Zdražování potravin je obyčejná drzost. Vévodí mu Andrej Babiš a jeho
firmy
V minulém roce došlo ke skokovému zdražování jak v souvislosti s válkou
na Ukrajině, tak také i v důsledku nezodpovědného rozdávání peněz
vládou Andreje Babiše před posledními parlamentními volbami. Právě proto
bylo zdražování v České republice takřka nejhorší v celé Evropě.
Bylo to drsné, ale dalo se to vysvětlit. Současné zdražování potravin
ale už žádnou tržní logiku nemá a jde prostě jen o to, že převládá
drzost a nenažranost jak mezi výrobci, tak i obchodními řetězci. V
současné době jsou zveřejňovány výroční zprávy akciových
společností. Dovídáme se z nich, že zisky velkých potravinářských firem
jsou skutečně královské. Skládá se jim na ně doslova celá
společnost.
Této kolosální drzosti ovšem kraluje obří podnik, jehož majitele
charakterizuje naprostá licoměrnost a prolhanost. Jde o Andreje Babiše. Z
výroční zprávy Agrofertu za rok 2022 vyplývá, že potravinářským
firmám holdingu stouply tržby ze 47 miliard na 58 miliard korun a
zemědělským podnikům z 32 na 37 miliard korun. Jen jeho agrární a
potravinářská divize tak loni utržila celkem 95 miliard korun.
Největšímu domácímu výrobci drůbežího masa, společnosti Vodňanská
drůbež, loni vzrostly tržby o pětinu na téměř sedm miliard korun a zisk
na 240 milionů korun (o 165 procent). Je otázka, kdo na tom vydělává, ale
zaměstnanci to asi nebudou, když dělníkům ve výrobě nabízí tato
společnost plat od 17 940 korun.
Nejlépe v historii si vedly také klíčové mlékárenské firmy holdingu.
Největší český producent čerstvého mléka Olma loni zvýšil zisk na
215,8 milionu korun. Dvojnásobně – na 163 milionů korun – narostl
zisk Mlékárně Hlinsko, vyrábějící mléčné výrobky pod značkou Tatra.
Tržby obou společností přesáhly sedm miliard korun. Tyto informace najdete
v souhrnné analýze našeho spolupracovníka Jiřího Sezemského v
nejnovějším vydání Týdeníku FORUM, které najdete na stáncích ve
čtvrtek 10. srpna.
Celý fenomén Andreje Babiše je ukázkou toho, že drzost je vlastnost,
kterou část společnosti oceňuje. Na třicet procent voličů, vesměs
chudších lidí, je podle průzkumů ochotno volit člověka, který je
okrádá, jak může a kde může. Babiš jako premiér znehodnotil lidem
peníze a pak jako podnikatel zvedl ceny často ještě více, než je
průměrná inflace. A tak na těch lidech, které okradl jednou, vydělal
ještě tím, že je okradl podruhé. A oni ho za to milují. To je naprostý
blázinec.
https://www.forum24.cz/zdrazovani-potravin-je-obycejna-drzost-vevodi-mu-andrej-babis-a-jeho-firmy?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box