myslím že nelze dokázat čí je to otisk. Ale je zvláštní právě ten otisk. I když tady Jonatán píše že takových otisklých pláten je spousta... ale já viděla jen malovanou kopii... nikoliv otisk který se vytvořil žárem či neznámou technologii
myslím že nelze dokázat čí je to otisk. Ale je zvláštní právě ten otisk. I když tady Jonatán píše že takových otisklých pláten je spousta... ale já viděla jen malovanou kopii... nikoliv otisk který se vytvořil žárem či neznámou technologii
Zůstaneme-li u faktů ...
turínské plátno je náboženskou relikvií a církvi je v principu jedno, jestli je na něm otisk, či kresba nějakého člověka a úplně jedno jestli to bylo namalováno štětcem, nebo jinou malířskou metodou a také kdy ta relikvie vznikla. Církev ví, že TP je předmětem náboženské víry a nemá zájem o nějaké vědecké zkoumání.
Datování předmětů bio-původu metodou C14 je celkem spolehlivá metoda (čas 50% rozpadu C14 je 5730 let), když je zaručen původ a originalita zkoumaného vzorku. U turínského plátna je právě nejistota původu zkoumaného vzorku tím největším problémem. To plátno bylo vystaveno ohni požáru, bylo promočeno vodou při hašení, bylo opakovaně bráno do rukou a opravováno jehlou a nití.
Zlé jazyky tvrdí, že právě ten požár a to zázračné zachránění plátna byl božím zázrakem ... a jiné jazyky se ptají "proč bůh neudělal zázrak a plátno nebylo boží mocí ochráněno před jakýmkoliv poškozením?". Nebo "proč bůh dovolil vůbec pořár v božím domě? ".
Náboženská relikvie má (jak psal Ken Follett) za úkol posílit náboženské nadšení, náboženskou extázi a hlavně nalákat hodně pobožných na vystavenou relikvii do města, tím podpořit turistický ruch a milodary nasytit pokladničku kostela, nebo chrámu.
Na zázračnou moc relikvií se v Temném středověku věřilo (i dnes se najdou věřící lidé) a tak si bohatí a mocní nějakou tu relikvii a relikvijičku koupili a nechali zabudovat do škapulíře, do meče, nebo do dřevěného kříže aby posílili svou víru nezranitelnosti v boji, nebo víru v obchodní úspěch. Pan svatý, jehož částí těla ona relikvie má být, v nebi rád pomůže člověku na zemi, který má v rukověti meče jeho zub. Nebo v peněžence šupinu z kapra, či vlas nějakého svatého.
našla jsem toto vyjádření z wiki
Počínaje rokem 1978, kdy byl zahájen výzkumný projekt turínského plátna,
bylo plátno mnohokrát vědecky zkoumáno množstvím nezávislých
laboratoří. Autenticitě plátna nasvědčují například použitý
materiál, způsob tkaní, otisk mince z roku 29, použité k zatlačení očí
mrtvého, a přítomnost pylu a otisků endemických druhů rostlin, anatomické
a fyziologické stopy. Jako zpochybnění pravosti byly medializovány zejména
závěry zkoumání radiokarbonovou metodou. Vznik samotného otisku těla se
dosud nepodařilo uspokojivě objasnit
jinak jsem viděla kopii a bylo to celkem zajímavé.
otisk mince z roku 29 na turínském
plátně ???
To snad nemyslíš vážně. Aby numismatik dokázal určit dobu, ze které
nalezená mince pochází potřebuje onu minci zkoumat a ne nějaký
nezřetelný ůdajný otisk.
Ten otisk těla na TP je údaně otisk zpoceného a mastnotou pokrytého těla.
Četl jsem kdysi.
Normálně se každé tělo před pohřbením omylo, a tam kde to bylo zvykem i
nabalzamovalo vonnou mastí. Takže otisk vonné mast, možná.
Vědecký výzkum TP nebyl kromě datování metodou C14 neexistoval. Církev nemá zájem na vědeckém zkoumání. Na to datování C14 bylo použito několik vláken tkaniny z okraje TP. Vysĺedky C14 datování ukazovaly na dobu původu vláken od 12. do 13. století n.l.p.
Pochopitelně jsou ty výsledky sporné už z několika důvodů, hlavním argumentem je asi tvrzení, že bůh pozměnil stárnutí této relikvie zázrakem, protože je pánem času a tak je to TP sice mladé 8 století, ale vzniklo před 20. stoletími. Jak prosté a pochybačové jsou heretici a patří na hranici.
Jestli tě to ratko ještě zajímá, tak si přečti -Návod na zhotovení turínského plátna
Nechce se mi to celé překládat. Takže jen úvod.
Garlaschelli je Professor chemie v městě Pavia a zhotovil za týden celkem
přesnou kopii Turínského plátna,
určitě mě to zajímá, čistě teoreticky. Viděla jsem několik pokusů ale žádný z nich nebyl srovnatelný s originálem. Bohužel se mi stránka nenačetla. možná bys mohl dát přímo odkaz, pak si to vygooglim.
našla jsem pěkné pojednání tady s diskusí
https://www.osel.cz/10041-turinske-platno.html