ad DalkoT:
.."Stejně mi nemá on co odpouštět za někoho jiného"..
jj, je to cely na palici.. fakt ze prvotni hrich, zdedeny urcity stupen moralni
viny kazdeho cloveka jakozto dusledek cinu nekoho jineho, neni zrovna v souladu
se standardnimi teoriemi spravedlnosti - kdyby byl v nejakem soudnim procesu
poslan do vezeni clovek za zlociny, ktere prokazatelne nespachal, rovnez bych
hovoril o odchyleni se od toho, kde ve skutecnosti spociva moralni odpovednost..
kdyby existovala DOKONALA bytost / Buh, musela by vytvorit spravedlivy system,
ve kterem by lide byli trestani ci odmenovani na zaklade toho, co realne delaji,
a ne podle toho, co delaji ostatni.. jestlize je nam tedy ustredni motiv
krestanstvi, prvotni hrich, predkladan jakozto spravedlivy trest za zlocin,
nabizi se otazka, zda-li v obdobnou picovinu verici theiste jsou schopni
diferencovat mezi spravedlnosti a nespravedlnosti.. Jezisova smrt, ktera ma pro
krestanstvi pritom obrovske metafyzicke dusledky, je proto take minimalne
problematicka - teorie odcineni, teorie zadostiuceni i teorie trestni substituce
jsou totiz rovnez "neseny" spolecnou predstavou o prenositelnosti moralni viny,
ve ktere vsak z principu samotneho neni spravedlnosti ucineno zadost