ad soucet:
.."To je obyčejná logická úvaha: Na základě čeho bylo tvůrci
izraelského náboženství rozhodnuto, co bude z okolních náboženství
přejato, a co nebude? Na základě principu "vezmeme to, co je mezi naším
lidem populární" to být nemohlo, když nebylo přejato všechno, co bylo mezi
izraelským lidem populární"..
zacinam mit „pocit“, ze te me reakce vlastne moc nezajimaji a pomalu se stava „standardem“, ze me odpovedi prekroutis a ve finale vyvracis teorie / pozice, ktere pritom neprosazuji / nezastavam.. jestli se v tobe vsak pletu a krivdim ti, jeste jednou ti odpovim – takze treba takhle..
nez se stal zavednou nabozenskou tradici, byl judaismus virou maleho kmenoveho naroda (Juda / praotec Izraelitu & Judea / teritorium daného kmene) – co se tedy judaismu a zidovstvi tyce, vyzkum historiku se zameruje zejmena na jeho komunitni puvod – nejde tedy o teologickou interpretaci, ve ktere historicka prezentace predpoklada existenci Pismem zprostredkovaneho jakozto historicke reality, ale spise nabozensky a politicky kontext zohlednujici pohled / Zide jakozto etnoreligiozní skupina.. jestli te tedy skutecne zajima, jaka „zivotaschopna a popularni“ myslenka z cizich (konkurencnich) kultur mela takovy potencial, aby tebou zminene „*tvůrce náboženství*“ mohla primet k jejimu prevzeti, tak je to dle meho nazoru treba myslenka prenosne kultury, se kterou byli Zide prokazatelne konfrontovani prostrednictvim helenismu – jednalo se o trans-etnickou kulturu, ktera byla otevrena vsem tem, kteri "projevili" ochotu akceptovat jeji principy a jazyk – skutecnost, ze socialni a intelektualni zivot zidovske komunity byl spoluformovan i kolonizatory Palestiny, tedy jejich helenistickymi vladci, lze demonstrovat kupríkladu existenci obdobnych motivu v zidovske i helenisticke literature, ale co se trans-kulturnich hodnot tyce, zustava faktem, ze to nebyli Rekove, kdo by se ucil hebrejsky nebo aramejsky.. zidovska sebedefinice tak mohla byt do znacne miry inspirovana sebedefinici Reku, a to ve smyslu konkurencni kultury se svymi vlastnimi principy a ritualy (obrizka apod.) / opodstatnenost tohoto nazoru lze demonstrovat kuprikladu instituci formalni konverze k judaismu, ktera se do te doby v Pismu nevyskytuje..