi
Vždyť ano, mluvím o zvířeckosti, ale zvířeckosti v člověku, ne ve zvířatech. Člověk se vznikem vědomí sebe sama emancipoval od přírody (pudů, instinktů) a jeho údělem či povinností je tuto emancipaci dovršit a ne se vracet zpět do předchozího vývojového stádia (což ani možné není, protože vědomí sebe sama se nemůžeme už zbavit). Právě toto dovršení představuje tzv. osvícení, v křesťanství se pro něj užívá obrazu Božího království coby znovunalezení ráje.
ad soucet:
.."To není teologie, to je výklad náboženství"..
predpokladam, ze moc dobre vis, jak to myslim.. biblicka teologie prece zkouma v
Pismu obsazene koncepty a jestli se o neco "snazi", tak o to, aby tebou zmineny
vyklad byl v souladu teologii - proto mam pocit, ze zde
prezentujes svou vlastni, protoze tebou tvrzene v textu oporu nema
No pokud je výklad náboženských a mýtických obrazů teologií, tak je
to teda teologie. Ale potom by byli teologií i výklady a vysvětlení
prezentované religionistikou.
V jakém textu to oporu nemá?
ad soucet:
teologie je predevsim o "chapani" Boha a religionistika spis o "chapani"
nabozenstvi..
p.s. oporu v textu nema tvrzeni, ze náboženství učí člověka
překonávat jeho animalitu
Tak výklad náboženství je spíš chápání náboženství, přičemž v rámci tohoto chápání se nějak chápe i ten Bůh a ostatní náboženské pojmy.
V jakém textu to nemá oporu?
ad soucet:
neznam text, ktery by biblicke teology "vedl" k vykladu, ze náboženství
učí člověka překonávat jeho animalitu
Tak já nemluvím jenom o Bibli, mluvím obecně o náboženství. A uvedl jsem pro to argument v podobě charakteristik ďábla, ale lze zde jako argument uvést i třeba charakteristiku "nectnostného", "protibožího" jednání.
Co tedy podle těch teologů náboženství člověka učí? Nebo k čemu ho vede?
ad soucet:
zrejme to neumim lepe vysvetlit.. uvedl jsi konkretni "charakteristiky" a
oznacil je za animalni - v klasicke teologii vsak nic takoveho nenaleznes -
predstava, ze se v nas "skryva" primitivni zvire nebo co presne tim mas na
mysli, nema oporu
Vždyť jsme přece "rozumná zvířata". Jsme zvířecí/živočišný druh, co dosáhl uvědomění sebe sama. Máme v sobě pořád tu zvířecí, instinktivní-pudovou vrstvu. O ní je řeč. Je to naše elementární vrstva. Ovšem tady tak jako všude jinde platí, že co neovládáš ty, to ovládá tebe - "Svět je bojiště, v němž svoboda staví na odpor síle setrvavé sílu činnou. Přírodní síly jsou mlýnské kameny a ty se staneš zrnem, nedovedeš-li být mlynářem", jak to vyjádřil klasik. O cestě, jak se stát mlynářem, o ní je náboženství.
Teologie používá náboženské fráze a obraty, jde jenom o to pochopit, co se jimi míní (vyložit je).
Vždyť jsme přece "rozumná zvířata". Jsme zvířecí/živočišný
druh, co dosáhl uvědomění sebe sama. Máme v sobě pořád tu zvířecí,
instinktivní-pudovou vrstvu....sú to povrchné až nezmyselné vyjadrenia
z nepochopenia, čo je zviera vs kto je človek: všetky živočíchy majú
spoločný základ v molekulárnej genetike, metabolizme, veľmi podobné
(niekedy aj stejné) metabolické dráhy, podobnosť v genóme, ale s rôznym
počtom chromozómov a distribúciou génov distribuovaných pre metabolizmus na
rôznych chromozómoch - a tak zviera, hoci metabolicky podobné, ale s iným
genetickým základom, so špeciánou psychickou činnosťou, ktorá mu bola
daná "zhora" (doteraz nebola identifikovaná v génoch)...
...zviera nie je intelektuálne, človek je vybavený intelektom,..iste, má
pudy, inštinkty a reflexy - sú pre jeho život potrebné, ale nie rozhodujúce
pre charakterizáciu intelektuálneho stavu človeka, o tom sú iné -
kognitívne vlastnosti, aby mohol vnímať, rozlišovať veci a javy tohto
sveta, pozdvihnúť svoj intelekt do stavu existencie vedomia, svedomia a
rozlišovania, uvedomenia si zodpovednosti za život, morálne sa správať,
rešpektovať Božie i svetské zákony, chápať cieľ, na ktorý bol stvorený
- aby mohol komunikovať s Bohom, a tak mať i nádej spásy, ktorá mu bola
Bohom prisľúbená...
jaký štěstí, že Kroky ty svoje blbiny nepíše tak dlouhé jako ty. To
už bychom se tady z toho zbláznili.
No, co k tomu dodat? Snad jen, že sú to povrchné až nezmyselné vyjadrenia z nepochopenia, čo je zviera vs kto je človek!
Pokud je někdo schopen použít počet chromosomů a distribuci metabolických genů jako argument pro nějakou zásadní odlišnost intelektu člověka a zvířete, pak nemá s vědcem nic společného. A pokud někdy měl, tak o to větší škoda je, že mu z toho nezůstalo vůbec nic, kromě toho, že si je vědom svých titulů…
mimochodom, aké je vaše vzdelaníe? - máte akademické vzdelanie? nejakú akademickú činnosť za sebou? počet vedeckých prác a citácií?
všichni máme akademické vzdělání lepší a vyšší než ty a nejméně
2x tolik vědeckých článků§ v nejprestižnějších vědeckých
publikacích a 7x víc citací, než ty.
a přesto se k tobě zatím stále chováme jako k člověku, i když fakt
hloupému člověku, hloupějšímu než jsou zvířata
všichni máme akademické vzdělání lepší a vyšší než ty a nejméně 2x tolik vědeckých článků§ v nejprestižnějších vědeckých publikacích a 7x víc citací, než ty...ale no, netárať!....
a tvoje? a ano,rovnou svá tvrzení dokaž
mimochodem - arecuk ti dává vždy argumentačně na zadek ,všiml sis taky že je o několik levelů výš než ty,že ?
arecuk si dáva sám puse, milý pane....pýtam sa, aké má (a či má) akademické vzdelanie, či má zahraničné publikácie a kolik, a aké má citácie...
Rozdíly v počtu chromozomů nebo jejich uspořádání mezi druhy nemají velký vliv na základní metabolické funkce. Procesy jako glykolýza nebo Krebsův cyklus jsou téměř univerzální a sdílené všemi živými organismy. Například molekula ATP slouží jako zdroj energie ve všech buňkách, od bakterií až po člověka, což ukazuje na společný biologický základ života. Vyšší psychická činnost a vědomí nejsou výsledkem jednoho konkrétního genu, ale spoluprací mnoha genů, činností mozku, prostředí a zkušeností. Lidská schopnost přemýšlet, plánovat a rozhodovat je také spojena s vývojem jazyka a schopností symbolického myšlení, což nás odlišuje od zvířat. Člověk sdílí základní biologii se zvířaty, ale jeho schopnost myslet, rozlišovat a nést odpovědnost za své činy vychází z unikátní kombinace biologických a psychických vlastností. Tento výjimečný dar dává prostor i k úvahám o zásahu vyšší moci.
Máš pravdu.
Jen jeden dodatek - i zvířata mají svůj "jazyk" : např. delfíni : mají
až 15.000 "slov" a slyší se až na 20 km.
Člověk k tomu potřebuje telefon.
Za mých mladých let, stačilo zavolat z okna. Při takovém spojení žádný účastník většinou nevypadával a bylo to i ekonomicky přijatelnější.
Tak ona ta vyšší psychická činnost, tak jako všechny ostatní
schopnosti, prodělala vývoj od nějaké její prvotní omezené formy až po
rozvinutí na dnešní úroveň, takže se asi o daru moc mluvit nedá. Dar se
dává už hotový.
Když si dostal k Vánocům stavebnici, ještě to nutně neznamenalo, že z ní postavíš loď.
Zvířata svoji inteligenci mají. To trvdí vědci.
Pokud někdo tvrdí opak, je to jen neinteligentní hovno :-)))))))))))
A jen dvě neinteligentní hovna žijí v představě, že jediná verze ineteligence je ta lidská a že kdoi nemá inteligenci jako člověk, že nemá žádnou :-))))))))))))))))))))))))
to je asi ta pokora :-))))))))))))))))))))
Je vědecky dokázané, že zvířata intelekt mají.
Takže zavádíš, lžeš a schováváš se za své jakože "odborné"
tvrzení.
To je lživé a nepravdivé.
Zvířecí intelekt je většinou zaměřený na specifické potřeby k přežití. Psi jsou schopni rozpoznat emoce svých majitelů a reagovat na ně. Primáti jako šimpanzi dokážou používat nástroje, chápat symboly a komunikovat na pokročilé úrovni pomocí znakové řeči atd. Lidský intelekt zahrnuje schopnost abstraktního myšlení, hlubokou reflexi a tvorbu kulturněspolečenských systémů, jako je jazyk, věda nebo umění.
Zajímavá úvaha, která mě opravdu pobavila. Možná přehodnotím, co jsem napsal.
No já když kecám s tím svým - povely i běžná řeč - tak mi rozumí -
evidentně.
Já ho pochopím až po delší době - proč na mě "řve".
Je vědecky dokázané, že zvířata intelekt mají...je vedecky dokázané, že zvieratá intelekt nemajú...
Lžeš.
Kdyby měli delfíni ruce, tak by na tom byli lépe než
člověk.
https://medium.seznam.cz/clanek/sandro-riedmann-fascinujici-inteligence-a-hravost-z-nich-udelaly-superhvezdy-zvireci-rise-delfini-37887
Pokud toto tvrdíš, tak jsi hloupější než šimpanz.
ad soucet:
nerozporuji, ze jsme zvirata - podle Pisma a z nej vychazejici teologie jimi
vsak nejsme.. v dilech krestanskych filosofu jsem nic podobneho tvrzenim o
"zvireci vrstve" v nas, "prekonavani animality" ci dokonce boji s ni jakozto
"naplni nabozenstvi" rovnez nezaregistroval.. neni se vsak cemu divit, protoze
dle Boziho slova zvireci predky nemame a ani v tomto ohledu nejsme zatizeni
necim, co je zahodno zdolat ci prekonat
No my od okamžiku nabytí vědomí sebe sama už nejsme tak úplně zvíře,
protože už nejsme čistě instinktivní bytost a dovedeme se nad přírodu
"povznést" (třebaže není zdravé to dělat v přílišné míře). Jsme
jakýsi kultivovaný živočich, už nejsme jen "slepý" biologický stroj.
Samozřejmě že křesťanští filozofové nepoužívají přírodovědné
pojmy, používají náboženské fráze a obraty, jak už jsem psal. Pohybují
se ve svém náboženském paradigmatu. Zatíženi ovšem něčím jsme:
hříchem, vyplývajícím z naší slabosti k němu. Překonání této
slabosti a stanuvším se silným je po nás požadováno. Když to začneš
praktikovat, když se o to začneš snažit, tak můžeš spatřit, když si
budeš všímat, že to, s čím bojuješ, onen pokušitel je tvá
animalita.