ani kolo by si o něj nikdo neopřel .....
ani kolo by si o něj nikdo neopřel .....
Já taky. A rád. V trubkách toho kola by ale byl výbušný systém, odpalovaný na dálku.
doufám že takový to šestimetrový od ruskýho kombajnu nebo náklaďáku :-)))
Dúležité je že za ním do Ruska přijel Si ,všechno ostatní je podružné...
jj, to je veledůležité :-))))
všiml sis, že mu nic neslíbil? jen bláboly o spolupráci :-)))))putler už
se chytá i vzduchu .-)))
Jel si osobně obhlídnout terén, který budou postupně Číňani obsazovat. Jsou trpěliví, klidně nechají Putina vyvádět, nebudou se mu do ničeho moc plést, ale až bude dost vysílený, nabídnou mu pomoc. Kdo by to nepřijal?
Bude nakonec EU sousedit s Čínou ? Tisíce kilometrů od Velké čínské zdi ?
Na konci, nebo na začátku?
Co je to vlastně dálnice?
U nás se nic takového nestaví.
Dálnice je to, o čem u vás pořád mluvíte a co nestavíte, nejspíše protože tam máte pár hodně zelených blbů, kterým porevoluční nadšenci v parlamentu vydláždili cestu přijetím špatných stavebních zákonů.
Ne, je to trošku jinak. Zelených debilů u nás máme zhruba stejně jako
kdekoliv jinde a špatné stavební zákony platí pro celou zemi stejné.
Přesto se někde nepřetržitě staví a jinde nepřetržitě nestaví vůbec
nic.
Problém je pragocentrismus. Nestavíme proto, protože nám na to Prágl nedá
peníze. Prioritou naprosto všech vlád za posledních třicet let je
budování dálniční sítě jakožto sítě pavoučí, kdy pavouk sedí
uprostřed, v Praze, a z ní se staví na všechny strany dálnice. Pro
Pražáky. Stačí se podívat na mapu.
Všechny daně jdou do Prahy, tam sídlí vlády, ministři, nebo taky
ředitelství silnic a dálnic. No a úkol zní jasně, co nejvíc postavit
Pražákům a Moravu nechat co nejvíc zaostalou. Nepomáhá vůbec nic, ani
původ ministrů. Ti současní přitáhli do Prahy od nás a opět je jim
Morava úplně u řiti, zase kopou za Prahu. Priority se nezměnily, pavouk
kolem Ptrahy, na Moravu nic. D 43 se staví již skoro sto let, bohužel jen
hubou a každých pět let ji Pražské naduté centrální orgány o pět let
odloží.
Zlatý císař pán a čert vem Prahu.
No a co zamyslet se bez na první pohled patrné averse k Praze a vzít v potaz skutečnou hustotu dopravy, potřeby napojení na zahraničí, reálné zdroje a ekonomickou rozvahu o tom, co má přednost? Já tu situaci nijak nesleduji, (ne)zdraví mě drží doma na zadku. Ale pokud vím, zlepšilo se dálniční spojení s Prahou, máte spojení s Ostravou a Polskem (odtud do Německa), Bratislavou, dostavbu spojení s Vídní (soudě dle výroků HV) brzdí jeden zdatný zelený se stovkou žalob na kdeco.
Jsem zvědav, jak D11 bude plnit funkci dopravy z jihu na sever do polských přístavů. Zatím se jezdí přes Svitavy a Náchod. Zato budou mít Pražáci dálnici D11 až do Krkonoš. Roztomilé je pražské označení D1 a D2 jako obchvatu Brna, dnes jsou tyto dvě dálniční křižovatky dávno rovnou ve městě, za nimi je několik obchodních center, ale to je už tzv. Brno venkov. Je to jako kdyby Černý Most už nebyl v Praze.
Do Prahy dnes vede 10 dálnic, na Moravu a na Slovensko či Rakousko jenom jedna a tu ještě postavili komunisti, byl to tehdy vojenský úkol včetně čtyř záložních letišť. Zato do Německa vedou nebo se budují dálnice čtyři a do Rakouska jedna, ovšem v místě, kde Rakušané s tím provozem nepočítají.
Koncepce nikoliv nepodobná té komunistické, to když si soudruzi zavedli dálnici D1 rovnou do středu města na Štrossmajerák a vybourali kvůli tomu dvě čtvrti. A na letiště se muselo přes Korunovační.
Koncepce veškerá žádná.
Do Krkonoš jezdí Pražáci po dálnici do Turnova, odkud to mají do
Krkonoš nejblíže. Od Brna bude nejrychlejší spojení po D11. Dvacet let má
ta dálnice zpoždění, protože si jedna paní postavila hlavu. Tu jsi zde
obhajoval.
Nevím, proč se zde oháníš komunisty. Byl jsem náhodným svědkem
telefonního rozhovoru, ve kterém se význačný matematik bavil o výstavbě
dálnic s kolegy - řešili modelové situace výstavby zcela komplexně. Jim
byli komunisté "ukradení", ty to bavilo a opravdu hledali nejlepší
řešení. Mimochodem, podobné modely dělali i v jiných velkoměstech Evropy,
protože to uměli.
Jistěže se po sametu ledasco v dopravě změnilo, ale ti lidé nepochybně
pracovali dál a mají své následovníky.
Obecně, bylo by dobré, kdybyste vy Brňáci přestali argumentovat pražským
centralismem a začali argumentovat výpočty vzniklými z hodnověrných
podkladů. Ono totiž uvést 12000 aut za den a neuvést, že jinde je to 18000
aut není fér. Stejně jako tvrzení, že D11 je pro Pražáky na cestování
do Krkonoš. (Nejsem Pražák).
V Brně (a jiných krajských městech) se nerozhoduje nic, pokud jde o státní siílnice a dráhy. Takže Brno nerozhodlo nikdy o stavbě okruhu, nikdy nerozhodlo o stavbě nádraží a dalších důležitých investicích, naprosto všechno se rozhoduje v Praze, stejně jako pitomý rondel v Plzni. Může se někdo pokusit to v Praze vydržkovat, ale to je na léta. Žádný obchvat Brno mít nikdy nebude, protože D1, D2 a D 52 včetně tří dálničních křižovatek už dávno vedou přímo městem, tam je mnohem víc než 18000 vozidel za den. V Praze totiž mají za to, že dálnice vede okolo Brna.
Bylo to tak i za komunismu, jenže tehdy rozhodoval jeden útvar, totiž politbyro KSČ, dnes musíme absolvovat válku několika resortních ministerstev (dopravy, fianancí, životního prostředí a MMR). Dálnice D je důležitá, ale pro sever Moravy. Pokud máš na mysli p. Havránkovou, měl bys uvést důvod, proč za 20 let jí stát nedokázal nabídnout náhradní pozemky místo peněz.
Do Prahy se z Brna přes Olomouc nikdy jezdit nebude stejně jako do Vídně přes Brřeclav. Bude se dál jezdit silnicí smrti přes Svitavy, přestože je tam už 160 km silničního tělesa, které postavil už Hitler, a do Vídně vede odjakživa cesta přes Mikulov., Rakušané už tam mají dálnici hotovou.
Do Olomouce máme také ještě jednokolejnou trať z doby Severní dráhy Ferdinandovy. Do Jeseníku se jezdí jako za Rakouska horskou (a nádhernou) tratí přes Ramzovou nebo přes Polsko. Je to všechno od Prahy dost daleko na to, aby se tím někdo v Praze zabýval.
O prioritách ve výstavbě dopravní infrastruktury rozhodují de facto
úředníci ŘSD podle toho, jak rychle se jim kterou stavbu podaří připravit
k výstavbě, a tlak politiků „za náš region“; to znamená, že větší
šanci na realizaci mají prostě ty stavby, kde úředníci ŘSD vyvinuli
větší aktivitu, případně stavby, kde se v průběhu povolovacích
řízení nakumulovalo méně problémů. To vede mimo jiné k tomu, že se
stavějí úseky, které nemají v dohledné době návaznost, že se stavějí
či plánují dvě duplicitní komunikace, jinde v důsledku chybějících
obchvatů trpí lidé tranzitní dopravou.
Priority výstavby se s každou novou politickou garniturou stávají
předmětem politického lobbingu.
Projevovalo se to i za komunismu. Prioritou podle rozhodnutí UV KSČ bylo
spojení Prahy s Bratislavou.
Jenže Slováci preferovali dálnici na Nitru směrem k Tatrám. Pražáci zase
stavěli dálnici směrem na Mladou Boleslav a Krkonoše. D1 dlouho končila v
Mirošovicích
Podobně po Listopadu. S rozpadem federace se začlo stavět směrem na
Ostravu, jenže skončilo se v Hulíně. Prioritou se tak stalo spojení na
Zlín. Jenže pro Zlín je i toto málo, začalo se stavět i z druhé strany
Zlína, k Fryštáku (Slušovicím).
Situace začítá připomínat 80.léta. Na dálniční mapě Česka tak
vznikají dvě centra. Praha a Zlín(Slušovice).
Vitásku, já bych jako moravské centrum ten Zlín bral, je tam kopec šikovných lidí s baťovskou hlavou.
Zlín se mi jeví jako jedno z nejkrásnějších měst v Česku. A to jsem tam byl naposledy někdy začátkem osmdesátek.
Mě se tam teda moc nelíbí. Možná je hřích něco takového říkat, ale
ta Baťovská jednotvárnost mému oku moc nelahodí. Cihlově červené
krychle, podobné jako vejce vejci, to není přirozeně vzniklé město.
Za přirozené Moravské centrum považuji spíš Olomouc.
Soudruzi to ale trumfli, to když postavili pomník socialistického realismu a
nazvali to hrůzu Havířov.
Zlín nejsou jen červené krychle. Ty jsou tam díky tomu, že město rostlo
velmi rychle a používala se tudíž jen jedna (levná) technologie, styl. Ale
to není celý Zlín.
V Havířově jsem nebyl, ledasco jsem o něm slyšel. Ale zavrhnutí jako
hrůzy a nesmyslu čtu od vás coby od prvního.
Nepsal jsem o nesmyslu, jen že je to bolševický hnus a to je. To samozřejmě nijak nebrání v tom, aby tam lidé bydleli, je to stejně funkční, jako ty zlínské krychle.
Zlín byl pro mne charakterisický jen tím, jak je dlouhej.
Havířov je klasické komunistické město, ona celá ta aglomerace kolem
Ostravy je na tom hodně podobně.
Však proto si Zlín za svůj domov vybral i cestovatel (a původem Plzeňák ) M.Zikmund.
Praha je přirozeným centrem Země České. Zlín má z geografického hlediska okrajový charakter. Původně budovaná dálnice na Slovensko jej míjela kolem Luhačovic.
Co tak zamyslet se nad tím, že ne každý má potřebu jezdit do Prahy, ale
rád by jel někam jinam. Třeba z Vídně do Varšavy, z Brna do Budějovic,
nebo do Náchoda. Ta averse k Praze, ano, přiznávám se k ní, je důsledkem
takového nemyšlení. Zrovna ta D 43 je asi největší bolístka, protože
pohybovat se z jihu na sever po císařské cestě z předminulého století je
skutečně nepohodlné, pomalé a nebezpečné. Ovšem těmito směry Pražáci
nejezdí, takže nač to stavět, že?
K nejbližší dálnici mám hodinu cesty po klikatých, přetížených, nebo
rozmlácených stezkách, přičemž ani do Prahy, ani do Bratislavy jezdit
nepotřebuji.
Dostavbu dálnice do Vídně brzdí neschopnost, ale hlavně nezájem politiků.
Je to ostuda, mezinárodní. Za třicet let ani metr, na to prostě žádná z
výmluv nemůže fungovat, je to cílené zanedbávání a odstrkování Moravy
ze strany naduté Prahy. Budu opakovat stále dokola, dokud se to nzmění.
Zelených trotlů se stovkami žalob je všude stejně.
Já mám POCIT, že si nechcete připustit fakt zalidněnosti a s tím spojené hustoty silniční dopravy. Zkráceně to lze popsat tak, že sice výstižně popisujete potíže v silniční dopravě kolem Brna, ale nejste s to respektovat, že tytéž potíže v násobné velikosti jsou v oblasti Prahy.
Já mám naprosto stejný pocit, že Pražáci a okolní si nejsou ochotni
připustit, že by někdo jiný než oni, měl nějaké problémy a že by se
mimo těch jejich měly řešit i problémy jiných. Moravu mají jen jako
dojnou krávu a terč posměchu. Nadutci, které opravdu nejsem sto
respektovat.
Zlatý císař pán, čert vem Prahu.
Problém je, že jsou to jen pocity.
Mě Praha, ani žádné jiné velkoměsto k srdci nepřirostly. Vyrůstal jsem v
Praze od svých 11 do 14 let a nic mě tam neoslňovalo. Mým snem bylo bydlet
na venkově u lesa a to se mi povedlo v devadesátkách realizovat. Žádné
trable s dopravou zde nezažíváme...
Ty pocity jsou však podloženy tvrdými daty.
0, slovy Nula kilometrů vybudovaných dálnic na území JM kraje je naprosto
jasný výsledek již téměř třicetileté ignorace této části státu
ústředními orgány v Praze.
Možná máš pravdu, že někde je problém větší, ale nula by znamenala
žádný problém a to skutečně není situace jižní Moravy. Prostě na nás
Praha kálí, nic víc, nic míň.
Na venkově u lesa bydlím o narození a na dálnice v podstatě kašlu. Přesto
mě není jedno a hlavně nebudu mlčet, když jsme pro mocipány všech stran a
hnutí už léta jen odstrkovaný póvl.
https://www.ceskedalnice.cz/dalnice/
Já se teda přiznámm, bez nároku na odměnu, že když tak na tu mapku
koukím, aniž bych chtěl hodnotit lepší a horší vatianty, dokonalost
stávajícího stavu ap. - a nejsa pražák a s povědomím, kde jsou beskydy,
jeseníky, karpaty ..... nějak mi není úplně jasné, kde ještě by měla
být njen na jižní, ale obecně na Moravě nějaká dílnice, aby to mělo
nějaký význam .... na slovensko jedna vede, D2, jedna je v plánu, D49. do
rakouska je tam náznak D52. a do polska také 2. přitom tak nějak víme, že
byla snaha všech vlád zpřístupnit právě moravskoslezský region, kam
ještě řed pár lety dálnice vůbec nevedla - já mám pocit, že ještě
před nějakými 10-12 lety jsem jezdil do ostravy a havířova po čerstv
dokončené dílnici, vcelku moc pěkné, skoro všude 3 pruhy, dokonce jsme na
to málem doplatil, protože jsem si nenatankoval s tím, že čepnu až právě
na té dálnici za olomoucí na otravu, jenže ona tam v té době ještě
nebyla ani jedna čerpačka, takže jsme musel s ukazatelem pod nulou sjet asi 7
km do nějaké vísky .....
jinak tadyhle jsou údaje o výstavbě a plánu, takže se tam kolem brna a mikulova něco v brzké době chystá
https://www.ceskedalnice.cz/dalnicni-sit/ve-stavbe/
samozřejmě chápu, že to asi bude málo :-)
na té jejich mapce
https://www.ceskedalnice.cz/dalnicni-sit/
vidím, že je prakticky prázdno na vysočině, i když tam vede hlavní teplna a protože vysočinu relativně znám, asi by bylo dost složité a drahé kvůli terénu tam zkoušet něco dalčího, pak pardubický kraj /ale tam je naznačený ten chystaný propoj na Olomouc, hradecký kraj s výhledem do polska a liberecký a tam je to asi konečná, jak to je.
stojí za povšimnutí, že vyjma jihočeského, kde jsou čmárnuty 2 dálnice, jedna zatím jen kousek, druhá do rakouska, má vlastně každý kraj jen 1 dálnici. samozřejmě vyjma prahy a středočeského, ae to je asi nutné akceptovat, praha je hlavní město a všechny cesty do ní vedou přes středočeský kraj. u brna je to ekvivalentní do rakouska, na slovensko a do polska.
také si myslím, aniž bych chtěl jitřit, že je lepší nejprve dostavět rozestavěné, než dělat další desetikilometrové úseky a nedokončit nic
a nakonec, i když to asi patří na začátek, při českých investičních
možnostech, když většinu rozpočtu a i dluhu spolykají a způsobé
sociální výdaje a dotace a další srágory do méně důležitých věcí se
asi musíme smířit s tím, co je. Nevím, jestli bychom dokázali víc.
Pochvalu ale předkládám ŘSD za rekonstrukci D1, samozřejmě chybičky se
najdou, ale dnes už se po ní jezdí zásadně lépe než ještě před 5 roky
....
Jo, ještě bych chtěl říct, že s tím rozdělováním peněz mám jiné
zkušensoti než ty, že všechno řídí Praha.
amozřejmě že ŘSD má centrálu, jako skoro všechny firmy, i kvůli daním,
v Praze. ale ty jejich pobočky jsou v každém kraji (https://www.pracersd.cz/pracoviste) a asi to
tedy je minimálně zčásti i na té místní pobočce, co je schopna a jak
protlačit, vymínit si na to peníze. Ale já jsem dalek toho, tohle zkoušet
posuzovat.
Navíc, jižní Morava je krásná, i když poslední roky v létě až
tropický horko a na tý rovině tam kolem mikulova ap. je to někdy o zdraví.
Dálnice by vás jen hyzdila :-))))))))))))) (nemlátit do hlavy, prosím :-))))
)
Tím sdílíš ten hluboký pražský omyl, že dálnice a její tři křižovatky jsou okolo Brna. Jsou už dávno ve městě a za nimi jsou velká nákupní centra (Olympia, Ikea, Carfour atd.), jenže ty jsou uiž na území okresu Brno venkov, i když do dnes samostatného města Modřice jezdí brněnská šalina. Je to stejné, jakoby Hloubětín a Černý most už nebyl v Praze. Pokud brňáci do těch center jedou, musejí přes dálnici a to je obvykle problém.
A navíc na směr Brno Svitavy se musí z D1 projet skrz město, přes Olomouc nikdo do Prahy nikdy jezdit nebude, i proto naši předkové vybudovali druhou železnici přes Havlíčkův Brod, aby se nemuselo přes Třebovou. Ukázka naprosté nekompetetntnosti, neznalosti a nezájmu.
Ale my tu říkáme, když jsou na D1 u Brna kilometrové zácpyze všech stran: V roce 1940 nás Švédové obléhali 3 měsíce a nedobyli nás. Tak nás dnes nedobude ani ŘSD Praha.
Já se opravdu nehodlám pouštět do debaty, jestli je nějaká dálnice na území Brna nebo Brna venkov-. vinnetou psal prostě o jižní moravě a jestli má nějakej brňák pocit, že mu praha ubližuje, já s tím nic neuděláma ani dělat nechci. já jsme plzeňák a taky bych tím teoreticky mohl být zatížen, ale proč?
v americe mají silnice dálničního typu celkem běžně přes města mimoúrovňově, v brNě je to přeci v podstatě tak tak, ne? fakt nechápu problém. i u nás je v některých případech lepší jet z jednoho konce města na druhý po dálnici a ne městem. kolem prahy je plno obcí, kam jezdí MHD a "ještě nejsou v praze". já fakt nechápu, s čím je problém.
Zácpy na D1 vás trápit přeci nemusí, nebo kdyby D1 vedla o pár km vedle, tak by se tam zácpy netvořili? tak jako tak tohle už je o jiném než o dálnicích jako takových a množství km.
a primárně : odkud kam z Brna by měla vést nějaká další, nová dálnice, která by brnu ulevila od těch zácp?
Nikdo nechce, abys to chápal. To je jen takový nářek, který stejně neřeší nic. K pochopení bys sem musel zajet, jenže proč, že. Kromě těch co v tom žijou a těch je přes půl milionu to fakt už nezajímá nikoho.
A tak já "skrz" vás jezdím několikrát ročně, alesamozřejmě že když jen projedu po dálnici, moc problémů si nevšimnu :-))))))
ale fakt b mne zajímalo, co by se jako mělo nutně odehrát, že je to tak nesnesitelný ...
No vzpomeň si, jak vypadala Plzeň předtím, než jste dostali ten obchvat s tunelem. Jezdilo se přes město, byl jsem tam mnohokrát a to ještě nebyla doprava tak velká. Tak tak je to u nás nepřetržitě, protože tři hlavní dániční křižovatky na Slovensko, dál na Balkán a do Ostravy jsou přímo ve městě. Co by se udělat mělo nevím, ale i kdybych to věděl, bude to trvat věky. Na přemostění nákladového nádraží v Maloměřicích směrem k D1 se čekalo 65 let.
Už toho necháme, zapoměň na to, Švédové nás nedobyli ani nikdo jiný, až do roku 1830 jsme byli vojenská pevnost.
Jako samozřejmě že ten obchvat měl svůj přínos, to je jasné, ale vy nejezdíte "přes město" - vy jezdíte po dálnici skrz město. já chápu, že ty nájezdy jsou možná občas zacpaný až na ty příjezdový silnice, a to že jsi možná myslel tím svým, no ale to je daň tak trochu právě z to, že jste dálnici spojující brno s prahou měli jako první už před x roky a k dnešku jste se rozrostli a dálnice je uvnitř města (nevím, jak to bylo). tak jste možná neměli tak růst :-))))))
Mimochodem, víšš, čím je tunel Valíkem dneska jedinečný? .-))))))))))))))))
No, nevím, jestli se jedná o až takovou jedinečnost, ale kde jezdím, je to jen u něj : je v něm povolena rychlost 100 km/h, namísto klasických 80 km/h :-)))))
Pozor na maličkost, dálnice se asi nestaví pro pocit být neodstrkovaný póvl. Nehledě na to, že Morava dálnice v posledních 30. letech stavěla a staví. (Brno-Olomouc-Zlín-Ostrava + rozšíření Praha-Brno). Povrchním pohledem bych řekl, že se v poměru velikosti území postavilo cca stejně km v Čechách, jako na Moravě.
Hlavní směr dopravy v ČR je od severozápadu k jihovýchodu. Tomu
odpovídá D1. Avšak vzhledem ke stávající hustotě provozu na D1 by měla
mít tři pruhy po celé délce anebo alternativní trasu z Brna přes Svitavy,
Hradec Králové a Liberec do Německa. Tato trasa má evropský význam a měly
by se na ni získat evropské peníze.
Jenže u nás je vše až někdy....
Z Liberce do Německa není dálnice aktuální, nemá nepojení na Německé straně. V současnosti dálnice Praha-Liberec přesahuje až do Bílého Kostela, zatížena je především dopravou do Polska a pro vnitrostátní dopravu spojnicí Liberec-Děčín. Jistěže citelně chybí ucelená dálnice HK-Olomouc se spojem Svitavy-Brno. Především ale chybí přestěhování dálkové dopravy zpět na železnici.
Kvído, sakra. Jak chceš přesvědčit řidiče obzvlášť kamionů, aby jezdili z Břeclavi a z Brna do Prahy přes Olomouc? To vymyslí jen pražská hlava, která ještě nikdy nezahlídla mapu.
Mám to jednoduché, protože neznám důvod, proč by měly jezdit kamióny z Brna do Prahy. přes Olomouc. Ale ty jsi patrně myslel na kamióny jedoucí z Brna přes Prahu do Polska. A ty řidiče, kteří jsou nuceni svým nadřízeným šetřit a jezdit co nejkratší cestou, ty bych do toho vůbec netahal. - těm je šumafuk kde vykonávají svoji práci. Je to otázka tržní regulace při využívání dopravních cest, ano, hra s poplatky. A to nikdo neřeší jak v Brně, tak v Praze.
Předpokládá se že do Polska budou jezdit po D11, tedy z jihu přes Ololomouc nebo pak přes Prahu. Protože obojí je to nesmyslná trasa tak nebudou, a budou dál jezdit ve směru Batislava Břeclav Brno Svitavy Hradec Králové Náchod. Je jich asi tak kolem deseti tisíc denně, počítali to přesně , když spadl most v Černé Hoře směrem do Svitav, najdi si to na googlu. Ovšem poplatky (mýto) se řeší výlučně v Praze, že.
Ty poplatky, to je řešení. A samozřejmě se to řeší v Praze, ale na to Brňáci nettačí, že?
I ten velký vnější okruh v Brně, (který už dávno není vnější) staví ŘSD Praha. Čekalo se na něj asi 60 let, ani komunisti nedostali z Prahy peníze na estakádu přes maloměřické nákladní nádraží, tak aspoň vybourali polovičku Židenic, aby tam byly 4 pruhy, je to jediná spojnice sever Svitavy Hradec - jih D1, 12000 vozidel denně.
Opět černo-bílý výklad o pragocentrismu,přičemž ve hře je vždy více proměnných.(viz odkaz.)
Já jsem o nějakém pragocentrismu ani necekl. Ale tento centralismus zavedli pod pojmem demokratický Gottwaldovi komunisti hned v roce 1948 a trvá dodnes, zeptej se v jiných městech.
A jak správně poznamenává Vitásek, v Bratislavě vznikl menší centralismus, bratislavský (zeptej se v Košicích nebo v Martině). Koncem šedesátek se ÚV KSČ musel rozhodnout, že druhým největším městem ČSFR nebude Brno, ale Bratislava, která byla tehdy poloviční, takže byla rozšířená o Dúbravku, Petržalku a kdoví kde ještě a Brno uzavřeno ve správních hranicích okresem Brno venkov. Dál už se nikdy nerozšířilo, proto mají v Praze představu, že dálnice vede okolo Brna.
Města jako Brno, Olomouc i Plzeň přestala mít vliv na to, co se u nich plánuje a staví a veškeré rozhodování se přesunulo do Prahy a je tam dodnes, dokonce se odtatmtud řídí i malé vgenkovské školy a výplata sociálních dávek, prostě všechno.
Taky se tam odvádějí daně. Všech asi dvacet brněnských supermarketů má sídlo v Praze, jídlo mi vozí Rohlík Praha, odpady odváží AVE Praha a telefonuju přes Vodafone Praha.
Řekni mi, jak bylo v roce 1936 možné, že město Brno vybudovalo 15 km dlouhou přehradu s elektrárnou za čtyři roky i s náhradní obcí Kníničky (za zatopenou) a to včetně školy, sokolovny, hospody, radnice i kaple. Napouštěla se dva roky už za války. Takové výstaviště (BVV) bylo vybudováno za jediný rok (1927). Dnes nepředstavitelné.
Pragocentrismus prostě existuje a establishmentu velice vyhovuje, protože představuje centrální, tedy největší hromadu peněz. Proč by měli Gottwaldův systém měnit?
Tvé přispěvky se vždy hemží poukazy na Prahu a bezmocné,neboť
nerozhodující regionální politiky.Tak co je to jiného,než
pragocentrismus?
Měnit to může jakýkoliv vl.politik-zejména ti moravští.
Sama dobře víš, že pragocentrismus existuje, vzpoměň si na řešení obchvatu D5 u vás, tunel Valik, letiště Líně nebo tu uzoučkou nebezpečnou estakádu, kterou by město Plzeň nikdy nepostavilo, kdyby o tom rozhodovalo. Centralismus je i v jiných velkých městech v EU, ale u nás jde do tak dokonalého detailu, jak snad nešlo ani vzororové ruské samoděržaví.
A pořád se bude kecat o rozhodování obcí a pořád v praxi bude o každém kanálu rozhodovat pražský úředník. Například centrální úředník drží ve velkých městech a obcích pozemky a nedá je, a nedá. Obce samy stavět nesmějí, musejí vybrat firmu ve výběrku a to zase schvaluje resort v centru. A tak pořád dokola.
Jenomže já z toho nemám takové osypky a taky to neprohlašuji za jedinou žábu na prameni.Ve hře je špatně uplatňovaný zákon o vyvlastnění,hrátky zelených organizací i místních politiků,kteří s předstihem dotčené pozemky vykoupí a pak všechny drží v šachu..
Nevidíš, že státní úředník si drží svou moc (jako s tou Havránkovou) a čeká na úplatek. Úplatky se ovšem dnes nenosí v igelitkách jak si představují někteří novináři, ale vybírají je důvěryhodné instituce a agentury a lze na něj obdržet i daňový doklad.
Proč by měl čekat na úplatek,když existuje zákon o vyvlastnění a v případě pí.Havránkové šlo o nejednotný,neprofesionální postoj vlády.
Příběh a Havránková a úplatek? Kdo, komu a proč, za co? Mě se to jeví tak, že úplatek si od státu svoji neústupností yynucovala Havránková.
Zase to, pleteš. Havránková je farmářka a nechtěla peníze, chtěla náhradní pozemky. Ovšem pražský Úředník jí nutil peníze. Tu ženu obdivuji, vyhrát tak jednoduchou při se státním úředníkem je kolosálním vítězstvím, pozemky nakonec dostala. Proč to nešlo hned na začátku? Jistě, protože nebyl úplatek, Havránková by nikdy žádný nedala.
Moc jasné mi to není. Chápu že pí Havránková chtěla vlastnit půdu a
hospodařit. První otázkou tedy je, jak to, že se půda pod dálnicí
stavěné od roku 1978 stala jejím majetkem.
Pražský úředník ji v zastoupení státu nabízel tržní výkupné, což
byl v podstatě úplatek. Pí Havránková to nevzala, trvala na náhradě
půdy. To ovšem v případě území kolem HK není nijak snadno splnitelné.
Státní úředník pak zkoušel kde co, nakonec došlo k mě nepochopitelným
přesunům vlastnictví pozemků se vzdálenými okresy a pí Havránková
dostala náhradní půdu. Věc se dala do pohybu tuším poté, co parlament
přijal zákon o záboru půdy státem v případě státního zájmu. Nevím,
ale spíš bych hádal na rozhodnutí pí Havránkové a její setry dle hesla
...lepší vrabec v hrsti než holub na střeše...
No, Kvído, pokud vím, tak rodině Havránkové byla restituována půda, kterou jim v minulosti komunisti ukradli, pardon byla znárodněna, kolektivizována. Protože tehdy byla Havránková malá holčička, tak nárok měla taky její sestra. Státní Úředník s tím měl velký problém, máš pravdu, chtěl se z toho vyplatit a půdu si nechat. Ovšem úplatek by si byl vzal, a pak by navrácení půdy šlo mnohem rychleji, jak můžeme ilustrovat na jiných příkladech. Znám takové dokonce v rodině (ale úplatek jsem nikdy v životě nedal, proto jsem o restituce čehosi přišel).
Pražský státní Úředník měl pokyn půdu vykoupit, a ne směnit za jinou. Řídil se tím a než dostal další pokyn, uplynulo dvacet let.
Paní Havránková a její sestra vůbec neměly v restituci dostat půdu pod
vyprojektovanou dálnicí. Měly dostat restituční náhradu, jako tisíce
jiných restituentů. Ale ty se nezabýváš tím, jak to, že tu půdu dostala!
To není fér.
Druhým momentem je, že parlament začátkem devadesátek přijal zákony, ve
kterých je majetek privátní nejvyšší a nedotknutelná hodnota, nad zájmem
státu a společnosti. Až když toto padlo, situace začala být
řešitelná.
Mudrování nad úplatky jsou pouhé dohady. Já zde píši dva základní
fakty, které zdržely dostavbu dálnice Praha-HK o dvacet let.
Paní Havránková a její rodina půdu dostaly v restituci, pokud to bylo v souladu se zákonem 119/1990, a připojenými normami (107, 246 atd.) Jestliže jí ten majetek jednou vrácen byl, byl už její, ale pokud nemáme dokumenty (našly by se v katastru), je to co říkáš nesmysl, protože finanční náhrada náležela jen za majetek, který restituovat nešel, protože ho komunisti legálně prodali, zbourali atd. Takže říkáš, že jim stát měl tu restituci zrušit, nebo ne?
Ostatně dvacet let sporu se státem o něčem svědčí, že? Tedy stát (úředníci) plnou kapacitou pracovali v pracovní době na tom, aby se Havránková výměny pozemků nedočkala, protože se bránila v době svého volna, tedy nikoliv v pracovní době.
Zpočátku úředníci pokazili co se dalo a pak už se zasekla i ona.Cestu u
polí 66 prodala za symbolickou cenu ekologickým aktivistům, jako pojistku
proti případnému vyvlastňování.
Sama říkala: "Nejhorší asi bylo, když v roce 1997 tehdejší primátor
Hradce Králové Martin Dvořák mě v plačické hospodě řekl, že mě za
dvě hodiny vyvlastní. A že já jsem ten, kdo brání lidem cestovat po
dálnici a beru jim tak práci. Nejvíc za tu dobu na mě tlačil Jiří Hodač,
náměstek ministra dopravy..."
Co se toho tunelu Valík týče,pro zajímavost tehdejší postoj "Dětí
země"-
http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=2096304
Ani to nečtu, pan Patrik je perla, často si kladu otázku, která se přímo vnucuje, totiž kdo ho platí.
Regionální politici jsou k ničemu, o ničem nerozhodují. Tzv. systém smíšené státní správy jim nedovolí do čehokoliv kromě poplatku ze psů mluvit. Státní správu u nás tvoří a reprezentují úředníci resortních ministerstev, kteří podle resortu mezi sebou dokonce vedou válku, kdo co má za povinnost a o čem má rozhodovat, na co vydyndá a dá peníze a ani premiéra neposlouchají. Požadavky regionálních politiků ve městech a obcích jsou jim lajvont. Viz rušení pošt, které dělají všechno možné, jenom ne poštovní služby a klidně můžou být celá léta ve ztrátě.
Komické na tom je, že za to jsou pak regionální politici ovšem občany obviněni, že se jako nestarají a pak ani nejsou voleni. To se centrálnímu nevolenému úředníkovi stát nemůže (viz ředitel ÚP).
To už jsi psal mnohokrát a já s tebou nesouhlasím.Úplně bezmocní rozhodně nejsou.
Regionální politici a zástupci volené samosprávy neroznodují jen o
poplatcích za psy ( s tím, žes to zřejmě myslel jen jako nadsázku).
Rozhodují téměř o všem, co se v jejich obci či městě děje. Záleží na
nich, jestli v obci budou chodníky, kanalizace, čistička, vybírají firmy
pro nejrůznější nutné práce, starají se o veřejná prostranství,
dětské hřiště, parky a cyklostezky. Zajišují úklid a osvětlení
veřejných cest a ulic, ve svém katastru se také podílejí třeba na
čištění potoků, bagrování rybníků a pod. Samozřejmě také podporují
různé spolkové aktivity a akce - třeba hasičů, sokolů, skautů atd.
Státní úředníci nanejvýš podporují nebo komplikují tuto činnost
vydáváním různých nařízení a vyhlášek, rozhodují o přidělení
dotací, kontrolují hospodaření ap.
To mě nijak nepřekvapuje,ale ani mi to nedělá bůhvíjakou
radost.Každopádně tam máš chybu,protože ta poslední položka (15,9) není
KSČM,ale Ostatní
http://www.sanep.cz/pruzkumy/volebni-preference-brezen-2023/
Jistě, ty psy jsem napsal v nadsázce. Ovšem fascinuje mně, jak si všichni zvykli na tu komedii a hru na samosprávu, že ani nepotřebujou nic změnit. Mazané dědictví komunistického centralismu, jak jsem popsal a jak se lze také dočíst ve zprávách NKÚ (bohaté centrum, chudé periferie). Ten systém tu je od roku 1948 už tak dlouho, že si lidi snad ani neumí představit, že by se v jejich městě o něčem rozhodovalo bez Prahy. A stačí se podívat vedle k sousedům do Rakouska jak to funguje i s centrální Vídní, ve které žije třetina tamních obyvatel. A staví se tam domy, funguje pošta a železnice.
Domy se staví všude, v každé zemi. Ne v každé vísce (posuzuju dle
SRN).
vLAKY TAKY ASI JEZDÍ VŠUDE, MOŽNÁ JICH V RAKOUSKU A NĚMECKU JEZDÍ VÍS
Pošta je zajímavý problém : někde sjem četl, že tolik pošt na 10000 obyvatel jako máme v čr (navíc v době telefonů u pomalu každého dítěte od 6 let, emailů, datových schránek, fejsbůků atd atp) není nikde jinde na světě ....... a fungují.
To jen tk na okraj.
Vídeň : 1,897 Millionů (2019) = 21% Rakousko : 8,956 Millionů (2021)
Takže ne zrovna třetina, ale skoro jen pětina Rakušanů žije ve Vídni.
Ondi: Vídeň je dvojnásobek Prahy. Nejde počítat obyvatele podle statistiky, to pak je například Brno polovinou Prahy, protože má šest státních univerzit, podobně tolik k tomu soukromých a přes 80 středních škol, takže jen studentů tam žije kolem 200 tisíc. Ve Vídni je to podobné.
Ovšem pokud bych si měl vybrat příjemné město k životu, vybral bych si Amsterodam, Stockholm nebo právě Vídeň, Praha to nikdy nebude, přestože jsem tam v devdesátkách dokonce bydlel na Bulharské, měli jsme pobočku firmy V Olšinách a na pivo jsem chodil na Žižkov.
Z Prahy se stává poslední dobou nepříjemné monumentální a zmatené město, jako je Budapešť nebo Moskva. Tam má metro přes 300 km a přes dvě stovky stanic a má sloužit také jako protiatomový kryt, což tam lze pozorovat na různých místech. Vládne tam neskonalý zmatek, prý tam už hodně lidí zabloudilo tak, že tam zemřeli.
Naopak podobně lidnaté město NYC má metro naprosto přesně a rychle fungující. V Praze je denně běžný dopravní zmatek jako v té Moskvě, kde jsou dokonce osmiproudé prospekty.
Metro ve Vídni mají poloviční než v Praze, ale doprava je dvakrát tak rychlá, mají dobře a logicky očíslované čtvrtě, ulice a domy a je tam spousta kulturních, pracovních i turistických zajímavostí a možností.
Naprosto souhlasím.
Obce jsou jako žebráci, musí žadonit o každý Halíř v Práglu. Kraje jsou
úplně k ničemu, jen teplá místečka pro několik tisíc darmožroutů,
kteří přerozdělují část peněz laskavě uvolněných Prahou.
Kraje bych okamžitě zrušil a obcím dal peníze rovnou, bez žebrání.
Akorát nevím, co by pak dělala ta armáda zbytečných ouřadů.
Souhlas, ale zatím ještě nikdy si kapři nevypustili svůj rybník. Jak to udělat?
Toť otázka.
Žádná strana, či politické hnutí nic takového nemá v programu.
Všechny se jen předhánějí v zaručených receptech, jak co nejvíce
"čerpat".
Tzv. "čerpání dotací" je přímo zaklínadlo. Ovšem jak se těchto
čerpadlářů zbavit a obnovit normální svět, to mě nenapadá.
O těch potvůrkách jsem nevěděl. Zhatily mi všechny optimistické plány. Ach jo!