Rozcestník >> Náboženství >> Ateistická společnost

Informace

Název: Ateistická společnost
Kategorie: Náboženství
Založil: sirStanley
Správci: sirStanley , Ondi
Založeno: 10.01.2020 11:58
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 2593671x
Příspěvků:
71523

Předmět diskuze: Ateistická společnost - “Ateismus je pochopení, že neexistuje žádný věrohodný vědecký ani faktický důkaz existence boha, bohů nebo jiných nadpřirozených jevů a bytostí.” Ateismus je racionální a pragmatický a humanistický postoj k světu. Racionální v tom, že usiluje o poznání pravdy ( tím odmítá teorie o existenci neprokázaných nadpřirozených bytostí a jevů). Pragmatický, protože za prioritní považuje to, co je užitečné a prospěšné (náboženství to není, už proto, že lidi rozděluje - viz vztahy mezi židovskou vírou, islámem a křesťany). Humanistický proto, že na první místo staví člověka, skutečnou bytost, nedokonalého, ale vyvíjejícího se tvora, jakým jsme my všichni (ne tedy nějakého vymyšleného stvořitele mimo čas a prostor, kterého ani nelze dokázat).
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #40403

Zobrazit vše


| Předmět: RE: RE:
14.07.23 16:37:37 | #40403
Reakce na příspěvek #40395

mniši dali „celé Evropě... síť
modelových manufaktur, dobytčích farem, center vzdělání, duchovního nadšení i umění žít... pohotovosti k sociální akci - slovem
... pokročilou civilizaci, jež se vynořila z chaotických vln okolního
barbarství. Svatý Benedikt, nejdůležitější architekt západního monasticismu, byl nepochybně otcem Evropy. Benediktini, jeho děti,
byli otci evropské civilizace".5
Vývoj ideje mezinárodního práva, byť v lecčem úzce spjatý
s antickými stoiky, se často připisuje myslitelům a právním teoretikům 17. a 18. století. Ve skutečnosti se tato myšlenka objevila poprvé na španělských univerzitách 16. století a otcem mezinárodního
práva byl Francisco de Vitoria, katolický kněz a profesor *691*


 #40395 

| Předmět: RE: RE: RE:
14.07.23 17:47:06 | #40407 (1)

Je sice krásné, že se na španělských univerzitách objevily v 16. století nějaké myšlenky o mezinárodním právu, ale nebyly tehdy ani publikovány a neměly větší dosah. Počínání Španělů a jejich idea šíření křesťanství byly v praxi tak brutální zejména v jižní Americe, že vedly k zániku celých civilizací a zotročení původního obyvatelstva. Zrovna později vydané myšlenky F. de Vitorii byly mnoha historiky považovány za obhajobu španělského práva šířit křestanství, což vedlo ke španělské nadvládě. V tomto smyslu považoval tuto válku za spravedlivou! Dokonce ospravedlňoval právo dobyvatelů využívat nerostné bohatství v koloniích! Jediná věc, která mu slouží ke cti, je to, že si uvědomoval, že násilný křest je pouze formální a nedělá z domorodců skutečně věřící křesťany.
Jestli jsi tedy ve Španělsku té doby hledal vývoj mezinárodního práva, tak to jsi šlápl hodně vedle. To byla doba, kdy se tento proklamovaně "nejkatoličtější stát na světě" dopouštěl těch nejhorších zločinů včetně genocidy původního obyvatelstva v koloniích.
Vitoriovy myšlenky našly ohlas až v Nizozemí a dalších nekatolických zemích. Tam byly i vydány tiskem. Význam měly hlavně ty, které se týkaly nenásilného křtu. Ty ostatní byly daleko spíš obhajobou bezpráví, než nějakým základem mezinárodního práva.


 #40403