aby to bylo kompletní:
KULT
Kybelé-Attis
Věřejné frygické svátky byly svěceny každoročně v době mezi 15. až
27. březnem.
Šestnáctým březnem počínaje, vyznavači Královny Bohů zahájili
všeobecný půst; 22. března, ve svátek zvaný »Arbor Gintrat«
(vstup stromu – syntheticky Akacie v Egyptě, Strom v Edenu)
byla nošena v průvodu sosna, jež byla uříznuta – nikoliv vytržena –
před východem slunce. – Strom byl vystaven v chrámě, aby věřící mohli
jej uctívati. Dvacátého čtvrtého započínaly velké smuteční obřady:
byl to den krve a smrti (synteticky: stigmata – smrt Krista-Osirida). Každý
věřící, bez rozdílu pohlaví obětoval rád svoji krev, bičuje se důtkami
neb bodaje se nožem do rukou, nohou, neb prsou. Krev, jako obětina, vlévána
byla do obětní nádoby (synthet.: Kalich-Sv. Grál). Neboť tato oběť krve
byla pokládána za podmínku vzkříšení. Mnozí fanatikové napodobovali i
zranění boha Attise, kastrujíce se dobrovolně. – Strom-symbol Attisův
snášen byl do sklepení chrámového a celou noc povoláván Attis k
životu... Ale prvním rozbřeskem jitra – velekněz ohlašoval lidu
zmrtvýchvstání Attise; bylo to znamení k svěcení Hillaria –
svátků vzkříšení, radosti a míru.
A svátky egyptské a křesťanské? Pouhá to obměna jmen a slov, a
zdánlivá diference doby; jinak jsou zcela identické.
Mysteria
Jako všechny kulty, tak i kult Kybélin měl svá mysteria-soukromá a rituál
adeptů.
Prvním stupněm iniciace bylo očišťování vodou (synteticky: křest) a
postem. Na tento prvý stupeň čekali »neofytové« mnohdy celá léta,
studujíce, než byli uznáni zralými.
Jsa takto očištěn, přistoupil neofyt k druhému stupni – modlitbě,
modlitbě lásky; jemu i ženě bylo dáno »Slovo, jež jest Světlem na
Cestu«, čili »Slovo, jež vrací Ovoce Stromu«.
Třetí obřad zvaný Kriobole nebo Taurobole (obřad
berana nebo obřad býka dle pohlaví neofytova) zasvěcoval kněze i kněžky
do krvavé Oběti, Oběti Smrti, Tmy a Ticha (synthesa: Osiris, Kristus atd.)
Uveden v tento stav, adept objevil na svém těle, rukou a nohou krvavá a
bolestivá stigmata. Označen touto pečetí iniciace, směl přistoupiti k
»Svatému Stolu« Kybélé a Attise, směl pojísti »Chléb
nesmrtelných« a osvěžiti se »Vínem Života«. Takto
docíleno svatého spojení člověka s Božstvím, pomocí přírody, jež
dává Ovoce hříchu – ale i spasení. A adept měl otevřenou Cestu Světla
a Nesmrtelnosti.
Co prožíval při vzkříšení? Citujeme zde několik vět z Apulejova
popisu Isidiných mysterií:
...»Došel jsem k nejzazším krajům Věčnosti, rozdrtil jsem nohou práh
Proserpinin a navrátil jsem se, procházeje všemi elementy... Uprostřed noci
viděl jsem slunce zářiti oslňujícím světlem... Hleděl jsem tváří v
tvář démonům i božstvům nebeským; uctíval jsem je, jsa před nimi... To
jest vše, co mohu vám říci... ale co jsou vám platna tato slova –
neporozumíte jim nikdy.«
Tentýž ritus a tatáž legenda dává basi téměř všem náboženstvím
starověku; Mysteria boha Fro ve Švédsku, Bélita v Chaldei,
Ištary a Tamuze v Assyrii, Fénická Astarté a
Baal – vše je identické. – Všude tentýž bůh, ať nese jméno
Osiris, či Attis nebo Šiva – muž a žena v jedné podobě... Emblém
mužství – lingam byl korunován ve všech zemích a v každé době věnci
květů; a slova ritu Brahmínského, která provolává kněz ukazuje na
pohlaví boha, možno aplikovati na celý řetěz kultů: »Zde přebývá
oheň, slunce i luna.«