ad soucet:
.."Vždyť o tom já taky píšu. Idea zpodobování boha (a jiné) měla v
hlavách Izraelitů živnou půdu, přesto nebyla do jejich náboženství
přejata z okolních náboženství. Nevim proč k tomu došlo"..
dekuji za uprimnou odpoved, i kdyz mne skutecnost, ze "nevíš", u
"mozkem disponujiciho" krestana docela prekvapuje - zkusim to tedy trochu
jinak.. hebrejska Bible je predevsim "dokumentem" dokladajicim akt budovani
zidovskeho monotheismu, kdy vytvoreny kanon ve forme "staticke" teologie vznikal
mnohem pozdeji.. bezna nabozenska praxe vsak byla tvorena i carodejnictvim /
magii ci starymi ritualy, ktere se oficialni nabozenstvi snazilo postupne
odstranit z jeho popredi - judaismus tak v tomto ohledu sice symbolizuje
"rozchod" s pohanem minulosti a cizim prostredim, ale jedna se o konstrukci
akceptovatelne minulosti nezbytne pro redakci SZ jakozto celku - de facto obraz
toho, co bylo o staleti pozdeji ve zcela nove perspektive povazovano za
prijatelne ci neprijatelne, a to ve smyslu spravne interpretace primarniho
monotheismu a "skryvani" stop predchozich nabozenskych skutecnosti.. neslo tedy
o "zruseni" nabozenske/ideologicke minulosti lidu, ale poskytnuti korektniho
zpusobu jeji interpretace - ve starovekem svete totiz bylo jedinym zpusobem
legitimizace nabozenske reformy jeji spojeni s tradici, ktera byla povazovana za
garanta pravdy, jakousi zaruku spolehlivosti.. co se tedy onech kulturnich rysu
(zpodobovani) u etnoreligioznich skupin tyce, jsou neoddelitelne spjaty s
otazkou identity, ale ve smyslu nazoru "zasvecenych" na sebe samotne, kdy neslo
o rozdily urcene objektivni realitou, ale priority dane kulturnim diskursem, a
to v trans-kulturni i intra-kulturni sfere / v ramci studia etnicity a identity
je na ne proto nahlizeno jakozto na signaly ci emblemy rozdilu, ktere za
vyznamne povazuji sami zucastneni.. jestlize ti tedy zustava skryt duvod zakazu
zpodobovani, tak ver, ze ji pripsana sociologicka a teologicka "vaha" slouzila
jakozto naprosto zasadni zaklad pro sebeidentifikaci Izraelitu, dokladuje to
kuprikladu role retorickeho oznacovani dane praxe za rozdilnou..
p.s. chces trochu priblizit retoricky ramec, respektive jeho "ideologicky"
podtext?