Ne, nepíšeme tu o božím vnuknutí :-))))
píšeme tu o tom, kdo napsal bibli - prokazatelně .-))))
a prokázat lze pouze účast člověka, nikoho a ničeho jiného
.-)))))))))))
Reakce na příspěvek #94713
PS : my ateisti netvrdíme, že nebyla napsána pod božím vnuknutím. my
netvrdíme nepotvrzené. inspirace nebyla potvrzení
že bibli napsal člověk, lidé, to potvrzené je, proto to tvrdíme. pod
vlivem čeho tady v tom našem trvzení nehraje vůbec žádnou roli. .-)
Zde jsi to zmínil
:-))))
O inspiraci, vnuknutí, píšu asi na vícero místech, ale nikoli kvůli
inspiraci, vnuknutí, le NEPOTVRZENOSTI uvedeného při práci na Bibli
.-()))))
Já si to vnuknutí našel ve vyhledávači právě a spojil tedy boží vnuknutí přesné vyjádření.
A co vnuknutí o existenci čerta a nebo vodníka? Je to naprosto stejné jako s bohem. Neurčité, neexistující pohádkové bytosti.
Myslím, že nikdo z věřících netvrdí, že by nějakou část Bible
napsal osobně Bůh. V mnoha knihách jsou autoři zmíněni přímo v textu, u
těch ostatních je možné autorství určit ze souvislostí. Jak uvádím v
jiném vláknu, autorství není jednoznačné pouze u knihy Ester. (nenapadá
mě žádná jiná)
Posoudit Boží inspiraci vyžaduje spíše určitou znalost Písma než
opakování otřepaných klišé.
Apoštol Petr napsal:
Především mějte na paměti, že žádné proroctví v Písmu
nevychází z nějakého osobního názoru. Vždyť proroctví nebylo nikdy
proneseno z lidské vůle, ale lidé mluvili z Boha, jak byli vedeni svatým
duchem. (2. Petra 1:20, 21)
Petr zaznamenal pouze jedno proroctví, nelze ho tedy podezírat, že by si
"ohříval vlastní polívčičku".
Vím, že lidé bývají velmi skeptičtí k proroctvím, která se týkají
naší budoucnosti, ale současně z neznalosti přehlížejí řadu proroctví,
která se prokazatelně splnila v minulosti, mnohdy se zarážející
přesností.
Další oblastí jsou informace, řekněme z oblasti vědy, lékařství apod.
To je třeba srovnávat s úrovní poznání tehdejší doby.
V době, kdy okolní národy popisují zemi jako plochou desku, kterou nesou
sloni, kteří stojí na hřbetu želvy, Mojžíš psal o zemi zavěšené na
ničem. (Job 26:7)
V Bibli najdeme popis koloběhu vody v přírodě, což je z dnešního pohledu
prkotina, ale jeho princip nebyl v té době znám ani náhodou. (Job 36:27, 28;
Kazatel 1:7)
Z čistého nepochopení věci se vysmíváte věcné a vědě neodporující
zprávě o stvoření světa, zatímco opomíjíte, že okolní národy
například nechávaly hlavního boha rozpůlit neposlušnou bohyni, aby z ní
udělal nebe a zemi.
Díky balzamování mrtvých měli Egypťané dobré znalosti anatomie, ale
jejich léčebné postupy, byly z dnešního pohledu šokující.
Nic z toho Izraelité nepřejali. Měli z dnešního pohledu pokročilé
hygienické předpisy, znali karanténu. Bible se o konkrétních lékařských
postupech prakticky nezmiňuje, ale z podobenství o milosrdném Samaritánovi,
víme, že na rány přikládali víno a olej. (žádnou moč a trus jako
Egypťané)
Zákon byl propracovaný a měl i pasáže řešící sociální problémy.
Když chcete něco popírat, měli byste vědět, co popíráte, a nespokojovat se s opakováním "zaručených pravd".
Katoličtí spisovatelé označují tyto spisy za deuterokanonické, což
znamená „z druhého (nebo pozdějšího) kánonu“, na rozdíl od spisů
protokanonických....
presne, že ste ich z biblického kánonu vynechali, to je váš problém, lebo
nerozumiete biblistike, židovskej histórii a tradícii, nerozumiete dejinám
spásy...proste zasahujete, a všetci protestanti, do niečoho, na čom ste
všetci nemali žiadne zásluhy, žiadne právo, len brali, a nič
nedávali...ale kritizovať, dehonestovať, manipulovať s Bibliou (a pritom
atakovať RKC), brať si z nej, čo sa hodí, to ano...brať, kritizovať,
dehonestovať, a nič nedávať - do dokáže každý, na na to netreba
vzdelanie, a to RKC má, ale heretický euro-protestatizmus a americké
náboženské spoločnosti a sekty ho nemajú...
Co je dehonestujícího na tvrzení, že tyto spisy vyloučili z kánonu
Židé, ranní "církevní otcové", tak například i Hieronymus, autor tebou
opěvované Vulgáty?
Hájil je naopak Augustin, který toho má na svědomí víc.
Jediným důvodem zařazení apokryfů do katolické Bible je záliba církve v
nejrůznějších legendách, které v podobě tzv. tradice zahrnula do
věrouky.
píšete nezmysly, nepoznáte tieto deuterokánonické knihy, sú v naprostom súlade protokánonickými, tak do toho nemluvte, nemáte vedomosti, nemáte žiadne základy biblistiky...Cirkev za tie stáročia dokonale preskúmala zjavenie Boha židom, všetky knihy, a po starostlivom skúmaní, vyhodnocovaní proto- a deuterokánoinických kníh vedela, čo do kánonu zaradiť, a čo nie, a Hieronymus deuterokánonické knihy nevylúčil, dal ich do kánonu...nemáte vedomosti, často kamete, nepoznáte biblickú históriu, tradíciu biblickej židovskej viery, dejiny spásy, naviac ste často až zúrivo antikatolícki, nenávistní k RKC, a dehonestujete a kritizujete všetko, lebo sa vám to nehodí do výmyslov, všetko, na čo nemáte právo, nemáte žiadne zásluhy v biblistike - len brať, prisvojovať si, a nič nedávať...biblistike ste nedali NIC, holé NIC, takže je lepšie mlčať, že...
Ve svém prologu ke knihám Samuelovým a Královským tedy Jeroným uvádí inspirované knihy Hebrejských písem v souladu s hebrejským kánonem (v němž je 39 knih vedeno jako 22) a pak říká: „Je tedy dvaadvacet knih ... Tento prolog Písma může sloužit jako dobře podložený přístup ke všem knihám, jež překládáme z hebrejštiny do latiny, abychom věděli, že vše, co je mimo ně, se musí zařadit do apokryfů.“
Jsi na tahu.
Uveď, kde Hieronymus uvedl alespoň jeden apokryf jako kanonický.
nič také Hieronymus nepovedal, vymýšľate si, - nepoužil názov "apokryf"...apokryf je o niečom inom, ako je deuterokánonická kniha - snezrovnateľné...
Tak se na příkladu jednoho takového (ne)biblického opusu podíváme,
jaký odkaz lidstvu dává.
Tóbijáš (Tobiáš).
Vyprávění o jednom zbožném Židovi z kmene Naftali, který je
odvlečen do Ninive a přichází o zrak, když mu do obou očí napadá
ptačí trus. Posílá svého syna Tóbijáše do Médie, aby tam vyzvedl
určitý dluh, a anděl v lidské podobě vede Tóbijáše do Ekbatany (do
Rag). Cestou získává srdce, játra a žluč z jakési ryby. Setkává se
s jednou vdovou, která sice byla provdána sedmkrát, ale je stále pannou,
protože každého z jejích manželů zabil o svatební noci zlý
duch Asmodaj (Asmodeus). Tuto ovdovělou pannu si Tóbijáš bere za
manželku, protože ho k tomu vybídl anděl; Tóbijáš spaluje rybí
srdce a játra a tím odhání démona. Vrací se domů a pomocí
rybí žluči obnovuje zrak svému otci.
abuka:
Příběh byl pravděpodobně napsán původně aramejsky a odhaduje se, že pochází asi ze třetího století př. n. l. Je zřejmé, že není inspirován Bohem, protože obsahuje pověry a omyly. Nepřesné jsou mimo jiné tyto údaje: Ve vyprávění se uvádí, že Tóbit byl v mládí svědkem vzpoury severních kmenů, k níž došlo v roce 997 př. n. l. po Šalomounově smrti (Tóbijáš 1:4, 5, ČEP), a také že byl později, v roce 740 př. n. l., odvlečen do Ninive společně s kmenem Naftali. (Tobiáš 1:11–13, ČB-Hč) Podle toho by žil přes 257 let. Ale Tobiáš 14:1–3 (ČB-Hč) uvádí, že zemřel ve 102 letech.
abuka:
Co si o věrohodnosti Bible pomyslí člověk, který si přečte tuhle
legendu?
iste, ale aj: to B nikdy nepoviete:
...kniha Tobiáš poukazuje na cnosti Židov. Kniha Tobiáš sa týka aj
niečoho, čo sa stalo počas exilu v Babylone, keď Židia nemohli vyznávať
vieru. Používajú sa motívy zo Starého zákona (napr. z knihy Genezis) aj
mimobiblické motívy. U židov sa príbeh považuje za ukážku, ako sa má v
núdzi (exile a pod. ) zotrvať pri Božích prikázaniach...
visitor:
Kniha Tobiáš sa týka aj niečoho, čo sa stalo počas exilu v Babylone,
keď Židia nemohli vyznávať vieru.
abuka:
Těžko, Anežko.
Ve vyprávění se uvádí, že Tóbit byl v mládí svědkem vzpoury
severních kmenů, k níž došlo v roce 997 př. n. l. po Šalomounově smrti
(Tóbijáš 1:4, 5, ČEP), a také že byl později, v roce 740 př. n. l.,
odvlečen do Ninive společně s kmenem Naftali. (Tobiáš 1:11–13,
ČB-Hč)
Pavel dokonce citoval antické básníky Aranta a Kleanta. (Skutky 17:28)
Nespletli jste si DF?
Co tak to rozebírat u "sebe" - oba dva "vlastníte" DF.
taky bych je odkázal na tajná fora SJ . Tady se může rozebíratjen ateistický bůh Nic.
Jak vidíš, zatím tu nikdo z ateistů nebrání těm dvěma se dohadovta a hádat, i když některé kopie testů jsou pro ateistu zhola zbytečné .-))))))
zbytečně se dohadují Abuka čerpá z textů Jehovisticke překladu nového světa který je přeložen a upraven Jehovisty z nějakých židovských překladů vydaných v Anglii. Takže to je překlad překladů ideologicky upravený SJ kniha nehodíci se ke studiu písma, mám ji doma jako zbírkový kus.
Jo tak těsně :-)))
Ale t beru spíš jen jako dotaz, radu :-)))) než výzvu .-)))
Tak, tak - dlouhosáhlé příspěvky známých věcí, které se rozporují už stovky let a nic se na tom nezměnilo a nezmění.
Já tomu ani nerozumím, ted ane textu samotnému, ale proč je tak hrozně důležité, že některé svazyky jsou proto, druhé deutero - kanonické, a to jsou apokryfy a proč to vadí .-))))
ale i tak na tom lze posoudit, kdo o věci asi ví víc a má v hlavě lepší příběh :-)))
krásná magie, to jen dokazuje, že Židé měli podobné zvyky jako okolní národy...
Že bible má hodnotu pohádky. Problém je v tom, že tyto pohádky zneužívají černoprdelníci k oblbování svých oveček.
Přesně tak.
Proto je důležité rozpoznat skutečné Boží slovo od gnostických a jiných
pamfletů.
V křesťanství lze vysledovat gnostické vlivy v některých představách o spasiteli v Pavlově listu Filipským a zejména v Janově evangeliu. Dále se gnosticismus nepřímo podílel na rozvoji křesťanské ortodoxie a filozofie, protože ty se formovaly právě v polemikách s gnózí. Někteří raně křesťanští autoři, především Órigenés, byli gnostickými myšlenkami přímo ovlivnění.[60]
Origenes byl spíše ovlivněn řeckou filozofií než gnosticizmem.
V době gnosticizmu už bylo křesťanstvo velmi vzdáleno od původního
křesťanství, takže vliv gnosticizmu mu opravdu nemohl ublížit.
Můžeš konkretizovat ty stopy gnosticizmu v dopisu Filipanům a v Janově
evangeliu?
gnosticismus má mnohem starší kořeny, než křesťanství a právě z řecké filosofie se šířil a vyvíjel i mezi Židy...
Ano, Filón Alexandrijský byl ovlivněn platonismem.
V malé míře ovlivnil judaismus 1. století.
Mimo jiné hlásal oddělenost duše od těla.
O jeho vlivu na původní křesťanství není nic známo.
Logos je popisováno jako „Boží místodržitel na zemi“, „prvorozený syn“, zástupce lidstva před Bohem, velekněz, což se shodovalo s křesťanskými představami o Kristu, a koncept Logu tudíž měl značný význam pro christologii.
Jistě, Filón byl Ježíšův současník a znal SZ proroctví.
Nepsal nic jinégho než Jan, který v době sepsání evangelia žil ve
vyhnanství na ostrově Patmos a Filón ho nezajímal. Měl své osobní
zážitky s Ježíšem a vedení Božím duchem.
samozřejmě, což dokazuje užitý jazyk, těžko se negramotný Jan učil na stáří řečtinu...
Proč myslíš, že byl Jan negramotný?
V jeho době byla řečtina koiné v podstatě druhým oficiálním jazykem
národů Předního Východu.
Proč myslíš, že právě v ní byl kolem roku 300 př. n. l. pořízen
překlad SZ, tzv. Septuaginta, ze které citovali i apoštolové?
řecky to bylo psáno, protože to bylo psáno Řeky, ne Židy...
např. autor Markova evangelia ani nezná topografii Palestiny - nikdy tam
nebyl...
Řecky to bylo psáno, protože to bylo psáno Židy pro Židy.
Mnoho Židů si v té době osvojilo řečtinu koiné, protože se v té době
tímto jazykem komunikovalo v obchodním světě i v běžném sociálním
kontaktu. Palestina byla v té době multikulturálním prostředím, které
právě tato forma řečtiny sjednocovala.
Mnoho hebrejských učenců a teologů trápilo, že řada Židů nezná
hebrejštinu, proto se rozhodli sepsat Starý zákon v řečtině.
Bylo jich původně 72, podle tradice byl počet zaokrouhlen na 70. Odtud
Septuaginta.
Pokud vím - tak Septuaginta prošla několika revizemi.
Tak která "platí".
Satanovo křesťanstvo a jehovisté praví křesťané, co vznikli za 1900 let.
v Janově evangeliu např. učení o Logu...
srovnání gnostického Tomášova s Janovým evangeliem:
Log 1 ,,A on řekl: kdo najde výklad
těchto výroků, neokusí smrti.´´ 127
J 8, 51 ,,Amen, amen, pravím vám, kdo
by zachoval mé slovo, nespatří smrt (na
věčnost)´´ 128
Log 28 ,,Ježíš řekl: Stál jsem uprostřed
světa a zjevil jsem se jim v těle a našel
jsem je všechny opilé, nenašel jsem mezi
nimi jediného žíznivého a má duše
pocítila bolest nad lidskými syny, že jsou
slepí ve svém srdci a nevidí, že přišli na
svět prázdní a hledají zase, jak by
prázdní vyšli ze světa. Ale teď jsou opilí.
Až setřesou své víno, budou činit pokání
´´ 131
J 7, 37 - 38 ,,V poslední, velký den
svátku Ježíš vstal a zvolal: Žízní – li kdo,
ať přijde ke mně a pije. Kdo věří ve mne,
jak praví Písmo, řeky živé vody poplynou
z jeho nitra !´´
Log 31 ,,Ježíš řekl: Žádný prorok není
přijímán ve své vesnici, žádný lékař
neléčí ty, kteří ho znají.´´ 142
J 4, 44 ,,Neboť Ježíš sám vydal
svědectví, že prorok ve své vlasti nemá
vážnost.´´
J 11 ,,Přišel do svého vlastního, a jeho
vlastní ho nepoznali.´´ 143
Log 40 ,,Ježíš řekl: Jeden vinný keř byl
zasazen mimo Otce a protože nebyl
upevněn, bude se svými kořeny vyvrácen
a zahyne. ´´ 146
J 15, 1 – 2 ,,Já jsem ta pravá vinná réva
a můj Otec je hospodář. Každou ratolest
ve mně, která nenese ovoce, čistí, aby
nesla hojnější ovoce.´´ 147
Log 71 ,,Ježíš řekl: Zbořím tento dům
a nikdo jej nebude moci znovu
postavit. ´´ 155
J 2, 19 – 21 ,,Ježíš jim odpověděl: zbořte
tuto svatyni, a ve třech dnech ji
postavím. Židé tedy řekli: Tato svatyně
byla budována 46 let a ty ji postavíš ve
třech dnech? On však mluvil o svatyni
svého těla.´´ 156
Log 77 ,,Ježíš řekl: Já jsem to světlo,
které je nade všemi. Já jsem
veškerenstvo. Veškerenstvo ze mne vyšlo
a veškerenstvo přišlo ke mně. Rozštípněte
dřevo, já jsem tam, zvedněte kámen
a najdete mne tam.´´ 163
J 1, 5 ,,A to světlo ve tmě svítí a tma je
nepohltila.´´
J 1, 8 ,,On sám nebyl to světlo, ale
přišel, aby o tom světle vydal svědectví.´´
J 8, 12 ,,Ježíš řekl: Já jsem světlo světa.
Kdo mne následuje, nebude chodit ve
tmě, ale bude mít světlo života.´´ 164
Log 108 ,,Ježíš řekl:Kdo se napil z mých
úst, bude jako já. Já sám se stanu jím
a skryté se mu zjeví.´´ 177
Jan 4, 14 ,,Kdo by se však napil z vody,
kterou mu dám já, nebude nikdy žíznit,
ale voda, kterou mu dám, se v něm stane
pramenem vody tryskající k věčnému
životu.´´ 178
jen pár příkladů...
Tomášovo evangelium je součástí rukopisů z Nag Hammádí, které podle
odborníků pocházejí ze 4. století n. l.
Pokud jde o Janovo evangelium, budu citovat:
Raný křesťanský sbor pokládal Janovo evangelium za kanonické.
Evangelium se objevuje téměř ve všech starověkých seznamech a je přijato
jako kanonické bez jakýchkoli pochybností. Stopy toho, že pisatel použil
Janovo evangelium, jsou jasně patrné v epištolách Ignatia z Antiochie (asi
110 n. l.) a také ve spisech Justina Mučedníka napsaných o generaci
později. Janovo evangelium obsahují všechny nejdůležitější kodexy
Křesťanských řeckých písem — kodex Sinajský, Vatikánský,
Alexandrijský, Ephraemi, Bezae, Washington I a Koridethi — a rovněž
všechny rané překlady. Papyrus 457 (P52) Johna Rylandse z první poloviny
druhého století obsahuje zlomek Janova evangelia s částí 18. kapitoly. Na
papyru Chester Beatty č. 1 (P45) byly také nalezeny části 10.
a 11. kapitoly a velká část celého evangelia je v Bodmerově papyru
č. 2 (P66), který pochází z počátku třetího století.
Kdo koho tedy ovlivnil?
Cerinthus prostřednictvím zjevení, která předstírají, že je napsal
velký apoštol (Jan), mluví falešně, uvádí zázraky, o kterých mluví,
jako by mu je ukázali andělé, a říká, že po vzkříšení mělo být
království Kristovo na zemi a že lidé v tělesné podobě budou opět žít
v Jeruzalémě a budou podléhat žádostem a rozkoším.
Stejně mluví křesťanská sekta Alogi z Efezu někdy kolem roku 200 n.l.
Název Alogi je patrný. Anti logos. Tato skupina odmítala Janovo evangelium a
Janovo zjevení, protože:
„Nepřijímají knihy Janovy...protože říkají, že nejsou (texty) Jana,
ale Cerintha“
To samé tvrdí Hippolit Římský
Objevil se muž jménem Caius, který řekl, že evangelium není od Jana,
ani Apokalypsa, ale od Cerintha, toho kacíře.
Je zvláštní, jak tisíce kilometrů do sebe, v jiném čase, panuje u
některých přesvědčení, že Janova apokalypsa byla ve skutečnosti napsána
kacířem Cerinthem. Cerinthus zastával pozici proti pohansko-křesťanskou.
Odmítal Markovo evangelium a souhlasil s Matoušovým. Nepopíral, že bůh
Hebrejů existuje, ale považoval jej za nižšího než toho, který stvořil
svět. Jako většina východních (židovských) křesťanů té doby
rozlišoval mezi Ježíšem a Kristem. Považoval Ježíše za člověka, který
se stal Kristem po křtu. Kristus z něj byl sňat zase ukřižováním. Učil,
že Kristus je nebeská bytost, která se jednou vrátí.
Ano, to všechno dokazuje pouze to, že se objevilo mnoho plagiátorů
apoštolských textů.
Co z toho vyvozuješ?
to dokazuje hlavně to, že už tehdy o autorství Jana učenci
pochybovali...
ostatně všechna evangelia mají neznámé autory...
Kteří učenci?
Citovali ho cirkevní otcové.
Autoři evangelií jsou neznámí?
A ve kterém kině to hrajou?
to tvrdí nezávislá biblistika, ty kino...
Kteří učenci?
proč si nepřečteš ten článek?
Asi tak - je to možné.
**Evangelium podle
Matouše/Marka/Lukáše/Jana
jde jen o gnostický vliv...
přečetl sis texty které jsem postnul? nebo musím znova?
ty si komunistickej bachař, tak drž hubu ani ji nezkoušej vystrkovat, jinak ti někdo dá přes ni pořádnou facku. měl by si se, těm kněžím co jsi věznil za komunistů omluvit.
Asi totéž co ten, kdo si to přečte bez ní. Jeden rozpor navíc už moc nezmění.
Jo, chápu, že pro člověka, který hledá rozpory v Bibli, jsou apokryfy "zemí zaslíbenou".
Jak jsem uvedl, je to příliš citlivé a složité téma, abych ho
předhodil k rozcupování lidem, pro které je to jediným cílem "diskuze" se
mnou.
Pokud má někdo seriózní zájem, může se o tom pobavit na našem fóru.
Tam ovšem není "tvrdé jádro fans".
Mne zajímá jen to, jestli je to pravda, že necháte člověka
vykrvácet.
Nemusíme o tom nijak diskutovat, uvedené diskusi nevyžaduje.
Transfuze a očkování
Svědkové Jehovovi odmítají transfúze plné krve, a 4 hlavních složek krve
– bílých krvinek, červených krvinek, krevních destiček a krevní
plazmy,[134] a to od roku 1945, tedy již přes 70 let. Přijímají ovšem
frakce,[135] náhražky krve a moderní alternativní postupy na ředění krve,
hormony podporující zrychlenou přirozenou krvetvorbu, hemodialýzu a jiné
moderní lékařské postupy.[136][137][138][139]
V některých případech byli svědkové ochotni riskovat svoje zdraví i zdraví svých dětí.[140][141] Někdy lidé dokonce kvůli odmítnutí transfuze zemřeli.[142][143] Především kvůli nim se před řadou let začal vyvíjet nový obor lékařství, tzv. bezkrevní medicína.[144][145] Také transfuzi krve nepřijímají na základě svého výkladu Bible.
Stalo se, že soud nařídil léčbu dítěte krevními deriváty proti vůli rodičů, protože v daném případě to byla dle ošetřujících lékařů jediná známá možnost s šancí na záchranu života. Ústavní soud k tomu ve svém nálezu uvedl, že „ochrana zdraví a života dítěte [...] je zcela relevantním a více než dostatečným důvodem pro zásah do rodičovských práv, kdy jde o hodnotu, jejíž ochrana je v systému základních práv a svobod jednoznačně prioritní.“[146]
Evropský soud pro lidská práva (Evropská konvence lidských práv) k této otázce judikoval, že je nutné respektovat status autonomie dospělého člověka nad svým tělem a plně rozhodovat o způsobu podstoupené či odmítnuté léčby, společně s principy bioetiky.[147][148][149][150][151]
Před rokem 1952 měli svědkové Jehovovi dle jejich výkladu Bible zakázáno také očkování.[152] Od začátku 50. let je však očkování svědky Jehovovými po celém světě přijímáno zcela běžně.[zdroj?] Pokud snad někdo dnes určité očkování odmítá, je to věc jeho vlastního rozhodnutí, které nesouvisí s všeobecným vyznáním víry.
Před rokem 1980 měli svědkové Jehovovi dle jejich výkladu Bible zakázány také transplantace orgánů. Dnes jsou již povoleny a případné zbytky krve v darovaném orgánu nadto nejsou v rozporu s biblickými zásadami o krvi.[153]
Jak víte, jak si můžete být jisti, že to chápete správně?
Rozhodnutí v podobných záležitostech ovlivní člověku život, někdy i
zásadně.
Lze tedy očekávat, že si v tom udělá jasno.
Asi myslíš subjektivní jasno. Tedy bude věřit, že to pochopil
správně.
No ale na to jsme se já neptal.
Tak především skutečná víra není "jen", už sama o sobě stojí na
určitých podkladech.
Ale myslel jsem to především tak, že k rozhodnutí, které se týká
životně důležitých otázek, si každý člověk podklady hledá a uvažuje
o nich tak dlouho dokud nemá rozumnou jistotu, že se rozhodne správně.
Na jakých OVĚŘITELNÝCH podkladech stojí víra v Boha?
Co je rozumná jistota a čím je determinována?
Na základě porovnání biblické zprávy s vědou, s historickými událostmi a s užitečností biblických rad.
Rozumná jistota pramení ze získaných dostupných informací a jejich
vyhodnocení.
Je omezena nejistotou, obavami apod.
Vysvětli lépe a konkrétněji tvrzení v první větě, co přesně a jak z
víry je ověřitelné.
Na škále pravděpodobnosti, kolika procentní pravděpodobnost je pro tebe
"rozumnou jistotou"?
Tak třeba splnění biblických proroctví. Ta jsou ověřitelná historií.
Rozumná jistota se případ od případu liší. Pokud je pro mě něco
důležité, snažím se ověřit si to co nejlépe.
Z toho je vidět, že ta "rozumná jistota" bude mít u různých lidí a v
různých případech jinou procentní pravděpodobnost. 100% asi nenastane
nikdy, nebo skoro nikdy.
Pro názornost bych možná uvedl definici víry podle apoštola Pavla.
(Hebrejcům 11:1)
Víra je dobře podložené očekávání toho, v co doufáme, přesvědčení
o existenci něčeho, co není vidět.
Já se ptal dřív.
Chtěl jsem po tobě nějaký konkrétní příklad z toho článku o textové
kritice. Samozřejmě s použitými argumenty.
Ty studuješ Bibli 40 let a nevíš, co je textová kritika?
Slyšels někdy výraz historicko-kritická metoda?
textová kritika dokázala, že Marek neznal Palestinu, jak jsem psal, ale
nemůžu k tomu nic najít, zkouším to...
které proroctví se splnilo?
To už tady bylo.
Textová kritika učinila převratný objev, že Marek nazýval Galilejské
jezero mořem a nikoli jezerem. Oba názvy byly v Palestině běžně
používány, a nejen ty dva.
Kromě těchto dvou názvů se textoví kritici mohli u této vodní plochy
kromě označení Galilejské setkat také s přívlastky
Genezaretské, Tiberiatské a Kineretské.
Taková "neznalost" Palestiny je ovšem na pováženou.
Co tam máš dál?
já mám na mysli něco jiného, putování Ježíše a učedníků, kdy podle Marka chodí všelijakými nelogickými oklikami a podobně, Matoušovo evangelium už to pak "dává do pořádku"...
sem s těmi splněnými proroctvími!
Jeremjáš 51
Zkáza Babylónu Proroctví: Jeremjáš prorokuje zkázu Babylónu médskými
vojsky.
Skutečnost: Médové Babylón nikdy nedobyli. Byli to jejich přemožitelé
Peršané, kteří r. 539 př. n. l. obsadili Babylón.
Izajáš 13
Zkáza Babylónu Proroctví: Izajáš prorokuje zkázu Babylónu médskými
vojsky.
Skutečnost: Médové Babylón nikdy nedobyli.
Izajáš 19
Společenství Egypta, Asýrie a Izraele Proroctví: Izajáš prorokuje, že
Egypt bude stíhán nepřízní, jeho moc zlomena, Nil vyschne. Nakonec Izrael,
Egypt a Asýrie vytvoří trojici a společně budou uctívat Yahweho.
Skutečnost: K harmonickému soužití Egypta, Asýrie a Izraele se společným
uctíváním Yahweho nikdy nedošlo. Egypťané i Asyřané si ponechali každý
své bohy.
Ezekiel 26
Zkáza města Týru Proroctví: Fénické město Týr bude zničeno vojskem
babylonského krále Nebúkadnesara a navždy zapomenuto.
Skutečnost: Nebúkadnesar město Týr nikdy nedobyl a nezničil. Týr stojí do
dnešních dnů.
Ezekiel 29
Dobytí Egypta Proroctví: Nebúkadnesar zcela spustoší Egypt který nebude 40
let obýván, Nil vyschne, dojde k exilu Egypťanů.
Skutečnost: Babylónský král Nebúkadnesar napadl Egypt v roce 588 a 568 př.
n. l. Neúspěšně. Babylonská vojska Egypt nezničila, Nil nevyschl, nikdy
nedošlo ke čtyřicetiletému zpustošení země, k hromadnému exilu
Egypťanů.
Ježíš chodil a kázal, občas se i vracel, nechodil nejkratší cestou z
místa A do místa B.
Aby se o tom dalo diskutovat, musel bys opět uvést konkrétní rozpory.
Jeremjáš 51
Médové a Peršané byli příbuzné národy z Jafetovy linie.
Dlouhou dobu "měli navrch" Médové, až Kýros Veliký to změnil. (550 př.
n. l.)
Nejednalo se ovšem o vztah vítěz - poražený.
Kniha History of the Persian Empire (s. 37) uvádí: „Blízký
vztah, který k sobě Peršané a Médové měli, nebyl nikdy zapomenut.
Ukořistěná Ekbatana zůstala oblíbeným královským sídlem. Na Médy se
pohlíželo se stejnou úctou jako na Peršany; zastávali důležité úřady
a byli vybíráni do čela perských vojsk. Cizinci mluvili obvykle o Médech
a Peršanech; jestliže použili jednoslovné označení, pak to bylo slovo
‚Médové‘.“
Izajáš 13
viz výše
Izajáš 19
Izajáš neprorokoval pouze o nejbližší budoucnosti.
V proroctvích, které se týkají dnešní doby, je Egyptem nazýván
současný svět, zatímco militantní národy v něm, jsou symbolicky
označovány jako Asýrie, pověstná svou krutosti.
V obou obrazných národech jsou dnes lidé, mírumilovně uctívající
Jehovu.
Ezekiel 26
Nebukadnecar bojoval proti Tytu 13 let, a porazil ho, i když zcela
nezničil.
To udělal o 200 let později Alexandr Makedonský způsobem, který
předpověděl Zecharjáš 9:3, 4)
To, že bylo město opět znovu vybudováno, souvisí s jeho námořním a
hlavně obchodním významem ve starověku.
Ezekiel 29
Nebukadnecar sice Egypt porazil, ale nezničil.
Těch 40 let se vztahuje na Židy, kteří navzdory varování utekli po pádu
Jruzaléma do Egypta.
Tím se v Božích očích stali Egypťany.
Jestli se jednalo o doslovným 40 let, nebo to bylo myšleno obrazně jako
připomínka cestování po pustině, se neví.
které se týkají dnešní doby, symbolicky, obou obrazných národech, se vztahuje na Židy, v Božích očích stali Egypťany...
možná, asi, nejspíš... to už jsou vaše výklady, takto se dá okecat kde co...
Z pohledu neznalého jaké věci?
Nebo míněno z pohledu neznalého víry a jejích příběhů?
z pohledu nezávislého na konkrétních výkladech! ono napsat, že Egypťani jsou prostě někteří Židé, to je sice kouzelné jak to zapadá do věrouky, ale může to být zcela mylný výklad...
Médové byli po r. 550 p.n.l po porážce Kýrosem vazaly Peršanů - ne nějací "kamarádi" - maximálně zpravovali pod dohledem jen svoje bývalé území
Kniha History of the Persian Empire (s. 37) uvádí:
Tuším, že o té možná odborné knize nevíš víc, než jsi našel na jehovistických stránkách.
https://www.jw.org/cs/knihovna/knihy/Hlubší-pochopení-Písma/Persie-Peršané/
Kniha se prodává na webu Levné knihy a je to obrázková encyklopedie.
Což nemusí být proti její kvalitě, ale psals, že si zdroje ověřuješ. Tohle je citace z druhé ruky a ještě v tendenčním podání SJ.
Ano, jedná se o encyklopedii obsahující mnoho ilustrací.
Autor je profesor orientalistiky.
Kdo jsi ty?
Když se na ni odvoláváš, máš ji u sebe nebo je její obsah ke čtení na internetu, abys mohl prokázat, že encyklopedie tyto informace obsahuje? Sory, ale po Krudoxovi jsi tohle požadoval. Jinak děláš to samé: “říkala to jedna encyklopedie.”
Po Krudoxovi jsem požadoval konkrétní vyjádření kritiků Bible, které jsem obdržel a vyjádřil se k němu.
A co ty? To je fajn, že encyklopedie nemá jen obrázky a napsal ji profesor. Stačí se ale odvolat na encyklopedii, protože se na ni odvolali někde jinde, aniž bys mohl předložit, co v ní stojí?
Stačí.
Co v ní stojí, jsem citoval.
Pokud to někdo zpochybní, což se nestalo, přichází další fáze
dokazování.
Ujišťuji tě, že rozumím.
Vím, že může obsahovat informace zpochybnitelné.
Nicméně zejména ty jsi nikdy žádné zpochybnění nepředvedl.
Že by teď?
Nemanipuluj zase. Ty se odvoláváš na nějakou encyklopedii a máš citovat, co tam stojí a odkázat, kde si to můžeme přečíst. To samé požaduješ od ostatních.
áno, odvolávať sa na encyklopedie znamená neznalosť, deficit vo
vedomostiach - pretože encyklopedie uvádza to, čo sa hovorí v rôznych
častiach zeme o danom probléme - encyklopedie len sucho podáva nejakú
správu, čo niekto povedal, vymyslel, a čo sa všeobecne hovorí -
encyklopedie nediskutuje, nerozoberá, neanalyzuje, nedáva dôkazy, že niečo
je pravda, alebo nie je pravda, len konštatuje, nedáva k tomu názor, ani nič
nepotvrdzuje...na encyklopedii sa spoliehajú leniví a nevzdelaní, ktorým
nezáleží na podstate veci alebo problému - proste len chabo a neodborne
niečo vraj "dokazovať"...odvolávanie sa na encyklopedii len intelektuálne
degraduje a zosmiešňuje toho, kto sa na ňu odvoláva...
...v odborných/vedeckých prácach je prísny zákaz odvolávať sa na
encyklopédiu! - takáto práca nie je prijatá v odbornej/vedeckej
spoločnosti!
Nic ti nebrání předvést svůj argumentační arzenál.
Já ale pochybuji, že vůbec tušíš, o čem je řeč.
Ty jsi jen přeslabikoval slovo "encyklopedie" a hned ses potřebuješ
zviditelnit.
vaším častým zvykom na vašom fóre je dávať citáty z encyklopédií ako dôkaz, vysvetlil som o čom je encyklopedie - že nič nedokazuje, len referuje, čo niekto povedal v dávnej, či nedávnej minulosti, a to sa nejak v spoločnosti nejako "zakorenilo" a je jedno, či to je, alebo nie je pravda, pravda sa tu nedokazuje...encyklopedie ako dôkaz je o ničom, je to nástroj len pre lenivých a nevzdelaných vymaniť sa zo svojej neinformovanosti...
amozřejmě že může dokazovat.
V příslušné encyklopedii jsou nashromážděné vědecké poznatky.
samozřejmě že sama o sobě nemusí být jako důkaz přijata, ale seriozní
encykloperdie je i ozdrojovaná, tedy "kde ke svým tvrzením přišla"
a pokud tam není jako zdroj uvedena bible, komunistický manifest nebo
programové prohlášení ANO2011, klid ělze takové seriozní encyklopedii
věřit, že popisuje věrně, jak se věci mají
ení určená jako důkaz, samozřejmě, ale její relevance může být naprosto jednoznačná
Ok, tak o čem je právě řeč, a v čem se citace z encyklopedie odchyluje od odborných stanovisek?
Ano, cituji ze tvého odkazu ( google překlad):
Zdá se, že Kýros Mediánské království nezrušil. Došlo spíše k
přechodu královské moci z jedné dynastie do druhé. V každém
případě Kýros a jeho achajmenovští nástupci přijali oficiální tituly
mediánských králů a jejich systém státní správy. V říši Achajmenovců
si Média udržela své výsadní postavení a zaujímala druhé místo po
samotné Persii. Média byla velká provincie a její hlavní město Ekbatana se
stalo jedním z achajmenovských hlavních měst a letním sídlem perských
králů. Mediánská šlechta si udržela své privilegované postavení za
Kýra Velikého a také do značné míry za jeho nástupců, a to i přes
nebezpečnou vzpouru Médů proti Dáreiovi I. Velikému v roce 521 př. n.
l. Gobryas (OPers. Gaub(a)ruva-) , první guvernér Babylonie po jeho
obsazení Peršany, mohl být Méd. V Nabonidově kronice je doložen jako
„guvernér země Gutium“, který obsadil Babylon (Grayson, str. 109, sloupec
III, l. 15). V prvním tisíciletí př. n. l. bylo Gutium archaickým názvem
pro Média nebo alespoň pro jeho západní část (Herzfeld, s. 194; Diakonoff,
1985, s. 117). Je třeba také zmínit, že spolu s Peršany a Elamity sloužili
Médové ve stálé armádě „10 000 nesmrtelných“ Achajmenovců.
Řekové, Židé, Egypťané a další národy starověkého světa
nazývali Peršany „Médy“ a považovali perskou vládu za pokračování
médské vlády (viz např. Herodotos, 1.206). Jak je patrné z
některých babylonských dokumentů vypracovaných po dobytí Mezopotámie
Peršany, mnoho Médů pobývalo v Babylónii jako významní státní
úředníci, vojenští důstojníci a královští vojáci. Navíc se zdá, že
někteří Médové žili v Babylonu a možná i v dalších velkých městech
jako soukromé osoby. Klínopisné dokumenty také dosvědčují, že
babylonští podnikatelé byli zapojeni do různých transakcí v Ekbataně a
dalších městech Médie (odkazy viz Dandamajev, 1992, s. 153–156).
Díky za potvrzení mého příspěvku.
Nebo spíš o vyvrácení.
Nejednalo se ovšem o vztah vítěz -
poražený.
Žádné bratříčkování - napsal jsem, že je nechali spravovat bývalé
území - a přesně - je ty "výše" postavené.
Ano - raději je tak nazývali - představovalo to "psychologicky" menší zlo -
to, že je oni pomíchali do jednoho je dobová záležitost.
Takže rozdíl máme v tom, že já tvrdím, že byli nepřáteli - Kýros je
měl za vazaly,
A víra je zárukou dober, ve která
se doufá, důkazem skutečností, které se nevidí
dober - ve smyslu - dobro - to z jejich textu nějak "vypadlo" - úplně to
mění význam.
To už jsme se myslím ptal, která to jsou a jak jsou ověřena.
Třeba potopa světa ve skutečnosti nebyla potopa světa a uvedenou událost
"prorokuje" dneska s velmi význačnou přesností do budoucna každý
hydrometeorologický ústav .-))))
lidé, kterř žili v mnohem větším souladu s přírodou, protože na ni byli
odkázáni mnohem víc než my dnes, si samozejmě mnohem víc všímali
těchhle zákonitostí, povodně a potopy byli jejich součástí a tak
"předpovědět potopu" je "majstrštyk" na úrovni pubescenta.
stejně jako znalost sopečných a tektonických činností určitě umožní kdekomu "prorokovat" zánik nějakých měst pod sopkou nebo na tektonickém zlomu a stačí k tomu jen přidat, že to byla hrozně hříšná města. nemůže to nevyjít, dodnes .-)))) a i prorok si k tomu samozřejmě přibarví "hříšnost" těch měst, protože patří do nepřátelského tábora :-))))
nebo že se budou mezi sebou lidé mastit a povedou je 4 jezdci apokalypsy :-)))) na což se v historii prý taky najde příklad, že už se to stalo, ačkoli biblí je to situováno někam do naší budoucnosti a na konec tohoto světa
takže to bych rád četl, která konkrétní proroctví byla a jak konkrétně ověřena.
Ani jedno, všechna jsou "ověřena" s maximální dávkou fantazie,
účelové interpretace a překrucování faktů.
Tak je najednou den tvoření libovolným časovým intervalem, světová potopa
je zvednutí hladiny Černého moře, skalní útvar na Araratu zkamenělou
archou .....
No a příchod Ježíška opakovaně zítra, či na svatého Dyndy. Jednou mi jedna SJ na nádraží nabízela Strážnou věž s varováním, že Ježíšek je už na Zemi a poslední soud vypukne "co by dup".
no, že je víra OČEKÁVÁNÍ, proti tomu asi nic nemám, přijde mi, že to je synonymické označení jednoho a téhož :-))))))))
u té dobré podloženosti už tápu, ale respektuji, že "víra je vírou
dobře podložená víra" .-))))))))))))))))
škoda, že je všechno tak hrozně nekonkrétní :-))))))))))))))))))))))
my ale víme proč.
koneckonců možná to pavel napsal konkrétněji, ale nehodící se bylo
vyškrtnuto, kdo se zaručí, že ne? .-)))
Víra je poměrně složitá konstrukce z faktů a emocí, která může být
pro někoho nekonkrétní, pro jiného jistotou.
.Já to už mnohokrát přirovnával k přechodu horské bystřiny.
Ta se dá přejít po kamenech, které si ovšem musíš předem vyzkoušet,
než na ně stoupneš.
Pokud jde o Pavlovu definici, tak ta se v detailech liší překlad od
překladu.
Nicméně z ní jasně vyplývá, že víra musí na něčem pevně stát, aby
byla vírou, a ne lehověrností.
No stát na něčem jistě musí :-)))
A to na víře samotné, tedy přesvědčení sebe samého.
Já osobně jediný, hodně rozviklaný kámen jako podstavec víry vidím ničím nedoložené tvrzení, že "to kolem nemohlo vzniknout jinak než stvořením, protože to pro někoho má znaky kreace inteligentního stvořitele - pro někoho, kdo světu moc nerozumí a už vůbec si není ochoten na férovku přiznat, že prostě jen neví a neumí s tou "nevědomostí" žít.
V takovém případě ale netuším, co si chceš a jak zkoušet - to, jestli
Bůh je nebo není si přeci nijak nevyzkoušíš, můžeš si jen namlouvat z
nějakých "událostí" kolem, že to "jinak než díky Bohu nemohlo být".
což je stále ta samá šablona věřícího, jen si něco namlouvat.
tu nepevnost toho kamene mimochodem potvrzuje i to, kolik "pevně zakotvených ověřených" Bohů mezi lidmi existuijke,. násobně víc než červených karkulek ....
Víra je cesta jako přes potok a nestojí na jednom kamenu.
Kdo to vidí, jak říkáš, balancuje na jednom kamenu a nikam nedojde.
Oč jsou "znaky kreace" méně prokázané než "znaky evoluce"?
viděl jsi někdy, že by se někde najednou z ničeho nic objevil nový druh
zvířete? nebo třeba přiletěl z nebe? před sekundou tam nebyl, teď už tu
je...
anebo že by se zničehonic před tvýma očima seskládal z atomů?
Ne, to jsem neviděl., protože se to stalo v době, kdy člověk ještě neexistoval.
Ano, jedná se o takzvanou mikroevoluci, která probíhá v rámci živočišného druhu a nevede ke vzniku druhu nového.
Nikoli šlehnutím kouzelným proutkem, ale Božím působením.
(1. Mojžíšova 1:25)
Bůh udělal divoká zvířata podle jejich druhů, domácí
zvířata podle jejich druhů a všechna zvířata lezoucí po
zemi podle jejich druhů. A Bůh viděl, že je to
dobré.
Věda nemůže vyvracet pohádky o Bohu.
Nemá jak, neposkytujete nic, čeho by s emohla chytit věda.
Co by měla na uvedeném abukou vyvrátit?
vždyť je to jen tvrzení na úrovní párkaře na pouti : horké párky!!!
no vlastně u těch můžeš vyvracet minimálně to, jestli jsou horké a jestli jsou to párky. na sdělením abukou nelze vyvracet nic
správně, Bůh ne, že šlehal kouzelným proutkem a všechno bylo za šest dní, ale tvoří evolucí...
Nebylo to za šest dní, to jsou jen takové evolucionistické povídačky.
Bible mluví o "dnech", což můžou být dlouhá období, dokonce různě
dlouhá.
Čteme o jednotlivých dnech stvoření, ale v závěru jsou všechna tako
období shrnuta do "dne". (1. Mojžíšova 2:4).
Myslím, že chápat den jako etapu nebo časový úsek, není v tomto
případě nic proti ničemu.
o je ale vaše interpretace, že den není den ale jakkoli dlouhé období
takhle se ale s fakty nepracuje a nedá pracovat
určitě to není nic proti ničemu, jen to ale dokazuje, že o tom vlatsně vůbec nic nevíte
Výraz "den" má mnoho významů. Nejen v Bibli, ale i v běžném životě.
Aha .-))))
Subjektivní názvy literárních děl, uměleckí licence :-))))))
Tak to jsme začali zostra :-)))))
Dál co třeba?
Aha tak časový úsek navlády komunistů v ČSR je dnem komunistů? Nebo jak staré je tvé prorezavělé auto? jeden auto-den !
Aby to nevypuklo do bezvýchodné polemiky, tak
den je výraz kalendární pro 24 hodinový časový interval počínající
půlnocí, na hodinkách zobrazeno údajem 00:00:00 [h:m:s] a končící před
půlnocí ve 23:59:59 v tom-kterém časovém pásmu.
V dávných dobách byl den časovým intervalem mezi východem a západem
Slunce. Tento interval je velmi variabilní, tedy netechnický, nebo lidový. Na
polárním kruhu zeměpisné šířky N 66,3° trvá sluneční den o letním
Slunovratu 24h a o zimním Slunovratu 0h.
Tolik k délce jednoho slunečního dne.
Ten zmatek v hlavách pobožných lidí byl úmyslně zaveden katolickou mafií ve snaze zabránit zesměšňování pilíře jejich ideologie, tedy bible.
Každej rozumnej člověk ví už tak aspoň dvě století, že nelze pinzetou přikládat atom k atomu a vyrábět tak rozličné molekuly, z molekul vyrábět organely, buněčnou membránu, DNA, kostru, svaly, šlachy, nervy, mozek atd atd, aby vzniklo živé zvíře. Zvířat byly a jsou stovky milionů druhů ... a ta výroba toho zvěřince trvala jeden den?
Nevím jestli přímo miliardy, když stáří celého vesmíru se odhaduje na jednotky miliard, ale byla to určitě dlouhá doba.
A to jako že Bůh je všemohoucí a splácat nás a pár koulí kolem mu
trvalo mimliardy let?
To snad i evoluce by byla rychlejší ....
bol to od Boha jednorazový čin - stvorenie druhu! - žiadne miliardy let...
Říká která encyklopedie?
Bible? .-))))))))))))))))))))))))))
Jednorázový, miliardy let dlouhý úkon? .-))))))))))))
jsně. Pak už jen dávno vytvořené druhy vytahoval postupně ze šuplíku, že?
druh je jednorazový akt, neexistuje žiadny vývoj nového druhe jedného z druhého, je tam biologická bariéra, s fenomenami, o ktorých sme mnohokrát diskutovali - ...nové druhy postupne nevznikajú, všetky druhy boli stvorené naraz...pochopiteľne, ich varianty vznikajú vývojom...tvrdenie, že: druhy po dlhom čase sa začnú vyvíjať odlišným spôsobom až postupne dospejú do štádia, v ktorom kríženie medzi nimi nie je možné, a vznikajú nové druhy, a tieto už na seba nereagujú (napr. na sexuálne správanie druhu, z ktorého vznikli), je len hypotéza, nie ani teorie...
Chápu, pro kreacionisty platí, co není napsané v bibli neexistuje a existovat nesmí.
Ne není to hypotéz, je to pozorovaný fakt: https://cs.wikipedia.org/wiki/Prstencov%C3%BD_druh
Ale samozřejmě že existuje :-)))))))))))))))
rozhodně nebyly všechny druhy stvořené naráz, o tom nelze básnit .-))))
mnohé až po vyhynutí jiných, v rozdílech stamilionů let
:-))))))))))))))))))
Ten vývoj samozřejmě existuje :-))))))))))))))))))))))
uvedneé je rozhodně praděpodobnější a podloženější hypothesa, než
vaše hypothesa o existenci a vlastnostech Boha, založená a postavená jen na
dogmatu : "Bůh je" .-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Bůh je!!!
BU BU BU !!!!!
:-))))))))))))))))
Pro kreacionisty je Evoluce nestravitelná.
Někdy před 2 mio lety vytáhl z šuplíku homo Erecktuse, o 1,5 mio let
pozděj pak homo Neandertalise a za dalších 0,2 mio let vyhodil homo Erectuse
do koše a vytáhl homo Sapiensa. No a před několika desítkami tisíciletí
hodil do koše i homo Neandertalise.
Ten se s tím nepáře, jakmile vidí, že nějakej druh je zdegenerovanej, jako
třeba člověk, tak šup s ním do koše.
By mne zajímalo, kolik živočišných druhů má ještě v tom šuplíku. Když uvážíme, že Země může být obyvatelná ještě miliardu let .. a že od Cambrické exploze uplynula teprv polovina miliardy let, tak musí mít v šuplíku ještě miliony dalších druhů zvířat.
O evoluci je i v Bibli, člověk je tam stvořen až jako poslední ve vývojovém řetězci, tedy vlastně žena :-)..
Je tam sice stvořen jako poslední, ale ne ve vývojovém řetězci. O vývojovém řetězci tam není ani zbla.
Obsah příspěvku byl smazán. Důvod: OT
Bůh tvořil podle přírodních zákonů, které sám stanovil.
Co například takové chladnutí hmoty?
jo, evoluce je rychlejší (cca miliarda?) než celý vývoj vesmíru (14,5)...
Jako že ty druhy už existovaly nebo byly nějak definované a oj je udělal podle nich nebo jen obrazně řečeno, že ty druhy si vytvořil sám Bůh?
a když docházelo k OPAKOVANÉMU vyhynutí planety od 10 do 50 % druhů, a
objevovlay se druhy zcela nové, to je pořád nějakej ten "den, jak Bůh
tvořil živočichy"?
a hraje v té kreaci - když už ne délka dne, roli aspoň to pořadí, že
teda nejprve ryby, pak ptáky, pak savce .... nebo jak to tam je?
Jak můžeš trvdit, že nevede? .-)))))))))))))))))))))))))))))))
Pžed 150 rokly jste popírali evoluci ad hoc.
Když ji vědci doložili v rámci druhu, přicházíte s "mikroevolucí".
no fajn, věda sice za 150 let POTRVDILA evoluci, jen ne tu vaši mezidruhovou,
i když "strom života" dle DNA víc než naznačuje, příbuznost druhů.
akorát holt budeme muset počkat ne 150 let, ale 1500 let :-))) a možná už
jen 40 let.
Takže to, že dnešní stav věcí něco NEPOTVRZUJE rozhodně neznamená,
že je to VYLOUČENÉ :-)))))))))))))
takhle zjednodušeně věda nepracuje .-))))
Změny na genetice a tvaru ap. jsou pozorovatelné už dnes.
a "jiný druh" je dneska brán joko něco, co už s enedokáže množit
"postaru"
Příbuznost druhů neindikuje možnost přechodu jednoho druhu v jiný.
Mikroevoluce není náš výmysl, ale prokázaný fakt.
???
Název "mikroevoluce" je váš výmysl. Vědci tomu říkají evoluce. Vy se
tím snažíte sami sobě nakecat, že mikro byla, je a zůstane :-))))))
Příbuznost druhů uvedenou možnost jasně indikuje. Pokud se nějaké druhy liší jen v 5 % DNA, naprosto bez problému je možné to označit za "jeden z druhého" (neváme, který z kterého).
Mikroevoluce znamená vývoj organismů v průběhu generací na úrovni populace. Klíčem ke každé mikroevoluční změně je změna ve frekvenci výskytu alel genů.[1] Tyto změny se hromadí v průběhu historie druhu a jejich příčinou jsou čtyři základní procesy: mutace, selekce (přirozený výběr nebo umělý výběr), genový tok a genetický drift. Z pohledu makroevoluce (vývoji na úrovni skupin) mají mikroevoluční změny v delším časovém rozmezí za následek vznik a zánik druhů a dalších taxonů (dochází ke speciaci). (Wikipedie)
???
No a četl jsi tu poslední větu? :-))))
" Z pohledu makroevoluce (vývoji na úrovni skupin) mají mikroevoluční
změny v delším časovém rozmezí za následek vznik a zánik
druhů a dalších taxonů (dochází ke speciaci)."
ve skutečnosti se jedná o evoluci, kterou si verbálně samozřejmě můžeš rozdělit jako třeba golf : stolní, mini, velký, Volkswagen, .... .-))))
Souhlas. ZATÍM není prokázána mezidruhová evoluce. Sice indicií a argumentů je víc než dost právě v té podobnosti DNA druhů, vlastně komplet všech, kdy se jsme schopni dobrat pravděpodobného prapředka, v implantátech přijímaných jinými druhy, nebo v objevení se nových druhů po vlnách vyhynutí předchozích, ale JE JISTĚ PRAVDA, že my lidé, jsme to za těch asi 150 let, co to seriozněji zkoumámě, ještě nepotvrdili, nebyli svědky uvedeného.
tomu se ale není třeba divit .-))))) jednou to přijde :-))))) a možná budeme různé druhy vyrábět my sami, jako už geneticky ovlivňujeme leccos, akorát se toho trochu sami bojíme. oprávněně. ne kvůli bohu.
tomu se ale není třeba divit .-))))) jednou to přijde :-))))) a možná budeme různé druhy vyrábět my sami, jako už geneticky ovlivňujeme leccos, akorát se toho trochu sami bojíme. oprávněně. ne kvůli bohu...druhy vyrábať nebudeme, nie je to možné, aj genetika má svoje neprekonateľné bariéry - druh je geneticky uzavretý systém, má milióny genetických a biochemických blokov - biologických bariér, ktoré sú neprekonateľné, ani hypoteticky...pochopiteľne v rámci druhu (vo vnútri druhu) vznikajú vývojom nové varianty, a tie staršie môžu byť v prírode prostredím eliminované....
S tím prokázáním je to složité. U savců, nebo ptáků by jsme očekávali masivní změny, které by oprávnili pojmenování nějakého jedince novým druhem. Je to věcí a procesem taxonomie, která má svá pravidla.
Ovšem z praxe známe lvy a tygry jako různé druhy. Ale ejhle křížením
(prý nechtěným) došlo ke vzniku nového druhu - ligra. Křížením koně a
osla vzniknou též nové druhy. Známý je i kříženec ledního medvěda s
grizzlym. Tohle je přehledné. Na bakteriální a virové úrovni vznikají
též nové druhy.
Na odštěpení nového druhu z jedné z evolučních větví tedy potřebujeme
výraznou změnu zjevu a vlastností nového druhu.
Kříženec není nový druh, pokud se jeho jedinci nebudou dále množit jen
(nebo aspoň drtivou většinou) mezi sebou a nevytvoří svou vlastní
populaci. Což u mnohých z nich vlastně ani nejde.
Křížení je ale jen malým příspěvkem mezi všemi faktory, které se na
evoluci podílejí.
Není to přímo pozorováno, protože vznik druhu je ve srovnání s délkou života člověka (i ve srovnání s dobou, po kterou existuje věda), velmi dlouhý proces. Nově vzniklý druh je navíc zpočátku prakticky nerozeznatelný od svého předka, takže určit okamžik, ve kterém už je to ten nový, nelze. Tak jako během stmívání nemůžeš zmáčknout stopky ve chvíli, kdy právě nastala tma, ale před sekundou bylo ještě světlo.
Porovnání genomů a fosilní záznam ale dost zřetelně ukazují, že postupný vývoj je cesta, kterou se živý svět ubírá.
A aby chybějící pozorování evolučního vzniku nových druhů v reálném čase mohlo sloužit jako argument na podporu jejich vzniku kreací, nesmělo by takové pozorování chybět právě u toho vzniku kreací.
To je to, co kreacionisté nechtějí "slyšet" a sice že markantní změny
u izolované skupiny jedinců původního druhu lze rozeznat až po mnoha
generacích. Třeba tisíců.
U lidí můžeme generaci ustavit třeba na 20 let, dostaneme 5 generací pro
jedno století a jen 100 generací od Ježíška. Naši dávní předkové
opustili Afriku někdy před 50 tisíci lety, což dá zhruba 2,5 tisíce
generací a už zřetelné rozdíly nejen ve vzhledu.
Mikroevoluce je důkaz toho jak fungovala/jak mohla fungovat makroevoluce -
rozdíl je jen a jen časová linie/časový úsek.
Také Wikipedie:
Pojem Mikroevolution vytvořil 1909 botanik Leavitt ... označil tím fázi
vývoje vajíčka k jedinci - beztvarého k tvarovanému.
Pojem Makroevolution vytvořil Philiptschenko
Evolucionisté tyhle dva pojmy nepoužívají a chápou je jako dílčí stupně Evoluce.
Tak to asi ne.
Vývoj jedince, ontogeneze, nemá s evolucí nic společného.
Evoluci bez rozdílu popisuje fylogeneze.
???
Jak to, že ne?
Evoluce je KAŽDÝ VÝVOJ. Pokud například v rámci vývoje druhu dojde k
mutaci, je to záležitost evoluce.
Napsal jsi, že vývoj ze semena k rostlině je příklad mikroevoluce.
Ontogeneze není evoluce.
Já ne, já nic nenapsal, o tom ses asi bavil s někým jiným, já se zapojil až do toho příspěvku, na který reaguju
ontogeneze (člověka) je evoluce. každý vývoj čehokoli živého je evoluce
Ontogeneze člověka je vývoj jednotlivce od početí do ukončení vývoje
v dospělosti.
Pleteš si to s fylogenezí.
Ontogeneze je vývoj jedince, fylogeneze vývoj druhu
vývoj :
Evoluce je dlouhodobý a samovolný proces, v jehož průběhu se rozvíjí a diverzifikuje život.
Napsal jsi doslova:
ontogeneze (člověka) je evoluce. každý vývoj čehokoli živého je
evoluce
Vývoj jedince není evoluce.
Možná si nerozumíme ve slově vývoj - KAŽDÝ PŘIROZENÝ VÝVOJ JE EVOLUCE. Ale ne každý vývoj (evoluce) dojde do konečného bodu a bude tam něco úplně nového - v ontogenezi už vůbec.
Ale už jen to, že údajně neexistují dva lidé se stejnými otisky, sítníci ap. je důkaz, že evoluce něco změnila i při ontogenezi.
s těmi procenty například u člověka a šimpanze to je podvod na
důvěřivce,
Rozvařit DNA a pak čekat co se pospojuje a nazývat to shodou je podvod.
„Rozvařit DNA a pak čekat co se pospojuje a nazývat to shodou je podvod.“
Přesněji řečeno byl by, kdyby to někdo dělal. Genom šimpanze je přečtený, stejně jako genom člověka, takže můžeš srovnávat přímo sekvence nukleotidů. Kecy o rozvařování DNA jsou jen prostředkem kreacionistických dezinformátorů k rozvařování mozků těch, kdo jim věří.
Kecy o rozvařování DNA jsou jen prostředkem kreacionistických dezinformátorů k rozvařování mozků těch, kdo jim věří...podsúvate nezmysly, kreacionizmus nič také nemá....
Možná tady dochází ke zmatení pojmů.
Většinou se pod kreacionizmem rozumí názorový proud, který stvořitelské
etapy zhustil do nesmyslně krátkého období, extrémně do 6 dnů o 24
hodinách.
Vy tady považujete kreacionizmus za opak evoluce.
To je v pořádku, ale není správné, aby tady byly předhazovány argumenty
ortodoxních kreacionistů.
Jo ale jeden den u Boha je jako našich tisíc let, což by klidně mohlo být i milion let, to už by víc sedělo se stářím země.
To je obrazné přirovnání.
Petr psal o 1 000 letech, protože to bylo v té době největší běžně
používané číslo.
Řekové sice měli miriádu (10 000), ale to byl spíše knižní výraz.
Ano, mohl by to být milion, a klidně i ještě více.
Kromě toho ty stvořitelské etapy nemusely být stejně dlouhé.
Hlavně se zapomíná na to, že stvoření nebe a Země (vesmír) proběhlo
předtím, než se to začalo počítat.
Jo ale ty uplatňuješ doslovně 1 den jako přesně 1000 let na Zemi. Jinak bys nemohl vypočítat rok 1914.
V té době a už předtím majové dokázali počítat na mnohem delší
úseky, čísla.
viz jejich "předpověď" konce světa 2012, která vůbec nebyla předpovědí
koncem světa, ale něčím naprosto prozaičtějším :
Chalkolitičtí Mayové, kteří byli 4000 let za naším středověkem, podle některých lidí totiž prý uměli číst Sluneční soustavu, jak my neumíme, i když neuměli udělat ani čočku, a kam se na ně jejich kalendář hrabou naše počítačové astronomické a astrofyzikální modely. A protože si před tisícem let do plánovacího kalendáře nerozepsali na rok 2013 sklizeň kukuřice, tak určitě bude konec světa, přepólují se hvězdy a Země se začne otáčet obráceně.
Oni zatím chudáci, protože neuměli počítat s jinými než celými čísly, museli kalendář rozepisovat na dost dlouhou dobu, aby se jim zfázovaly cykly, ale nebyl důvod rozepisovat to ještě dál.
Kdo se drží Bible doslovně, uplatňuje 6 dní x 24 hodin.
6 x 1000 let, podle jehovistů tvořil Bůh 6000 let.
Kdo se jí nedrží doslovně, bere to obrazně.
Kdo jednou uplatňuje doslovně a podruhé obrazně, jak se mu to zrovna hodí, je magor (jehovisti).
Ne kreacionismu, ale jeho bezskrupulózním prosazovatelům. Kteří, aby před ovečkami zatajili příbuznost druhů, prohlašují o vědě takovéhle hovadiny. Jako např. že podobnost mezi DNA člověka a šimpanze je daná pouze mírou jejich hybridizace po společné denaturaci, tj. „rozvařování“. Někam na tyhle debility Jonatán chodit musí, a na stránky zastánců evoluce to asi nebude, že?
Odzadu.
O dost.
Evoluce je dokázaná zcela.
Kreace je jen hypotéza
Tak popiš ty kameny přes potok nějak blížeji, ať vidíme, jestli je na nich i nějaká objektivní realita nebo se to bude stále točit "jen v hlavě člověka", ty kameny.
To si každý musí najít sám.
Každý máme své kameny na cestě přes potok.
Takže na základě knihy - 2001: Vesmírná odysea, kterou si vezmu jako
podklad pro svoji víru - jsem/mám být přesvědčen, že existují
mimozemšťané, kteří se konci postarají o mojí duši - dostanou jí do
jiné dimense.
no, i tací jsou mezi námi. Nejvíc byli vidět před vánoci 2012, když se čekal konec mayského kalendáře.
Víš na co jsem reagoval?
Abuka psal, že už sama o sobě stojí na určitých podkladech.
Jediným podkladem je Bible - kdyby nebyla - bylo by tady asi milion bohů,
Proto jsem reagoval jak jsem reagoval.
Působivý příběh, dobrý v knižní verzi a fantastický ve filmové verzi. A také začleněná dnes více a více aktuální hrozba AI. Scénické hudba ... prostě to dílo nemá chybu.
PS : možná si v tom udělá jasno, ale až po napáchání nevratných škod.
apokryfy jsou dobová literatura stejně jako kanonické texty, právě apokryfy ilustrují svou dobu a nejednotnost křesťanských sborů na počátku křesťanství...
Nikdo nepopírá, že jsou dobovou literaturou.
Ovšem některé z nich byly napsány v židovském prostředí a s
křesťanstvím nemají nic společného. Ze Židovského kánonu byly vyřazeny
samotnými Židy.
Později byly rovněž odmítnuty většinou církevních otců, což byla
právě obrana proti nejednotnosti.
Důvody jsou u každého takového díla známé.
..židovském prostředí nemá s křesťanstvím nic společného ?
A to od kdy ?
Zkus si můj příspěvek přečíst pozorněji.
Napsal jsem, že některé apokryfy nemají s křesťanstvím
nic společného.
Doslova jsem napsal:
Ovšem některé (apokryfy) z nich byly napsány v
židovském prostředí a s křesťanstvím nemají
nic společného.
Doslova jsi napsal toto:
abuka:
před 7 hodinami | #95391
Reakce na příspěvek #95364
Nikdo nepopírá, že jsou dobovou literaturou.
Ovšem některé z nich byly napsány v židovském prostředí a s
křesťanstvím nemají nic společného. Ze Židovského kánonu byly vyřazeny
samotnými Židy.
No a proč by jako nemohli mít z křesťanstvím cosi a nebo i hodně
společného když křesťanství
vzešlo z židovství?
Ježíš říká : Vy uctíváte, co neznáte; my uctíváme, co známe, neboť
spása je ze Židů.
A apoštol Pavel byl taky žid i farizej .. atd.
To oni židé vypoklonkovali i Ježíše a ne ještě i nějaké apokryfy :-)
Křesťanství vzniklo že židovství, ale ne z apokryfů, které sami
Židé z kánonu vyřadili.
Kromě toho existují apokryfy pozdější, které se tváří jako
křesťanské.
Podle tohoto příspěvku víme o čem asi tak byly :
krudox
před 14 hodinami | #95364
Reakce na příspěvek #95344
apokryfy jsou dobová literatura stejně jako kanonické texty, právě apokryfy
ilustrují svou dobu a nejednotnost křesťanských sborů na počátku
křesťanství...
To ona ta nejednotnost žije v křesťanství do dnes, ne že by se s ní přestalo :-).
Takže vzniklo i z nich jejich vyřazením (vyřazením toho, co v nich bylo psáno)
mimochodom, čo ma na svedomí Hieronym? - že začal svoju "kariéru" ako obhajca rôznych filozofických nekresťanských teórií, čo bola móda v 4. 5, 6. st.. keď sa rímska ríša rozpadala? - že mal nemanželské dieťa? pozrite si jeho život, jeho nádherné prerodenie v Božej milosti ku Kristovi, poznáte jeho knihu "Vyznání" - prečítajte si ju, je k dispozícii aj v kníhkupectvách!...a prosím, mlčte, čo sa týka Hieronyma a Augustína! - kto ste, proboha, vy? kto ste?...mám to napísať?
takovy dotaz add Abuka: "ale současně z neznalosti přehlížejí řadu
proroctví, která se prokazatelně splnila v minulosti, mnohdy se
zarážející přesností.
Jmenujte proroctví, (nejlépe z poslední doby) které se splnilo se
zarážejíci přesností.
no, OBJEKTIVNĚ OVĚŘENOU PŘESNOST proroctví.
"Přijde hrozná nemoc na lidi" - covid? .-)))))) Hroznej? :-)))))
To proroctví pronesu i já, že na lidi sestoupí zase něaká hrozná nemoc. A
stačí mi na to internet :-))))
tam jde o slova "zarážejíci přesnost" a to on nebude schopen napsat.
Ne napsal. Inspiroval. Ruka byla vždy lidská, inkoust a papyrus také
lidský výrobek. Autorství je možná podle majitele ruky, ale u toho Starého
zákona, nebo jakého, kde se objevuje Bůh jako kdyby promlouval k lidem, jsme
mnohokrát četl, že to bylo inspirováno Bohem.
Takový ty story o tom, co se jak událo ap, to už samozřejmě ne, to už je
jen kronika, mnohdy smyšlená.
Já jako ateista boží inspiraci posuzovat nemohu, když nevěřím, že
nějaká byla, protože nevěřím že existuje Bůh .-))))))))))))
Já pouze vím, co je to inspirace a dokážu si určit, jak by to muselo
vypadat, kdyby bůh inspiroval více osob k napsání stejného textu a vím,
že by ten text člověk nesměl být ani jen ve znaku/písmenu člověkem
změněn .-))))
Takže uvedené v žádném případě není otřepané klišé, nejspíš na
rozdíl od tvrsení, že proroctví vždy vychází z Boha.
proroctví ale navíc není inspirace :-)))))
O Petrovi a proroctví vůbec nevím, proč vedeš řeč :-)))))
To předtím zas psalo o slonech, zavěšených na ničem .-)))))
To by ses divil, co všechno znali lidé před 2000 roky.
Nebo egypťané, aztékové ap až před 4500 lety :-))))
Zemědělské národy o vodě věděli víc než dost. A ani k tomu
nepotřebovali Boha, který sesílal déšť na evropany :-))))
Vědě neodporující víře.
Tím zbytkem jen dokazuješ co píšu já. Lidé se vzdělanostně vyvíjeli sami, Boha nepotřebovali. Vše byla záležitost životní zkušenosti a jak jsme poslal včera ten link, míchání a symbiozy různých kultur a zvuklostí a vzdělaností. Z hlediska lékařství je jedno, co přikládáš, pokud to funguje. A moč a trus fungují.
Když chceš něco popírat, měl by ses primárně držet toho, co druhý popírá - a to je inspirace.
A nenapsat k inspiraci jedinou větu a pak 40 vět o proroctví a bibli v
úplně jiných tématech .-)))))))))))))
A zdrřovat se jen uhýbáním od tématu a opakováním "náboženských
"pravd"" .-)))
Autor se mohl inspirovat jakýmkoliv, v té době známým, bohem - například Atonem - monoteistickým bohem Egypta, známého při panování faraóna Achnatona.
Tady na tom místě se ale nebavíme o tom, že se někdo někým inspiroval
k napsání něčeho.
Ale o inspiraci, vnuknutí, které "poslal" Bůh autorům příslušné části
Bible, tedy v podstatě jim Bibli "diktoval"
A protože těch autorů té části bible mělo být víc, museli by to
zachytit všichni stejně. To se ale nestalo.
jenže posuzuj něco 2000 let starého, třeba i v různých tehdejších
jazycích. každopádně by to mohl být důkaz inspirace (kdyby třeba 4 lidé
kteří se neznají, žijí současně v různých koutech tehdejšího "světa"
(tedy BV a okolí) napsal i kdby jen stránku textu úplně stejně o úplně
tom samém. To by byla silná indicie. Nemáme ji. Teda věřící ji
nemají
Já myslel toho prvního - jakože Mojžíše, který to jakože začal a
ovlivnil tím pokračování. Beru to v kontextu jeho existence, pobytu v
Egyptě a jeho odchodu z Egyptu - postupnou linii pisatelů Bible jako potřebu
Izraelity "začlenit se" do své historie - povětšinu své existence žili pod
správou jiného národa - de facto v otroctví.
Člověka, který potřeboval na překonání asi 400 km 40 let vůbec neberu vážně :-)))))))))))))))))))))))))))
Myslím, že než se rozhodneš něco nebrat vážné, bylo by poctivé prozkoumat, jestli tvoje důvody to odmítnout jsou dostatečně pádné.
Je to naopak.
Neberu vážně, co není potvrzené.
Ne že to vylučuji, ale rozhodně upřednostňuji potvrzené
Jen ve víře se žít nedá :-)))))))))))
o není potvrzení nebo to nemá alespoň dostatečně podloženou pravděpodobnost.
Krom toho opravdu nevím, co bych zkoumal. Skazky o uvedeném?
.-))))))))))))))))
Nebo jsou některé ty infromace z tehdy nějak doložené, jinak než
"verbálním přenosem do budoucnosti"?
blekotáni o ničem nevěříš protže ti to ateistická ideologie neumožňuje zhroutila by se jako piramída lží
áno, ateizmus nepotrebuje pravdu, lebo o Bohu je vždy v nepravde...a v nepravde sa dá nejaký čas žiť, ale nie celý život - ku koncu života to začne, človek si (i v bolesti staroby), či iných osobných, rodinných a spoločenských nezdarov dáva mnoho otázok, tie najčastejšie: prečo som? že som jediným jedinečný, neopakovateľný, musí to mať logicky nejaký zmysel, ...len tak nemôžem byť, ...aký je zmysel môjho života? blížim sa ku koncu, - a čo bude so mnou? je v živote správne, že som ateista? že žijem mimo Boha? čo tým dosiahnem? to len tak zmiznem z vesmíru do stratena? veriaci hovoria, že to nie je len také bezúčinné zmiznutie do stratena - zachráni ma niekto? kto ma zachráni? a čo ak existuje Boh? nie je človek viac (s jeho psychikou, duchovnosťou, talentami, vedomím, svedomím, schopnosťou žiť v láske, s tým, čo v živote dosiahol), ako jeho rozpadnuté telo po smrti? - ktože ma inak zachráni? - a prečo by som nemal veriť v nejakú záchranu? zachrániť to, kto som a čím som?...
človek si (i v bolesti
staroby)
Nevím odkud bereš tyto hovadiny, ale pokud nedáš nějaký relevantní
důkaz/průzkum/statistiky, tak je to zase jen tvůj výmysl na strašení.
Jak se tím lišíš od SJ? Nijak.
teismus naopak pracuje primárně s pravdou.
Proto nemůřže přijímat nepodložená tvrzení, i ksyby se sebelépe
propracovaným příběhem
celý život v nepravdě žijí věřící.
věř si v co chceš, klidně ve vodníka, nebo špagetové monsstrum, ale neotravuj tím duševně zdravé lidi
ateismus není ideologie :-))))
ateismus je nevíra v existenci boha .-)))
já ti to klidně budu opakovta tak dlouho, dokud to nepochopíš, takže až do
tvé smrti
náboženství ideologie je
ateismus nikoli, nemůže být .-)))
tudíž mi nemůže něco umožňovat nebo neumožňovat. např. lhát sám
sobě jak si lžete vy věřící v boha .-)))
no vidíš si amatér jak to naznačil abuka
Izraelci žili 40let jako nomádský národ. Jejich život se soustředil kolem
svatostánku, který byl skládaci.
Nomádi se často stěhují v závislosti na dostupnosti
zdrojů, jako je voda a pastva pro dobytek. Například pastevci mohou sledovat
změny v počasí a vegetaci, aby zajistili dostatek potravy pro svá
zvířata.
Doba, kterou nomádi stráví na jednom místě, se může lišit. Mohou se
zdržovat na jednom místě několik týdnů až měsíců, než se
přemístí.
Mnoho nomádských skupin se živí chovem dobytka (ovce, kozy, velbloudi), což
je klíčovým prvkem jejich ekonomiky. Zvířata poskytují mléko, maso, vlnu
a další produkty.
Některé nomádské skupiny také praktikují sběr plodů a lov, čímž
doplňují svou stravu.
no když zdrahali z egypta, tak zdrhali z egypúta, ty nomáde .-)))))
zdrhali 40 let, než zdrhli 400 km .-)))))))))))))))))))
povídej mi ještě něco o tom, že se někdo rád stěhuje .-)))
hned potom dej tu o větru, co jim odfoukl rudé moře, aby je nechytili ti, co
je naháněli
a pak si jdi nafackovat, ty jelito
nebo lépe, jdi si nafackovat rovnou :-))))))))))))))
Ani ne.
Za prvé jsme napsal "mnohdy"
Za druhé KAŽDÁ kronika je primárně ovlivněna názorem "kronikáře",
který si, mnohdy aniž by to věděl, upravuje zapisovaný děj podle toho, jak
by chtěl, aby se věci měli. Takže ne že třeba napíše o nějakém boji,
že ho vyhrál ten, kdo ho prohrál. Ale "zdůvodní" to tak, aby sám tolik
netrplě.
Kroniky jsou subjektivním svědectvím kronikářů.
U těch dnešních, jestli je ještě někdo píše, už to není až tak
subjektivní, protože o tom ví spousta lidí, nejen přímí účastníci,
jsou fotky, záznamy - prostě objektivní důkazy.
To z doby před 2000 let vážně nemáme, nebo jo? Max nějaký obrázek od subjektivního kronikáře nebo stejně subjektivního někoho jiného.
No ale subjektivita ještě neznamená smyšlenost. Kronika je chronologický zápis událostí, v ní se nevyskytují názory ani zdůvodnění, ona jenom zaznamenává, jak šli události. Pokud by nějaká kronika měla být smyšlená, tak to pak není kronika, ale prostě smyšlenka, fikce.
Vliv Kosmovy kroniky na poznání českého raného středověku je natolik zásadní, že se někteří historikové pokoušejí vytvořit i tzv. nekosmovské pojetí českých dějin, tj. na základě jiných pramenů zjistit, co se do historiografie dostalo jako Kosmova invence či jeho specifický náhled na svou současnost.
Kosmovo dílo nelze čistě stylově považovat za kroniku. Jedná se spíše
o hybrid mezi kronikou a historií. Autor zachoval chronologické řazení podle
let, nicméně u určitých událostí spíše mladšího data se rozepisuje do
dlouhých vyprávění, která rozsahem i stylem přesahují styl kroniky.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kosmova_kronika#Liter%C3%A1rn%C3%AD_styl
pro Bibli tohle platí trojnásob.
to není protimluv, každá totiž kronika totiž přehání, zveličuje, někdy si úplně vymýšlí, uvádí nepodložená neověřená tvrzení...
A tobě ne?
To samé dělali komunisté - zkreslovali pravdu a například z vraha Stalina
udělali hrdinu.
Marko Polo žil ve 13. a 14. století, napsal, nebo nadiktoval svůj "cestopis Milion", ve kterém jako mladík doprovázel svého otce, strýce a hrstku sutanášů po hedvábné stezce do Mongolska a Číny. Pro ondiho to bylo mládežnické čtení plné zajímavých informací.
Tímto "cestopisem" se zabývali i badatelé 20. století a došli k názoru,
že se neshoduje se skutečnými dějinami, popisem národů, jejich zvyků,
náboženství a rituálů, které měl Marko procestovat. Marko Polo se v
reálu dostal jen tak na polovinu téhle stezky, to ostatní co napsal o
Mongolsku je už zkreslené doslechem a nebo přímo vyfabulované. Trochu to
připomíná "cestopisy" Karla Maye, ten byl také zfanatizovaným
křesťanem.
Na druhou stranu byl Marko Polo reálnou osobou a jeho "cestopis Milion" je jeho
autentické vyprávění "zakonzervované" četnými opisy a pak tiskem.
Gutenberg začal provozovat knihtisk v polovině 15. století a jestli tiskl i
"cestopis Milion" Marka Pola, tak to mohlo být tak 150 let po originálu. Bibli
tisknul Gutenberg také, ale dva tisíce let po originálu, zdrojem byly tedy
různé kopie, překlady, úpravy a "doplňování".
A pak, jak zdejší biblicky študovaní vedou válku o správný výklad bible,
je nad Slunce jasné, že se jedná o rozličné verze opisů biblí,
interpretací z myšmi rozežranných svitků, nebo knih psaných na oslí
kůži pro osly.
To je k tématu "pilíř" mono-theismu a křesťanství.
Bibličtí učenci se zde na DF bijí v prsa tvrzením, že bibli lze
pochopit jen s doktorátem biblelogie.
Spíš bych mínil, že na pochopení "biblí" a různých variant výkladů je
zapotřebí nemalé dávky fanatismu.
moč a trus fungují ... to bych nerozporoval.
Jako klučina jsem si odřel do krve koleno na procházce s tetou. A ta mi řekla ať si to počurám. Pozděj jsem se dočetl, že vlastní moč je antiseptikum a pokud není jiné k dispozici, tak se má použít na vypláchnutí rány. Ovšem, taky jsem se dočetl o lidech pijící vlastní moč (kávová lžička moče na šálek vody) jako prevenci proti nějaké chorobě ... to považuji za podivné až nesmyslné.
A o tom použití trusu ... jsem také četl. Šlo o zábaly, pokud si to pamatuji, na pohmožděniny, nebo zlomeniny, ne na otevřené rány. Ten trus byl velbloudí, možná by to fungovalo i s kobylincem, nebo s kozími bobky.
Mimochodem, ta zarážející přesnost mne zarazila :-))))
Ono vyřknout proroctví, že se lidé jednou vyvraždí, ono to není zase až
takové proroctví, ono je to skoro jistota podložená logicky a co víc,
nakonec se pod to schová klidně i válka na ukrajině, s velkou přesností
:-)))))))))))
A kde je bůh v době, kdy se ve válkách vraždí lidé? Je to také zvůle boží?
Bůh je pořád na stejném "místě", jen ti, co se vzájemně zabíjení, ho nehledají.
Boh je tam, kde sa vraždí, pomáha trpiacim, vieme to, vidíme, že tam, kde je bolesť, tam príde nejaká záchrana - posiela ju Boh - ale proti slobode rozumu a vôle do vraždiaceho človeka nezasahuje - dá mu však vo svedomí na známosť, že koná proti láske, a hecuje jeho svedomie a srdce, aby sa spamätal...v extrémnych prípadoch, hlavne tam, kde sa môže stať niečo strašné, čo bude mať aj dôsledky aj pre históriu, nepriamo zasiahne...mnohí sa zhodujú na tom, že pri Stalingrade (rozhodujca bitka II. SV) Boh zasiahol nepriamo, dal aj -42 oC mrazy, na ktoré Nemec (Paulusova armáda) nemal šancu, inak tam bolo niekoľko týždňov okolo -30 oC...a Rus obrátil front...Boh má proste svoje metody, ako zasahovať hlavne nepriamo, aby niečo zlé skončilo. resp. zlo sa obrátilo na dobro....
Boh zasiahol nepriamo, dal aj -42 oC
mrazy
Bůch regulátor teploty
To ti pravil tvůj vysněnej pajďulák při modlitbě?
U Stalingradu nezasahovala nebeská figurka, ale katolík hitler, který se považoval za miláčka boha a za geniálního vojevůdce. Konec konců zachránil bůh hitlera před desítkou atentátů.
Paulusova armáda nebyla dostatečně zásobována, velkohubý a zdrogovaný Goering nesplnil ani desetinu toho co nasliboval. Několik požadavků Pauluse o povolení stáhnou se ze Stalingradu, katolík hitler opakovaně zamítnul po poradě s bohem. Naposledy o proslovu ke svátku Ježíška o vánocích pravil "Stalingrad jsem už dobyl, stačí mi několik jednotek našich božích bojovníků na vyčištění města od mongolských rusáků". Ano katolík hitler osobně dobyl to město.
Stalingrad s masivní pomocí západu rusákům, byla první bitva, která ukázala, že neporazitelnou bohem podporovanou armádu (Gott mit uns) lze porazit.
Na porážce Německa se podílely hlavně USA se svým gigantickým
průmyslem a vojsky.
Jedině USA vděčíme za svou nynější existenci, visitore. Měl bys denně
klečet a děkovat svému vymyšlenému bohu za stvoření USA. 15238
Když už chceš katolickej hochu o něčem psát, tak si o tom aspoň něco nastuduj. 15238 15238 15238
Rus vyhral pri Stalingrade bitku sám bez USA, bez západu, a mínus 30 a viac stupnové mrazy k tomu prispeli, bez nich by to mohol Nemec vyhrať...USA/1944 a spol. prišli po- už bolo vymaľované...Pozrite si film o II. SV. Barbarossa...
Jo to je ten film jak tam ten velitel Ruský říká:Už přišli první dodávky zbraní od USA.
Plácáš - nevyhrál by, kdyby ho USA nevyzbrojili a tím mu pomohli spustit
výrobu za Uralem - neznáš historii.
Už si o tom něco přečti, protože jsi za blba
V roce 1942 začaly přicházet první americké nákladní vozy,
především modely jako Studebaker. Tyto vozy výrazně usnadnily pohyb
sovětských jednotek, přepravu zásob a munice, ačkoliv během samotné bitvy
o Stalingrad jejich množství nebylo ještě výrazné.
Ale:
již během bitvy o Stalingrad dorazilo určité množství základních
surovin, potravin a oblečení. Toto zásobování pomáhalo vojákům a
obyvatelstvu za frontou přežít, což posilovalo morálku a stabilizovalo
zadní linie.
Ondi Hitler nebyl katolík. Ani se ke katolíkům nehlásil, vyznával
nějakopu pro svoji doktrínu překopanou východní filozofii bez Boha.
Byl tedyrasitoateista.
on měl sklony ke staré germánské víře, katolíkem byl jen podle křtu, ale chtěl později křesťanství vymýtit, protože to je vlastně židovský kult...