Teolog Raymond Schwager nalezl v Bibli 600 pasáží kde jsou explicitně
líčeny krutosti, 1000 veršů kde Bůh sám koná kruté “tresty”, 100
pasáží kde Bůh explicitně přikazuje Izraelcům zabíjet lidi, a několik
příběhů kde Bůh zabíjí iracionálně a bez jakéhokoliv zjevného
důvodu. Raymond Schwanger říká, že krutost je jednoduše nejčastěji
popisovaná aktivita ve Starém Zákoně. Mnohé z těchto aktivit lze s
klidným svědomím označit za genocidní. (http://www.religioustolerance.org/god_cana.htm)
Pojďme se na některé ze stovek těchto případů podívat.
Numeri 15:32-36
Jednou, když byli synové Izraele na poušti, přistihli muže, jak v sobotní
den sbírá dříví. … Hospodin pak řekl Mojžíšovi: „Ten muž musí
zemřít. Ať jej celá obec za táborem ukamenuje.“ Celá obec ho tedy
vyvedla za tábor a kamenovali jej, až zemřel, jak Hospodin Mojžíšovi
přikázal.
Ano, sbírání větviček v sobotu je jistě velmi těžký zločin. Ten muž
si nejenže zasloužil nadevší pochybnost zemřít, ale prostá smrt by pro
něj byla příliš mírná. Za práci v sobotu je vhodné aby člověk před
smrtí ještě hodnou chvíli trpěl – ukamenování je pro něj to
pravé.
Naproti tomu, když Kain zabil svého bratra Ábela, Bůh mu jen udělal na
čelo znamení hanby. Kain pak odešel do Země Nód i se svou ženou, založil
tam město, a žil spokojeně dál.
Nyní přijde trochu silnější káva.
Deut 2:31-37
Hospodin mi řekl: „Pohleď, už to začíná! Vydávám ti Sichona i jeho
zem. Začni si ji podmaňovat a obsaď ji.“ … Tenkrát jsme dobyli všechna
jeho města. Každé z nich jsme vyhladili jako proklaté včetně mužů, žen
i dětí. Nikoho jsme nenechali naživu. Z dobytých měst jsme si rozebrali
dobytek a kořist. … Hospodin, náš Bůh, nám je všechny dal.
Zde se sluší připomenout verše z Nového Zákona “Veškeré Písmo je
vdechnuté Bohem a je nanejvýš užitečné. Vyučuje nás a usvědčuje,
napravuje a vychovává ve spravedlnosti (2 Tim 3:16) Čili ano, nikoho
nenechali naživu, vybili muže, ženy i děti, takto to chtěl Bůh a navíc
chtěl, abychom to věděli. Považuje tuto informaci pro nás za nanejvýš
užitečnou.
Podobných drastických pasáží je v Bibli víc, viz. třeba
Deut 3:2-7
Hospodin mi řekl: „Neboj se ho! Vydal jsem ho s celým jeho lidem i s jeho
zemí do tvých rukou. Naložíš s ním, jako jsi naložil s emorejským
králem Sichonem, sídlícím v Chešbonu.“ … Bili jsme je, až z nich
nezůstal jediný živý. Všechna jeho města jsme tenkrát dobyli. Nebylo
tvrze, kterou bychom jim nevzali – šedesát měst, celý kraj Argob, Ogovo
království v Bášanu. … Navíc jsme dobyli veliké množství venkovských
osad. Vyhladili jsme je jako proklaté, jako jsme to učinili chešbonskému
králi Sichonovi, vyhladili jsme každé město – muže, ženy i děti.
Všechen dobytek a kořist z těch měst jsme si pak rozebrali.
Člověk by řekl, že šlo o pusté vraždění až genocidu, spojené s
rabováním – ale ne, přesně takto to podle křesťanů chtěl Dobrý a
Spravedlivý Bůh Bible.
Velmi poučný je i příběh pomsty nad Midjánci.
Numeri 31
Hospodin promluvil k Mojžíšovi: „Než budeš připojen ke svému lidu,
vykonej pomstu synů Izraele nad Midiánci.“ … Vytáhli tedy do boje proti
Midiánu, jak Hospodin přikázal Mojžíšovi, a pobili je do posledního
muže. Zabili také midiánské krále: Eviho, Rekema, Cura, Chura a Rebu –
pět midiánských králů. Také Balaáma, syna Beorova, zabili mečem.
Midiánské ženy i jejich děti ale Izraelci zajali. Ukořistili také všechen
jejich dobytek, stáda a veškeré bohatství.
Nechat Midjánské ženy a děti naživu, to tedy bylo neprozřetelné a
hloupé. S tím Mojžíš, Boží chráněnec, nemohl souhlasit.
Mojžíš se však na velitele vojska, na vůdce tisíců a stovek, kteří
se vraceli z válečného tažení, rozhněval: „Vy jste nechali všechny ty
ženy naživu? Vždyť právě ony na Balaámovu radu svedly syny Izraele od
Hospodina k Peorovi. Kvůli tomu přišla na Hospodinovu obec ta rána! Pobijte
tedy všechny chlapce. Pobijte i každou ženu, která už spala s mužem.
Všechny dívky, které ještě nepoznaly muže, si nechte živé.
Připomeňme zde, že Bible má být celá Slovem Božím (přinejmenším
dvakrát explicitně potvrzeno i Ježíšem), a že tedy Bůh přímo
“posvětil” a “odsouhlasil” i tyto verše. V této souvislosti nelze
nepřipomenout Žalm 19
19:8 Hospodinův Zákon je dokonalý,
život do duše navrací.
Hospodinova svědectví jsou věrná,
i prosté činí moudrými.
19:9 Hospodinova pravidla jsou poctivá,
srdce naplňují radostí.
Hospodinovo přikázání je ryzí,
oči člověku rozzáří.
Co víc k tomu dodat? Vážně je závěr ateistů, že takováto kniha není, a
nemůže být Božím slovem, tak nepochopitelná? Vážně je tak
nepochopitelný jejich názor, že takový Bůh, kterého tato kniha popisuje,
prostě neexistuje?